Koning Winter is aangekomen...

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Koning Winter is aangekomen...

Berichtdoor Charles » 11 dec 2017 21:29

Sinds gisteren, zondag, is Koning Winter hier op bezoek :)
De kans om sfeervolle plaatjes te schieten die je kan gebruiken voor zelfgemaakte jaarkalenders en zelfgemaakte wenskaarten.

Maar het wegverkeer en -vooral- het openbaar vervoer veranderd snel in chaotische taferelen. Liggen er ditmaal geen blaadjes op de rails, dan zijn het ditmaal de sneeuwvlokjes die zorgen voor ontregeling :oops: En de laatste jaren wordt er geregeld een "weeralarm" gegeven, daar hoorde je vroeger nooit iets over :D
Code rood wordt er omgeroepen, volgens mij moet het echter code wit zijn :mrgreen:

Wat ik in het geheel niet kan bevatten, is hoe het kan dat zo snel al alles ontregeld raakt. Vroeger werd er gewoon doorgereden, sneeuw of geen sneeuw. Dat het niet lukte om volgens dienstregeling te blijven rijden, daar had vrijwel iedereen begrip voor. Dat is nu niet anders wat ik zo om mij heen merk. Wel totale onbegrip dat de dienstverlening plots gestaakt wordt omdat het sneeuwt. Tuurlijk weet ik ook wel dat er nu meer verkeer is dan pakweg 30-40 jaar geleden. En ook veel meer reizigers in het ov. Maar op zo'n sneeuwrijke dag als wat het gisteren en vandaag was, wordt tegen het eind van deze middag plots besloten om het bus- en tramvervoer te staken. Niet alleen in Haaglanden, maar ook in veel andere delen van het land. Ik blijf dit onbegrijpelijk vinden. Sneeuwruimploegen zijn massaal actief met het modernste materieel wat er heden ten dage bestaat, maar toch gaat alles naar de remise.
Kan het echt niet anders? Met minder bussen en trams blijven rijden op alle lijnen, dienstregeling bestaat dan alleen nog op papier, zodat de rezigers in elk geval nog op vervoer kunnen rekenen. Zoals gezegd, volgens mij is er alle begrip vanuit de reiziger dat er sprake is van vertragingen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Koning Winter is aangekomen...

Berichtdoor iljitsch » 12 dec 2017 08:02

Is het bus- en tramverkeer inderdaad volledig gestaakt?

Ik had het idee dat er begin van de avond nog collega's met randstadrail naar Zoetermeer gekomen waren en ik zag om kwart voor zeven ofzo een 6 over de laan van NOI rijden, die gingen blijkbaar over de route van 2 naar Leidschendam.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Koning Winter is aangekomen...

Berichtdoor Slagathor » 12 dec 2017 09:59

De trams reden volgens mij vrijwel normaal. Rond 16:30 uur verliet ik mijn kantoor en kon gewoon met de tram en rond 21:00 verliet ik het centrum en kon wederom gewoon met de tram. (Lijnen 2 en 4). Er is mij niets opgevallen.

De NS lijkt erger aangeslagen te zijn. Ik kan me nog herinneren dat ik begin jaren '90 als 10-jarig jongetje op een plattelandsstationnetje na zware ijzel op de trein stond te wachten en dat op een gegeven moment - nauwelijks iets te laat - een MAT '64 aan kwam rijden wiens pantograaf al knetterend en vonkend de ijspegels gewoon van de bovenleiding afsloeg. Ik denk dat modern materieel dat niet meer aan zou kunnen, er zit zoveel techniek in tegenwoordig.

Maar wisselstoringen vind ik wel onvergeeflijk. In '10, '11 en '12 hebben we ook felle winterse perioden gehad. Sindsdien hebben ze toch genoeg tijd gekregen om alle wissels gewoon goed te verwarmen, lijkt me.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Koning Winter is aangekomen...

Berichtdoor Charles » 12 dec 2017 10:53

Slagathor schreef:De NS lijkt erger aangeslagen te zijn. Ik kan me nog herinneren dat ik begin jaren '90 als 10-jarig jongetje op een plattelandsstationnetje na zware ijzel op de trein stond te wachten en dat op een gegeven moment - nauwelijks iets te laat - een MAT '64 aan kwam rijden wiens pantograaf al knetterend en vonkend de ijspegels gewoon van de bovenleiding afsloeg. Ik denk dat modern materieel dat niet meer aan zou kunnen, er zit zoveel techniek in tegenwoordig.
Dat vonken en knetteren zie je nog met enige regelmaat. Ook buiten het winterseizoen.
Zowel bij treinen alsook bij trams. Alles met bovenleiding dus.
Slagathor schreef:Maar wisselstoringen vind ik wel onvergeeflijk. In '10, '11 en '12 hebben we ook felle winterse perioden gehad. Sindsdien hebben ze toch genoeg tijd gekregen om alle wissels gewoon goed te verwarmen, lijkt me.
Sterker nog, bij de NS/Prorail heeft men de laatste paar jaar juist veel wissels uit het spoor verwijderd om onnodige storingen te voorkomen. Het tegenovergestelde is gebeurd. Minder wissels maar meer wisselstoringen als gevolg van sneeuw :shock:
Het regent dan ook klachten over de dienstverlening door de openbaar vervoersbedrijven, waarbij de NS wederom de kop van jut is...
http://www.treinreiziger.nl/reizigersor ... tensporig/

En hoe gingen de spoorwegen om met een beetje sneeuw in 1979?
https://youtu.be/ZLGfZIOE5C0?t=130
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Koning Winter is aangekomen...

Berichtdoor wmbaak » 12 dec 2017 17:28

Ik ben het helemaal eens met het eerste bericht van Charles. Het is onbegrijpelijk hoe OV-bedrijven hun reizigers letterlijk in de kou laten staan. Maar aan de andere kant accepteren we tegenwoordig ook niets meer zonder gelijk een schuldige op te zoeken / aan te wijzen.

Maar van de dienstverlening is weinig over op deze manier. En dan heb ik wel respect voor de diverse medewerkers van die OV-bedrijven die toch nog hun taak proberen uit te voeren.
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Koning Winter is aangekomen...

Berichtdoor wattman » 12 dec 2017 19:55

HTM heeft geen sneeuwnet gereden, met wat ik maar omschrijf als 'preventieve opheffing' van de lijnen 6, 12 en 19. Dus dat is al enorme winst ten opzichte van een paar winters terug. Inmiddels is er weer een fatsoenlijke pekelvloot. Zo heb ik vanmorgen kunnen constateren dat ook de keerdiehoek bij de Laan van Nootdorp (lijn 15 / 19) volledig was schoongemaakt. Dat 12 er maandag uiteindelijk uit ging was wellicht niet zo vreemd gelet op het vastlopen van het wissel op de Laan van Meerdervoort. Lijn 6 had herhaaldelijk problemen bij het Hobbemaplein en bleef rijden.
Of er zo enorm geklaagd wordt, weet ik niet. Vanmorgen zat ik in een lijn 1 die moest wachten achter twee lijnen 19 die gestrand stonden voor het wissel bij de Nieuwe Plantage. Ik hoorde geen opstanden om mij heen.
Dat "vroeger" is jeugdsentiment. In 1979 gingen de trams allemaal naar binnen vanwege ijzel, en moesten de spoorlijnen in het noorden des lands worden ontzet door een 2200 met sneeuwschuiver. En zo ken ik nog wel een paar incidenten.
Het preventief opheffen van treinen heeft m.i. vooral te maken met de overeenkomsten m.b.t. prestraties; aangekondigde opheffingen tellen niet mee voor de punctualiteit.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Koning Winter is aangekomen...

Berichtdoor Chris » 13 dec 2017 02:57

Over andere delen van het land kan ik weinig zeggen. Wel over Haaglanden qua hobby en mijn ervaringen. Qua werk hoe het op het spoor vergaan is...
Veel gehoorde klacht van de afdeling bus was het ontbreken van pekelwagens op de weg. Hier op straat heb ik er ook maar weinig voorbij zien komen. Bussen die niet meer weg kwamen bij de halten. Zeker maandag middag was het spekglad. Van de 'deskundigen' hier op het forum kan ik reactie's als dat OV bedrijven de reiziger in de kou laten staan dan ook eigenlijk niet verkroppen. Het was gewoon te risicovol om door te rijden, of kan ik beter zeggen glijden? Een verstandig besluit om de bussen naar binnen te halen!
Van het trambedrijf hebben bijna alle lijnen gewoon kunnen doorrijden. Lijn 12 is naar binnen geroepen omdat er op het baanvak te veel stremmingen waren. Het was dan ook niet gewoon wat er even viel in de middagspits. Verder wat omleidingen en had HTM ook nog te maken met een ontsporing in het Statenkwartier. M'n complimenten aan al het personeel wat er voor gezorgd heeft dat het trambedrijf met alle beperkingen in de lucht heeft weten te houden!
In de avond zijn de bussen weer gaan rijden en is ook lijn 12 weer op straat gekomen!

Op het spoor was het gewoon drama. Fijn dat er naar NS gewezen wordt maar infrabeheerder Prorail is hier gewoon de boosdoener! Zo stond de wisselverwarming bijvoorbeeld niet aan op de Havenspoorlijn die dus zondag ook op slot ging. De start dinsdag was niet beter. Want bijvoorbeeld op de Waalhaven waren nog ruim twintig! wissels gestoord in het bediende gebied! Het verschil in sneeuwval was ook groot. Op de Waalhaven zag je de sporen amper nog liggen maar nog geen tien kilometer verder op de Botlek lag maar een paar centimeter!
Ik weet niet wat NS tegenwoordig nog uitdunt aan hun dienstregeling. Maar het zou handig zijn om gewoon alles te laten rijden maar het personeel op dit soort dagen meer lijngebonden in te zetten. Dan is bijsturing gewoon gemakkelijker en is een stremming niet gelijk een olievlek die het hele land treft...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Koning Winter is aangekomen...

Berichtdoor Charles » 13 dec 2017 09:57

Dank voor je uitgebreide reactie.
Heb ondertussen de website van Regio15 bekeken en zie dat op de Schenkkade een sneeuwruimer van de weg was geraakt. En op de Dr. Aletta Jacobsweg was bus 1060 van lijn 22 hetzelfde overkomen. Beide gevallen op zondag.
En op dinsdagmorgen ontspoorde RR-wagen 4050 op het remiseterrein aan de Meppelweg.
Ook in Scheveningen zou op het remiseterrein een gtl-wagen ontspoord zijn.

Dat er besloten wordt om niet te blijven rijden is al vervelend genoeg. Maar de informatieverstrekking naar de reiziger was er totaal niet. Op de haltedisplay's stonden gewoon de verwachte bussen en trams aangekondigd, niet dat ze helemaal niet meer reden. Daar kan -nee moet- nog heel veel verbeterd worden. Lang niet iedereen heeft een smartphone op zak en een twitteraccount.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Koning Winter is aangekomen...

Berichtdoor Chris » 13 dec 2017 11:26

Klopt helemaal. Die displays aan de haltes zijn kennelijk nog een zorgenpuntje...
Maar als je wordt geadviseerd niet de weg op te gaan dan kan je al één en ander verwachten dat je bus of tram niet komt opdagen. Maar in onze verwende maatschappij moet alles tot in de puntjes geregeld zijn natuurlijk. Terwijl dit op beide dagen nog geen vijf uur geduurd heeft. Vijf uur mensen!!!
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Koning Winter is aangekomen...

Berichtdoor wattman » 13 dec 2017 14:42

Charles schreef:Ook in Scheveningen zou op het remiseterrein een gtl-wagen ontspoord zijn.
Betrof de 3108 op 10 december.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Koning Winter is aangekomen...

Berichtdoor iljitsch » 13 dec 2017 20:37

Chris schreef:Klopt helemaal. Die displays aan de haltes zijn kennelijk nog een zorgenpuntje...
Maar als je wordt geadviseerd niet de weg op te gaan dan kan je al één en ander verwachten dat je bus of tram niet komt opdagen. Maar in onze verwende maatschappij moet alles tot in de puntjes geregeld zijn natuurlijk.

Nou ik vind het toch niet teveel gevraagd dat als er niet gereden wordt dat de informatieschermen dit laten zien.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten