Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor grizzler » 17 feb 2015 16:35

Gisteren zijn er een paar van die nieuwe prullen geplaatst langs de route van lijn 1 en 22 op de Badhuiskade en de Gevers Deynootweg (Scheveningseslag). Beschamende vertoning. Van (nog net) bruikbare 'huisjes' terug naar volstrekt ontoereikende ondingen: geen enkele beschutting aan de zijkanten en geen bankje. De persoon die hier verantwoordelijk voor is, verdient het om bij slecht weer te worden gedwongen de hele dag bij deze haltes te staan.
Onnodige geldverspilling en dan ook nog eens ernstige vermindering van kwaliteit. Gaat goed zo.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor Bert » 25 jun 2015 22:18

De "oude" abri's bieden ook niet overal even veel beschutting en comfort. Op het perron van de tramhalte Brasserskade (?) richting Tanthof, staat ook zo'n abri. Een achterwand en een dakje van net een halve meter breed: geen zijwanden, geen zitgelegenheid, maar in de achterwand wel ruimte voor een mega-reclameposter, dat dan weer wel...

Met die tramhalte is overigens nog iets: hoe heet deze nu precies? Na het gereedkomen van de nieuwe halte, stond in de abri, richting Tanthof, lange tijd "Lombokstraat" als haltenaam vermeld: richting Den Haag heette de halte "Brasserskade", en om de verwarring compleet te maken, stond op het haltebord (richting Tanthof) "Brasersskade".

" Lombokstraat" is inmiddels vervangen door: "Brasserkade". Spellen is ook een vak ...
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor Slagathor » 25 jun 2015 22:35

Bij de oude abri's zaten er ook minimalistische krengen tussen, hoor. Deze op de Monstersestraat, bijvoorbeeld. Het bankje was zo smal en de staafleuning zat zo vervelend, dat je er onmogelijk zitten kon. Geen zijkanten ook, dus stond je vol in de wind.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor wattman » 26 jun 2015 09:02

Feit is dat bij de nieuwe abri's de normen veranderd zijn, d.w.z. dat er nu meer ruimte moet zijn voordat er een zijstuk wordt geplaatst (en hoe breed) en een bankje.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor WKZH5A » 26 jun 2015 15:50

wattman schreef:Feit is dat bij de nieuwe abri's de normen veranderd zijn, d.w.z. dat er nu meer ruimte moet zijn voordat er een zijstuk wordt geplaatst (en hoe breed) en een bankje.


Daarnaast zijn er ook nieuwe dingen toegevoegd: toegankelijkheid, rolstoelvriendelijk en ruimte voor blinden.
Voorbeelden zijn: Leggelostraat, Lorentzplein, Paul Krugerplein en nog een paar andere haltes.

Wat ik niet begrijp is de halte Noordwal richting Statenkwartier. De halte is ongeveer 4 meter breed en wat plaatsen ze: een hele smalle abri zonder zijwanden en een bankje.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor grizzler » 26 jun 2015 17:10

wattman schreef:Feit is dat bij de nieuwe abri's de normen veranderd zijn, d.w.z. dat er nu meer ruimte moet zijn voordat er een zijstuk wordt geplaatst (en hoe breed) en een bankje.

Sorry, maar van normen is absoluut geen sprake, wel van totale willekeur. Vergelijk er maar eens een paar met exact dezelfde breedte (d.w.z. aantal tegels in de bestrating) en kijk eens naar het voorbeeld dat WKZH5A hierboven geeft.

Circustheater vs. Duinstraat is ook een mooi voorbeeld. Even breed (zes tegels). Bij de een zijwanden plus bankje, bij de ander niets.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor richard1074 » 10 sep 2015 22:11

Waarom wordt het werk niet afgemaakt ? Is de aannemer failliet of zoiets ?
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor WKZH5A » 12 sep 2015 18:02

richard1074 schreef:Waarom wordt het werk niet afgemaakt ? Is de aannemer failliet of zoiets ?


Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar als je bedoelt dat het oude hekwerk en de haltepalen nog moeten worden vervangen voor een nieuwe, is het bedrijf er nu mee bezig. De hekken en de haltepalen van de haltes worden stuk voor stuk vervangen en naar verwachting duurt dat voor de kerstvakantie. Halte Hoefkade (richting HS), Jacob Catsstraat (richting HS), Bierkade en de haltes van lijn 9, dat nu tijdelijk buiten gebruik zijn, komen nog de nieuwe abri's en hekwerk, als de werkzaamheden daar afgerond zijn.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor xCookiesolax » 17 sep 2015 14:39

Gisteren en vandaag was/is men bezig bij de halte Oostinje.

Iemand enig idee wanneer de nieuwe abri's te zien zullen zijn in de randgemeenten Rijswijk, L-dam/V'burg?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor PAV » 17 sep 2015 14:50

Hebben die gemeenten überhaupt meegedaan met aanbesteding van deze opdracht? Ik dacht dat die nog lopende contacten hadden.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor Busdriver » 22 sep 2015 19:05

xCookiesolax schreef:Gisteren en vandaag was/is men bezig bij de halte Oostinje.

Iemand enig idee wanneer de nieuwe abri's te zien zullen zijn in de randgemeenten Rijswijk, L-dam/V'burg?


Niet. Alleen de gemeenten Den Haag, Delft, Westland en Midden-Delfland krijgen ze. De andere gemeenten hadden nog eigen doorlopende contracten voor de abri's.
Busdriver
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 mei 2015 19:30

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor WKZH5A » 23 sep 2015 13:17

Inderdaad Rijswijk en Leidschendam-Voorburg hebben nog een doorlopende contract met de abri's.
Alleen gezien de hoeveelheid tramhaltes die zijn omgebouwd in Rijswijk en waar nu geen abri's staan en vanwege de ov de toekomst, zou ik gewoon aanraden om de nieuwe abri's en voorzieningen zsm te plaatsen. Bespaar gewoon even de moeite.

En nog over Den Haag: de haltes waar nu geen abri's staan (dus alleen haltepaal), zijn nu mee bezig om de haltepalen te vervangen. Heel Loosduinen, Segbroek en Escamp zijn de haltepalen vervangen, ook de nachtbushaltes.

Halte Jacob Catsstraat zijn gisteren de nieuwe abri's geplaatst. Alleen halte Hoefkade, Bierkade en de vervallende haltes van lijn 9 moeten nog. Er zijn nog een hoop aantal haltes waar de hekken nog vervangen moeten worden, maar dat wordt steeds minder. Ook moeten er nog een aantal haltes halteborden en afvalbakken en nog diverse afwerkingen uitgevoerd worden. Ik verwacht dat dit voor eind 2015 afgerond is.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor PAV » 23 sep 2015 13:36

Als de HTM bij een wijziging van de dienstregeling ook stickers moet vervangen op halteborden hebben ze nu 3 soorten stickers nodig: witte kleine voor op de nieuwe eigen borden, brede lage gele voor de nieuwe Veolia-borden en smalle lange gele voor de oude borden. In Delft hebben ze op sommige plekken heel lelijke oude gele op de nieuwe borden geplakt, dit ziet er niet uit, dus daar gaat al iets mis. Komt hier nog verbetering in?

Mij lijkt het het handigst als los van de abri's de halteborden in de overige gemeentes ook worden vervangen door de nieuwe, zodat je ook een stickertype minder hebt. Bevestigingssysteem ziet er bij de oude palen en borden hetzelfde uit als bij de nieuwe, dus dat zou probleemloos kunnen. Het best had de HTM natuurlijk kunnen kiezen voor de nieuwe borden zoals die bij Veolia geplaatst zijn, in plaats van een eigen bord met weer afwijkende pictogrammen. Wat dat betreft lijkt de HTM op Apple: niet de standaard volgen maar je eigen ding bedenken.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor Busdriver » 23 sep 2015 18:16

PAV schreef:Als de HTM bij een wijziging van de dienstregeling ook stickers moet vervangen op halteborden hebben ze nu 3 soorten stickers nodig: witte kleine voor op de nieuwe eigen borden, brede lage gele voor de nieuwe Veolia-borden en smalle lange gele voor de oude borden. In Delft hebben ze op sommige plekken heel lelijke oude gele op de nieuwe borden geplakt, dit ziet er niet uit, dus daar gaat al iets mis. Komt hier nog verbetering in?

Mij lijkt het het handigst als los van de abri's de halteborden in de overige gemeentes ook worden vervangen door de nieuwe, zodat je ook een stickertype minder hebt. Bevestigingssysteem ziet er bij de oude palen en borden hetzelfde uit als bij de nieuwe, dus dat zou probleemloos kunnen. Het best had de HTM natuurlijk kunnen kiezen voor de nieuwe borden zoals die bij Veolia geplaatst zijn, in plaats van een eigen bord met weer afwijkende pictogrammen. Wat dat betreft lijkt de HTM op Apple: niet de standaard volgen maar je eigen ding bedenken.


In Delft zitten op de nieuwe haltes geen gele stickers. Alleen de HTM heeft voor hun nachtlijn 5 lelijke donkere stickers erop geplakt, omdat ze zonodig de vertrektijden op het haltebord willen hebben ipv gewoon zoals normaal een tijdentabel in de abri of tijdenkastje.

Wat ik begrepen heb zijn die nieuwe halteborden egaal wit of geel en is alle info erop 1 grote sticker die bij een wijziging in zijn geheel vervangen moet worden.
Busdriver
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 mei 2015 19:30

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor Charles » 27 sep 2015 20:30

Ik woon aan de rand van Den Haag en hier komt 1 buslijn en 1 tramlijn, dus ik heb nog keuze ook :mrgreen:
Wat wil nu het geval?
Voor de bus richting stad is alles in orde, nieuwe abri + haltepaal met wit bord en een digitaal display waarop staat over hoeveel minuten de bus aan de halte komt :)
Aan de overzijde staat zegge en schrijve 1 haltepaal oud type met nog het gele bord... :(

Bij de tramhaltes is half werk gedaan: alleen nieuwe abri's geplaatst. Er staat zelfs geen display waarop staat over hoeveel minuten de tram komt.
Het oude hekwerk sluit niet aan op de nieuwe abri.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor cornepronk » 10 okt 2015 14:51

In Den Haag word het hekwerk pas vervangen nadat de Abri geplaatst is. Eerst halen ze de oude blauwe abri's eruit, dan zetten ze een R-net/grijze achtige terug. Daarna wordt de oude hekwerk zo gemaakt dat het in de abri past. Na een lange tijd komen ze terug om het hekwerk te verbouwen. Volgens mij zat de planning van het hekwerk niet op 1 lijn met het plaatsen van de abri wat ik gezien heb.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor PAV » 10 okt 2015 17:29

Mijn observatie is dat voor een deel van de haltes wél het hekwerk tegelijk met de abri is vervangen (zoals halte Kneuterdijk lijn 1). Hoewel het ook kan zijn dat hier een paar dagen tussen zaten, daar heb ik niet zo op gelet. Maar op de meeste plaatsen is de abri al maanden geleden vervangen, terwijl het hekwerk (en haltepaal/-bord) nog niet is vervangen. Er lijkt dus weinig structuur in de planning te zitten. Het lijkt bijna toevallig, alsof ze ter plekke bedenken "laten we vandaag bij halte x het hekwerk gaan vervangen, we moeten toch iets met onze dag".
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor Charles » 10 okt 2015 20:22

Inderdaad, het lijkt erop dat de logica ver te zoeken is.
Afgelopen week waren ze hier aan het werk gegaan :)
Maar makkelijk werken was het niet. Langs de ene zijde van het perron komen de trams langs en langs de andere zijde het autoverkeer. Nee, de weg werd niet afgesloten.

Voor de trampassagiers was het ook geen pretje om daar te staan terwijl er gewerkt werd. Om nog maar te zwijgen dat het tramperron wel erg smal is, precies 3 stoeptegels breed...
En ik heb zelfs nòg smallere tramperrons gezien in onze gemeente.
Ik vraag me eigenlijk af of er (Europese?) normen zijn waarin bepaald wordt wat de minimale breedte zou moeten zijn van ov-perrons.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor PAV » 10 okt 2015 20:24

@Charles: waar is 'hier'?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

Berichtdoor Charles » 10 okt 2015 22:28

Halteperrons lijn 6 op Het Kleine Loo.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron