Pagina 3 van 5

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 12 dec 2014 22:09
door willem
Afgelopen week waren ze op het nieuwe stationsplein van Delft in de weer met de oude abri's. Het leek erop alsof op het nieuwe stationsplein oude abri's komen te staan, maar dat lijkt nogal onlogisch.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 13 dec 2014 00:24
door OVinDelft
Waren dat oude standaardabri's van de gemeente Delft of de abri's van het oude busstation (die grijze gevallen met digitale vertrekstaten)? Het was sowieso de bedoeling om (in ieder geval uiteindelijk) op het nieuwe stationsplein nieuwe abri's te plaatsen. Ik vrees voor de zoveelste logistieke misstand, maar laten we hopen van niet.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 13 dec 2014 16:16
door willem
Het waren de oudecstandaardabri's. Maar misschien worden ze alleen tijdelijk neergezet tot ze gelegenheid hebben om die grijze dingen te verhuizen.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 16 dec 2014 11:22
door Lijn 999
-----

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 16 dec 2014 18:35
door willem
Op het Stationsplein zijn toch de nieuwe abri's geplaatst. De oude abri's die ik de vorige keer zag zijn kennelijk op de vrachtwagen gebleven.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 16 dec 2014 18:36
door OVinDelft

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 17 dec 2014 23:38
door OVinDelft
Ik denk dat het misverstand over plaatsing van oude abri's is ontstaan omdat er inderdaad oude abri's zijn verplaatst, alleen waren dat blijkbaar oude abri's van de tijdelijke tramhalte op het station. Ga me niet vragen waarom ze in hemelsnaam die abri's hebben vervangen terwijl de halte over een aantal maanden alweer wordt verplaatst, maar het is gebeurd.

Bron: http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/ni ... tionsplein
Ingezoomde foto: http://www.spoorzonedelft.nl/Upload/20141212_164441.jpg

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 18 dec 2014 17:41
door Lijn 999
-----

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 18 dec 2014 18:02
door willem
Tsja, gezond verstand mag je niet meer gebruiken.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 18 dec 2014 18:19
door OVinDelft
Het valt me op dat op die laatste foto de reclame uit de oude abri is gehaald, plaatsen ze die meteen over in de nieuwe?

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 18 dec 2014 20:06
door PAV
Lijn 999 schreef:Ze plaatsen nu ook al tijdelijke haltes.... :shock:

willem schreef:Tsja, gezond verstand mag je niet meer gebruiken.

Is dit ironisch bedoeld? :? Mij lijkt het gewoon een tijdelijke halte in verband met het vernieuwen van de abri...

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 18 dec 2014 20:31
door willem
Je conclusie klopt. Maar het is wat overdreven om voor een vervanging van een abri, een klusje wat zeg even 3 a 4 uur duurt (schatting) helemaal officieel een tijdelijke halteplaats bekend te maken.
Zowel de buschauffeur als de reiziger zal begrijpen dat de bus dan net voor de "echte" halte in de parkeerhaven voor de boom gaat stoppen. Ook zonder die mededeling op het klapbord is dat vrij evident. Dat is wat ik bedoelde met de opmerking over het gezonde verstand.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 18 dec 2014 21:07
door Lijn 999
-----

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 27 dec 2014 17:43
door wattman
willem schreef:Ook zonder die mededeling op het klapbord is dat vrij evident.


Is dat echt zo? Bus kan ook gaan stoppen voorbij de werkzaamheden, of helemaal niet. Dat bord lijkt me gewoon duidelijk voor passagier en rijdend personeel en een stukje service voor de passagier. Een wellicht dat het ook voorkomt dat een automobilist zijn karretje neerzet op die voor sommige mensen zo "evidente plek".... Het is immers een parkeerplek...

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 27 dec 2014 17:57
door willem
Misschien is dat deels het verschil tussen ervaren en onervaren OV gebruikers, uitgaande van de situatie dat er niet zo'n bord staat. Ervaren reizigers houden in de gaten waar de bus gaat stoppen (op basis van wat de chauffeur een veilige plek vindt) enlopen dan naar de bus toe. Voor onervaren reizigers kan het dan lijken alsof de bus hen vergeet. Vanzelfsprekend moet het OV ook voor incidentele reizigers bruikbaar zijn en dan kan dit wel helpen om onzekerheid te voorkomen.

Maar het gebeurt vaak genoeg dat een halte onverwachts "bezet" is (bv. door een vrachtwagen) en dan vindt het wel een weg zonder dat het problemen oplevert. Dat zou hier anders ook wel gebeuren, misschien voor of misschien net na de halte. Aan de andere kant is het wel netjes dat ze aan dit soort dingen gedacht hebben.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 15 jan 2015 18:28
door OVinDelft
Een beetje late berichtgeving, maar twee weken geleden was er al glas ingeslagen bij een aantal nieuwe abri's in Delft, met name het glazen dak schijnt erg in trek te zijn om vernield te worden. Ik vreesde hier al voor....

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 17 jan 2015 21:44
door richard1074
Wat is nu de voorwaarde of zo'n halte nu een geel of een wit bord krijgt ? Ik zag op de Benoordenhoutseweg richting Wassenaar een geel bord. Nu stoppen daar gee HTM bussen maar Arriva en Veolia. Heeft iemand verklaring ?

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 17 jan 2015 23:36
door cornepronk
richard1074 schreef:Wat is nu de voorwaarde of zo'n halte nu een geel of een wit bord krijgt ? Ik zag op de Benoordenhoutseweg richting Wassenaar een geel bord. Nu stoppen daar gee HTM bussen maar Arriva en Veolia. Heeft iemand verklaring ?


De kleur van de haltebord mogen de vervoerders zelf bepalen. HTM kiest voor een wit bord en Veolia voor een geel bord. Alle haltes waar HTM en HTMbuzz rijdt krijgen een witte haltebord ook als er Veolia rijdt bijvoorbeeld Dedemsvaartweg, omdat HTM en HTMbuzz voorrang heeft op de haltes die hun aandoen in de concessie haaglanden stad (Den Haag en omgeving).
Waar Veolia rijdt komen gele halteborden ook waar Arriva of RET rijdt, in de concessie Haaglanden Streek heeft Veolia voorrang op de haltes die hun aandoen.
Alle haltes in de Concessie Zuid-Holland Noord van Arriva hebben groene halteborden ook als er Veolia rijdt, in de concessie Zuid-Holland Noord heeft Arriva voorrang op het type bord en kleur.

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 06 feb 2015 18:24
door Bert
Wat een gekkigheid, die halteborden in allerlei verschillende kleuren.

Lijnen die opgewaardeerd worden naar RNet, moeten allemaal een zelfde uitstraling krijgen om de herkenbaarheid te vergroten: voor andere lijnen is een eenduidige en herkenbare uitstraling kennelijk ongewenst.

. Kennelijk hebben de vervoerders geld te veel want standaardisatie is toch voordeliger en het zal de reiziger toch worst zijn, of het haltebord geel, blauw, gespikkeld of gestreept is. Als het maar goed leesbaar is. Buiten kijf staat dat veel halteborden inderdaad aan vervanging toe zijn: door het afplakken en het vele malen overstickeren zijn sommige borden onleesbaar.

Handig ook, de verschillende kleuren haltebordjes als een lijn naar een andere vervoerder gaat ...

Re: Start grootschalige vervanging abri’s in Haaglanden

BerichtGeplaatst: 07 feb 2015 10:33
door wattman
Ook hier zou men beter het voorbeeld van Fransport for London kunnen volgen: opdrachtgever bepaalt de (unforme) huisstijl. Zo moeten de bussen in Londen rood zijn, en is het de vervoerders zeer beperkt mogelijk om een eigen tintje te geven met iets dat naar de eigen huisstijl verwijst. Bij zowel metro als bus zijn de haltes kenbaar aan dezelfde huisstijl. Geen afwijkende halteborden per vervoerder.