door willem » 12 jun 2017 21:40
De ov-chipkaart berekent prijzen op basis van de goedkoopste route uit hun computerbestand, op basis van de theoretische dienstregeling tussen twee stations. Dat laatste klinkt logisch, maar toch zit daar het probleem. Nu heb ik niet uitgezocht op welk Haags station (CS, HS, etc.) je bent ingestapt, maar het kan best zijn dat je reis naar Naarden-Bussum of Hilversum anders verloopt dan de theorie van de reisplanner aangeeft (kortere overstaptijden of een andere route die net iets sneller is). Allemaal prima en omdat je zo op de snelste manier van A naar B gaat moet je dat vooral doen. Maar het kan zijn dat de ov-chipkaart, op basis van vooraf geprogrammeerde reistijden een andere reisroute (lees: kilometerafstand) berekent. En dan is een reis naar een station dat dichter bij huis ligt opeens duurder dan een reis naar een verder gelegen station. Puur op basis van theoretische gegevens en dat voelt onrechtvaardig,
Omdat reizen naar het Gooi zowel via Utrecht als via Amsterdam berekend kunnen worden is het punt herkenbaar: misschien is je reis naar het Gooi, om een voorbeeld te geven, via Amsterdam in de praktijk sneller dan via Utrecht. Terwijl de ov-chipkaart, op basis van de theorie, denkt dat het via Utrecht sneller is. En dan ontstaan prijsverschillen. Vaak simpelweg omdat iemand ooit in de computer heeft geprogrammeerd dat een bepaalde overstap vier minuten duurt, terwijl je dat als reiziger in de praktijk in drie minuten redt.
Zo'n verschil klinkt banaal, maar uiteindelijk zijn dat soort dingen de reden waarom er prijsverschillen zijn als door de topicstarter benoemd.