Vervoerplannen 2017

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Vervoerplannen 2017

Berichtdoor xCookiesolax » 13 apr 2016 17:21

De vervoersplannen van 2017 is sinds een tijdje bekend.

Tram
Werkzaamheden, omleidingen en buitendienststellingen
In het Centrum van Den Haag en in Delft wordt ook in 2017 op diverse locaties op, langs onder en boven het tramspoor gewerkt. In Den Haag betreft het de herinrichting van het Stationsplein voor station HS (diverse tramlijnen) en de herinrichting van de Rijswijkseweg (project Stadselaan; lijn 15). In Delft wordt nog gewerkt aan de Spoorzone, zowel op de Westlandseweg (lijn 1 naar middenligging) als op de Westvest (aanleg tailtrack Westvest). Langs heel lijn 1 zijn werken in voorbereiding en/of uitvoering ten gunste van de komst van de nieuwe tram op deze route.

Instroom Nieuwe Stadstram (Avenio)
Aanvang dienstregeling 2017 rijden er Avenio’s op de lijnen 2, 9, 11, 15 en 17 Zuid. Intussen wordt verder gewerkt aan de voorbereiding van de aanpassing van de route van tramlijn 1. Doorzicht naar 2018: uiteindelijk is het de bedoeling om de Avenio’s van tramlijn 2 op tramlijn 1 in te zetten; tramlijn 2 wordt in die situatie weer bediend met de voertuigen van RandstadRail.

Voorstellen lijnvoering Tram
Het aantal voorstellen van HTM is beperkt tot een voorstel voor het wijzigen van de routes van de tramlijnen 15, 16 en 17 nadat de lijndelen van lijn 15 en lijn 17 Zuid geschikt zijn voor gebruik door de Avenio. Feitelijk betreft het voorstel een aanpassing van de lijnvoering op een eerder ingediend voorstel bedoeld voor de jaardienst 2016. HTM voorziet dat de verlenging van tramlijn 19 naar het keerpunt Westvest nabij station Delft niet voor dienstregeling 2018 in gebruik wordt genomen. Mocht de keervoorziening eerder opgeleverd worden dan gaat MRDH ervan uit dat de verlenging nog in het najaar van 2017 plaatsvindt. De dienstregeling 2017 is nagenoeg gelijk aan die van de jaardienst 2016.

HTMbuzz
De dienstregeling voor 2017 bestaat evenals in 2016 uit een jaardienst en een zomerdienst. Daarnaast wordt er een aangepaste dienstregeling gereden in schoolvakanties en op feestdagen. Ten opzichte van de dienstregeling 2016 stelt HTMbuzz een aantal aanpassingen voor om het aanbod beter op de reizigersbehoefte af te stemmen.

Lijn 21: kent een piekdrukte tussen 14:00 en 14:30 uur. Daarom wordt voorgesteld om 2 extra ritten in te zetten in deze periode. Deze ritten worden flexibel ingezet, zodat eventuele verschuivingen in schooltijden opgevangen kunnen worden.

Lijn 22: begint tot op heden haar dienst rond 6:00 uur. Deze rit is erg druk tussen Den Haag Centraal en Bronovo. De dienst zal daarom vroeger starten. Daarnaast is de dienst van bus 22 in de middag te verbeteren door de spitsritten van Duinzigt naar Centraal Station een uur naar voren te schuiven aangezien tussen 15:00 en 16:00 uur de bussen vol zijn, terwijl de laatste ritten in de spits, tussen 17:00 en 18:00 uur al een stuk rustiger zijn.

Lijn 23: rijdt op dit moment als enige lijn na 20:00 uur nog structureel een kwartierdienst. Deze ritten zijn zeer rustig. Om extra inzet op drukke lijnen/momenten mogelijk te maken, zal tussen 20:00 en 22:00 een halfuurdienst worden ingezet. In de zomerdienst zal bus 23 wel tot 22:00 uur doorrijden in een frequentie van 4x per uur, omdat deze lijn in beide richtingen aan het strand vertrekt. Daarnaast rijdt bus 23 in de jaardienst tussen 9:00 en 12:00 uur een frequentie van 6x per uur.
Aangezien de bezettingen in deze periode zeer laag zijn, wordt de frequentie teruggebracht naar 4x per uur.

Lijn 24: wordt in de ochtendspits driemaal verlengd naar de Internationale School, Westduin omdat deze ritten relatief druk zijn. Aangezien de laatste rit het drukste is, zal de opvolgende rit doorrijden naar Westduin. De frequentie in de middagspits wordt verhoogd van 8x per uur naar 10x per uur omdat de middagspits druk is.

Lijn 28: wordt enkel ingezet in de spitsen om ’s ochtends reizigers van Den Haag Centraal naar Binckhorst – Station Voorburg te brengen en in de middag andersom. De bussen die rijden in de tegenspitsrichting blijken vrijwel leeg te zijn. Daarom wordt er in 2017 in plaats van heen en weer, een rondje in één richting gereden. In de ochtend van Centraal Station via Binckhorst naar Station Voorburg en vervolgens door via Station Laan van NOI terug naar het Centraal Station. In de middagspits rijdt bus 28 dit rondje de andere richting op. Op deze manier wordt bus 23 voor een deel versterkt en wordt een rechtstreekse verbinding met Centraal Station gecreëerd voor de bushaltes tussen Voorburg Station en Station Laan van NOI. De rijtijd zal iets toenemen. Daarnaast zal de busdienst in de ochtend iets later worden opgestart en iets langer doorrijden aangezien de laatste rit om 9:00 uur relatief druk is en de eerste rit nog weinig reizigers vervoert.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vervoerplannen 2017

Berichtdoor OVinDelft » 13 apr 2016 19:45

Ik ben wel benieuwd met welke RegioCitadissen ze in 2018 op lijn 2 willen gaan rijden. Tenslotte was er tot laatst, toen de RegioCitadissen van lijn 2 vrijkwamen, een tekort aan beschikbare trams voor de lijnen 3 en 4. Als je die trams weer kwijt bent aan lijn 2 krijg je dus weer een tekort bij de lijnen 3 en 4. Ik heb het een beetje het idee dat ze beter wat Avenio's voor lijn 2 bij kunnen bestellen. Ook voor lijn 19, want als die uiteindelijk naar de TU-wijk gaat rijden zijn er daar ook meer wagens nodig
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vervoerplannen 2017

Berichtdoor xCookiesolax » 14 apr 2016 18:38

Als tramlijn 2 dan weer met de Regio Citadis gaat rijden betekend dat weer het einde van de koppelstellen op de spitsritten van tramlijn 4. Zullen de vaste reizigers van Randstadrail erg fijn vinden. Blijkbaar blijft het bij 60 Avenio's en zullen er nieuwe trams komen voor tramlijnen 6, 12, 16 en 19? (en wie weet ook voor tramlijn 2 als de Regio Citadis op raakt).
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vervoerplannen 2017

Berichtdoor little john » 26 apr 2016 11:27

Maar is dit niet in het vaarwater van metropoolregio wat zij in de consessie hebben staan ?

Als ik zo lees is de consessie van 2017 TOT 20xx nog niet eens rond.
little john
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 apr 2011 10:39

Re: Vervoerplannen 2017

Berichtdoor willem » 26 apr 2016 19:53

Lijn 1 is daarnaast veel langer dan lijn 2 en zal daarom meer voertuigen hebben dan lijn 2. Naast de Avenio's van die lijn zullen er nog een paar extra moeten komen.

Het blijft qua materieelinzet een beetje heen en weer schuiven.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vervoerplannen 2017

Berichtdoor xCookiesolax » 19 mei 2016 19:25

Na grondige bestudering van de reizigersstromen blijkt dat dit voorstel voor veel reizigers negatieve effecten heeft. Reizigers vanuit de omgeving Moerwijk kunnen in dit voorstel niet langer rechtstreeks naar het centrum van Den Haag reizen. Reizigers van tramlijn 17 kunnen bij Den Haag Centraal Station slechts via de route Korte Voorhout naar Wateringen reizen. Dit kost deze reizigers een aanzienlijke extra reistijd. In het Vervoerplan 2016 is dit voorbehoud al gemaakt.

Na uitvoerig overleg met MRDH stelt HTM voor de routevoering van de tramlijnen 16 en 17 in het Vervoerplanjaar 2017 anders te laten verlopen dan in het Vervoerplan 2015 is beschreven. Het pas in 2017 structureel wijzigen van de route van de tramlijnen 16 en 17 is mogelijk omdat tot die tijd door de grootschalige werkzaamheden in het centrum van Den Haag aan Spuibrug en aanleg parkeergarage Toernooiveld diverse omleidingen van kracht zijn.

Voor 2017 stelt HTM de volgende routes voor:
Tramlijn 15 (met Avenio):
Nootdorp – Hoornwijck – Rijswijkseweg/HS – Den Haag centrum – Korte Voorhout – Centraal Station – Kalvermarkt/Stadhuis

Tramlijn 16 (met een GTL):
Wateringen – Leyweg – Station Moerwijk – Den Haag Station Hollands Spoor – Kalvermarkt/Stadhuis – Den Haag Centraal Station – Korte Voorhout – Zoutmanstraat –
Statenlaan – Statenkwartier

Tramlijn 17 (met een Avenio):
Wateringen – Station Rijswijk – Plaspoelpolder – Den Haag Station Hollands Spoor – Weteringplein – Den Haag Centraal Station – Korte Voorhout – Den Haag centrum – Korte
Voorhout – Den Haag Centraal Station
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vervoerplannen 2017

Berichtdoor hharry » 19 mei 2016 21:51

Ik zit zo denken hoeveel wagens er per lijn maximaal nodig zijn.
Corrigeer me als ik er naast zit.

- Lijn 1 - 124 min - 14 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 2 - 84 min - 10-11 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 3 - 136 min - 15 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 4 - 110 min - 12 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 5 - 86 min - 10 wagens (6 x p.u)
- Lijn 6 - 76 min - 9 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 9 - 78 min - meer dan 12 wagens, omdat er om de 5-7 minuten gereden wordt in de spits
- Lijn 11 - 46 min - 5-6 wagens (5 x p.u.)
- Lijn 12 - 48 min - 6-7 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 15 - 56 min - 7 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 16 - 112 min - 13-14 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 17 - 62 min - 9-10 wagens (8 x p.u)
- Lijn 19 - 62 Min - 5 wagens (4 x p.u.)
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Vervoerplannen 2017

Berichtdoor lcyerbanga3 » 21 mei 2016 19:27

hharry schreef:Ik zit zo denken hoeveel wagens er per lijn maximaal nodig zijn.
Corrigeer me als ik er naast zit.

- Lijn 1 - 124 min - 14 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 2 - 84 min - 10-11 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 3 - 136 min - 15 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 4 - 110 min - 12 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 5 - 86 min - 10 wagens (6 x p.u)
- Lijn 6 - 76 min - 9 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 9 - 78 min - meer dan 12 wagens, omdat er om de 5-7 minuten gereden wordt in de spits
- Lijn 11 - 46 min - 5-6 wagens (5 x p.u.)
- Lijn 12 - 48 min - 6-7 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 15 - 56 min - 7 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 16 - 112 min - 13-14 wagens (6 x p.u.)
- Lijn 17 - 62 min - 9-10 wagens (8 x p.u)
- Lijn 19 - 62 Min - 5 wagens (4 x p.u.)

ja dat gaan we niet redden tenzijn htm nog meer trams kopen
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten