Kusttram

Het prikbord voor je sociale contacten

Kusttram

Berichtdoor OVinDelft » 14 aug 2014 22:23

Ik ben van plan binnenkort een uitstapje te maken naar de Kusttram in België. Ik vroeg me af er mensen hier zijn die kennis en tips hebben over de volgende dingen:

- tips hebben voor leuke fotolocaties
- hoe ik erachter kom of er werkzaamheden zijn (of is het daar niet zo erg als in Den Haag? :P)
- andere bezienswaardigheden daar in de buurt
- hoe het staat met de Haagse PCC die daar zou moeten bivakkeren

Alvast bedankt voor de moeite! :)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Kusttram

Berichtdoor willem » 15 aug 2014 09:27

Aan de Belgische kust ben ik meerdere malen geweest en ook de Kustlijn heb ik daardoor een aantal keer bereden. De Belgische kust is voor het grootste deel volgebouwd met flats, dat ziet er niet altijd even aantrekkelijk uit (eigenlijk is het een groot Scheveningen of Zandvoort).
De rit van Knokke naar De Panne duurt ongeveer 2,5 uur. De tram staat in de dienstregeling als lijn 0 (nul; een bijzonder lijnnummer). In de zomer wordt iedere 10 minuten gereden over de hele lijn (in de winter elke 20 min.), met soms nog versterkingsritten tussen Blankenberge en Westende. De rijtijden zijn aan de krappe kant zodat vertragingen veel voorkomen. Werkzaamheden aan de Kustlijn worden vooral tijdens de wintermaanden uitgevoerd en dan wordt de dienst over enkelspoor in stand gehouden. Er komen nooit lijndelen tijdelijk te vervallen. Hier heb je dus geen last van.
Voor ongeveer 5 a 7 euro kun je een dagpas kopen waarmee je de hele dag met De Lijn door heel Vlaanderen en dus ook met de Kusttram kunt reizen.

Enkele plekken voor fotolocaties:

- de haven van Zeebrugge, met de sluizen
- het oude tramstationnetje van De Haan
- de dorpspassage van Lombardsijde: het enige deel van de Kustlijn dat nog de sfeer van de buurtspoorwegen heeft
- Albertmonument in Nieuwpoort
- tussen Mariakerke (Oostende) en Middelkerke rijdt de tram direct langs de zee
- eindpunt in Adinkerke: tram naast trein en soms nog de Franse bus (lijn 2A) uit Duinkerke erbij

Enkele bezienswaardigheden aan de Kust of in het achterland:

- Knokke: dure winkels (moet je van houden; ik vind het wel eens leuk om naar de prijskaartjes te kijken)
- Lissewege: mooi dorpje tussen Zeebrugge en Brugge
- Brugge
- De Haan: enige badplaats zonder flats; gebouwd in Engelse stijl. Ziet er mooi uit.
- Nieuwpoort (stad)
- vanuit Nieuwpoort vaart een pontje naar de overkant van de IJzer. Daar heb je een natuurgebied (voor als je de drukte zat bent)
- Veurne
- De Panne: Esplanade en duinen van de Westhoek

De Kustlijn heeft enkele vreemde haltenamen:

- Moeder Lambic
- Ster der Zee
- Krokodiel
- YMCA
- Zwarte Kiezel
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Kusttram

Berichtdoor OVinDelft » 15 aug 2014 14:47

Super! Bedankt voor de info!

Ik ga maar eens nadenken hoeveel dagen ik ga, sowieso 2 dagen in elk geval. Ik wilde eerst ook Antwerpen en/of Gent erbij betrekken maar dat doe ik maar een andere keer.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Kusttram

Berichtdoor willem » 15 aug 2014 17:14

Je kunt er zelfs een rondrit van maken. Dan rij je heen naar Vlissingen, vaart over naar Breskens en daar vertrekt lijn 14 naar Knokke (zomerlijn, alleen deze maand nog). Dat kan allemaal tegen het Nederlandse OV-tarief.
Terug reis je dan via Gent en Antwerpen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Kusttram

Berichtdoor wattman » 15 aug 2014 19:15

Hier https://www.flickr.com/photos/mars1940/ zijn mijn recente foto's te vinden,
meer bepaald voor Lombardsijde:
https://www.flickr.com/photos/mars1940/ ... otostream/
Dat zou ik niet overslaan, omdat dit op de nominatie staat om te verdwijnen, al zal zomer 2015 zoals eerder aangekondigd wel niet gehaald gaan worden.

Deze flickr groep https://www.flickr.com/groups/1480061@N22/ is ook wel handig voor locaties.

Dit is een voorbeeld van de beruchte "Atlantikwall", bij halte Krokodiel
Afbeelding
20140722 Middelkerke Krokodiel by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

De passage door De Panne is wel nog erg klassiek.
https://www.flickr.com/photos/mars1940/6594364533/
Is wel een foto uit 1982, maar in elk geval 6 jaar geleden nog weinig veranderd, afgezien van de neiging van "bouwpromotoren" om aan de kust overal oudere gebouwen te vervangen door nieuwe dingen...
https://www.flickr.com/photos/mars1940/ ... otostream/

De belangrijkste stelplaats ligt in Oostende tegenwoordig bij het tramstation (naast het treinstation). De werkplaats ligt in Oostende nabij de Hippodroom (herkenbaar door het aftakkende spoor). Verder zijn er nog stelplaatsen in De Panne en Knokke.

De dagpas kost slechts Eur 5.

De 1006 staat in de museumloods in De Panne, zie voor openingstijden de site van TTO Noorzee: http://www.ttonoordzee.be/

Terzijde, de haltenaam YMCA slaat nu nergens meer op, maar in het verleden was er een YMCA in Lombardsijde.

O ja, ga je in het hoogseizoen, verbaas je (niet?) over de grofheid waarop (oudere) Belgen de tram in stormen - uitstappers moeten zich zelf maar redden - en zich naar vrije plekjes vechten. Zelf probeer ik bij drukte de BN's te vermijden. De Hermelijnen zijn dan een stuk prettiger. Die rijden voornamelijk op de extra's tussen Westende en De Haan Zwarte Kiezel.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Kusttram

Berichtdoor OVinDelft » 15 aug 2014 19:41

@willem
Goeie tip! Is een stuk voordeliger en even lang als omreizen via Antwerpen en Gent. Ik denk dat ik het deze keer dan maar gewoon op via de veer heen en weer hou en Gent en Antwerpen de volgende keer doe. Het is de bedoeling dat het gewoon een kort en voordelig tripje wordt. Nu maar hopen op beter weer de komende weken... of niet, als ik wattman moet geloven. :mrgreen:

@wattman
Bedankt voor de vele foto ideeën. Dat wordt nog kaartjes en schema's maken!
Ik zie dat de openingsdagen van het museum vooral tijdens de weekenden is. Ik neem aan dat dan de meeste toeristen er ook zijn dus ik ga dan maar op een doordeweekse dag en sla dat museum wel over. Eigenlijk gaat het toch niet lukken om nog in een weekend in augustus te gaan. Dat tramfestival op 14 september is wel interessant, maar dat zal ook wel moeilijk worden.
Hoe zit dat trouwens met Lombardsijde? Wordt het traject omgelegd?

En een ander vraagje: hoe moet je zo'n dagkaart kopen? Kan dat gewoon bij de bestuurder of een automaat in de tram? Of op een andere manier?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Kusttram

Berichtdoor willem » 15 aug 2014 20:48

Bij de belangrijkste haltes is een bemand hokje waar je de kaartjes kunt kopen. Als die gesloten is kun je bij de trambestuurder terecht, maar dan betaal je wat meer (7 i.p.v. 5 euro).

Overigens kun je ook tegen Nederlands OV-tarief naar Gent reizen (lijn 50 naar Middelburg; in Terneuzen overstap op lijn 20 naar Goes), maar die lijn rijdt alleen in de weekeinden (eenmaal per twee uur).

Dat brengt me om toch maar een lijstje te geven van buslijnen naar België, tegen het normale OV-chipkaarttarief (afwijkingen staan erbij):

- lijn 14: Breskens - Knokke (rijdt alleen 's zomers)
- lijn 42: Breskens - Brugge (wordt gezamenlijk uitgevoerd met De Lijn, soms rijdt er een Belgische bus). Als lijn 14 niet rijdt kun je met deze lijn mee en in Westkapelle (gem. Knokke) overstappen voor Knokke (is trouwens sneller)
- lijn 12: Draaibrug - Maldegem (in Draaibrug is aansluiting op lijn 42). Rijdt alleen in de spitsuren en is verder niet zo van belang.
- lijn 6: Terneuzen - Zelzate. In Zelzate kun je overstappen op een Belgische bus naar Gent.
- lijn 50: Middelburg - Gent (rijdt alleen in de weekeinden)
- in Hulst rijden Belgische bussen naar St. Gillis Waas, Lokeren en St. Niklaas (alleen tegen Belgisch tarief)
- lijn 19: Hulst - Antwerpen - Breda (voor reizen naar Antwerpen geldt een toeslag)
- lijn 105: Bergen op Zoom - Putte. De eindhalte ligt enkele honderden meters in België en heeft aansluiting op een bus naar Antwerpen (lijn 720).

Alles ten oosten van Bergen op Zoom laat ik maar zitten....
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Kusttram

Berichtdoor wattman » 17 aug 2014 08:39

M.b.t. Lombardsijde, de tram zal op dit punt rechtdoor gaan rijden. De kerk op de achtergrond is Nieuwpoort.

Afbeelding
20140722 Nieuwpoort, Kustweg (B) by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

Het huidige traject bestaat eigenlijk uit twee historische fases
1) Tussen het Albert-monument en even voor de huidige halte Lombardsijde dorp is de route van de stoomtram. Dat is de voorloper van de huidige Kusttram die meer in het binnenland was gelegen en de dorpskernen verbond. Het stuk bij Lombardsijde is het laatste wat hier van is overgebleven.
2) Het traject van de elektrische tram dat rond 1925 is aangelegd tussen Lombardsijde Bad en Lombardsijde Dorp.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar De Rommelbak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten