HTM Vervoerplan 2021

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor iljitsch » 28 maart 2020 22:56

Op zich hou ik niet van omrijden, maar ik stoor me eraan dat er zoveel lijnen overlappende routes rijden. Als inderdaad 2 via de grote kerk gaat rijden en je wilt vanaf verder weg dan de la reyweg naar grote markt of spui moet je overstappen, en ook naar CS of je bent wat langer onderweg, maar je kan dan wel terecht in 3 en 4 dus de extra tijd die dit kost valt ontzettend mee. Ik vind het een nogal typische gedachte om alle lijnen een zo kort mogelijke route naar CS te laten rijden.

(Dat doen de regiotreinen rond Madrid wel: die gaan allemaal naar Atocha. Als je dus tussen naastgelegen stadjes rond Madrid wilt reizen kan je dus in veel gevallen flink omrijden. Lang leve de corridors.)

Het is niet onlogisch dat de bestuurders doorrijden naar het eind van het perron, want dat is natuurlijk waar de instappers staan te wachten. Je kan dan wel eerder al stoppen, maar sneller is dat niet want al die mensen moeten dan naar de tram toe komen.

Maar wel vreemd natuurlijk dat je 100 meter perron hebt waarvan 65 eigenlijk niet gebruikt wordt. Ook vervelend bij lange haltes na een kruispunt, omdat je dan altijd dat extra stuk moet lopen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor Chris » 29 maart 2020 01:16

Ik denk dat jij je bijna als enige aan stoort dat er overlappende lijnen zijn. Als de visie 'OV Schaalsprong' werkelijkheid wordt zou dat alleen maar erger worden...
Die extra tijd van het omrijden was bijna tien minuten. Dat vindt de reiziger erg vervelend die al jaren gewend is wel snel door het centrum te reizen. Halen ze in 2004 de trage bovengrondse route weg en dan zullen ze hem nu weer deels herstellen...

Geen idee hoe het in Madrid is, gaat in ieder geval om een veel groter gebied dan het Haagse centrum dus niet vergeleikbaar. Aan alle zijden van het centrum heb je hier ook lijnen die tussen de spaken van het wiel voor verbindingen zorgt.

In de tijd voor RandstadRail werd op CS vaak gebruik gemaakt van de tweede halte plaats. Iets wat ik tegenwoordig niet meer mee maak. Op de oude halte Spui stonden vaak hele rijen bussen en trams en werd er ook gewoon eerder gehalteerd omdat er genoeg voor stond. Toen kon het wel, nu wordt je vaak onnodig langer 'gegijzeld' in je tram omdat die eerste plek aan de halte nog niet vrij is. En reizigers die in willen stappen lopen dan al naar het voertuig en dan gaan de deuren nog niet open. Vreemd...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor OVinDelft » 29 maart 2020 01:37

De discussie over routes laat ik even voor wat het is.

Ik kan me in elk geval inbeelden dat het niet wenselijk is om met veel trams vlak achter elkaar te rijden. Dan krijg je inderdaad de situatie die geschetst wordt dat je hordes mensen krijgt die heen en weer over het perron rennen om in de juiste tram te kunnen stappen. Door de frequenties zo af te stemmen dat er een minimale interval tussen de ritten zit kan je ervoor zorgen dat alle trams tot aan het einde van het perron kunnen doorrijden waardoor je een vloeiender in- en uitstappen (= tijdwinst) krijgt. De 1m:15s interval die ik benoemde is denk ik wel het minimum om voldoende afstand tussen de trams te behouden inclusief halteringsduur. Gelukkig is dat vrij eenvoudig te realiseren in de dienstregeling en zijn daar geen aanpassingen aan de infrastructuur voor nodig.

Je kan voor 4 lijnen × 12 ritten = 48 ritten per uur dan denken aan een dergelijke dienstregeling voor de haltes in de tramtunnel:
00:00:00 T2 aankomst
00:00:30 T2 vertrek
00:01:15 T3 aankomst
00:01:45 T3 vertrek
00:02:30 T6 aankomst
00:03:00 T6 vertrek
enz.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor PAV » 03 apr 2020 09:58

xCookiesolax schreef:Tramlijn 17 rijdt met de Avenio tussen Wateringen en Statenkwartier. In het Statenkwartier ligt dan een tailtrack en blijkbaar is de Zoutmanstraat dan ook opgelost.

Dat zou knap zijn. Zou dus zomaar een (dienstregeling)jaar later kunnen worden lijkt mij.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor xCookiesolax » 10 jul 2020 07:39

PAV schreef:Dat zou knap zijn. Zou dus zomaar een (dienstregeling)jaar later kunnen worden lijkt mij.

Spitstram 10, die gepland was voor 2021, wordt een jaar opgeschoven. Dat heeft te maken met het aanpassen van de infrastructuur en een ander indeling van de lijnen 15, 16 en 17, die wat meer tijd nemen dan vooraf werd aangenomen. Dus pas vanaf 2022 verdwijnt de GTL-8 op lijn 16.

Bron: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4074079/HTM-wil-meer-bussen-en-trams-laten-rijden-in-de-spits
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: HTM Vervoerplan 2021

Berichtdoor Brecht » 10 jul 2020 09:12

Dat gaat nog wel langer duren, de nieuwe trams komen veel later (remise) en het aanpassen van de infrastructuur moet nog beginnen en de definitieve ontwerpen hiervoor moeten nog door de gemeenteraad.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten