Windmolenpark

Het prikbord voor je sociale contacten

Windmolenpark

Berichtdoor Charles » 18 jul 2015 22:49

Zoals een aantal van jullie zullen weten bewoon ik een apartement op de bovenste verdieping in de Haagse hoogbouw en heb zodoende uitzicht op zee :) Met hulp van een verrekijker nog beter zelfs :D

Vandaag zag ik tot mijn eigen verbazing een heel windmolenpark in zee staan. Die moet dan onlangs geplaatst zijn want ik kijk geregeld die richting uit en voorheen was er niets te zien, behalve een handvol schepen.
Voor zover ik het op het oog kan bepalen, staat dat windmolenpark tussen Scheveningen en Noordwijk.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Windmolenpark

Berichtdoor iljitsch » 18 jul 2015 22:58

Het beneemt je toch niet het uitzicht op die vloot schepen die al tijden ligt weg te roesten voor de kust mag ik hopen? En het boorplatform?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Windmolenpark

Berichtdoor Charles » 19 jul 2015 12:13

Het boorplatform is ook prima te zien, beter zelfs dan vanaf het strand... :shock:

Of er een vloot schepen ligt weg te roesten, weet ik niet.
Wel dat op een paar schepen felle verlichting brand in de avond- en nachturen, welke vergelijkbaar is met stadionverlichting. Lijkt me niet dat die schepen liggen weg te roesten.

Het is niet zo dat ik in een bejaardentehuis achter de geraniums zit en niets anders heb te doen dan naar buiten kijken; vanaf ca. 50m hoogte. Doe het wel geregeld en zodoende zag ik gisteren dus een heel windmolenpark in zee staan, dat moet dan onlangs geplaatst zijn.
Waarschijnlijk gaat het om dit windmolenpark bij Noordwijk. Dit zou betekenen dat er voortvarend gewerkt wordt aldaar.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Windmolenpark

Berichtdoor willem » 19 jul 2015 13:45

Vanuit Den Haag zal dat park iets van 25 km. zijn (in de kustlijn zit een bocht, maar zichtlijnen zijn recht). Bij helder weer ruim binnen zichtafstand. De molens moeten dan wel in het noordwesten te zien zijn. Als je vanuit je appartement zicht in een andere richting hebt zal het om een ander windmolenpark gaan.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Windmolenpark

Berichtdoor Tiktak » 19 jul 2015 17:31

@ Charles,
Misschien als je de gelegenheid heeft en bij mooi weer, misschien een foto maken, dan kunnen we zien wat jij ziet. [perfect]
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Windmolenpark

Berichtdoor iljitsch » 19 jul 2015 17:47

Charles schreef:Of er een vloot schepen ligt weg te roesten, weet ik niet.
Wel dat op een paar schepen felle verlichting brand in de avond- en nachturen, welke vergelijkbaar is met stadionverlichting. Lijkt me niet dat die schepen liggen weg te roesten.

Het viel me drie jaar geleden toen ik weer in Den Haag kwam wonen dat er dus een trits schepen uit de kust voor anker lag, dat ze felle lichten hebben is mij nog niet opgevallen. Weet ook niet of dit continu dezelfde zijn, maar de situatie lijkt zeer stabiel te zijn.

Ik bracht dit ter sprake omdat er wel gezeurd wordt over het ontsierende aspect van die windmolens, maar die schepen vlak voor een badplaats kan dus blijkbaar zonder problemen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Windmolenpark

Berichtdoor Charles » 19 jul 2015 20:59

willem schreef:Vanuit Den Haag zal dat park iets van 25 km. zijn De molens moeten dan wel in het noordwesten te zien zijn.
Ik heb geen kaart of kompas nodig om de richting te bepalen. Het klopt idd wat je schrijft.
Tiktak schreef:@ Charles, misschien een foto maken, dan kunnen we zien wat jij ziet.
Leuk bedacht, maar dat gaat never nooit niet lukken met een telefooncamera.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Windmolenpark

Berichtdoor wattman » 20 jul 2015 08:54

Die schepen liggen in de ankerplaats. Zie voor een kaartje http://www.maritiemfreelancer.nl/charts ... ningen.pdf
Die liggen (met bemanning) in principe te wachten op een retourvracht.

Ik zal eens proberen om die windmolens op foto te zetten, maar door zijn hoge standpunt kan Charles natuurlijk verder kijken dan een waarnemer op de boulevard.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Windmolenpark

Berichtdoor Tiktak » 20 jul 2015 12:04

wattman schreef:Die schepen liggen in de ankerplaats. Zie voor een kaartje http://www.maritiemfreelancer.nl/charts ... ningen.pdf
Die liggen (met bemanning) in principe te wachten op een retourvracht.

Ik zal eens proberen om die windmolens op foto te zetten, maar door zijn hoge standpunt kan Charles natuurlijk verder kijken dan een waarnemer op de boulevard.


Misschien vanaf de toren van de Pier.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Windmolenpark

Berichtdoor Charles » 20 jul 2015 13:20

wattman schreef:Ik zal eens proberen om die windmolens op foto te zetten, maar door zijn hoge standpunt kan Charles natuurlijk verder kijken dan een waarnemer op de boulevard.
Dat had ik reeds bemerkt en gezegd:
Charles schreef:Het boorplatform is ook prima te zien, beter zelfs dan vanaf het strand... :shock:
Tiktak schreef:Misschien vanaf de toren van de Pier.
Bij helder weer en gunstige stand v.d. zon zal dat park vast wel te zien zijn vanaf die toren.
Maar niet te lang wachten, want het zal mij niets verbazen als er straks entree betaald moet worden om de Pier op te mogen...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Windmolenpark

Berichtdoor iljitsch » 20 jul 2015 13:31

Het probleem met fotograferen lijkt me dat zelfs een stevige windmolen op 25 km afstand erg klein is. Ik heb een aantal keren het boorplatform dat aanzienlijk dichter bij voor de kust staat gefotografeerd en zelfs met een stevige zoomlens lukt dat maar net. Dit is een uitsnede van een veel grotere foto bij 20 x optische zoom:

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Windmolenpark

Berichtdoor Chris » 20 jul 2015 17:13

Een anker plaats op zee is een stuk goedkoper dan aan de wal liggen...
Er worden al jaren windmolens in zee geplaatst. Volgens mij is die bij Noordwijk al ff aanwezig... Gaat niet met een aantal molens per dag! ;)
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Windmolenpark

Berichtdoor Charles » 21 jul 2015 21:45

Chris schreef:Er worden al jaren windmolens in zee geplaatst. Volgens mij is die bij Noordwijk al ff aanwezig...
Hoe lang dan al?
Maar bij nader inzien kon je best weleens gelijk hebben.

Sinds ik ze afgelopen weekend duidelijk gezien heb (met de verrekijker, dat wel) ben ik vaker gaan kijken. Wat blijkt? De afgelopen twee dagen kon ik ze amper zien door "zeemist" of iets van dien aard. Nu ik precies weet waar ik kijken moet kan ik ze met enige moeite als vage schimmen zien staan. Dus het kan heel goed mogelijk zijn dat ik om deze reden dit windmolenpark niet eerder gezien heb. Terwijl het olieplatform vrijwel doorlopend goed te zien is, ook zonder verrekijker. Maar die heeft ook veel meer "body" dan die windmolens.
Mooie foto daarvan trouwens die iljitsch plaatste :)

Over land kan ik wel 50km ver kijken, bij een beetje helder weer en met de zon achter mij. Uiteraard wederom met de verrekijker.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Windmolenpark

Berichtdoor Charles » 23 jul 2015 16:25

Zelfs omroep west maakte er melding van :lol:
http://www.omroepwest.nl/nieuws/23-07-2 ... k-voor-de-
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Windmolenpark

Berichtdoor wattman » 18 jan 2016 20:47

Afbeelding
Gisteren prima zicht en toen moest ik ineens denken aan dit topic van vorig jaar zomer en mijn belofte om een plaatje te schieten. Hierbij de windmolens aan de horizon gezien vanaf de Boulevard bij de Keizerstraat.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Windmolenpark

Berichtdoor Lijn 999 » 19 jan 2016 19:09

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 12:53, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Windmolenpark

Berichtdoor willem » 19 jan 2016 20:11

Dat zal een slordige 20 kilometer zijn. Om dat ongeoefend te gaan zwemmen is niet zo slim.

Als je een appartement met uitzicht op zee hebt gekocht toen die dingen er nog niet waren kan ik me voorstellen dat je er niet blij mee bent en ze ziet als bedervers van je leuke uitzicht. Een uitzicht op zee koop je mede omdat je liefhebber van de zee bent, met de wisselende uitzichten afhankelijk van het seizoen, het weer en het moment van de dag. En dat is nu bedorven. Zelf loop ik ook graag langs zee, dus je punt begrijp ik wel.

Feit is dat ze er nu staan en dat je dat feit niet meer kunt veranderen. Het is niet flauw of als dooddoener bedoeld, maar je zult dit moeten accepteren. Anders loop je gefrustreerd tegen een muur op. De vraag aan jou is nu of je, als je eraan gewend bent, ermee kunt leven of niet. Zo ja, dan heb je een (weliswaar ongewild) element in je uitzicht erbij gekregen. Met de wisselwerking van de schaduw van de zon erop of iets anders waardoor je toch de positieve kant ervan kunt gaan zien.
De andere, meer radicale, oplossing is verhuizen naar een andere plek waar het uitzicht nog niet bedorven is. Als je verder volledig naar je zin woont is dat nogal een stap en bovendien een hoop gedoe. Los van het feit dat elders ook zoiets in zee gebouwd kan gaan worden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Windmolenpark

Berichtdoor iljitsch » 19 jan 2016 20:28

Ik blijf erbij dat die windmolens die je alleen bij heel helder weer kan zien veel minder horizonvervuiling opleveren dan al die schepen die op een rij veel dichter voor de kust liggen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Windmolenpark

Berichtdoor Slagathor » 19 jan 2016 20:47

Eens.

Eigenlijk is het wel ironisch dat de windmolens er aan bij dragen dat de lucht schoner wordt, je dus iets verder kan kijken en je vervolgens gaat storen aan het uitzicht. :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Windmolenpark

Berichtdoor wattman » 19 jan 2016 21:06

Dit was voor het eerst dat die windmolens mij opvielen. Het zicht was zo goed dat ook de Europoort, met zijn rookpluimen, duidelijk te zien was.
M.b.t. de foto, deze is gemaakt met een compactcamera met een bescheiden 3x zoom, en vervolgens een uitsnede van gemaakt. Wat je dus ziet zijn kleine witte stokjes, helemaal op de horizon. Als je er niet op let, zie je ze ook niet. Het is ook niet zo dat de hele zee volstaat.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Volgende

Keer terug naar De Rommelbak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron