Wouter Koolmees, de nog redelijk nieuwe baas van de NS, wil met de trein reizen in de spits een heel stuk duurder maken, en dan buiten de spits goedkoper. De ophef hierover is enorm.
De economen vinden het allemaal een uitstekend plan, immers de treinen puilen uit in de spits en tussen de spitsen "verplaatsen ze alleen maar lucht". Veel mensen kunnen ook best op wat andere tijden reizen, maar blijkbaar is drukte alleen niet voldoende om ze dat te laten doen.
Daar komt nog een ander argument bij: onze treinen, trams en metro's rijden op electriciteit. Als je nou bijvoorbeeld hier kijkt zie je dat op dit moment (tussen 7 en 8 uur 's morgens) stroom verhandeld wordt voor 12,62 cent per kWh. Maar tussen 12 en 13 u is dit maar 5,65 cent, minder dan de helft. En op de meeste dagen is het verschil nog groter, met op dagen met veel zon en wind prijzen van een enkele cent, of zelfs iets negatief midden op de dag.
Dus ik vraag me af hoe houdbaar het is om de prijzen in de spits en buiten de spits op hetzelfde niveau te houden, ook voor andere vervoerders en dan met name tram, metro en trolleybus.
Maar hoe wenselijk is een hoe groot verschil?
Probleem is wel dat de NS de spits nogal breed definieert: voor 9 u en tussen 16 en 19 u, als ik me niet vergis. Probeer dan maar eens heen en terug te reizen buiten de spits.