De Hyperloop is ongeschikt voor vervoer over korte afstand; je gaat ten slotte ook niet met een ICE3 van de Grote Marktstraat naar station Hollands Spoor
En daarnaast denk ik dat de kans dat er ooit een groot Hyperloop netwerk komt bijna volledig nul is; het zal hooguit blijven bij één of meer losse trajecten, net als de TransRapid MagLev trein die door Duitsland is ontwikkeld en nu alleen Shanghai met zijn luchthaven verbindt. Dat hele idee van vacuümtunnels voor de Hyperloop maakt technisch wel de gewenste hoge snelheden mogelijk (die de Transrapid ook zou kunnen halen als je een vacuümbuis om het spoor heen bouwt), maar het maakt het ook wel erg moeilijk om in noodgevallen de reizigers te evacueren. En je bent bij de stations ook weer tijd kwijt aan de passage door luchtsluizen, om de capsules (ze hebben het niet eens over hele treinen in de animaties, maar losse capsules met relatief lage capaciteit) in en uit de tunnels te krijgen. Een ook al te voorzien: uitgebreide en tijdrovende veiligheidschecks op de vertrekstations, want het is een wel erg kwetsbaar systeem voor aanslagen.
Nee, in de hyperloop zie ik geen toekomst. Hoogstens dat het naast een los prestige-traject andere nuttige technologieën oplevert die uit de ontwikkeling voortkomen.
De nu gepresenteerde Chinese 'catamaran-tram' heeft denk ik toch meer potentieel; zeker als je er een geleed voertuig van maakt (zoals in de animaties te zien), dan krijg je een voertuig met zeer grote reizigers capaciteit (het reizigers compartiment is ruim 7 meter breed), die ook nog eens efficiënt gecombineerd kan worden met autowegen (mits daar geen vrachtwagens of bussen op rijden, gezien de doorrijhoogte onder het voertuig).