Sloop 'Stalen eiland' Pier

Het prikbord voor je sociale contacten

Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor Admin » 19 jul 2016 02:08

Het deel van de Scheveningse Pier waar nog asbest in zit wordt gesloopt, zo mogelijk al in augustus! Zie ook:
http://www.nu.nl/reizen/4295215/vervall ... loopt.html

Dus wie de Pier nog in z'n huidige staat op de (digitale) plaat wil vastleggen zal snel moeten zijn!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor Charles » 19 jul 2016 09:06

Op de website van Omroep West staat dat dit deel van de Pier in zijn geheel wordt afgevoerd.
Het slopen zelf gaat elders plaatsvinden.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3198200 ... s-gesloopt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor grizzler » 19 jul 2016 13:42

En iedereen is de windrichting kwijt (of ze praten zonder na te denken een door een dombo opgesteld persbericht na). Het stalen eiland ligt pal west. Het is het meest westelijke deel van de pier. Het noordelijke deel is waar dat reuzenrad op wordt gebouwd.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor Slagathor » 20 jul 2016 09:37

Ik kom die fout in Den Haag heel vaak tegen. Ik denk dat het komt omdat de OV plattegronden de Noordzee steevast in het 'Noorden' leggen (de naam van de zee zal ook niet helpen, zeker). Den Haag Zuidwest ligt ook niet in het Zuidwesten...
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor wattman » 20 jul 2016 10:29

Elke echte Haagse kaart is inderdaad niet Noord gericht, maar naar de Noordzee. Dat is al sinds de 16e eeuw zo. Kijk maar in de beeldbank van het Haags gemeentearchief. De huidige HTM-lijnennetkaart is ook weer zo opgezet. Deze traditie past ook bij straatnamen als Noordeinde, Westeinde en in iets mindere mate de Ooststraat en Weststraat op Scheveningen. Ook Den Haag "Zuid-West" is zo'n voorbeeld.
Landmeetkundig gezien is het "fout", maar een Hagenaar, en trouwens ook de gemeente Den Haag, orienteert zich volgens mij toch in de regel op basis van dit afwijkend kompas. Met een echte noord gerichte kaart kan ik mij in elk geval minder gemakkelijk orienteren.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor Charles » 20 jul 2016 15:00

En wat te denken van Benoordenhoutseweg en Bezuidenhoutseweg?
En de stadsdelen Benoordenhout en Bezuidenhout? Klopt volgens mij ook niet echt...
Kennelijk zijn deze namen een verwijzing naar het Haagsche Bosch.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor wattman » 20 jul 2016 19:49

Charles schreef:En wat te denken van Benoordenhoutseweg en Bezuidenhoutseweg?
En de stadsdelen Benoordenhout en Bezuidenhout? Klopt volgens mij ook niet echt...

Klopt was ik nog vergeten, en laten we eerlijk zijn, klinkt toch sjieker dan Bewestenhout en Beoostenhout. :mrgreen:

Hierbij nog twee voorbeelden.
De oudste kaart (1558), van Jacob van Deventer is wel noordgericht. Maar dat was dan ook een landmeter die in opdracht van de Spaanse koning de Nederlanden in kaart bracht met een militair doel.
Blaauw is een mooi voorbeeld van de klassieke Haagse oriëntatie.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor Lijn 999 » 23 jul 2016 09:43

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 12:52, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor Ludo » 14 aug 2016 17:05

Als je het stadhuis als centrum van Den Haag ziet en je trekt daar vandaan en rechte lijn naar het zuid-westen dan gaat deze lijn over "jawel" Den Haag zuid-west, tis eerlijk waar.
Ludo
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 maart 2015 19:33

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor willem » 17 aug 2016 17:19

Lijn 999 schreef:
wattman schreef:Elke echte Haagse kaart is inderdaad niet Noord gericht, maar naar de Noordzee. Dat is al sinds de 16e eeuw zo. Kijk maar in de beeldbank van het Haags gemeentearchief. De huidige HTM-lijnennetkaart is ook weer zo opgezet.
Op Google Maps loopt de kustlijn schuin door het beeld en ligt Scheveningen ten noorden van Den Haag...

Volgens de "officiële" cartografische regels voor het maken van kaarten moet op een kaart het noorden aan de bovenzijde zijn. In het Haagse geval betekent dit dat een grote hoek van de kaart wordt ingeruimd voor de Noordzee. Dat is zonde van de ruimte op een papieren kaart. Daarom zijn stadsplattegronden etc. van Den Haag zo getekend dat de Noordzee alleen met een blauwe streep aan de bovenzijde van de plattegrond is aangegeven. Daardoor kan de rest van de stad beter ingetekend worden. Er moet dan wel een kompasnaald op de kaart staan die laat zien waar het noorden ligt.
Google Maps is een digitale kaart en die heeft geen last van de beperkte ruimte van een opvouwbare papieren kaart. Het punt dat bij een op het noorden gerichte kaart de Noordzee teveel ruimte inneemt speelt hier niet en dus kan Google Maps gewoon kaarten publiceren met het noorden boven, zoals het hoort.

Het gevolg van al die gedraaide papieren kaarten is wel dat veel Hagenaars (en ik vroeger ook) denken dat de zee ten noorden van de stad ligt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor iljitsch » 18 aug 2016 07:53

Als je via de provinciale weg vanaf Rijswijk Delft inrijdt kom je zo'n informatiebord langs de weg tegen en daar staat de kaart van Delft met zuid boven. Duurde heel wat minuten voor ik daar wat wijs uit kon...

Of misschien is dit inmiddels vervangen door iets handigers.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor Slagathor » 18 aug 2016 09:18

willem schreef:Volgens de "officiële" cartografische regels voor het maken van kaarten moet op een kaart het noorden aan de bovenzijde zijn. In het Haagse geval betekent dit dat een grote hoek van de kaart wordt ingeruimd voor de Noordzee. Dat is zonde van de ruimte op een papieren kaart. Daarom zijn stadsplattegronden etc. van Den Haag zo getekend dat de Noordzee alleen met een blauwe streep aan de bovenzijde van de plattegrond is aangegeven. Daardoor kan de rest van de stad beter ingetekend worden. Er moet dan wel een kompasnaald op de kaart staan die laat zien waar het noorden ligt.
Google Maps is een digitale kaart en die heeft geen last van de beperkte ruimte van een opvouwbare papieren kaart. Het punt dat bij een op het noorden gerichte kaart de Noordzee teveel ruimte inneemt speelt hier niet en dus kan Google Maps gewoon kaarten publiceren met het noorden boven, zoals het hoort.

Het gevolg van al die gedraaide papieren kaarten is wel dat veel Hagenaars (en ik vroeger ook) denken dat de zee ten noorden van de stad ligt.


Dan vraag ik mij nog wel af waarom ze de kaart niet zo hebben gedraaid dat de kustlijn parallel aan de linkerzijde van de papieren kaart loopt. Het is een iets minder drastische draai en dan ligt de zee 'gewoon' in het Westen.

Misschien was men verward omdat het ding de Noordzee heet? :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Sloop 'Stalen eiland' Pier

Berichtdoor wattman » 19 aug 2016 11:03

willem schreef:Het gevolg van al die gedraaide papieren kaarten is wel dat veel Hagenaars (en ik vroeger ook) denken dat de zee ten noorden van de stad ligt.
Ik neem toch aan dat straatnamen als Noordeinde en Westeinde dateren van voor de kaarten, dus de afwijkende noordligging in de "mental map" van de Hagenaar lijkt mij niet voor 100% op de kaartligging terug te voeren te zijn.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar De Rommelbak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron