fietspad Scheveningen

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

fietspad Scheveningen

Berichtdoor Charles » 12 dec 2015 11:37

Parallel langs de van Alkemadelaan ligt op een kleine afstand een vrijliggend fietspad. Bedoeld fietspad begint bij de Oude Waalsdorperweg en eindigd op de Zwolsetraat en dit pad heeft kennelijk ook een naam: Maurits Kiekpad.
Als ik het juist heb dan ligt dit fietspad geheel op het tracé waar vroeger de Blauwe tram reed.

Aangezien ik meestal over dit fietspad naar Scheveningen ga (lekker rustig fietsen afgeschermd van het autoverkeer :) ) is het mij opgevallen dat er enkele palen staan waarvan ik geen idee heb wat het moet voorstellen. Maar de palen zelf zijn in elk geval spoorstaven, daaraan hoef je niet te twijfelen, en nu vraag ik me af of er een verband gelegd mag worden met de vroegere tramlijn die er was.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: fietspad Scheveningen

Berichtdoor avl » 12 dec 2015 13:34

Dit fietspad ligt op de voormalige spoorlijn naar Scheveningen.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: fietspad Scheveningen

Berichtdoor grizzler » 12 dec 2015 13:59

Die palen zijn een soort kunstuiting, verwijzend naar de spoorlijn die daar vroeger liep.

http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_ ... ge_04.html

Ik heb daar ooit iets over gelezen dat er duidelijker over was, maar dat kan ik helaas niet terugvinden.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: fietspad Scheveningen

Berichtdoor iljitsch » 12 dec 2015 14:26

Die koffietent of soortgelijk die staat aan de kruising met de pompstationweg is ook duidelijk een oud stationsgebouw.

Jammer dat het fietspad niet geasfalteerd is, dan zou het ideaal zijn om te rolschaatsen. ;)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: fietspad Scheveningen

Berichtdoor Charles » 12 dec 2015 15:59

Dank voor de info!
Hier reed dus geen Blauwe tram, maar het was een treinverbinding.
En dank aan grizzler voor de link naar de website hierover waar de bedoelde palen op foto staan.

Het mag haast een klein wonder heten dat er nog twee gebouwen overgebleven zijn uit die tijd.
En het spoortracé/spoordijk wat nu een wandel/fietspad is.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: fietspad Scheveningen

Berichtdoor willem » 12 dec 2015 16:22

Die trein was onderdeel van de Hofpleinlijn en reed vanaf HS met een flinke bocht via Wassenaar (ongeveer langs de plek waar nu de Van der Valk zit) naar Scheveningen toe.
Toch jammer dat de lijn verdwenen is; in een trein naar Scheveningen zou toch wel brood moeten kunnen zitten.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: fietspad Scheveningen

Berichtdoor grizzler » 12 dec 2015 22:42

iljitsch schreef:Die koffietent of soortgelijk die staat aan de kruising met de pompstationweg is ook duidelijk een oud stationsgebouw.

De koffietent die daar stond is een paar jaar geleden afgebroken. Is ook nooit meer dan een koffietent geweest. Wat er nu nog staat is het oude stationsgebouw zelf. En dat is alweer een hele tijd een dubbel woonhuis.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: fietspad Scheveningen

Berichtdoor wattman » 13 dec 2015 10:02

Tot een paar jaar geleden stond er tussen het - inmiddels ook weer voormalige - kazerneterrein en de Waalsedorpervlakte nog het betonnen viaduct dat was aangelegd bij de bouw van de spoorlijn zodat de militairen het oefenterrein konden bereiken. Helaas afgebroken.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: fietspad Scheveningen

Berichtdoor grizzler » 13 dec 2015 18:40

Vijftien jaar geleden alweer (als we de tekst onder de link die ik eerder heb vertrekt mogen geloven)...
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten