Laakkwartier?

Het prikbord voor je sociale contacten

Laakkwartier?

Berichtdoor Charles » 09 maart 2011 23:35

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 06 dec 2023 09:59, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Laakkwartier?

Berichtdoor Admin » 10 maart 2011 01:25

Het hele stuk tussen Rijswijkseweg, Laak en spoorlijn was industrie. Op sommige plekken kun je nog wat terugvinden en het laatste restantje was een zandoverslag met (relatief) grote grijper-kraan vlakbij de nieuwe brandweer/ambulancepost bij het Hildebrandplein aan de Neherkade. Dat was nog tot begin deze eeuw IIRC... Er zal van alles gezeten hebben: kolen, stukgoedoverslag en ongetwijfeld nog veel meer. Er lagen ook NS-sporen, die liggen er lokaal nog. Ik heb ze nooit aangesloten gezien, dus dat moet al uiterlijk in de jaren 70 zijn verdwenen.

De sloop v/h oude Slachthuis en de integrale herontwikkeling van het Laakhavengebied en Slachthuisterrein is wat mij betreft behoorlijk geslaagd, en da's meer wat je van sommige andere projecten kunt zeggen :roll: Helaas heeft het last v/d verloedering in de aangrenzende wijken en het lage gemiddelde inkomen van bewoners. (veel migranten, en die zitten veelvuldig aan de onderkant v/d loonladder) Da's jammer...
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Berichtdoor Charles » 10 maart 2011 12:11

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 18:48, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Laakkwartier?

Berichtdoor wattman » 16 maart 2011 21:59

Troost je, de wortels van een hoop van de hagenezen / hagenaars liggen ook bij migranten aan de onderkant van de loonladder, maar dan uit de 18e, 19e, begin 20e eeuw. :mrgreen:
Op zich is de herontwikkeling van het Laakhavekwartier redelijk gelukt. Ik krijg zelf wel de kriebels van die lege havens. Kan om de een of andere reden niet goed tegen zo'n uitgestrekte lege watermassa. Die holle haven van Scheveningen zit me bijv. ook niet lekker. :roll:
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Laakkwartier?

Berichtdoor Ype » 18 maart 2011 16:00

Een indruk van de vroegere situatie op het Leeghwaterplein krijg je aan de hand van de foto's 5.10913 (met passerend tramstel van de vroegere lijn 4) en 0.44543 van de Haagse Beeldbank. Het afgebeelde pand stond op de hoek van het Leeghwaterplein en de nu verdwenen Cruquiusstraat. Het huidige gebouw van het Rode Kruis staat net links van de plaats waar het afgebeelde pand stond, denk ik. Als ik het goed heb, was de laatste gebruiker de Consumentenbond die vervolgens naar de nieuwbouw aan het Enthovenplein is verhuisd.
Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: Laakkwartier?

Berichtdoor Zoef de Haas. » 24 maart 2011 21:33

Oorspronkelijk zat in dat gebouw een fabriek van radiotoestellen en naaimachines. Als ik het goed heb onthouden was dat Fridor.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Berichtdoor Charles » 24 maart 2011 23:10

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 18:49, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Laakkwartier?

Berichtdoor wmbaak » 05 sep 2011 10:41

Charles schreef:En waar nu het T-mobile kantoor staat; Hogeschool; Laaktoren; Megastores dat was dus industrie? En neem aan dat de Neherkade en de flats daarlangs destijds ook niet bestonden.


Charles, ik ben van 1966 en kan me nog wel e.e.a herinneren. Op de plek van T Mobile enz. was allemaal (kleine) industrie. Mijn vader werkte bij de gashaardenfabriek Vulcana en die was tot begin 70-er jaren gevestigd in de Waldorpstraat. In mijn herinnering ter hoogte van de Megastores, bijna bij de kruising met de Leeghwaterstraat. Later is die fabriek verhuisd naar Zoetermeer en in de jaren 80 failliet gegaan.
Op het terrein van Tango en zo langs het hele spoor stonden ook gebouwen. Op sommige plekken zijn de resten nog te zien. O.a. magazijn van de Konmar.
Op het industrieterrein zat ook nog Ruys. Er zullen vast wel foto's zijn bij het Gemeentearchief e.d.

Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Charles » 05 sep 2011 17:51

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 18:49, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Laakkwartier?

Berichtdoor wmbaak » 05 sep 2011 19:34

Charles schreef:Dank voor de reaktie.
Inmiddels al gezien dat er nog wat restanten overgebleven zijn en een nieuwe bestemming hebben gekregen. Zoals het Slachthuisplein met de twee woningen aan weerszijden van de oorspronkelijke(?) ingang.
En een schoorsteen tussen nieuwbouw...
De overkapping bij de scholen is denk ik ook een overblijfsel.


Slachthuis: klopt, de woningen staan naast de oorspronkelijke ingang. De overkapping is de voormalige losruimte. Daar werd het slachtvee gelost. In mijn vage herinnering stond het slachthuis er achter.

Nog wat: Op de plek van de flats aan de Neherkade tussen de Rijswijkseweg en de Calandstraat lag vroeger een woonwijkje met kleine huisjes. Deze waren oorspronkelijk bedoelt voor Belgische vluchtelingen in 1914-1918. Ze zouden slechts kort staan... :roll: was de bedoeling. Uiteindelijk werden ze in de 80-er jaren afgebroken. Op de hoek van de Laakkade bij de tramhalte richting Oudemansstraat stond het gebouw van Boaz of Boas. Wat zij precies deden weet ik niet meer.

Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Laakkwartier?

Berichtdoor Bert » 23 aug 2013 00:25

Ik heb een tijdje in het rode gebouw op de hoek van het Leeghwaterplein/Neherkade gewerkt. Benieuwd wat daar "vroegeĆ¢hr" was...
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Laakkwartier?

Berichtdoor tetje » 23 aug 2013 11:25

wmbaak schreef: ............de gashaardenfabriek Vulcana......................

In dat pand heeft mijn opa later een winkel gehad, Vierman witgoed. Daarnaast zat de bouwmarkt Fynfix en daarnaast de Citroendealer.
Op de plek waar nu de HHS staat zat oa de marmerhandel van Bakker..
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20


Keer terug naar De Rommelbak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten