Goudenregenstraat

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Goudenregenstraat

Berichtdoor iljitsch » 23 jan 2024 10:30

Bij Omroep West een verhaal over de gouderegenstraat.

Klopt dat het hier allemaal vrij krap en druk is. Maar ook wel duidelijk dat hier geen goede oplossing is, tenzij je de parkeerplaatsen opheft. De fietsersbond wil dat en dan een tweerichtingsfietspad aan één kant. Dat eerste zal zeker onhaalbaar zijn en het tweede vind ik een dom idee. Dat betekent dat fietsers twee keer diagonaal de weg over moeten, dat is voor niemand goed.

Een ander plan is tram weg en een elektrische bus. Lijkt me dat die veel lastiger in te passen is dan een tram, want van een tram kan je tot op de centimeter bepalen waar-ie rijdt, terwijl een buschauffeur toch wat marge nodig heeft.

Wat ik me afvraag: moeten de sporen verder uit elkaar gelegd worden? Zo ja, dan kan je zeer waarschijnlijk niet meer rechts van het spoor fietsen. Zo nee, dan is het enige verschil dat je niet meer naast de tram kan fietsen. Lijkt me geen ramp.
Laatst bijgewerkt door iljitsch op 23 jan 2024 16:06, in totaal 1 keer bewerkt
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Gouderegenstraat

Berichtdoor Tiktak » 23 jan 2024 11:01

De sporen liggen op de juiste maat, zie de nieuwe aansluiting met de Laan van Meerdervoort.
Al voor de oorlog liggen hier tramsporen, een stuk Goudenregenstraat werd nog gedeeld met lijn 3 (eindpunt Kwartellaan)
Hierover hoorde je ook niemand klagen over de tram.
Ze moeten nu gaan kijken wat is de oorzaak.
Volgens mij is de oorzaak het drukkende geworden auto verkeer, die de Goudenregenstraat gebruikt om naar Scheveningen te rijden v.v.
Als men de Goudenregenstraat autoluw maakt is het probleem opgelost.
bv. Eenrichting verkeer vanaf het Goudenregenplein richting Laan van Meerdervoort en eenrichting verkeer richting Segbroeklaan.
Nu word door de bewoners de tram gebruik als de boosdoener.
Tiktak
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Gouderegenstraat

Berichtdoor xCookiesolax » 23 jan 2024 11:02

De buurtbewoners hebben al eerder de media benaderd. Ik vermoed dat vooral de extra trillingen en het mogelijk verdwijnen van parkeerplekken tot enorme onvrede lijdt.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4774952/ambulance-bijna-50-keer-naar-dezelfde-straat-mensen-vallen-dagelijks
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4566998/buurt-wil-tram-weren-uit-goudenregenstraat-bredere-tram-gevaar-voor-verkeersveiligheid

Ik verwacht zelf niet dat de hulpdiensten en de HTM het eens gaan zijn met het voorstel van de fietsersbond. Één fout geparkeerde auto en de tram staat gestremd met als gevolg dat het overige wegverkeer er ook niet meer langs kan door de groene middenberm. Hulpdiensten kunnen hier volgensmij in geval van nood ook nauwelijks manoeuvreren. De gemeente doet in ieder geval haar best. Bewoners hebben kunnen meedenken via de website Doe Mee! en ook was er een 'klankbordgroep' in het leven geroepen.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Gouderegenstraat

Berichtdoor Charles » 23 jan 2024 11:57

Ik lees vooral dat de tram uit de straat moet tgv autoverkeer. En dat fietsers dikwijls met hun wielen in de tramrails terecht komen omdat alles betrekkelijk smal is. De situatie is goed vergelijkbaar met de Edisonstraat, ook daar is onvoldoende ruimte tussen trambaan en geparkeerde auto's. Alleen is er minder autoverkeer in de Edisonstraat. Toch gebeuren er weinig ongevallen met fietsers aldaar.

Mijn idee is om in elk geval doorgaand autoverkeer uit de Goudenregenstraat te weren en een hoeveelheid parkeervakken op te heffen. Dat past mooi in het beleid van de Gemeente Den Haag om het autoverkeer terug te dringen, waar ze al jaren mee bezig zijn. De schets van de fietsersbond is zo slecht nog niet, zeker als dit ook betekend meer groenaanplant in de straat.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Gouderegenstraat

Berichtdoor buschauffeur » 23 jan 2024 14:26

iljitsch schreef:Bij Omroep West een verhaal over de gouderegenstraat.

Klopt dat het hier allemaal vrij krap en druk is. Maar ook wel duidelijk dat hier geen goede oplossing is, tenzij je de parkeerplaatsen opheft. De fietsersbond wil dat en dan een tweerichtingsfietspad aan één kant. Dat eerste zal zeker onhaalbaar zijn en het tweede vind ik een dom idee. Dat betekent dat fietsers twee keer diagonaal de weg over moeten, dat is voor niemand goed.

Een ander plan is tram weg en een elektrische bus. Lijkt me dat die veel lastiger in te passen is dan een tram, want van een tram kan je tot op de centimeter bepalen waar-ie rijdt, terwijl een buschauffeur toch wat marge nodig heeft.

Wat ik me afvraag: moeten de sporen verder uit elkaar gelegd worden? Zo ja, dan kan je zeer waarschijnlijk niet meer rechts van het spoor fietsen. Zo nee, dan is het enige verschil dat je niet meer naast de tram kan fietsen. Lijkt me geen ramp.

Nu al is het voor de tram nagenoeg onmogelijk fietsers in te halen. Met een bredere tram gaat dat helemaal niet meer lukken en rijdt de tram zo snel als de langzaamste fietser. Als er een bus komt te rijden dan legitimeert dat dubbel parkeren want de bus kan er toch wel omheen. De enige oplossing (als je de huidige verkeersstromen wilt blijven handhaven) is het opheffen van parkeerplaatsen. Want vergeet niet dat ook HTM de Goudenregenstraat en Kamperfoeliestraat gebruikt voor MAT-ritten met de bus.
buschauffeur
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Goudenregenstraat

Berichtdoor iljitsch » 23 jan 2024 16:20

Ik denk dat zonder herinrichten een goede optie zou zijn om éénrichtingsverkeer van de LvM naar het goudenregenplein en segbroeklaan in te stellen. Automobilisten kunnen dan voor de andere richtging omrijden via de azaleastraaten de goudsbloemlaan, of via de fahrenheitstraat, die wellicht éénrichting de andere kant op kan worden als het daar te druk wordt.

Of doorgaand éénrichting, met de fahrenheitstraat éénrichting de andere kant op.

Eventueel zou je de sporen dan dichter bij elkaar kunnen leggen als een soort semi-strengelspoor waardoor er meer ruimte is voor fietsers. Betekent natuurlijk wel dat trams elkaar dan niet meer kunnen passeren. Maar het is niet alsof lijn 12 de hoogstfrequente lijn van het netwerk is...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten