Haagse PCC modeltrams

Voor alle schalen, behalve 1:1

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 19 nov 2021 20:48

Afbeelding
Metalen model voorzien van motoren en interieur, groene stoeltjes. Groene bies met snor.
Staat op Piko rails bij mij in de vitrinekast.

Als er onjuistheden in dit model voorkomen dan hoor ik het graag.
Omdat het online aankoop is heb ik het recht om 'm binnen 14 dagen terug te sturen :mrgreen:
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Tiktak » 20 nov 2021 10:19

Ziet er mooi uit.
Nou nog een stukje bovenleiding wat de pantogaaf wat naar beneden drukt.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor iljitsch » 20 nov 2021 15:14

Hoeveel moet dit alles kosten??

Ik zat te denken: zou aardig zijn om bijvoorbeeld Den Haag CS na te bouwen als model. Of beter nog, LvNOI, CS, HS, Binckhorst en alles daartussen. :-)

Maar zelfs als ik mijn eetkamer opoffer (in deze tijden komen er niet zoveel eters langs...) dan gaat dat niet passen. Hoeveel ruimte zou je nodig hebben voor zoiets?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor wattman » 20 nov 2021 16:54

Charles schreef:Afbeelding
Metalen model voorzien van motoren en interieur, groene stoeltjes. Groene bies met snor.
Staat op Piko rails bij mij in de vitrinekast.
Hier een kleurenfoto van het origineel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_3_(Haaglanden)#/media/Bestand:Lijn-3_1147_Muzenstraat.jpg
Strikt genomen heeft deze tram nooit Riva als dakreclame gehad. Voor de op de foto getoonde Histor was het Samson (1958-1962). Ik zou 'm zelf daarvoor niet terugsturen.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 20 nov 2021 19:56

wattman schreef:Strikt genomen heeft deze tram nooit Riva als dakreclame gehad. Voor de op de foto getoonde Histor was het Samson (1958-1962).
Afbeelding
En dit is de achterzijde van het model.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Admin » 21 nov 2021 07:45

iljitsch schreef:Hoeveel ruimte zou je nodig hebben voor zoiets?

De afstand tussen CS en Voorburg is ca 3 km, tussen HS en LvNOI is nog altijd zo'n 2 km. Voor schaal H0 (1:87) mag je per km zo'n 11,5m rekenen. Plus wat extra's om de randen in de achtergrond te laten overlopen. Een flinke sporthal, dus.

Kosten: Miniatur Wunderland (Hamburg, D) heeft iets vergelijkbaars gedaan en die hebben zo'n 17 miljoen uitgegeven. Let wel, toen dingen nog niet zo duur waren als nu.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor iljitsch » 21 nov 2021 10:39

Hm, de afstanden tussen de stations hoeven niet op schaal, lijkt mij. Dat maakt het nogal onoverzichtelijk. De lol zou er voor mij in zitten dat de sporen en wissels kloppen. En rijden met treinen/treinstellen van meer dan 3 of 4 rijtuigen schiet zijn doel wat mij betreft ook voorbij.

Dus als je dat allemaal wat indikt met waar nodig krappere bogen zou je er met een heel stevige zonder (5x5?) misschien net komen...

Of misschien voor een paar miljoen minder alleen HS nabouwen, inclusief de tramsporen uiteraard. Zou je wel moeten kunnen openklappen om de perrons en perronsporen te kunnen zien.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Admin » 21 nov 2021 13:04

Is allemaal al een keer gedaan: de HMG (Haagse module groep) heeft indertijd op diverse beurzen gestaan met hun modulebaan waarop zowel HS als Mariahoeve te zien waren, compleet met een trambaan. Wat de actuele stand is weet ik niet, ik begrijp dat er een splitsing is geweest, maar daar weet ik het fijne niet van. Hoort ook niet in dit draadje, eigenlijk.

Haagse bovenleiding is er niet in model, die moet je zelf maken. Maar voor een vitrine is dat best veel werk, Charles kan ook gewoon een stukje dun draad (garen) nemen om de panto wat naar beneden te trekken, als hij dat wil. (en zo niet, dan doet-ie het lekker niet, 'tis zijn modeltrammetje ;) )
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 21 nov 2021 14:51

Admin schreef:Haagse bovenleiding is er niet in model, die moet je zelf maken. Maar voor een vitrine is dat best veel werk, Charles kan ook gewoon een stukje dun draad (garen) nemen om de panto wat naar beneden te trekken, als hij dat wil. (en zo niet, dan doet-ie het lekker niet, 'tis zijn modeltrammetje ;) )
Tja, ik kan de panto natuurlijk ook gewoon in ruststand neerleggen :lol: Zoals ie uit de box kwam.
Inmiddels heeft ie al wat rondjes gereden op een baan uit een Piko startsetje, zowel vooruit als achteruit :)
Geen enkel probleem.

Wat je op youtube ziet is werkelijk verbazingwekkend.
Modeltreintjes is een glazen stolp of in een vliegtuigkoffer, het kan blijkbaar allemaal. Maar ook een permanente opstelling in een grote hal, waarover Admin in een eerder bericht over schreef. Indrukwekkend.
Voor modeltrammetjes moet je wel goed zoeken, ze zijn er wel.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Chris » 22 nov 2021 06:59

De Haagse NVBS modelbouwafdeling heeft voor HTM in de jaren '70 al eens het CS en het 'sneltram' viaduct tussen Muzenstraat en Oostinje nagebouwd. Deze baan stond in een ruimte aan de noordtraverse van het oude CS. Baan en PCC's zullen wel in een vuilcontainer beland zijn vrees ik. Was een leuke baan met ook bovenleiding.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Tiktak » 22 nov 2021 09:55

@ Charles
Kijk eens op de site www.hespedam.nl dit is een grootmeester in bouwen van tramvoertuigen, huisjes enz.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 22 nov 2021 13:22

Tiktak schreef:Kijk eens op de site http://www.hespedam.nl dit is een grootmeester in bouwen van tramvoertuigen, huisjes enz.
Of kijk gewoon op youtube :)
Leuk baantje trouwens, mèt bovenleiding :P
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 23 nov 2021 11:21

Tot mijn verbazing zie ik dat er wissels en kruisingen bestaan voor 2-rail DC gelijkstroom :shock:
Ik weet niet beter dan dat zulks niet mogelijk is vanwege het ontstaan van kortsluiting zodra er een loc of treinstel erover rijdt. Immers, beide spoorstaven staan continue onder stroom, ook als er geen treinstel of trammetje erover rijdt.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan??
Wat is het resultaat als je twee trammetjes/treinstellen/locs op de baan hebt? Waarbij er bijvoorbeeld eentje op een passeerspoor staat?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Admin » 23 nov 2021 17:23

Ligt helemaal aan wat voor kruisingen en wissels je gebruikt. Het meest voorkomende type is met een geïsoleerd puntstuk (da's waar de spoorstaven elkaar kruisen in een wissel). Je trammetje zal daar vrolijk overheen huppelen, zonder enig probleem. Doorgaans hebben dat soort wissels een doorgaande verbinding tussen de spoorstaven zodat ook het zijspoor stroom krijgt. Een ander veel voorkomend type wissel heeft géén geïsoleerd puntstuk. Daar rijdt je PCC ook probleemloos overheen, maar een zijspoor heeft dan géén stroom als het wissel niet goed staat. Maar dat levert een probleem op voor het doorgaande spoor: dan krijg je dus een kortsluiting. Oplossing is een plastic railverbinder en wel direct na het wissel. Dan ben je wel de kortsluiting kwijt, maar op het moment dat de tram dan het wissel berijdt en het wissel staat niet goed, heb je alsnog een kortsluiting! De meeste modelbouwers schakelen daarom een stuk spoor vlak voor het wissel af als het wissel verkeerd ligt en dat kan prima door het wissel zelf gedaan worden. De meeste wisselaandrijvingen hebben dan ook een extra schakelaar voor dit soort doeleinden. Ook sommige handwissels hebben standaard zo'n schakelelementje ingebouwd.

Uitleggen is 1 ding, maar een plaatje zegt meer dan een heel epistel en iets "voor t echie" zien is nóg veel meer verhelderend. Steek je licht eens op bij een (lokale) modelspoorzaak en koop dan gelijk een wisseltje wat bij je rails past (Piko, begrijp ik) en wat extra spoor zodat je het zelf kunt uitproberen. Da's de beste leerschool ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 23 nov 2021 19:10

Dank voor je uitleg en dat ik het nog niet volledig snap ligt aan mij :)
Admin schreef:Uitleggen is 1 ding, maar een plaatje zegt meer dan een heel epistel en iets "voor t echie" zien is nóg veel meer verhelderend. Steek je licht eens op bij een (lokale) modelspoorzaak en koop dan gelijk een wisseltje wat bij je rails past (Piko, begrijp ik) en wat extra spoor zodat je het zelf kunt uitproberen. Da's de beste leerschool ;)
Klopt. Ik heb een startset van Piko omdat die goed betaalbaar was en er zit bovendien ook een leuke Hondekop bij :P
Voor deze startset zijn uitbreidingen verkrijgbaar en ik heb interesse in deze uitbreiding. Maar voor mij is het nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren als de Hondekop op het passeerspoor staat en de HTM PCC op het naastgelegen spoor... Uit jouw verhaal vermoed ik dan dat beiden tegelijk gaan rijden als ik aan de knop ga draaien van het trafodingetje welke de snelheid regelt.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor WeKra » 24 nov 2021 08:23

Ik mis toch wel in dit draadje de bekende Modeltram-leverancier SKIPTRAM. Zie http://www.skiptram.nl. Alles wat je nodig hebt van modeltrams, vind je bij Paul.

Overigens heb ik in het verleden ook zo'n 50 modellen van de Haagse PCC's (1200's, 1300's en 2100's) gemaakt van 3D prints. Maar deze lever ik niet meer aangezien Kuijpers ze heeft. Ik maak nu de Haagse GTL8's, waarvan ik ook al een stuk of 20 modellen heb geleverd. Op dit moment werk ik aan de Pekeltrams (laatste uitvoeringen).

De modellen die je ziet in het eerder benoemde filmpje, heb ik vervaardigd en geleverd.

http://www.facebook.com/WeKraTrams

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Admin » 24 nov 2021 17:08

Op de vorige pagina vindt je anders wel degelijk een vermelding (door mij :P ) van SKIPtram hoor! ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 24 nov 2021 18:02

Telkens een baantje op de vloer vd huiskamer leggen en een paar uur later weer opbreken is verre van ideaal. Het ligt hinderlijk in de weg en we moeten steeds opletten waar we onze voeten neerplempen...
Voor nu is er een voorlopige oplossing. Heb op de vensterbank, 3½ meter lang, een baantje gelegd en die ligt niet in de weg. Daar kan mijn trammetje heen-en-weer rijden :)
Voor een echte oplossing voor de langere termijn zal nog flink over nagedacht moeten gaan worden. Zo'n baantje uit een startset blijkt nog best veel ruimte te vragen, ik heb me daar op verkeken bij de aankoop daarvan.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 10 dec 2021 10:35

Charles schreef:Afbeelding
Metalen model voorzien van motoren en interieur, groene stoeltjes. Groene bies met snor.

Als er onjuistheden in dit model voorkomen dan hoor ik het graag.
Hey, ik ben tot de ontdekking gekomen dat de 1147 nog bestaat :) Die staat in een museum in de UK, maar die heeft lange doorlopende deurruiten en de wagennummers zijn in grote cijfers. Da's anders dan wat mijn model heeft. En de echte 1147 heeft ook andere koppelingen.

Wellicht is dit alles bij jullie allemaal bekend, vermoed ik.
Leuk om te weten dat ie nog bestaat, maar mijn model zal de originele uitvoering zijn denk ik.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor wattman » 10 dec 2021 12:49

De 1147 in Crich is technisch de uitvoering na de laatste (kleine) revisie in het midden van de jaren '80. Zie de ramen aan de blinde zijde zonder schuifraampjes en het laatste model lijn- en nummerfilm. Hij is wel omgeschilderd naar het klassieke kleurenschema, wat niet klopt met de genoemde uitvoering. De wagennummers zijn ook van het type van voor de jaren '70, maar te groot en van een verkeerde (te lichte) kleur.
en de Scharfenbergkoppelingen zijn afgenomen. Ik dacht omdat men bang is voor ongelukken met bezoekers die zo'n groot uitstekend ding over het hoofd zien
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar Modelbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron