Pagina 2 van 5

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 30 nov 2014 23:23
door Lijn 999
-----

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014 21:00
door iljitsch
Er is toch wel ruimte op het depot van het busmuseum?

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 02 dec 2014 13:59
door PAV
Dat er wellicht ruimtegebrek is, neemt niet weg dat deze abri's jarenlang in Den Haag en omstreken hebben gestaan. Daarom hebben ze dus wel een historische waarde en dus ook waarde heeft voor het HOVM om in de collectie op te nemen.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 02 dec 2014 18:34
door willem
Het is wel een abri die bij een bepaalde periode hoort, maar dat geldt net zo goed voor de plastic abri's uit de jaren '80 en die betonnen dingen uit de periode daarvoor.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 03 dec 2014 09:44
door iljitsch
Als er geen ruimte is om abri's uit verschillende periodes op te stellen betekent dit niet dat er geen exemplaren veiliggesteld kunnen worden...

Van abri's bij het HOVM gesproken... een aantal jaren geleden stond er een heel huisje bij de halte wauwermanstraat, tegenwoordig weer alleen een paar hokjes. Iemand enig idee hoe dit zit?

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 03 dec 2014 09:59
door wattman
iljitsch schreef:Van abri's bij het HOVM gesproken... een aantal jaren geleden stond er een heel huisje bij de halte wauwermanstraat, tegenwoordig weer alleen een paar hokjes. Iemand enig idee hoe dit zit?


Dat wachthuisje aan de Wouwermanstraat was bedoeld als model voor belangrijke knooppunt haltes, met de mogelijkheid voor aanvullende voorzieningen. Destijds bij de plaatsing werd aangekondigd dat er diverse geplaatst zouden gaan worden, de volgende op de lijst was Scheveningen Kurhaus meen ik. Kwam niets van terecht. De Wouwermanstraat bleek vooral aantrekkingskracht uit te oefenen op randfiguren.

Zie trouwens de volgende vraag in de gemeenteraad uit 2010
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/gem ... straat.htm met als antwoord
De tramhalte aan de Wouwermanstraat is een belangrijk openbaar vervoerknooppunt. Grote aantallen reizigers, waaronder veel middelbare scholieren, maken dagelijks gebruik van deze halte. Het is evident dat zich op een dergelijk druk bezocht punt incidenten voor kunnen doen. De politie en de HTM anticiperen hierop door in dit gebied intensief te surveilleren. Het in de vraagstelling geschetste beeld wordt door de politie echter niet herkend


Maar junks hingen hier al veel eerder rond.
Of er ooit aanvullende voorzieningen, zoals een telefooncel zijn geplaatst, heb ik niet meer paraat. Uiteindelijk na een paar jaar is dit prestige object neergehaald. Ik geloof dat ik er op dit forum nog ooit melding van heb gemaakt.

aanvulling

AD in 2008 naar aanleiding van de halte Leyweg: http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... laar.dhtml

Eind april is het haltecomplex nog niet helemaal klaar. Er wordt nog een wachthuisje voor de chauffeurs gebouwd. Er komt geen wachtkamer voor reizigers. Daar waren wel plannen voor, maar gemeente en HTM zijn bang voor beheersproblemen. De ervaringen met een soortgelijke voorziening op de halte Wouwermanstraat zijn niet positief.


Verder schrijft Van Donselaar in zijn boek 130 jaar tram

In oktober 1994 begon de bouw van het knooppunt Wouwermanstraat, ten gerieve van de passagiers van
de lijnen 8, 9, 11 en 12. Niet alleen verscheen hier een wachtruimte, maar daarnaast werden allerhande voorzieningen aangebracht zoals kaartverkoopautomaat, giromaat, telefoon met greenpoint en een brievenbus.
Als volgende knooppunt zou in 1995 de halte Kurhaus op Scheveningen worden aangepakt. De bouw van deze knooppunten werd gefinancierd door het Rijk, uit de sociale veiligheidsgelden, en de gemeente Den Haag.


Zoals bekend is dat laatste nooit doorgegaan.
Van die brievenbus en telefoon kan ik mij nog iets herinneren. Een kaartverkoopautomaat en een giromaat zeggen mij niets.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 03 dec 2014 21:20
door Lijn 999
-----

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 07 dec 2014 13:19
door wmbaak
Ik pleit er voor om er toch één te bewaren. Het hoort bij de geschiedenis, een tijdperk uit het Haags OV. Het zijn allemaal buizen en panelen. Dus al bewaar je hem maar helemaal uit elkaar ergens, dan neemt hij niet zo veel ruimte in. En wellicht komt er ooit dan een moment en een plek waarvan men dan zegt: daar kunnen we hem plaatsen. Maar als straks alles weg is kun je nóóit meer terug.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 07 dec 2014 13:33
door tetje
Gewoon er een naar Arnhem verzenden, hebben we een bos vol met vervlogen tijden.
En anders een bij een bij wmbaak in zijn tuin/kelder/balkon neerleggen in onderdelen.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 07 dec 2014 20:32
door willem
Wat opvalt is dat ze bij haltes waar geen abri staat de oude haltepalen laten staan. Op die plekken zou je eigenlijk alleen de nieuwe haltepaal moeten neerzetten, zodat in ieder geval overal dezelfde haltepaal staat. Nu wordt het op dat gebied een beetje een rommeltje, met de oude en nieuwe haltepalen door elkaar plus dan nog de "Zuid-Holland"-palen langs sommige wegen.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 22:34
door Lijn 999
-----

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 23:43
door iljitsch
Jammer dat er geen bushalte is bij het bunkermuseum, daar zou-ie mooi op z'n plaats zijn. 8-)

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014 09:22
door Slagathor
Grote genade, daar sta je gewoon in de blubber(!)

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014 10:35
door Lijn 999
-----

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014 11:09
door wattman
Lijn 999 schreef:Deze bushalte voldoet duidelijk niet aan de eisen,


Je heb hier nog een hok. In Delft, in het superdeluxe heringerichte Mekelpark hebben we halte Aula voor bus 121 waarbij de passagier aan de ene kant op een fietspad staat en aan de andere kant ergens tussen schuin ingeparkeerde auto's door moet laveren. Geen halte hokjes. Maar die staan totaal nutteloos ca 100 meter verderop. Dat is ook de plek waar volgens 9292.nl de bus nog zou moeten stoppen....
Dat is maar een van de rariteiten op haltegebied rond de TU Campus.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014 14:10
door OVinDelft
Die "infra die te wachten ligt op een zekere tramlijn 19" wordt overigens nu wel gebruikt door bus 40 en 69, alleen zijn ze op het hele traject vergeten abri's te plaatsen. :roll:

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014 22:32
door willem
En die bushalte van lijn 121 is een tijdelijke halte. Alhoewel ik me wel afvraag hoe ze dat in definitieve situatie gaan doen, want lijn 121 kan nooit bij de "echte" halte Aula komen zonder een omweg richting Delfgauw te moeten maken.

De abri's langs de busbaan moeten trouwens nog een keer komen. Die hadden er trouwens makkelijk al kunnen zijn, want ze wisten lang genoeg dat de busbaan (en dus haltes met abri's) er zou gaan komen.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014 22:40
door OVinDelft
Kijkende naar dat kaartje hadden ze beter de halte ten noorden van de kruising (bij de 'achtergelaten abri's') kunnen maken, want dan had je tenminste ook 121 er makkelijk kunnen laten halteren.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 12 dec 2014 15:28
door René Bubberman
wmbaak schreef:Ik denk even aan iets heel anders, voor het te laat is: Wordt er voor gezorgd dat het HOVM een huidige abri compleet met hekwerk krijgt? En ook een haltepaal e.d.? Voordat straks alles gesloopt is.


De oude abri's worden afgevoerd naar de assemblageloods in Poeldijk. Ik kunt via info@nieuweabrihaaglanden.nl vragen of je iets kunt krijgen.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 12 dec 2014 15:34
door René Bubberman
willem schreef:Wat opvalt is dat ze bij haltes waar geen abri staat de oude haltepalen laten staan. Op die plekken zou je eigenlijk alleen de nieuwe haltepaal moeten neerzetten, zodat in ieder geval overal dezelfde haltepaal staat. Nu wordt het op dat gebied een beetje een rommeltje, met de oude en nieuwe haltepalen door elkaar plus dan nog de "Zuid-Holland"-palen langs sommige wegen.

De haltepalen worden in een volgende ronde vervangen door het nieuwe model, inclusief een nieuw vertrekstaatkastje. Komt logistiek gezien beter uit.
Wat meer info over de achtergronden van het project vind je op: http://fabrique3d.com/nieuwe-abris-den-haag-delft-westland-en-midden-delfland/

Groet! René Bubberman, ontwerper van de nieuwe abri's