Treinreizen in België

Het prikbord voor je sociale contacten

Treinreizen in België

Berichtdoor Charles » 07 jul 2024 18:12

Binnenkort ga ik per spoor naar België. Ben op onderzoek geweest en het blijkt dat je hier bij de NS-kaartautomaat gewoon een kaartje kan kopen voor je bestemming in België, in elk geval voor mijn aankomststation. En dat de NS-app op het mobiel ook de treinverbindingen van onze zuiderburen toont. Tot zover dus geen moeilijkheden.

Echter, hier in Nederland is de NS een onbetrouwbare vervoerder gebleken. Treinen die uitvallen, treinen die niet rijden en vertragingen zijn kennelijk de norm geworden hier. Heb het al meerdere malen meegemaakt dat ik op het perron sta en volgens de reisplanner en de borden boven het perron komt de trein binnen een paar minuten. Maar plots staat er ineens dat deze trein vandaag niet rijdt... terwijl 2 minuten daarvoor de trein nog gewoon op de borden stond. Zo kan je dus nooit een reis goed plannen.

Nu is dus mijn vraag, hoe is dat bij onze zuiderburen? Rijden ze daar wel betrouwbaar volgens dienstregeling of is het ook daar net zo onbetrouwbaar als in ons eigen land?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1001
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor Charles » 14 aug 2024 18:20

Geen enkele reactie, da's opmerkelijk. Inmiddels het reisschema uitgeprint en morgen gaan we het meemaken.
Nu is het nog de vraag of ik toegelaten wordt. Op de site las ik dat er veiligheidscontroles plaatsvinden in de stations Antwerpen en Brussel. Het betreft internationaal treinverkeer stond er te lezen. Die veiligheidscontroles betreffen zowel de reizigers alsook hun bagage. Zal deze keer mijn zakmes maar thuis laten. Je weet het maar nooit met die Belgen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1001
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor Charles » 14 aug 2024 21:27

Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1001
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor wattman » 15 aug 2024 10:31

Die controles hebben te maken met de Olympische en Paralympische spelen. Ik denk dat je er niets van gaat merken / hebt gemerkt.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor Charles » 16 aug 2024 16:30

Van die controles inderdaad niets bemerkt. Wel dat de Belgische spoorwegen net zo onbetrouwbaar zijn als hier in Nederland.
In Antwerpen Centraal een overstaptijd van 25 minuten. Dat heb je echt wel nodig daar vanwege de niveauverschillen waarop de sporen liggen. En het reisschema klopte dus niet vanaf dit station. Van welk perron vertrek nou mijn trein en welk type? Bleek op het laatste moment een spoorwijziging te krijgen en een wijziging in vertrektijd. Gaat eerder vertrekken... Dus echt heel goed kijken op de borden en ook goed opletten. In elk geval plaatsgenomen in de juiste trein.
En wat zijn die conducteurs (daar heten ze treinbegeleiders) vriendelijke en behulpzame mensen, kunnen ze hier bij NSR nog heel wat van leren.

Terugreis een ander verhaal. Trein genomen naar Antwerpen Centraal, staat ook als bestemming aangegeven, maar komt daar nooit aan. Antwerpen Bergchem bleek het eindpunt geworden te zijn waarna kop gemaakt werd. Daar kwam ik op het allerlaatste moment achter, nog net op tijd mijn spullen bijeen gegrist en trein kunnen verlaten.

Kortom, een heel avontuur als je met de trein door belgenland wilt reizen.
Van bus en tram geen gebruik gemaakt om reden niet weten welke lijnen waarheen rijden en hoe de ritprijs te betalen. De Nederlandse ov-chipkaart werkt daar immers niet.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1001
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor YC52000 » 16 aug 2024 20:08

Ja ja, hangt er vanaf waar je was.

Op de trams en bussen van de Lijn die in heel Vlaanderen rijden kun je net als in Nederland contactloos inchecken met je bankpas, dit geldt ook voor de bussen, trams en metros van de MIVB die in Brussel en omstreken rijden.

8-) 8-)
YC52000
 
Berichten: 390
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor Charles » 17 aug 2024 09:10

In Nederland gewoon een kaartje gekocht aan de kaartautomaat. Dat kan ook voor reizen naar België.
Voor de terugreis koos ik ervoor het vervoerbewijs te kopen aan de balie, want dan heb ik een mens tegenover mij en dat werkt een stuk prettiger. En daar kan het ook gewoon, in Nederland bijna nergens meer. Daar kwam dan nog wel 7 euro administratiekosten erbij.
En Gent was trouwens mijn bestemming wat voor mij een reistijd betekende van ongeveer 4,5 uur. Enkele reis via Roosendaal.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1001
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor iljitsch » 19 aug 2024 12:10

Hm, volgens de reisplanner kan dat sneller, mits alles netjes rijdt en de aansluitingen te halen zijn.

Als de trein zo’n probleem is zou je ook de bus van Middelburg naar Gent kunnen nemen.
iljitsch
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor Slagathor » 19 aug 2024 15:17

Lijn 50 van Connexxion inderdaad. Dat moet je wel goed plannen want die rijdt alleen op zaterdag en zondag, vier ritten per dag in elke richting.

Kost iets van 23 euro, geloof ik. Voordeel is dat je met je OV-Chipkaart kan reizen.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor iljitsch » 19 aug 2024 15:57

Slagathor schreef:die rijdt alleen op zaterdag en zondag, vier ritten per dag

Dat is wel bizar!
iljitsch
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor Admin » 19 aug 2024 16:12

Nee hoor, in dat deel v/d wereld helaas heel normaal :roll:

OV in de grote steden en de directe omgeving daarvan is nog wel redelijk op peil. Daarbuiten, en zeker in krimpgebieden als Zeeuws Vlaanderen, is het absoluut pet. :evil:

Gelukkig hebben we de foto's nog :roll: (rijdt er niet nog wat ex-ZVTM materieel bij het RTM?)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor iljitsch » 19 aug 2024 17:59

Tenzij ik me vergis ben ik lang (~15 jaar) geleden met De Lijn van Breskens (na de veerboot vanuit Vlissingen Haven) naar Zeebrugge gereisd.

Dat zal geen vlotte reis naar Gent opleveren, maar er zijn blijkbaar opties. Fiets (OV of eigen in de trein) kan hier ook een optie zijn.

Sowieso is Zeeuws-Vlaanderen wel een bezoek waard. En voor onze doelgroep: "station" Terneuzen.
iljitsch
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor iljitsch » 19 aug 2024 18:05

Hier nog een anecdote:

Ergens in de jaren '90 voordat de tunnel onder de westerschelde bestond ging ik met een collega naar Terneuzen. We reisden via Antwerpen maar raakten toen de weg kwijt.

Mijn collega en bestuurder had geen last van het standaard-syndroom niet de weg willen vragen, dus we haalden enkele Belgen aan om de weg naar Terneuzen te vragen.

Ongelogen, de eerste twee waren dronken.

En de derde: "Terneuzen? Maar da's in 'Olland!".
iljitsch
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor Slagathor » 20 aug 2024 19:02

In 'Olland, ja. En dat stuit de Zeeuwen dan weer zeer tegen de borst. :D

Men kan ook nog altijd Connexxion lijn 19 nemen van Breda naar Hulst. Die rijdt via Antwerpen.

Connexxion lijn 42 van Breskens (veerhaven) naar Brugge rijdt ook nog altijd maar opgepast: die stopt onderweg in ieder dorp en doet er een eeuwigheid over.

Beide lijnen maken gebruik van de OV-Chipkaart.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor Charles » 21 aug 2024 16:07

Leuk hoor om te laten weten dat er buslijnen zijn tussen Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen. Daar heb ik niets aan. Woon in het oosten van de provincie Noord-Brabant en per spoor reis ik dus logischerwijze naar Roosendaal alwaar ik de grens passeer om in Antwerpen aan te komen, nog steeds per spoor.

Op een ander forum werd reeds opgemerkt dat ook in België de treindienst onbetrouwbaar is. Dat was naar aanleiding van iemand die een fotoshoot deed op een ogenschijnlijk verlaten station aan een spoorlijn waar geen treinen meer zouden rijden.
Toch opletten, want met de stiptheid van de treinen gaat het niet goed. Straks passeert er nog een trein van een paar jaar geleden...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1001
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Treinreizen in België

Berichtdoor Slagathor » 21 aug 2024 17:54

Dat klopt wel. In België is de spoortunnel door Brussel een enorme flessenhals die met grote regelmaat het spoor in de war gooit. België fungeert (zowel qua spoor als ook op andere vlakken) als een soort stadsstaat rond Brussel dus als het daar mis gaat, merk je dat al snel elders.

Om dat te vermijden, kun je met lijnen reizen die Brussel niet aandoen. Dan gaat het vaker goed.

Of, alternatievelijk, via Zeeland naar Gent reizen met een Nederlandse bus. :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage


Keer terug naar De Rommelbak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast