Werkzaamheden treinspoor

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 14 aug 2019 12:22

Er zijn al een paar korte onderwerpen over specifieke werkzaamheden aan het treinspoor in onze regio, ik dacht laat ik dit algemeen houden dan kan het hergebruikt worden.

Maar specifiek wilde ik wat zeggen over de werkzaamheden "Leiden Centraal/Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal" die morgen beginnen en de rest van de week duren. Om het ons makkelijk te maken kan je dit alleen als popup zien op de NS website dus linken is niet mogelijk, dus hier maar even de tekst:

Leiden Centraal/Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal
Wanneer
donderdag 15 tot en met zondag 18 augustus

Oorzaak
werkzaamheden

Advies
U kunt gebruikmaken van de omreisroute, de aangepaste dienstregeling of de bussen

  • reis tussen Amsterdam C/Schiphol Airport en Rotterdam Centraal via de HSL of via Utrecht Centraal
  • er rijden geen treinen tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS; reis via Den Haag Laan van NOI
  • de dienstregeling is aangepast tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal; er rijden bussen tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag HS
  • Nachtnet: in de nachten van woensdag op donderdag en donderdag op vrijdag rijden Nachtnettreinen via Den Haag Centraal; er rijden bussen tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS
  • Nachtnet: in de nachten van vrijdag op zaterdag, zaterdag op zondag en zondag op maandag rijden er bussen tussen Leiden Centraal en Den Haag HS
Extra reistijd
een kwartier tot een half uur


Mijn vraag: is voor een normaal mens te volgen waar er nu aan gewerkt gaat worden? Ik moest met de reisplanner in de weer een aantal reisopties plannen om te snappen tussen welke stations er wel en geen treinen rijden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 14 aug 2019 15:36

Tot nu toe niemand...? ;)

Tenzij ik me zeer vergis gaat de hele noordkant van HS op de schop, dus geen treinverkeer van/naar CS en LvNOI.

Ik zou niet denken dat die twee bestemmingen zo verstrengeld zijn dat je dit niet apart kan doen. In de normale dienstregeling heb je natuurlijk wel dat er treinen van LvNOI op spoor 4 binnenkomen terwijl er treinen op spoor 5 naar CS afbuigen, dus die twee kruisen elkaar. Maar je zou die sporen en wissels onder handen kunnen nemen terwijl je treinen van/naar CS enkelspoors afhandelt via spoor 1. Dan vervolgens kunnen er werkzaamheden aan de sporen naar CS gebeuren terwijl sporen 5 en 6 van/naar LvNOI in gebruik zijn. Zo heb je in alle gevallen een niet al te slechte alternatieve route per trein.

Over die aankondiging: ik vind natuurlijk dat er gewoon allereerst genoemd moet worden waaraan er gewerkt wordt, maar zelfs als je de reiziger onderschat en die info overbodig vindt is de tekst over alternatieven opgeschreven op een manier waar nauwelijks kop of staart aan te vinden is.

Ook slecht dat de NS nooit de metro tussen Rotterdam en Den Haag als alternatief noemt bij storingen en werkzaamheden.

Ik vraag me ook af of een treinvervangende tramverbinding tussen LvNOI en HS niet handiger zou zijn dan een busverbinding. Tram moet iets omrijden en kan niet echt haltes overslaan, maar heeft wel veel meer capaciteit en kan op betere plekken halteren.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Charles » 14 aug 2019 19:56

iljitsch schreef:Mijn vraag: is voor een normaal mens te volgen waar er nu aan gewerkt gaat worden? Ik moest met de reisplanner in de weer een aantal reisopties plannen om te snappen tussen welke stations er wel en geen treinen rijden.
Op de website van prorail staat gewoon te lezen wanneer en waar gewerkt gaat en wat de werkzaamheden inhouden.
Hier als service de link naar HS :)
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Admin » 14 aug 2019 19:58

Er wordt gewerkt aan een geluidsscherm tussen LvNOI en Mariahoeve. De aannemer werkt 24/7 door maar dat kan dus alleen als er geen treinen rijden. Blijkbaar vindt men dat scherm belangrijker dan de (doorgaande) reiziger :roll:

Overigens, er is voor de geintereseerde omwonende een schaarlift welke onder begeleiding te bezoeken is, maar om juridische/veiligheidsredenen alleen voor meerderjarigen (dus geen kinderen/jongeren!) en alleen op zaterdag.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 14 aug 2019 20:07

Die site van Prorail is inderdaad een stuk duidelijker! 15 wissels bij HS dus. Die geluidsschermen lijken dus vooral bijkomend. Ik vroeg me al af of ze die een keer gingen afmaken.

Wel flauw dat er aan de Haagse kant geen geluidsscherm komt, want daar gaan de treinen (en trams/metro's) door een boog en maken ze aardig wat herrie.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Charles » 16 aug 2019 09:04

En op de site van omroep west lees ik dat in november weer verder gewerkt wordt aan het spoor bij HS.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor HaagsePeter » 16 aug 2019 21:41

iljitsch schreef:Die site van Prorail is inderdaad een stuk duidelijker! 15 wissels bij HS dus. Die geluidsschermen lijken dus vooral bijkomend. Ik vroeg me al af of ze die een keer gingen afmaken.

Wel flauw dat er aan de Haagse kant geen geluidsscherm komt, want daar gaan de treinen (en trams/metro's) door een boog en maken ze aardig wat herrie.

Staan daar nu al woningen dan? Met alleen kantoorbestemming gelden er vast andere normen..
HaagsePeter
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 17 aug 2019 23:26

Ja, ik bedoel bij de nieuwe veenmolen. Aan de overkant van de IJsclubweg en Schenkkade staan voldoende woningen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 22 feb 2020 13:12

Er zijn ruim een week werkzaamheden bij Den Haag CS, en wederom is de informatie van NS en Prorail volstrekt onnavolgbaar. Wat rijdt er niet, wat rijdt er wel gewoon? Wordt niet verteld. Je moet dus terugredeneren vanuit de omleidingsadviezen.

Blijkbaar gaat het in elk geval om CS - Voorburg, want de stoptrein naar Gouda gaat nu van/naar HS. (Ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen, maar even langs om te kijken denk ik.)

Maar er zijn ook aanpassingen richting HS, maar ligt dat er nu helemaal uit of niet?

In elk geval, ik baal flink want ik moet dinsdagochtend in Heerlen zijn. Da's bijna drie uur, dus ik moet al veel te vroeg op, maar nu blijkt dat mijn reisadviezen van een aantal weken geleden vervallen zijn en ik dus niet de kortere route via Utrecht kan nemen en ook niet op CS de trein naar Eindhoven kan nemen (en daar 22 minuten overstap, grr!) maar met de stoptrein van LvNOI naar Rotterdam en daar dan de trein naar Eindhoven.

En: wat gaan ze eigenlijk doen dat ruim een week kost?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Admin » 22 feb 2020 15:13

Er ligt een verbindingsboog tussen Gv en Bkh, dus het is vrij makkelijk om vanuit Vb naar Gv te komen. Geen idee of het kan (hoe laat je er moet zijn) maar wellicht kun je er wat mee: bus 23-> Vb, stoptrein -> Gd, IC-> Ut, IC-> Hrl.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 22 feb 2020 15:46

Ja, klopt. Als je op de satellietfoto's kijkt zie je dat de twee sporen van die boog ineens overgaan in één spoor, wat dan uiteraard aansluit op het spoor van perron 6 op HS, waar normaal de treinen richting Leiden gaan.

Dus ofwel er moet flink ingegrepen worden in welke treinen welke sporen gebruiken op HS om conflicten te vermijden, ofwel je zit met die stoptrein van/naar Gouda die in de weg zit met de treinen van/naar Leiden.

Ik heb niet echt gekeken, maar het lijkt erop dat er ook niks rijdt tussen Gouda en Woerden, in elk geval via Utrecht naar Heerlen gaat slecht opschieten deze week, ik hou het maar op een stoptrein en dan twee intercity's vanaf Laa via Rotterdam.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Chris » 22 feb 2020 22:24

Als ik in de reisplanner kijk zie ik dat je een nette omreismogelijkheid hebt tussen Den Haag CS via Leiden en Utrecht naar Heerlen in drie uur en acht minuten. Overstap in Leiden en Utrecht.
Alle wissels worden vervangen in het stuk spoor 1 t/m 5 hoorde ik dus dat doe je niet even in een uurtje...
Wat betreft het rijden tussen Voorburg en Den Haag HS. Je kan via die Binkhorstboog gewoon helemaal naar spoor 1 van HS komen. En met geen treinen van of naar Den Haag Centraal heb je wat spoorcapaciteit over.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 23 feb 2020 10:09

Ja natuurlijk kan je de overige perrons ook bereiken, maar dan moet je wel 5 en 6 oversteken waar de treinen van/naar Leiden rijden. Het zou dus handiger kunnen zijn om die treinen naar 4 en 5 of 3 en 4 te verplaatsen om zo perron 6 vrij te maken voor de treinen naar Gouda.

De reisplanner geeft me de optie via Leiden en Utrecht naar Heerlen niet (zonder "via"), via Rotterdam is tussen de 6 en 19 minuten sneller, ondanks de aanzienlijke overstaptijd. Overstap in Leiden aan de andere kant is juist krap met 4 minuten, makkelijk te missen dus.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor willem » 23 feb 2020 12:01

Overigens lijkt de Inercity van Den Haag naar Eindhoven wel te rijden. Die verschijnt in ieder geval in de reisplanner.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 23 feb 2020 12:44

Ja er rijdt een intercity van Den Haag CS via Amsterdam Zuid en Utrecht naar Eindhoven (en dan Venlo). Zo kost het 3 uur 25 min om in Heerlen te komen. (Je kan drie minuten sneller door nog een stukje met Arriva te gaan.)

Vanaf LvNOI kan het in 3 uur 2 min, waarvan 33 minuten overstaptijd, of 10 min sneller maar dan moet ik of nog eerder op of iets later aankomen en heb ik in Rotterdam een overstap van 2 minuten en je weet hoe goed de NS is in het halen van aansluitingen...

Het zou toch niet verkeerd zijn als de NS eens zou nadenken over het verbeteren van de lange-afstandsreizen. Den Haag - Groningen is aardig goed want rechtstreeks en niet idioot veel stops. Natuurlijk kan je niet van iedere hoek van het land een rechtstreekse trein naar iedere andere hoek onderhouden, maar aansluitingen die ofwel zo krap zijn dat ze vaak gemist worden ofwel zo ruim dat je tientallen minuten op een koud, winderig, rokerig perron moet staan (zeer weinig zitruimte!) schieten slecht op, en overdreven vaak stoppen (zoals de trein Vlissingen - Amsterdam) ook niet.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Admin » 23 feb 2020 14:22

Welkom bij het prutsrail Tokio-corridor model :roll: Men is al ruim 10 jaar bezig om het spoornet te "vercorridoren": alles netjes achter elkaar, geen wissels want dat kost te veel en geeft alleen maar vertraging en zo min mogelijk kruisende corridors en samenloop van corridors is al helemaal niet aan de orde. Het opheffen v/d doorgaande trein Gvc-Ah is daar een treffend voorbeeld van: goed bezet overdag, redelijk wat doorgaande reizigers, maar er moest en zou geknipt worden en dus werd de 2000 serie ingekort tot Gvc-Ut. Het is zelfs zo dat het emplacement in Ut zodanig is aangepast dat de doorgaande verbinding Wd-Db is teruggebracht tot 1 wisselpaar, waardoor het terugdraaien van deze flater in de toekomst niet eens meer mogelijk is zonder de dure verbouwing v/h emplacement compleet ongedaan te maken. De 1900 serie (Gvc-Vl) is ook slachtoffer van deze waanzin en ik vermoed de eerder al doorgevoerde inkorting v/d toenmalige 2500 serie (Gvc-Hrl) tot Ehv en het aan de 900 serie plakken v/h stuk Ehv-Hrl eveneens onderdeel te zijn v/d zeer bekrompen blik v/d prutsrail directie. NS is hier net zo schuldig aan, want men wilde graag af v/d zeer complexe personeelspuzzel bij verstoringen door het rijdend personeel standaard op 1 baanvak in te zetten, zodat andere corridors niet geraakt worden als er ergens wat mis gaat. (het rondje om de kerk, weet je nog?!). Ervaren en gemotiveerd personeel wat niet "ja & amen" knikte werd er met smerige truukjes uit getrapt.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 27 feb 2020 10:45

Laat ik jullie nog even vertellen hoe mijn reis naar Heerlen op dinsdag en terug op woensdag afliep. (Spoiler: niet goed.)

Dinsdag vroeg op, naar LvNOI wandelen (naar CS had ik met de tram gekund), daar was de trein richting Dordrecht uiteindelijk 10 minuten te laat, dus ik zat al te zweten over mijn overstap in Rotterdam. De twee treinen zouden op hetzelfde perron komen, maar we kregen nog even snel een perronwijziging. Daarna had de intercity direct diezelfde problemen gehad bij schiphol waardoor ook mijn eerdere trein te laat was, dus 10 min wachten. Werd niet vermeld in de reisplanner. Dus uiteindelijk was mijn overstap in Eindhoven niet 22 min, maar 5 min. Op tijd in Heerlen, eind goed al goed.

Gister had ik waarschijnlijk net niet de trein van 14.49 u van Heerlen naar Eindhoven gehaald, maar maakte niet uit, want die was al vervallen. Gelukkig ging 3 min later de Arriva-trein naar Sittard, waar ik dan over kon stappen op de trein uit Maastricht naar Den Helder zodat ik in Eindhoven over kon stappen.

We waren bijna in Roermond toen we stil kwamen te staan voor een rood sein. Bleek een vrachttrein stil te staan over de wissels in Roermond, dus we konden niet verder. Uiteindelijk het plan om terug naar Sittard te gaan. Met 2 x VIRM kostte het nogal wat tijd voor de machinist aan de andere kant klaar was voor vertrek. Toen werd omgeroepen dat we heel langzaam zouden rijden omdat de overwegen niet dicht wilden. Uiteindelijk viel dat mee. Dit was rond 16 u.

Ik geloof na de tweede overweg konden we via een overloopwissel naar het rechter spoor, en er stond daar een vrachttrein te wachten (en verderop nog een trein, korte witte, onduidelijk wat) dus we hadden zonder spoorwissel niet terug gekund.

In Sittard is in principe alleen een perroneiland met sporen 2a/2b en 3a/3b die al vol stonden met treinen, dus daar konden we niet halteren. Ik geloof dat er ook een minder / niet gebruikt spoor 1 is, maar daar konden we waarschijnlijk niet komen. Er zijn wel flink wat (opstel)sporen voorbij spoor 3, maar geen perrons meer.

Nieuw plan: we rijden door naar Maastricht. Zijn we dan om 16.42 u ofzo, met om 17.01 u weer een trein naar Alkmaar. Dat was een korte, VIRM-6 geloof ik, terwijl onze oorspronkelijke veel langere trein weggerangeerd werd.

Dus een derde keer langs Sittard, daarna nog een eind heel langzaam rijden, maar aansluiting op de goed volle trein naar Rotterdam gehaald. Overigens stapten zeer veel mensen al in Tilburg en nog een zooi in Breda uit.

Uiteindelijk met twee uur vertraging in Den Haag, met totaal 5 uur in de trein die dag...

Je zou denken: logisch dat de NS niet een trein ergens tussen de weilanden (maar: "ik kan m'n huis bijna zien!") wil laten staan en dus de trein terugstuurde. Maar tegen de tijd dat we gingen rijden stond al op de reisplanner dat het probleem ongeveer een uur later (17 u) opgelost zou zijn. Dus achteraf gezien hadden we beter gewoon kunnen wachten.

Volgende optie was geweest: in Echt stoppen, zodat daar mensen zouden kunnen stappen en op eigen gelegenheid verder, en als er busvervoer geregeld moest worden die bussen daarlangs sturen. Dit zou ook veel sneller geweest zijn op het moment dat het weer ging rijden.

Derde optie: op het passeerspoor in Sittard blijven staan. Op dat moment was al lang duidelijk dat het niet lang ging duren, en hadden we vanaf daar weer relatief snel naar Roermond gekund. Als het toch te lang ging duren was het relatief makkelijk geweest één van de treinen langs het perron leeg te maken en weg te sturen en dan onze trein langs het perron te zetten.

Maar nee, we werden onnodig naar Maastricht gestuurd. Je zou nog kunnen denken: in elk geval heeft de NS het materieel dan weer op de goede plaats. Maar nee, er stond daar toch al een andere trein om weer richting Roermond te vertrekken.

Bedankt, NS.

Gek genoeg is mijn irritatie over die omweg via Maastricht lang niet zo groot als alle stress van het steeds bang zijn of ik de volgende aansluiting wel ging halen. Maar ja, alles in kleine stukken knippen en in corridors stoppen zorgt dat de NS z'n cijfers voor op tijd rijden haalt, ondanks het feit dat de reizigers meer tijd zijn door overstappen en als het mis gaat nog meer tijd doordat de volgende trein wel netjes op tijd rijdt en dus al weg is. Liefst natuurlijk dat-ie wegrijdt op het moment dat je op de knop van de deur drukt.

Ik zou zeggen: laat naast wat we nu hebben treinen tussen de uithoeken van het land rijden die tussendoor alleen in de vijf grote steden (één keer) stoppen, maar dan wel maximaal 10 a 15 minuten wachten op aansluitende treinen. Ook al is het maar één trein per uur. Zo bedien je de lange-afstansreiziger veel beter dan in het huidige systeem dat voornamelijk op forensen gericht is. (Niet dat die geen goede treinen verdienen, natuurlijk.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor Charles » 14 dec 2021 10:39

NS en Prorail hebben "nieuwe problemen" gevonden die de treindienst hinderen...
Wat nu weer?? Slappe grond die voor problemen zorgt, en daarnaast bepaalde beschermde diersoorten die holen en gangen graven onder het spoor.
Is hier te lezen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor iljitsch » 14 dec 2021 10:59

Ja, ik zag het net. Wat mij verbaast: een flink deel van het probleem wordt veroorzaakt door zwaardere treinen. Hoe kan dat nou in deze tijd van energiebesparing en efficiëntie dat treinen juist zwaarder worden?

Ik zou juist zeggen maak ze een stuk lichter en accepteer dan dat er dan bij die ene botsing per 10 jaar er meer mensen gewond raken. Al die minuten dat enorme aantallen mensen extra moeten wachten en al die extra uitstoot voor extra stroom tellen ook op tot mensenlevens, alleen je ziet het niet.

(Stel je voor 1000 mensen nemen elke werkdag een trein en moeten 5 minuten langer wachten of reizen. Dat kost je dus 25000 minuten per week, ofwel ongeveer twee mensjaren per jaar.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden treinspoor

Berichtdoor willem » 16 dec 2021 14:23

Treinen worden langer en zijn steeds vaker dubbeldekkers. Dat compenseert het gebruik van lichtere materialen niet helemaal.

Daarnaast vermoed ik wat achterstallig onderhoud.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron