Omgeving HS vs omgeving CS

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Omgeving HS vs omgeving CS

Berichtdoor iljitsch » 25 sep 2023 15:34

Sinds ik in bezuidenhout woon heb ik eigenlijk geen reden meer om op HS in de trein te stappen, hoewel het vreemd genoeg nu iets dichterbij is dan toen ik nog in regentes/valkenbos woonde. Wel kom ik nu regelmatig langs CS.

Van binnen is er weinig mis met CS, maar de omgeving... want een prut. Het plein aan de noordkant is nog net te doen maar je zit wel in een betonnen canyon en de terrassen beginnen het plein al flink op te vreten.

Vroeger was er een plein vóór het station, maar dat is nu een zwarte vlakte afgezet met omheiningen. Echt een schandaal. Daar hadden ze best tijdelijk iets bruikbaars van kunnen maken, of in elk geval die omheiningen vervangen door vriendelijker hekken zodat je het groen van het koekamp nog kan zien.

Het ergst is de rijnstraat. Vies, vol met peuken, druk, onoverzichtelijk, beklemmende bebouwing aan alle kanten, geen lekkere looproute, en voetgangers en trams gaan niet echt lekker samen met 2 x 2 sporen en slecht zicht naar trams van rechts (als je uit het station komt).

Dan HS. Vroeger was het stationsplein daar best onguur, maar dat is enorm opgeknapt. Lekker open, bankjes, een paar tafeltjes en stoeltjes, maar niet hele stukken van het plein afgezet voor horeca.

De facade van het station is vrijuit zichtbaar, met links en rechts eilandperrons voor de trams. Die trams rijden wel voor het station langs, maar er zit erg veel ruimte tussen de sporen en goed overzicht, dus het moet wel gek lopen dat voetgangers en trams elkaar in de weg zitten.

Mee eens?

En wat zou CS van HS kunnen leren?

Zouden de tramhaltes niet beter een eind in westelijke richting opgeschoven kunnen worden zodat je makkelijker diagonaal over kan steken richting turfmarkt?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Omgeving HS vs omgeving CS

Berichtdoor JoopS » 25 sep 2023 16:11

Maandag 2 oktober begint de bouw voor Den Haag CS dus nog even wachten met plannen maken!
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Omgeving HS vs omgeving CS

Berichtdoor willem » 26 sep 2023 09:14

Stationsbuurten zijn bijna overal geen visitekaartjes voor de stad. Een plek als een station, waar veel mensen passeren, trekt makkelijk een bepaald publiek aan. Het is moeilijk om dat te voorkomen.

Het is jammer dat er nu een bouwput voor CS zit. Verder vind ik de omgeving rond CS best acceptabel en niet super onveilig. Rond HS is het de laatste jaren flink opgeknapt. De gemeente Den Haag besteed wat dat betreft voldoende aandacht aan het leefbaar houden van de stationsomgeving. Alleen 's avonds kan de wandeling van CS naar het Spui door alle lege kantoren wat onprettig zijn voor sommigen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Omgeving HS vs omgeving CS

Berichtdoor JoopS » 26 sep 2023 09:40

Wat betreft de omgeving van Den Haag Centraal zie: https://projecten.denhaag.nl/project/ni ... naplein-2/
De bouw begint oktober 2023 en is gereed eind 2027. De ondergrondse rijwielstalling is vanaf 2 oktober gesloten.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten