ingekleurde prent

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

ingekleurde prent

Berichtdoor Charles » 11 jan 2016 16:50

Afbeelding
Deze prent roept wel heel veel vragen op. Grote drukte rondom de tram, moet haast wel iets bijzonders zijn.
En dan nog iemand op het dak die de beugel vasthoudt.... Volgens mij kan je zoiets nooit overleven.

Ow, wacht. Misschien komt deze prent bekend voor, maar ik zie 'm voor het eerst.
Ben belangstellend naar het verhaal hierbij.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: ingekleurde prent

Berichtdoor Ype » 12 jan 2016 10:10

In het Haags Gemeentearchief is een zwartwitversie van deze afbeelding te vinden (http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/1cc89044-c96b-40f1-bf38-7a7e6c1bd6ef) waarop wat meer van de omgeving is te zien. Datering 1906, trefwoord: hondenkarren, geen verdere bijzonderheden vermeld.
Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: ingekleurde prent

Berichtdoor Roland » 12 jan 2016 14:22

Charles schreef:Volgens mij kan je zoiets nooit overleven.


Die man op het dak is inderdaad interessant. Met die oude trams kun je dat best overleven. Het dak is van een soort linnen/hars combinatie en de opbouw is van hout. Je staat dus best goed geïsoleerd. Met een GTL zou ik het niet proberen :P
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: ingekleurde prent

Berichtdoor willem » 12 jan 2016 14:41

Is die foto/prent niet genomen ter ere van een uitbreiding van het tramnet. Dat zou een verklaring kunnen zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: ingekleurde prent

Berichtdoor OVinDelft » 12 jan 2016 17:14

Ik zie zelf nergens bovenleidingsdraden- of masten staan. Als het zoals Willen zegt de uitbreiding van het tramnet betreft, is het dan niet misschien genomen op een traject dat nog niet geëlektrificeerd was (of gewoon simpelweg tijdens de bouw van een geëlektrificeerd traject)? Want dan is het raadsel van de beugel vasthouden terwijl er spanning op staat ook opgelost; er staat namelijk geen spanning op.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: ingekleurde prent

Berichtdoor Admin » 12 jan 2016 17:57

In 1906 was het maken van een foto nog een hele bijzonderheid waar de complete buurt voor kwam kijken.

In de beginjaren werd de rijdraad vaak middels rozetten aan de muren van de panden gemonteerd. Dit scheelde palen (en dus kosten) en de straat werd er niet smaller door. Autoverkeer was er dan wel niet, maar wel een heleboel honden- en paardenwagens. Vooral koetsen konden net zo breed en vaak breder zijn dan moderne auto's, en hebben dus de ruimte nodig! Dat de draad niet zichtbaar is is normaal: die vroege generaties camera's hadden nog niet de resolutie die we tegenwoordig met onze smart-foons heel normaal vinden.

Een beugel heeft een sterke veer die het geheel rechtop wil zetten. Het is dus onwaarschijnlijk dat de persoon op het dak de beugel daarom vasthoudt. Wel is het zo dat deze brug beweegbaar is en waarschijnlijk ook geen bovenleiding heeft/had. De manier waarop de man de beugel vasthoudt doet me denken aan het geleiden of positioneren v/d beugel, waarom is niet geheel duidelijk.

Alle panden staan er nog, trouwens! :geek:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: ingekleurde prent

Berichtdoor Roland » 13 jan 2016 08:13

Als je de foto helemaal inzoomt en de bovenleiding volgt dan zie je dat deze ook over de brug hangt. Op de stang die de man vasthoud lijkt ook het lijncijfer bevestigd te zijn.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: ingekleurde prent

Berichtdoor tetje » 13 jan 2016 14:00

Admin schreef:die vroege generaties camera's hadden nog niet de resolutie die we tegenwoordig met onze smart-foons heel normaal vinden.


Vergis je niet, met glasplaten kon men best mooie platen trekken.
Gezien andere details die wel te zien zijn zal er bij het inkleuren ook eea opgeleukt zijn. Dat was de 'stand der techniek' bij het inkleuren..
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten