Haags OV plannen in het nieuws

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor OVinDelft » 14 sep 2017 12:32

Dat is denken in problemen in plaats van in oplossingen. De HTM zou prima een aantal SG3-rijtuigen kunnen aanschaffen die vervolgens in de vloot van de RET worden ondergebracht en door een onderhoudscontract ook door laatstgenoemde partij wordt onderhouden. Vervolgens eventuele personeelswisseling laten plaatsvinden op de concessiegrens, of gewoon zowel HTM als RET bestuurders door laten rijden over elkaars net zodat daar ook evenwicht in geboden wordt.

En ondanks dat sommigen hier (wellicht vanwege emotionele redenen) de HTM en de RET liever niet samengevoegd zien worden, zie ik het zelf wel zitten eerlijk gezegd. Het biedt alleen maar meer mogelijkheid tot integratie van het openbaar vervoer tussen de grote steden, wat juist is wat we nu nodig hebben. Een andere oplossing daarvoor zou een overkoepelende Randstadelijke vervoersautoriteit zijn die concessies uitbesteed aan partijen, maar daarbij de touwtjes wel een stuk steviger in handen houdt dan wat nu het geval is in de Randstad. De Storstockholms Lokaltrafik en Transport for London zijn daar goede voorbeelden van.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 820
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor Admin » 14 sep 2017 15:55

Dat HTM en RET nog niet zijn samengevoegd zegt iets over de noodzaak van zo'n exercitie. Niet alleen is het vervoerstechnisch niet nodig, de concessiegebieden vallen redelijk samen met de vervoersstromen in de regio, maar ook organisatorisch wordt dat nog een drama: wie komt op welk werkplekje en wat is de herkomst van dat poppetje, etc. Reken maar dat HTM-ers er niet op zitten te wachten om als R'dams gemeentepersoneel te moeten gaan werken onder een R'damse baas die de RET voortrekt en omgekeerd geldt dat natuurlijk ook voor RET-ers. Je kunt op je vingers natellen dat een "verkeerd" poppetje op een gevoelige plek de animositeit alleen maar zal versterken. En dat bestuurders persoonlijke voorkeuren hebben en die ook laten leiden in hun werk laat de recente discussie in A'dam zien (anti-radicaliseringsambtenaar, zoek maar op het web). Verder is er nog een hoop verschil in de techniek, die dan 'gehomogeniseerd' moet worden, ook dat kost bakken met geld. Maar dan nog zal een Haagse tram niet in R'dam kunnen rijden omdat het PVR verschilt. Niet heel veel, maar genoeg om onwerkbaar te zijn. Persoonlijk ben ik er wel voorstander van om de Avenio's naar de RET te sturen (die hebben al 2 grote series gekoppelde 2-assers in de vorm v/d Citadis) en voor het Haagse net fatsoenlijk rijdende trams aan te schaffen (NGT8, NGT12: draaisteltrams met lage vloer, rijden al in Dresden en Leipzig) ;)

Terug naar de OV plannen voor het Haagse. M.i. is hier een integrale visie op vervoer binnen de agglomeratie noodzakelijk, waarbij ook zaken als autoverkeer, parkeren, leefbaarheid en bereikbaarheid moeten worden meegenomen. Zoiets heb ik recent niet voorbij zien komen... :geek:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 435
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor OVinDelft » 14 sep 2017 16:48

Dat zijn op zich inderdaad valide argumenten om de RET en HTM niet samen te voegen. Vandaar ook mijn andere voorstel van die vervoersautoriteit. Nou bestaat die natuurlijk al in de vorm van de MRDH, maar naar mijn mening mag het openbaar vervoer in de metropoolregio/Randstad best wel wat eenduidiger. Al het openbaar vervoer in dezelfde kleurstelling, één geïntegreerd tariefsysteem, enz. Zodat lokale expertise niet verloren gaat kan je de concessie regio Den Haag in zijn geheel gunnen aan HTM en de regio Rotterdam aan RET.

Wat is er overigens mis met de Haagse Avenio's? En in Rotterdam gaan die toch juist niet passen vanwege het verschil in profiel? :?

Welke agglomeratie bedoel je precies met het laatste? De Haagse agglomeratie, de regio Den Haag - Rotterdam, of de gehele Randstad? Agglomeratie is hier nogal relatief namelijk. ;)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 820
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor richard1074 » 14 sep 2017 18:02

Maarre, dan rijden er een paar RET bestuurders door naar Scheveningen. Nou en ? Is dat dan zo erg ? Ze rijden nu toch ook in Voorburg, Leidschendam, Bezuidenhout ?
richard1074
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor OVinDelft » 14 sep 2017 18:13

Hoe ik het interpreteerde ging Admin's betoog vooral over het wel of niet samenvoegen van de RET en HTM en niet zozeer over het doorrijden van de Rotterdamse metro naar Scheveningen...

Verlengen van de metro naar Scheveningen zorgt mijn inziens sowieso voor (te)veel dubbeling met tram 9. Dan kan je uiteraard tram 9 een andere kant op sturen na Vrederust - CS en dat traject opheffen voor de tram, maar ik weet niet of doorgaande reizigers daarbij gebaat zijn en het is hoe dan ook kapitaalvernietiging. Tram 9 plus metro E naar Scheveningen lijkt me zwaar overdreven.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 820
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor hharry » 15 sep 2017 18:54

Als je even over de grens kijkt. Naar Oberhausen (6 wagens) en Mülheim (4 wagens) die een gezamenlijke tramlijn 112 hebben.
Of naar de gezamenlijke lijn U18 van Essen en Mülheim.
hharry
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Haags OV plannen in het nieuws

Berichtdoor willem » 16 sep 2017 20:16

Inmiddels zijn de bedrijven van Essen en Mülheim met elkaar gefuseerd.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast