Muur in Rotterdam

Het prikbord voor je sociale contacten

Muur in Rotterdam

Berichtdoor Charles » 13 maart 2017 09:54

Afbeelding

Deze muur staat in Rotterdam en ik vraag me af: waarom staat hij daar? Wat is daarvoor de reden en wat wil men er nog mee? Een informatiebord staat er ook niet, dus voor mij een raadsel waarom dit stuk muur daar staat. Met een staalcontructie eromheen om 'm overeind te houden.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Muur in Rotterdam

Berichtdoor Roland » 13 maart 2017 11:15

Zo te zien een monumentaal stukje, maar waarvan is de vraag. Kan er verder niets over vinden op google. Waar staat het ding?
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Muur in Rotterdam

Berichtdoor Charles » 13 maart 2017 16:20

Roland schreef:Waar staat het ding?
In Rotterdam, dat zeg ik :D

Inderdaad kent Google dit geval ook niet. Het komt niet in beeld bij Google Maps, Google Earth, Google Satellite en ook niet op Google Street View.
Je zal eens kunnen gaan kijken op het achterterrein van het inmens grote gebouw Kruisplein 25.
Toen ik 'm enkele jaren terug op de foto zette, stond ie op de hierboven omschreven locatie.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Muur in Rotterdam

Berichtdoor wattman » 13 maart 2017 18:42

Wall Relief no. 1 van Henry Moore.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wall_Relief_no._1
Henry Moore ontwierp Wall Relief no. 1 in opdracht voor het Bouwcentrum in Rotterdam, als onderdeel van de gevel van het gebouw aan het Weena, tegenover het Groothandelsgebouw. Het is het enige werk in baksteen uit het hele oeuvre van Moore, die verder vooral bekendstaat om zijn abstracte bronzen en marmeren sculpturen.

De architect van het Bouwcentrum was Joost Boks. Het bakstenen reliëf is 8.4 meter hoog en 10 meter breed en werd door twee de Nederlandse metselaars Cornelius Molendijk en G.W.J. Phillips met 16.000 bakstenen gemaakt. Ze hebben ongeveer 1.200 uren aan dit werk gespendeerd, over een periode van ongeveer 4 maanden. Het metselen besteedde Moore uit, omdat hij dit zelf niet kon en omdat volgens hem Nederlandse metselaars bekendstonden om hun vakmanschap.

In 2010 werd het voormalige Bouwcentrum, toen Weena Point geheten, gesloopt. Wall Relief no. 1 werd toen een tijdlang verplaatst. In januari 2015 is de sculptuur teruggeplaatst aan het Weena, als onderdeel van het nieuwe gebouw op die plek.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Muur in Rotterdam

Berichtdoor Charles » 13 maart 2017 19:22

Dank voor de informatie wattman. En heb inmiddels de nieuwe locatie gezien op Street View.
Vraag me wel af hoe ze dat voor mekaar gekregen hebben, het herplaatsen van dat muurwerk. Groot en zwaar is dat beslist te noemen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Muur in Rotterdam

Berichtdoor Admin » 13 maart 2017 20:39

Als je het baksteen voor baksteen doet valt dat reuze mee :mrgreen:

Zonder gekheid: Nederland is thuisbasis voor één van de grootste zwaar transport transporteurs ter wereld, Mammoet. Ze hebben het wereldrecord voor zwaarste en grootste bouwwerk verplaatst ooit, dus zo'n muurtje is een peulenschil :roll: ;) Grote kans dat het op dergelijke wijze verplaatst is. En weer terug!

Niettemin, fraai staaltje metselwerk! [respect]
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06


Keer terug naar De Rommelbak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron