Spoorwegmuseum

Het prikbord voor je sociale contacten

Spoorwegmuseum

Berichtdoor Charles » 13 okt 2011 20:15

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 11 jan 2017 16:43, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Spoorwegmuseum

Berichtdoor Roland » 14 okt 2011 14:09

Het spoorwegmuseum is helaas meer een pretpark geworden, voor de hobbyist is het veel minder interessant geworden na de laatste verbouwing.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Spoorwegmuseum

Berichtdoor Henk B » 14 okt 2011 15:42

[quote="Charles"
Wat mij nog het meest opviel: ècht een statisch museum, niets rijdt en er kan ook niets rijden wat in de hal staat.
[/quote]

Heb je dat nagevraagd?
Rijvaardig bij het spoorwegmuseum:
Mat'24 III wagenstel
Mat'46-II
Mat'54-II
Eloc 1202
Eloc 1312
Diesl motorrrijtuig Nr. 41
Een aantal rijtuigen.
Dit materieel rijdt geregeld de "Heimwee-express".
Ieder tweede weekend van de maand in principe.
Kijk maar eens hier, waarschijnlijk ben je op het verkeerde moment naar Utrecht afgereisd.

Groet,

Henk Boshuyzen
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Spoorwegmuseum

Berichtdoor Henk B » 14 okt 2011 17:40

Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Berichtdoor Charles » 14 okt 2011 21:24

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:56, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Spoorwegmuseum

Berichtdoor Admin » 14 okt 2011 21:59

Waar geen spoor ligt kan het wel worden neergelegd... HHoe denk je anders dat het spul daar is neergezet?

Henk B heeft leiding gegeven aan de ploeg die divers materieel bij het NSM dienstvaardig heeft gemaakt, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk ingezet wordt. Grootste probleem is de ouderdom v/h materieel, vaak al 40 jaar en meer. Dan gaat het op een gegeven moment domweg te veel kosten om het op de baan te houden, de 3737 is daar een voorbeeld van (nog afgezien v/d manier waarop de machine behandeld is...) helaas... Daarnaast is er steeds minder personeel dat met die oude dingen overweg mag, daarom worden er doorgaans 'normale' treinen ingezet. En aangezien alleen de (hardcore) hobbyist weet in welke trein-ie zit, de gemiddelde NSM pretparkbezoeker en zeker de kinderen kan dat doorgaans errug weinig schelen.

Afijn, ook ik heb geen hoge pet op v/h huidige pretpark dat men NSM wenst te noemen, het laatste bezoek is dan ook al enige decennia terug....
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Berichtdoor Charles » 14 okt 2011 22:55

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:56, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Spoorwegmuseum

Berichtdoor Henk B » 15 okt 2011 08:52

@Charles
Er is niet veel naar binnen gehesen en zeker geen treinstellen.
De NRS 107 en de 6317 wel.
Er is sprake van geweest dat de DE-3 uit 1934 deels in wereld 4 gezet zou worden maar dat is tegengehouden en er is een replica gebouwd.
En voor de rest zijn de sporen in wereld 3 gewoon aangesloten op het spoorwegnet.
Zo af en toe veranderd de samenstelling van de collectie in de hal.
Hoe ik dit weet?
In de tijd dat ik nog in NL woonde heb ik o.a. het plan W rijtuig opgehaald uit Tilburg en met de DE-loc 2215 naar binnen gehaald bij het spoorwegmuseum via de overweg aan de zonstraat.
Daarna langs de hal van wereld 3 richting overweg Burg. Reigerstraat en daarvandaan terugsteken naar de hal van wereld 3.
Ik zou zeggen als je jeugdherinneringen hebt aan een bepaald materieeltype kijk dan eens op de heimwee-express subpage van het spoorwegmuseum.
Deze treinen worden, buiten het rijdend personeel, bemand door vrijwilligers van de Werkgroep Materieel die bereid zijn op al je vragen antwoord te geven en dingen uit te leggen.
Een ritje meemaken is meestal wel goed voor een uurtje nostalgie.

Groet,
Henk Boshuyzen
Toulon sur Arroux
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Berichtdoor Charles » 15 okt 2011 13:40

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:57, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Berichtdoor Charles » 15 okt 2011 13:41

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:57, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Berichtdoor Charles » 15 okt 2011 13:41

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:57, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Berichtdoor Charles » 15 okt 2011 13:42

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:57, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Berichtdoor Charles » 15 okt 2011 13:43

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:58, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Spoorwegmuseum

Berichtdoor Henk B » 15 okt 2011 15:56

Charles, Eerste foto: Mat'46 (onder de draad) en Mat'24, beiden inzetbaar
Laatste foto: Mat'54-II 386 is ook inzetbaar.
Dus er stond wel degelijk rijvaardig materieel in de loods.
Maar net zoals de rijdagen bij het HOVM heb je rijdagen (dat de Heimwee-express rijdt) bij het spoorwegmuseum.

Groetend,

Henk Boshuyzen
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Berichtdoor Charles » 15 okt 2011 21:27

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:58, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Spoorwegmuseum

Berichtdoor Henk B » 16 okt 2011 07:19

al woon ik dan nu als gepensioneerde in Frankrijk, ik heb 14 jaar van mijn tijd besteed aan het spoorwegmuseum.
En er is nu een aardige collectie rijvaardig materieel voor de heimwee-expressen.
Het is nu tiojd voor de jongeren om ermee verder te gaan om continuiteit te waarborgen.
Ik zet hier in Frankrijk mijn know-how van 40 jaar materieelervaring nog op papier.
Een mens moet iets doen he? niet alleen achter de geraniums zitten, ;-)

Henk
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Berichtdoor Charles » 10 dec 2012 16:11

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:59, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Spoorwegmuseum

Berichtdoor Henk B » 16 dec 2012 20:02

Ja, men kan nu nog schande spreken van het Spoorwegmuseum en York andere koek verklaren.
Feit is dat ik ook signalen heb gekregen dat ook York het zeer moeilijk heeft en in zwaar weer dreigt te komen.
Daar zal dus ook iets moeten gebeuren.
Feit is dat dit al jaren terug in het Spoorwegmuseum al is gebeurt.
Als je naar diverse organisaties in Nederland kijkt dan zie je dat de hele "stoomwereld" toch ook goed last begint te krijgen van de recessie.
Terwijl het spoorwegmuseum (weliswaar met een donatie) op dit moment toch het Mat'36 treinstel weer rijvaardig laat maken.
Misschien wordt het eens tijd om om over samenwerking op gebied van onderhoud etc. door de organisaties te gaan denken.
Een vergelijking van het Spoorwegmuseum en VSM/ZLSM gaat niet goed, dat is appelen met peren vergelijken.
Het spoorwegmuseum bezit weliswaar 2 prachtige Nederlandse machines maar heeft daar practisch geen inzet mogelijkheid voor.
ZLSM en VSM bezitten daarentegen meerdere machines die ook met grote regelmaat dienst doen.

Elke keer komt de discussie weer terecht op afgeven op het spoorwegmuseum.
Laten we nu toch eens waarderen wat de vrijwilligers daar toch allemaal nog doen en dat een groot deel van hun materieel nog steeds toegelaten is met systemen die ook in die tijd toegepast werden in het materieel. Denk maar eens aan de verschillende remsystemen, de Mat'24 heeft onder elk rijtuig een ander remsysteem.
Het Spoorwegmuseummaterieel laat ook zien dat zogenaamde " nieuwigheden" soms niet zo nieuw zijn.
De doorloopkop van ICM? Had Materieel 1924 al, kijk maar naar de Ces 8104.
5 zitplaatsen in de breedte bij SM'90? Materieel 1924 in de derde klas had dat al!
Elektrodynamisch remmen bij de sprinters? Ook niks nieuws, kon DE- en DE-2 bij aflevering ook al!

Kortom, kijk iets verder als de neus lang is in het museum en waardeer wat de vrijwilligers daar doen.
Het spoorwegmuseum heeft jaren terug een verstandige keuze gemaakt voor continuïteit, iets waar andere organisaties nu tegen aanlopen.

Nog beter, ga er eens naar toe als een "Heimwee-express" rijdt en maak eens een praatje met de vrijwilligers die het materieel bemannen.

Groetend,

Henk Boshuyzen
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Spoorwegmuseum

Berichtdoor Admin » 17 dec 2012 17:18

Henk, ik denk dat het "probleem" niet de inzet v/d vrijwilligers is, daar zullen de meesten grote waardering voor hebben. Het probleem ligt nu juist bij de "vaste krachten" (i.c. de directie) die het museum hebben laten verworden tot een pretpark dat nog maar weinig met een museum te maken heeft.... Het feit dat de directie überhaupt met het idee kwam om een A-status object te "slopen" (uitnemen kopbak eerste DE-III) maakt ze al voor velen (mij incluis!) ongeschikt voor die functies... :evil: Als er niet zoveel ruchtbaarheid aan was gegeven, met de logische protest storm als gevolg, had de DE-III nu in delen gestaan en nooit meer rijvaardig gemaakt kunnen worden.... :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Spoorwegmuseum

Berichtdoor Henk B » 17 dec 2012 21:48

Admin schreef: Het feit dat de directie überhaupt met het idee kwam om een A-status object te "slopen" (uitnemen kopbak eerste DE-III) maakt ze al voor velen (mij incluis!) ongeschikt voor die functies... :evil: Als er niet zoveel ruchtbaarheid aan was gegeven, met de logische protest storm als gevolg, had de DE-III nu in delen gestaan en nooit meer rijvaardig gemaakt kunnen worden.... :roll:


Voordat uberhaupt de ruchtbaarheid ontstond waren er al activiteiten van vrijwilligers om dit plan te stoppen.
Maar vergeet niet dat het één van de eerste musea was die "verzelfstandigd" werd.
Ondanks het feit dat veel mensen het nu een pretpark vinden is er veel materieel rijvaardig en wordt er ook veel rijvaardig gehouden.
En daarbij wordt ook gekeken wat er in den lande al dan niet rijvaardig is.
Maar hoe dan ook, elke organisatie kent wel een aantal personen die vinden dat het niet goed gedaan wordt.
Dat geeft niet, als men er maar van leert.
Een heel goed voorbeeld is het HOVM.
Daar was een hoop kritiek omdat mensen niet zagen wat er gebeurde.
Nu is dat middels de nieuwsflitsen verholpen.
Veel mensen zien nu dat er achter de schermen veel gebeurd.
Het spoorwegmuseum probeert dit ook maar door de algemeniteit moet je als hobbyist tussen de regels doorlezen.


Henk Boshuyzen
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Volgende

Keer terug naar De Rommelbak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast