Scheveningen

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Scheveningen

Berichtdoor Charles » 05 jun 2024 20:57

Aan het eind van deze middag nog naar Scheveningen gefietst om onderstaand plaatje te kunnen maken.
Tevens een goed gesprek gehad met de eigenaar/bewoner en die vertelde dat eea werkend is aangesloten en af en toe laat hij de lampen branden en de bellen rinkelen.
Het is beslist niet op verzoek en de bewoner zit bepaald niet op belangstellenden te wachten.

Afbeelding

Voorts liet hij weten plannen te hebben om op langere termijn een kort stukje spoor te gaan leggen en daar een treinstel op te plaatsen. Echter, dit is iets wat pas over een flink aantal jaren mogelijk uitgevoerd gaat worden.
Op de vraag hoe die materialen te verkrijgen zijn wilde hij niet meer vertellen dan "de juiste contacten hebben".
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 934
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Scheveningen

Berichtdoor Charles » 07 jun 2024 08:37

Was dit gebouw een wachtpost of blokpost of iets anders?
Een overweg lag hier immers niet, de treinen reden over een brug naar/van station Scheveningen. Het feit dat dit gebouw nummer 14 heeft betekend dus dat er ook posten geweest moeten zijn met lagere nummers. Is daar nog iets van terug te vinden anno 2024?
Of is dit samen met het Pompstation de enig zichtbare overgebleven objecten uit de tijd dat hier treinen hebben gereden?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 934
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Scheveningen

Berichtdoor Brecht » 07 jun 2024 16:43

Kijk even hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Scheveningen

Ploegbaaswoning bij het voormalige station :)
Brecht
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Scheveningen

Berichtdoor Admin » 07 jun 2024 20:10

Tot begin deze eeuw was het oude viaduct over de N44 nog in gebruik, inmiddels is dat ook al weer 20 jaar weg. Dat viaduct had nog een ander OV dingetje: de naderhand toegevoegde tunneltjes voor de Gele Tram (HTM Buitenlijn naar Wassenaar en Leiden). Deze zijn in later jaren gebruikt door fietsers maar zoals gezegd, de aanleg v/d Landscheidingsweg (N14) zorgde ervoor dat het hele ZHESM viaduct werd gesloopt om plaats te maken voor het huidige exemplaar. Bouw viaduct: ca 1906, toevoegen HTM doorgangen: 1923, sloop ca 2002. Overigens was in de spoortijd de halte Wassenaar gelegen pal naast het viaduct en mij staat bij dat tot in de jaren 80 er nog een dubbele spoorwoning stond bij de Zijdelaan/Wittenburgerweg. Die viel ten prooi aan een eerdere uitbreiding v/d Landscheidingsweg.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Scheveningen

Berichtdoor wattman » 08 jun 2024 20:55

Charles schreef:Of is dit samen met het Pompstation de enig zichtbare overgebleven objecten uit de tijd dat hier treinen hebben gereden?

Zover ik weet alleen deze woning, en het stationnetje. De andere restanten zijn in de loop der tijd opgeruimd. Naast het viaduct in Wassenaar en die dienstwoningen, was er bij de kazerne nog de betonnen brug over de spoorbaan (weg naar het oefenterrein in de duinen), en in dat stuk waren ook nog voeten van de bovenledingsmasten te vinden. Viaduct en de restanten zijn verwijderd toen de voormalige spoorbaan tot fietspad is ingericht.
Het zou kunnen zijn dat er rond de Pompstationsweg nog restanten van de bovenleidingsmasten zijn achtergebleven onder het zand, maar ik heb ze nooit kunnen vinden.
De rest van het traject is bekend: omgevormd tot Landscheidingsweg, en voorbij de Bezuidenhoutseweg is alles uitgewist door de bouw van de wijk Mariahove.

Wat de nummering van de blokposten betreft. In het boek van Smit over de Hofpleinlijn kom ik geen overzicht tegen. Op klassiekebeveiliging.com zie ik dat Nootdorp post 4 was. Die eerder besproken post bij de Oude Middenweg was nummer 5. Bezuidenhoutseweg was nummer 9.

Dit is nog een hele aardige pagina (al weer van 2001, dus ik weet niet hoe lang deze nog blijft bestaan... !)
http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_ ... ge_01.html

http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_ ... ge_03.html wijst hij op een woning in Wassenaar die verdacht veel lijkt op de dienstwoningen van de ZHESM. Wellicht nog een restant, maar dat is niet zeker.

Vergelijk trouwens die foto die jij hebt gemaakt van die Scheveningse woning, met die foto op
http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_ ... ge_05.html
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1124
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten