Inwoner van Den Haag

Het prikbord voor je sociale contacten

Inwoner van Den Haag

Berichtdoor Charles » 02 nov 2017 22:20

Met enige regelmaat lees ik "haagse", "hagenaar", "hagenees" als daarmee een inwoner wordt bedoeld van Den Haag. Een verschil in benaming die kennelijk al heel lang bestaat. Maar welk verschil is dit dan, dat is voor mij niet helder.

En op briefpost die ik ontvang vanuit het kille ijspaleis staat "Gemeente Den Haag". Moet dat niet 's-Gravenhage zijn als officiële naam van deze gemeente?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Inwoner van Den Haag

Berichtdoor iljitsch » 02 nov 2017 23:17

Zie Wikipedia.

Ik dacht dat daar ook iets stond in de trant van "hoewel het woord niet noodzakelijkerwijs een negatieve connotatie heeft hebben sommige inwoners van Den Haag er bezwaar tegen Hagenees genoemd te worden" maar blijkbaar niet.

Wat was ook alweer die club in de gemeenteraad die het consequent over "Hagenaars, Hagenezen en Scheveningers" heeft om de inwoners van de stad aan te duiden?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inwoner van Den Haag

Berichtdoor Tiktak » 03 nov 2017 10:02

Hagenezen zijn geboren en getogen in Den Haag en woonde in het veen.
Hagenaars zijn komen wonen in Den Haag maar geboren elders en die gingen wonen op het zand.
Veen: de oude wijken in Den Haag om de binnenstad.
Zand: vogelwijk e.d.

Dus zeg nooit Hagenaar tegen een Hagenees.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Inwoner van Den Haag

Berichtdoor wattman » 03 nov 2017 11:33

Voor het gebruik van Den Haag en 's-Gravenhage door de overheid: zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Den_Haag
Komt er op neer dat men in de dagelijkse communicatie Den Haag hanteert.

Dat zand/veen is er in mijn visie pas sinds de 19e eeuw. Het Oranjeplein bijv. was bedoeld voor mensen met geld, maar die nieuwbouw werd niet aantrekkelijk gevonden, en men ging naar de nieuwbouw op het 'zand' (Archipel, Statenkwartier).
In de oude kern was onderscheid sinds het begin van Den Haag duidelijk het dorp (Westeinde tot Buitenhof) / Hof (omgeving Binnenhof). Dat heeft in het stadsbestuur tot de Bataafse revolutie nog doorgewerkt: er waren twee rechtbanken en twee besturen. Voor overkoepelende zaken, zoals de brandbestrijding, werd de Societeit van Den Haag opgericht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A ... n_Den_Haag

Naam mijn gevoel heeft zand/veen; Hagenaar / Hagenees ook niets te maken met oorspronkelijk of van elders. Ook de arbeiderswijken liepen in de 19e eeuw vol men mensen uit andere plaatsen.

Scheveningen is weer een ander verhaal.

Al met al, tamelijk complex. Dat is niet in een inburgeringscursusje aan te leren. :mrgreen:
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Inwoner van Den Haag

Berichtdoor Charles » 05 nov 2017 19:34

Dank voor jullie reakties.
Een helder antwoord is blijkbaar niet te geven, daarvoor zijn de opvattingen teveel verschillend.
Alleen het gebruik van de gemeentenaam is nu duidelijk.

Ik kom van elders, namelijk uit een buurgemeente.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Inwoner van Den Haag

Berichtdoor wattman » 05 nov 2017 20:16

Hier nog wat woorden van de Hagenaar Louis Couperus: "Zoo ik iets ben, ben ik een Hagenaar"
http://www.henkvankampen.eu/zoo-ik-iets ... -hagenaar/
waarin hij zich o.a. druk maakt over de toenmalige 'Vinex-locatie' Statenkwartier

"Wat mij echter zonder overdrijving duizelig maakt in Den Haag zijn de nieuwe wijken, is de nieuwe stad, zijn al die brandnieuwe straten, genoemd naar allerlei min of meer beroemde of bekende persoonlijkheden, in welke straten vele verwanten, vrienden en kennissen wonen en die ik dus onmogelijk vermijden kan. (...) Geheel het aspekt van zoo een brandnieuw fatsoenlijk huis, liever, het aspekt van zoo een Haagsch-Hollandsche straat doet mij verplètterend aan en zoo ik er moèst wonen, zoû ik vinden — waarom weet ik niet precies, — dat ik geheel mijn vrijheid verloren zoû hebben en zoû ik mij ongelukkig gaan voelen. Mocht het u dus ooit, beste lezer, in de gedachte komen mij zulk een keurig huis in zulk een keurige nieuwe straat cadeau te geven, dan hoop ik van harte, dat ge dit heillooze plan niet ten uitvoer zult brengen en mij mijne oprechtheid vergeven zult en u zult herinneren, dat zóo ik in mijn goede geboortestad mijn verdere levensjaren „huiselijk” moest slijten, ik dit alleen zoû kunnen doen in een huis op de Koninginnegracht of op de Prinsegracht of ook wel… op den Nieuwen Uitleg…

Daar zoû ik, ontrouwe, oude Hagenaar, mij nog wel voelen wonen in Den Haag, maar in Godsnaam, dring mij niet de Stadhouderslaan met annexen op, want ik verzeker u, ik zou heel onhoffelijk worden en trots de charmante kennissen, die ik in die streken heb wonen, het cadeau en uw huis weigeren .
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Inwoner van Den Haag

Berichtdoor Charles » 10 maart 2018 22:53

Weet iemand een adres waar je een sjaal kan kopen in de haagse kleuren?
Nee, ik bedoel beslist niet een ADO-sjaal met deze vraag.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant


Keer terug naar De Rommelbak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten