RET kan zonder subsidie

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

RET kan zonder subsidie

Berichtdoor Lijn 999 » 30 dec 2015 10:04

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 12:45, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: RET kan zonder subsidie

Berichtdoor Slagathor » 30 dec 2015 13:37

Ik denk dat één en ander ook te maken heeft met de OV-Chipkaart, die de autoriteiten beter in staat stelt om reizigersstromen in kaart te brengen. Voorheen werden de inkomsten van de strippenkaart volgens een theoretische formule (een schatting, in feite) verdeeld over alle OV-bedrijven in het land, nu kan het geld tot op de halve kilometer correct verdeeld worden. Dat is goed nieuws voor de grote steden, maar slecht nieuws voor de provincie.

Dat men straks in Rotterdam subsidievrij kan rijden, is mooi voor Rotterdam. Voor de nationale solidariteit is het echter vrij rampzalig. Het OV in Zeeland of de Achterhoek moet er alleen maar meer door gesubsidieerd worden.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: RET kan zonder subsidie

Berichtdoor willem » 30 dec 2015 18:58

Het hangt van de interne boekhouding van de RET af. Geen flauw idee hoe die in elkaar steekt, maar aan de inkomstenkant staan daar de subsidies van de overheid en de reizigersopbrengsten. Aan de kostenkant is het loon van het personeel en de onderhoudskosten (inclusief afschrijving) van trams en metro's te vinden. En aan beide zijden vast nog een hoop andere dingen die niet met wat gezond verstand te beredeneren zijn, maar die de RET alleen kent. Kennelijk is de uitkomst van de rekeningsom zo dat de RET zonder subsidie de tram en metro kan rijden.
Daar is niets mis mee: het scheelt gemeenschapsgeld en is bovendien de ideale situatie: een OV-bedrijf dat genoeg geld verdient om zelf de exploitatie gaande te houden (plus wat winst). Vraag is wel of dit op de langere termijn ook gaat lukken, maar dat zal moeten blijken.

Het OV wordt per opdrachtgever afzonderlijk gesubsidieerd. Het is verleidelijk om te zeggen dat het bespaarde geld dan aan bijvoorbeeld het busvervoer in Zeeland besteed kan worden maar dat lukt om die reden niet. Of de MRDH moet vrijwillig geld aan Zeeland willen geven. Dat ligt niet voor de hand, want bv. zorgbehoevenden in de regio kunnen vast ook wel wat geld gebruiken. En daar kan het bespaarde geld wel heen, mits de politiek dat zou willen.

Wat die onveiligheid betreft: dat staat los van het al dan geen subsidie nodig hebben. Het zal best de uitkomst van dat onderzoek zijn, maar ik zelf ervaar het ov hier rond en in Den Haag en Rotterdam niet als onveilig. Sterker nog, met name in Rotterdam heb ik juist het idee dat het sinds zeg de eeuwwisseling veiliger is geworden. Maar het blijft een subjectief iets.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: RET kan zonder subsidie

Berichtdoor iljitsch » 30 dec 2015 20:23

Slagathor schreef:Dat men straks in Rotterdam subsidievrij kan rijden, is mooi voor Rotterdam. Voor de nationale solidariteit is het echter vrij rampzalig. Het OV in Zeeland of de Achterhoek moet er alleen maar meer door gesubsidieerd worden.

Je bedoelt dat de daadwerkelijke toerekening van de door de reizigers betaalde tarieven aan de gebruikte vervoerder minder solidair is dan de oude methode?

Lijkt me echter geen relevant argument. Je rekent af per door jouzelf gemaakte rit, waarom zou een Zeelands busbedrijf dan geld moeten krijgen terwijl ik met een Haagse tram reis?

Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte voor solidariteit is. Daar hebben we precies die subsidies voor, zodat mensen op het platteland of in buitenwijken niet verplicht zijn voor eigen vervoer te zorgen maar ook de bus kunnen nemen. Dat er in Rotterdam geen subsidie meer naar de tram en metro gaat lijkt mij niet schadelijk voor Zeeland, maar het zal vast ook niet helpen omdat dit geld uit een ander potje / andere provincie komt.

Twee vragen:

- Had Rotterdam niet flink zitten schrappen in de tramlijnen? Bij de dierentuin Blijdorp liggen wel sporen maar rijdt geen tram. Lijkt me niet verkeerd om die weer terug te brengen.

- Zou dit in andere steden, met name Den Haag, ook kunnen? Het Haagse tramnetwerk heeft natuurlijk geen gesloten instapsysteem, hoewel dit bij het buitengebied van lijnen 3 en 4 en op een paar grote haltes zoals CS hoog en in de tramtunnel wel zou kunnen, als de mogelijkheid om op de halte in te checken en in het voertuig uit te checken of andersom wordt toegevoegd. Maar tot die tijd vrees ik dat het aantal zwart- en grijsrijders bij de HTM aanzienlijk hoger zal zijn dan bij de metro van de RET. (RR E heeft overigens ook bijna nergens een gesloten instapregime.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: RET kan zonder subsidie

Berichtdoor Slagathor » 30 dec 2015 22:40

iljitsch schreef:
Slagathor schreef:Dat men straks in Rotterdam subsidievrij kan rijden, is mooi voor Rotterdam. Voor de nationale solidariteit is het echter vrij rampzalig. Het OV in Zeeland of de Achterhoek moet er alleen maar meer door gesubsidieerd worden.


Je bedoelt dat de daadwerkelijke toerekening van de door de reizigers betaalde tarieven aan de gebruikte vervoerder minder solidair is dan de oude methode?

Lijkt me echter geen relevant argument. Je rekent af per door jouzelf gemaakte rit, waarom zou een Zeelands busbedrijf dan geld moeten krijgen terwijl ik met een Haagse tram reis?

Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte voor solidariteit is. Daar hebben we precies die subsidies voor, zodat mensen op het platteland of in buitenwijken niet verplicht zijn voor eigen vervoer te zorgen maar ook de bus kunnen nemen. Dat er in Rotterdam geen subsidie meer naar de tram en metro gaat lijkt mij niet schadelijk voor Zeeland, maar het zal vast ook niet helpen omdat dit geld uit een ander potje / andere provincie komt.


Het is, inderdaad, geen relevant argument als je - zoals de huidige regering - decentralisatie voorstaat. Ik vind dat op het gebied van OV echter niet zinvol. Het OV is, wat mij betreft, een beleidsterrein dat net zoals de zorg en het onderwijs beter gecentraliseerd kan worden aangestuurd en gefinancierd.

Op het moment dat OV-reizigers in de Randstad niet meer meebetalen aan het onderhouden van het OV elders in het land, en dat gat moet worden opgevuld door plaatselijke overheden, vindt er geheid kaalslag plaats. Je kunt niet van een provinciale overheid in de periferie verwachten dat ze hoogwaardig OV financieren terwijl ze nauwelijks inkomstenbronnen hebben. In Denemarken ging de decentralisatie gepaard met de transfer van belastingmogelijkheden naar regionale overheden (zo mogen gemeenten er een deel van de inkomstenbelasting heffen). In Nederland worden de lasten naar de regio's geschoven, maar niet de lusten. Dat is niet houdbaar.

In het huidige kader vind ik het dan ook niet verstandig dat mijn Haagse rit geen financiële link heeft met het busvervoer in Friesland.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: RET kan zonder subsidie

Berichtdoor iljitsch » 30 dec 2015 22:59

Hm, het Haagse OV heeft zelf al subsidie nodig, zou nogal raar zijn als daar bovenop ook nog geld van Haagse reizigers naar vervoerbedrijven in de provincie(s) zou gaan.

Het is natuurlijk zo dat in de dorpen het OV nogal slecht is en zelf dat niveau heeft nogal wat subsidie nodig. Daar staat tegenover dat je in die gebieden voor een appel en een ei een enorm huis koopt terwijl wij stadsbewoners ons blauw betalen aan huur of koop van een veel kleiner huis.

Over het algemeen is het beter als lokale/regionale beslissingen lokaal/regionaal genomen worden en niet landelijk. Op die manier staan de bestuurders dichter bij het bestuurde. Gemeenten en provincies krijgen geld van de staat, dus een bijdrage van rijkere gebieden aan armere is mogelijk.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: RET kan zonder subsidie

Berichtdoor willem » 31 dec 2015 13:31

iljitsch schreef:- Had Rotterdam niet flink zitten schrappen in de tramlijnen? Bij de dierentuin Blijdorp liggen wel sporen maar rijdt geen tram. Lijkt me niet verkeerd om die weer terug te brengen.

In Rotterdam liggen inderdaad veel tramsporen die niet meer gebruikt worden. Dat is wel (naast Blijdorp) vooral in de vooroorlogse wijken en veel van die ongebruikte tramroutes zijn voor reizigers vandaag niet meer interessant. Bovendien zit in een van die ongebruikte routes een nauwe tunnel (Statentunnel) waar je niet zomaar met elk tramtype doorheen kunt rijden. Of de Citadissen erdoor heen kunnen weet ik niet. Bij omleidingen worden sommige van die oude routes nog wel eens gebruikt, met name de tramlijn over de Matthenesserlaan.
In Blijdorp hebben ze de metro gekregen, wat de noodzaak van een tram minder maakt. Nadeel van de tramroutes in die wijk is dat je vrij lang onderweg bent om in de stad te komen, terwijl de afstand vrij kort is. Wel is het misschien een idee om een deel van de rails te gebruiken voor een lijn naar Overschie. Die grote wijk heeft alleen maar een bus en is daarmee wat onderbedeeld.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: RET kan zonder subsidie

Berichtdoor Admin » 31 dec 2015 15:49

De Statentunnel is niet geschikt voor de Citadis, dus nu de RET hun laatste ZGT aan de kant hebben gezet is het traject buiten dienst gesteld, temeer daar het dringend onderhoud nodig heeft. Aanpassen v/d tunnel is een duur grapje, dus dat zit er voorlopig ook niet aan te komen. Een tramlijn naar Overschie is alleen nuttig als deze gelijk wordt doorgetrokken naar Zestienhoven. De wijk heeft als nadeel dat de A13 er dwars doorheen gaat en de viaducten te laag zijn (<3m doorrijhoogte) om de tram te laten passeren. Nu de A4 is doorgetrokken zal de A13 wel wat rustiger worden, maar het probleem verdwijnt pas als de A13 ter plaatse onder de grond verdwijnt. Met de afgenomen drukte is het bijbehorende kostenplaatje niet meer economisch rendabel.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: RET kan zonder subsidie

Berichtdoor hharry » 31 dec 2015 19:52

Er wordt een paar keer per jaar ook naar Blijdorp gereden als er omleidingen zijn wegen bv. Marathon of zomercanaval. Het stuk op de Bergweg tussen Noordsingel en Schiekade wordt ook weleens gebruikt.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: RET kan zonder subsidie

Berichtdoor avl » 01 jan 2016 00:11

Admin schreef:Nu de A4 is doorgetrokken zal de A13 wel wat rustiger worden, maar het probleem verdwijnt pas als de A13 ter plaatse onder de grond verdwijnt. Met de afgenomen drukte is het bijbehorende kostenplaatje niet meer economisch rendabel.


De A13 in Overschie zal straks nog rustiger worden als de A13/16 is aangelegd zodat verkeer vanuit Den Haag buitenom naar de Brienenoord kan.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: RET kan zonder subsidie

Berichtdoor Charles » 16 jan 2016 14:08

iljitsch schreef:Het is natuurlijk zo dat in de dorpen het OV nogal slecht is en zelf dat niveau heeft nogal wat subsidie nodig.
Vorig jaar moest ik zijn in het dunbevolkte Drenthe en buiten de stad kreeg ik het idee in een onbewoond deel van Nederland terecht gekomen te zijn.
Mijn bestemming was inderdaad per bus bereikbaar, maar je moest wel héél goed plannen om 'm niet te missen...
Er rijdt zo'n 8-pers busje die alleen overdag rijdt. Op werkdagen maar liefst 6x per dag en in het weekend 4x per dag.
Ik snap dan ook heel goed dat je voor een eigen auto kiest, zeker als je daar woont.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron