Pagina 1 van 1

Chinese supertram/viaductbus

BerichtGeplaatst: 03 aug 2016 14:59
door tetje
Ik zie hem wel rijden over de Loosduinseweg :mrgreen:

https://www.autobahn.eu/1496/wat-chines ... taat-echt/

Re: Chinese supertram/viaductbus

BerichtGeplaatst: 03 aug 2016 16:07
door willem
Leuk om met zoiets over het Spui te rijden...
Ook de toegankelijkheid voor ouderen en gehandicapten zal vermoedelijk niet optimaal zijn.

Re: Chinese supertram/viaductbus

BerichtGeplaatst: 03 aug 2016 18:02
door Slagathor
Het ding heeft een gelijksvloerse instap op verhoogde haltes. De constructie van de haltes is dus wel een dingetje (min of meer vergelijkbaar met de halte Beatrixkwartier in Den Haag, natuurlijk zonder de aanvoerviaducten voor de rails): een verhoogd station met overkapping zodat de passagiers droog en beschut staan. Daar horen dus ook liften en roltrappen bij etc.

Re: Chinese supertram/viaductbus

BerichtGeplaatst: 05 aug 2016 00:00
door Bert
Zo'n groot lomp bovengronds gevaarte is toch ook alweer achterhaald: de hyperloop heeft de toekomst!

https://www.scientias.nl/elon-musk-pres ... ar-parijs/

Re: Chinese supertram/viaductbus

BerichtGeplaatst: 05 aug 2016 09:48
door Sjoerd
De Hyperloop is ongeschikt voor vervoer over korte afstand; je gaat ten slotte ook niet met een ICE3 van de Grote Marktstraat naar station Hollands Spoor :D

En daarnaast denk ik dat de kans dat er ooit een groot Hyperloop netwerk komt bijna volledig nul is; het zal hooguit blijven bij één of meer losse trajecten, net als de TransRapid MagLev trein die door Duitsland is ontwikkeld en nu alleen Shanghai met zijn luchthaven verbindt. Dat hele idee van vacuümtunnels voor de Hyperloop maakt technisch wel de gewenste hoge snelheden mogelijk (die de Transrapid ook zou kunnen halen als je een vacuümbuis om het spoor heen bouwt), maar het maakt het ook wel erg moeilijk om in noodgevallen de reizigers te evacueren. En je bent bij de stations ook weer tijd kwijt aan de passage door luchtsluizen, om de capsules (ze hebben het niet eens over hele treinen in de animaties, maar losse capsules met relatief lage capaciteit) in en uit de tunnels te krijgen. Een ook al te voorzien: uitgebreide en tijdrovende veiligheidschecks op de vertrekstations, want het is een wel erg kwetsbaar systeem voor aanslagen.
Nee, in de hyperloop zie ik geen toekomst. Hoogstens dat het naast een los prestige-traject andere nuttige technologieën oplevert die uit de ontwikkeling voortkomen.

De nu gepresenteerde Chinese 'catamaran-tram' heeft denk ik toch meer potentieel; zeker als je er een geleed voertuig van maakt (zoals in de animaties te zien), dan krijg je een voertuig met zeer grote reizigers capaciteit (het reizigers compartiment is ruim 7 meter breed), die ook nog eens efficiënt gecombineerd kan worden met autowegen (mits daar geen vrachtwagens of bussen op rijden, gezien de doorrijhoogte onder het voertuig).

Re: Chinese supertram/viaductbus

BerichtGeplaatst: 05 aug 2016 13:33
door willem
Voor nieuw ontworpen steden met brede straten, zoals je in China en Rusland veel ziet, zal het misschien wel kunnen werken.
Maar in de compacte en soms wat krappe Nederlandse steden kun je met zo'n ding totaal niet uit de voeten.