instaptarief

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

instaptarief

Berichtdoor Charles » 10 mei 2016 13:33

Als ik kijk op de site van de OV-chipkaart dan staat helder en duidelijk dat de hoogte van het instaptarief voor bus, metro en tram €4,- is.
Maar in werkelijkheid bedroeg het instaptarief bus maar liefst €8,- :shock: Ja, ik kijk altijd wat het display meld bij in- en uitchecken.
Dus vroeg ik om een reactie van de buschauffeur hierop.
Zijn antwoord was dat dit het nieuwe instaptarief is voor streeklijnen, maar op de site van de OV-chipkaart is daarover niets te vinden.
Dan hebben we blijkbaar nu dus te maken met maar liefst drie verschillende instaptarieven, hoezo makkelijk en duidelijk?

Ik ben uitgegaan van instaptarieven voor niet-abonnementhouders, die betalen immers het volle bedrag.
NS: €20
streeklijnen: €8
bus; tram; metro: €4
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: instaptarief

Berichtdoor avl » 10 mei 2016 16:13

Op welke lijn was die 8 euro het instaptarief? Dat bedrag is voor mij onbekend. Voor de meeste buslijnen is het gewoon 4 euro; maar een aantal lijnen is het 10 euro; dit zijn de (meeste) Q-liners en mogelijk enkele lange streeklijnen. Dat is ingevoerd omdat daar de ritprijs vaak veel hoger is dan het instaptarief en daarom te vaak niet werd uitgecheckt.

Tabel klopt niet helemaal want zo heeft CXX zeker in het ZH-eilanden gebied en in Zeeland ook de 10 euro als instaptarief.
Verder mist de tabel de spoorlijn van CXX.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: instaptarief

Berichtdoor Charles » 10 mei 2016 19:54

avl schreef:Op welke lijn was die 8 euro het instaptarief?
Van 's-Hertogenbosch naar Rosmalen. Arriva lijn 158.
De bushalte ligt vrijwel om de hoek van mijn bestemming. Vanaf het NS-station Rosmalen is het een kolere eind lopen omdat er daar vandaan geen busverbinding is naar mijn bestemming.

En bij het inchecken zag ik dus die €8 instaptarief staan. Het staat er niet zo helder, maar ik houd mijn reiskosten nauwgezet bij :)
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: instaptarief

Berichtdoor avl » 14 mei 2016 22:11

Wel apart dan want het is een normale streeklijn. En in het Brabantse hoef je niet meer te betalen dan € 3,50 voor een kaartje; dus is een hoger instaptarief niet nodig om te voorkomen dat je niet uitcheckt.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: instaptarief

Berichtdoor iljitsch » 14 mei 2016 22:44

De NS doet dit ook anders: ik was ooit van Den Haag naar Haren met korting, dan is het instaptarief 10 euro maar de rit iets meer dan 13 als ik het me goed herinner. Kon ik niet uitchecken voordat ik saldo bijgeladen had... Nogal bizar, want dit zet alleen maar aan tot niet uitchecken. Ze kunnen beter gewoon een paar euro negatief saldo op je kaart zetten, zolang je boven de -7,50 blijft is het immers goedkoper om het tekort aan te vullen dan om een nieuwe kaart aan te schaffen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: instaptarief

Berichtdoor wattman » 15 mei 2016 09:55

Die EUR 7,5 kaart + EUR 20 opstaptarief zou je bij lange ritten 1e klasse er gemakkelijk uithalen. Beetje extreem wellicht,maar Den Haag - Groningen is 1e klasse vol tarief € 44,70. Bij de spoorwegen kun je bij gesloten poortjes bij een negatief saldo het station niet verlaten. Vandaar ook die oplaadautomaten binnen het afgesloten gebied. Er wordt ook nog - sporadisch - aan uitgangscontrole gedaan bij niet afgesloten stations.
Laatst bijgewerkt door wattman op 15 mei 2016 14:37, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: instaptarief

Berichtdoor willem » 15 mei 2016 14:24

Als je een aantal keer niet uitcheckt schijnt de kaart te blokkeren, maar of dat in de praktijk daadwerkelijk zo gebeurd is een andere vraag.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron