Dienstregeling 2025 NS

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor iljitsch » 08 feb 2024 13:25

https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/

NS wil vanaf volgend jaar HSL-treinen laten doorrijden naar Holversum/Amersfoort en Almere/Lelystad.

Wij krijgen meer sprinters naar Dordrecht: zes per uur. Hier snap ik niks van. Zo bedien je tussen Den Haag en Rotterdam drie/vier tamelijk onbelangrijke stations terwijl er maar twee intercity's per uur rijden tussen Den Haag CS en Rotterdam.

Ma - do 6 intercity's per uur Rotterdam - HS - schiphol. (Keren op schiphol??)

Vrijdag en zaterdag 's svonds elk kwartier een intercity via Haarlem naar Amsterdam tot 0.30 u.

Wel mooi dat België sneller wordt en een "airportsprinter" tussen Hoofddorp en Amsterdam CS. Hoeven toeristen niet met hun bagage een VIRM binnen te wurmen.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor Charles » 08 feb 2024 13:42

Nou ja, het is een adviesaanvraag voor 2025.
Tussen Den Haag Centraal, Roterdam Centraal en Dordrecht introduceert NS de TienminutenSprinter. In de buurt van het spoor wordt de komende jaren flink gebouwd. Met de TienminutenSprinter kan NS het groeiend aantal reizigers bedienen. Daarnaast betekent meer treinen minder lange wachttijden en meer kans op een zitplaats.
Dat word krap met slechts twee sporen tussen Delft en Schiedam.
In het najaar wordt de definitieve dienstregeling dan bekendgemaakt.
Dan weten we pas wat het daadwerkelijk gaat worden, op papier althans.
Er zijn ook veel werkzaamheden aan en rond het spoor gepland. En dan heb ik het nog niet eens over dassenburchten en verzakkingen van spoordijken.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor iljitsch » 08 feb 2024 14:05

Charles schreef:Nou ja, het is een adviesaanvraag voor 2025.
Tussen Den Haag Centraal, Roterdam Centraal en Dordrecht introduceert NS de TienminutenSprinter. In de buurt van het spoor wordt de komende jaren flink gebouwd.

Dat word krap met slechts twee sporen tussen Delft en Schiedam.


Zal wel meevallen toch, want Rijswijk - Delft Zuid is straks viersporig en sporen 1 en 2 in Schiedam zijn aangesloten op de route naar Delft. Prorail ging ook wat doen aan de signalering en opvolging tussen Delft en Schiedam. De huidige sprinters maken hun naam ook waar, die kunnen flink hard optrekken. Minimaal 20 treinen per uur per richting mag geen probleem zijn.

Maar ja als de HSL eruit ligt en al dat spul ook over de oude lijn komt en er ook nog een vrachttrein langskomt wordt het wel druk. :o

Wat ik trouwens niet snap is dat de baanvaksnelheid vlak voor Schiedam maar 90 km/u is.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor Admin » 08 feb 2024 17:46

Ik wel :P Er ligt een vrij scherpe boog en een station met perrons waar je echt niet harder doorheen wilt! Toen er nog NS treinen reden op de Hoekse lijn was de locatie van Schiedam Centrum logisch, nu de RET het stokje heeft overgenomen kan dat best anders: door eerder met de boog te beginnen kannie ruimer zijn en kun je er dus sneller doorheen. Omdat de sporen dan niet meer in de buurt van de RET perrons komen is de overstapfunctie verdwenen en kun je zelfs het hele station laten vervallen. Scheelt weer rijtijd variatie en dus baanvak capaciteit. Jammer genoeg staat/ligt er het nodige in de weg om dat realiteit te maken, niet in de laatste plaats de gemeente! Ergo, die snelheidsbeperking zit er voorlopig nog wel even en het overstappen zal ook wel een blijvertje zijn :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 739
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor iljitsch » 08 feb 2024 23:01

Admin schreef:Ik wel :P Er ligt een vrij scherpe boog en een station met perrons waar je echt niet harder doorheen wilt!


Ik vind die boog niet scherp. Zeker niet vergeleken met die van Rotterdam CS richting Utrecht. En daar mag 80 gereden worden.

Ook worden veel stations met 140 km/u langs de perrons voorbij gereden.

Maar wat zou kunnen is dat er in de boog weinig verkanting toegepast kon worden omdat er natuurlijk treinen met lage snelheid rijden omdat ze in Schiedam stop(t)en, en dat dat ervoor zorgt dat met hoge snelheid rijden ongewenst is of niet kan.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor Chris » 09 feb 2024 04:26

Admin schreef:Ik wel :P Er ligt een vrij scherpe boog en een station met perrons waar je echt niet harder doorheen wilt! Toen er nog NS treinen reden op de Hoekse lijn was de locatie van Schiedam Centrum logisch, nu de RET het stokje heeft overgenomen kan dat best anders: door eerder met de boog te beginnen kannie ruimer zijn en kun je er dus sneller doorheen. Omdat de sporen dan niet meer in de buurt van de RET perrons komen is de overstapfunctie verdwenen en kun je zelfs het hele station laten vervallen. Scheelt weer rijtijd variatie en dus baanvak capaciteit. Jammer genoeg staat/ligt er het nodige in de weg om dat realiteit te maken, niet in de laatste plaats de gemeente! Ergo, die snelheidsbeperking zit er voorlopig nog wel even en het overstappen zal ook wel een blijvertje zijn :roll:
Er wordt veel overgestapt van trein op metro en andersom op Schiedam Centrum. En dan wil jij dat station weghalen... Knap!

iljitsch schreef:Maar ja als de HSL eruit ligt en al dat spul ook over de oude lijn komt en er ook nog een vrachttrein langskomt wordt het wel druk. :o
Wat ik trouwens niet snap is dat de baanvaksnelheid vlak voor Schiedam maar 90 km/u is.

Als de HSL er uit ligt wordt het meeste wat daar rijdt opgeheven. Alleen IC Brussel en Eurostar worden dan vaak omgeleid of ook ingekort. Tja, de boog bij Schiedam is gewoon niet makkelijk met hogere snelheid te nemen. Zou misschien kunnen worden opgerekt naar 110km/h maar veel meer ook niet. En als bijna toch alles al stopt op Scheidam maakt het ook niet heel veel uit. Ben wel benieuwd hoe men hier de vier sporen uit Delft straks gaat aansluiten met passage A20 er bij.
Nog mooier, hoe gaat men de viersporen op Rotterdam aansluiten. Daar moet ook nog wel één en ander gebeuren om dat makkelijk te laten verlopen. In ieder geval is dat nog lanng niet gerealiseerd voor jaardienst 2025. Al kunnen we dan wel viersporig treinen tussen Den Haag en Delft Universiteit.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor iljitsch » 09 feb 2024 10:19

Chris schreef:Nog mooier, hoe gaat men de viersporen op Rotterdam aansluiten. Daar moet ook nog wel één en ander gebeuren om dat makkelijk te laten verlopen. In ieder geval is dat nog lanng niet gerealiseerd voor jaardienst 2025. Al kunnen we dan wel viersporig treinen tussen Den Haag en Delft Universiteit.


In de dienstregeling zie je dat vanaf Rotterdam richting Den Haag de zaken normaal via sporen 8 en 9 gaan en de intercity direct richting Amsterdam sporen 11 - 13. Richting het zuiden is het 2 en 3 internationaal en 4 - 7 binnenlands. (Met kleine aantallen uitzonderingen.)

Om te zorgen dat de treinen richting Den Haag conflictvrij die over de HSL kunnen kruisen liggen er twee flyovers niet heel ver van de perrons. Dit betekent dat bij vertragingen er wel twee treinen richting Den Haag op sporen 8 en 9 kunnen staan, maar de een zal toch op de ander moeten wachten. Deze sporen sluiten in Schiedam aan op 5 en 3.

In de dienstregeling worden sporen 1 en 2 in Schiedam dus niet gebruikt, maar er zijn wel recente video's te zien van treinen die sporen 1 en 2 gebruiken. Tenzij ik me zeer vergis sluiten die aan op de meest zuidelijke sporen in Rotterdam.

Je zou dus conflictvrij van Den Haag naar Rotterdam kunnen rijden via zowel sporen 1 als 3 in Schiedam. De andere kant op is lastiger, dan moet je die HSL-treinen kruisen om op spoor 2 te komen, of je zit met die bottleneck van die flyover richting Schiedam spoor 5. Als je dan toch al op elkaar hebt moeten wachten heeft het ook geen zin meer om spoor 3 te kruisen om op spoor 2 te komen.

Een flinke verbetering zou zijn om de twee flyovers allebei in de richting Den Haag te gebruiken en via sporen 1 en 2 in Schiedam naar sporen 1 en 2 in Rotterdam te rijden. De HSL richting zuid moet dan één of twee perrons opschuiven. Ik weet niet of dat gewenst is in verband met de douane-faciliteiten voor de eurostar.

Het lijkt me onvermijdelijk dat bij uitbreiding van de dienstregeling er ooit vier intercity's gaan rijden tussen Den Haag CS en Rotterdam en dat zou dus zijn 10 treinen per uur per richting die stoppen in Schiedam en 4 treinen per uur per richting die er niet stoppen. Dan zijn die extra sporen toch wel prettig. Zeker ook bij herrouteringen vanaf de HSL en vrachtverkeer.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor Chris » 10 feb 2024 06:43

Je zou eens op een site als http://www.sporenplan.nl moeten kijken naar de sporen in Rotterdam en dan zie je dat een viersporige situatie tussen Schiedam en Rotterdam toch best wat aanpassingen vergt. Treinen vanuit Den Haag zullen na de realisatie van de twee nieuwe sporen tussen Delft en Schiedam op Schiedam Centrum wel gebruik gaan maken van sporen 1 en 2. Treinen van Rotterdam naar Delft zullen in Schiedam dan stoppen/doorrijden op sporen 3 en 5.

Maar wil je veel vaker gaan rijden tussen Den Haag en Rotterdam dan moet de sporensituatie bij station Rotterdam Centraal flink op de schop. Kijk je op Sporenplan dan zie je dat de vier sporen gewoon niet mooi aansluiten voor een vlot en frequent treinenverloop. Het is nu nog een beetje zo aangelegd dat de Hoekselijn nog rijdt op de zuidelijke sporen en het verkeer naar Delft op den andere twee sporen wordt afgewikkeld.
Verder speelt nog mee dat spoor 2, 1 hebben we niet meer in Rotterdam, gebruikt wordt voor de douane afhandeling voor Eurostar en ook de 'Eurostar Red' hier stopt. Dus frequent halteren met een binnenlandse trein zit er ook niet meer in op spoor 2. Zeker op momenten dat de trein naar Londen er aan komt. Dan zijn reizigers voor andere treinen niet welkom op het 'afgesloten' gedeelte van het perron.

Dus je zou iets moeten bedenken, geheel in de 'Doorstroom Station' gedachte dat treinen uit Schiedam makkelijk op sporen 3, 4 en 6 behandeld kunnen worden die vanaf Schiedam sporen 1 en 2 komen en dat van 7, 8 en 9 de treinen naar Schiedam rijden voor de sporen 3 en 5 daar. Het liefst op twee sporen naast elkaar tussen Rotterdam en de Delftshavense Schie bruggen. Ook graag met een snelheid van zo'n 60-80km/h. Maar dat gaat denk ik ten kosten van wat opstelcapaciteit op het emplacement van Rotterdam Centraal. Want veel ruimte is hier niet voor...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor iljitsch » 10 feb 2024 11:06

Dat ziet er inderdaad vrij dramatisch uit voor verkeer tussen Schiedam en Rotterdam! En oh wacht het eerste spoor in Rotterdam is spoor 2...

Hoe gebruiken ze trouwens die zuidelijke opstelspoortjes? Van daar kan je alleen op sporen 2 en 3 komen.

Zonder extra flyovers denk ik dat je ongeveer bij het volgende uitkomt:

Vanuit Delft eerder aftakken naar Schiedam 1/2, waarbij je 1 kan gebruiken als passeerspoor en 2 voor treinen die stoppen. De passerende treinen zullen dan normaliter kort na Schiedam verder gaan over spoor 2, dat dan aansluit op de inkomende flyover.

Wat vanaf Schiedam spoor 1 was kan dan nog een aansluiting krijgen op Rotterdam spoor 3, zodat je nog wat spullen daar kan laten stoppen en niet alleen op spoor 2 met z'n douane-zaken. Vracht en leeg materieel zouden wel via spoor 2 Rotterdam voorbij kunnen rijden.

Vanuit de richting Rotterdam zit je met de bottleneck van de uitgaande flyover, maar daarna kan je snel kiezen voor wat in Schiedam spoor 3 of 5 is, met 5 als passeerspoor. Je hebt nog wel wissels nodig na Schiedam om van 5 (of 3) op 1 te kunnen komen omdat het nog altijd mogelijk is dieseltreinen richting Hoek van Holland te sturen over wat nu metrospoor is.

(Je zou ook 3 het passeerspoor kunnen maken, maar 2 en 3 hebben een mooi eilandperron en dan zijn 1 en 5 normaliter buiten gebruik dus geen reizigers op het perron bij snel passerende treinen.)

Ok, tot zover mijn gedachtenspinsels ingegeven uit onvrede over de relatief trage intercity's tussen Den Haag en Rotterdam. :cry:
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor iljitsch » 10 feb 2024 17:02

Chris schreef:Treinen vanuit Den Haag zullen na de realisatie van de twee nieuwe sporen tussen Delft en Schiedam op Schiedam Centrum wel gebruik gaan maken van sporen 1 en 2.


Extra sporen tussen Delft Zuid en Schiedam zitten niet in het plan:

Tussen de stations Rijswijk en Delft Campus (tot 15 december 2019 nog Delft Zuid) wordt het spoor verdubbeld van twee naar vier sporen. Tussen Delft Campus en Rotterdam is dat niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de infra is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra sporen aan te leggen.


Ik ben wel benieuwd hoe dit in praktijk gaat werken. Sowieso moeten treinen met enige tussenruimte vanuit Rotterdam vertrekken. Voor die die stoppen in Schiedam wel zo handig dat de vorige dan al weer weg is. Voor degenen die niet stoppen in Schiedam heb je wat extra opvolgtijd tussen Schiedam en Delft nodig omdat de aftakking naar het extra spoor redelijk kort voor Delft Zuid ligt en een trein die daar gaat stoppen dus waarschijnlijk al een stuk eerder moet gaan remmen.

De andere kant op moet er wat marge zitten tussen vertrektijden van sprinters en de doorkomsttijden van intercity's omdat je niet wilt dat de intercity ineens voor een rood sein staat omdat de sprinter wat sloom is.

Maar 14 treinen per uur (eerder 16 of 18, met ieder half uur ruimte voor minstens één goederenpad of omgeleide HSL-trein) zit je op een trein elke drie tot vier minuten. Dat is geen probleem bij één bottleneck, maar bij twee (flyover Rotterdam, tweesporig tussen Schiedam en Delft) zal het wat puzzelen zijn.

Vandaag langs wat stations om foto's te maken van de treintypen die begin 2024 in onze regio rondrijden, en er was zat ruimte voor aanzienlijk meer treinen... :)
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor Chris » 12 feb 2024 05:57

Aparte passage dan van Prorail. Want met maar twee sporen zie ik geen station Kethel komen die men wel wilde hebben. Volgens mij was er vanuit de overheid ook geld vrijgemaakt om Delft - Schiedam viersporig te gaan maken.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor Charles » 12 feb 2024 10:10

Chris schreef:Volgens mij was er vanuit de overheid ook geld vrijgemaakt om Delft - Schiedam viersporig te gaan maken.
Klopt. Berichtgeving op Omroep West en publicatie in de Staatscourant.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor iljitsch » 12 feb 2024 12:09

https://www.delftopzondag.nl/nieuws/algemeen/94036/spooruitbreiding-tussen-delft-campus-schiedam-nog-lang-niet-zeker:

Uitbreiding naar vier sporen tussen Delft Campus en Schiedam is geen onderdeel van dat programma, en vooralsnog ziet Prorail ook geen redenen om daar verandering in te brengen. “Een spoorverdubbeling is voor de huidige planning niet nodig”, aldus Van der Kemp. “In de nabije toekomst breiden we het aantal treinen op dit traject uit van 22 naar 28 treinen per uur, en dat kunnen we prima realiseren door de huidige twee sporen en het beveiligingssysteem aan te passen.”
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dienstregeling 2025 NS

Berichtdoor iljitsch » 12 feb 2024 12:15

Het grote probleem met het toevoegen van extra stations op een bestaand traject is dat op z'n minst de reistijden per stoptrein langer worden. Hierbij maak je de trein onaantrekkelijker voor bestaande gebruikers. Dan al gauw de neiging om de intercity ook maar wat extra te laten stoppen, dus die wordt ook onaantrekkelijker.

Laat ze liever een bestaande metro-, tram- of buslijn verlengen. Dat gaat niet ten koste van de huidige reizigers, en je zit ook niet vast aan al dat kluitjesvoetbal waarbij alles wat nu al druk is nog drukker wordt, maar plaatsen die nu onderbediend zijn geen verbetering zien. Ook lijkt mij dat het spoor niet zit te wachten op NOG meer forensen waarbij de noden van de meer incidentele lange-afstandsreiziger NOG meer in de knel komen.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten