OV na het covid-19 tijdperk

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Bert » 08 jun 2021 21:57

OVinDelft schreef:Echt grote tijdwinst bij 455 kan je boeken door het rechttrekken van de route tussen Zuidpoort en Laan der Zeven Linden via de route van bus 62 door de Mijnbouwstraat en Nassaulaan. Echter zit daar weer een nadeel aan: je doet de TU dan niet meer rechtstreeks aan. Grote kans dat dat zoveel reizigers kost dat het niet de moeite waard is, en daaruit kwam dan weer het bestaande compromis.


Aan het begin van het jaar ben ik regelmatig in 455 naar Pijnacker gestapt.

De bestemmingen in Pijnacker lagen in Noord en Tolhek. Ik kan me nog ‘van vroeger’ herinneren dat de bus destijds een grote lus door Pijnacker Noord reed. Voor Pijnacker Noord stapte ik nu uit op halte aan het einde van de Vlielandseweg, om vervolgens nog een stukje door te lopen en via een landweggetje naar Pijnacker Noord te lopen. Daarmee is Pijnacker Noord in een minuut of vijf lopen van de halte te bereiken. Als ik me niet vergis, is de betreffende halte inmiddels opgeven.. De dichtbij zijnde haltes zijn nu Pijnacker Centrum of Pijnacker Metrostation Pijnacker Centrum. Die liggen echt op een steenworp van elkaar en op ruim 20 minuten lopen van Pijnacker Noord.

In Tolhek, aan de zuidkant van Pijnacker komt helemaal geen bus maar aan de rand daarvan ligt metrostation Pijnacker-Zuid. Al met al zijn de ‘buitenwijken’ van Pijnacker met de bus maar matig bereikbaar.

De omweg door de TU-wijk kost behoorlijk wat tijd. Ik weet niet of de haltes voor het Corona-tijdperk ook zo matig werden gebruikt. In de periode dat ik er met 455 doorheen reed, slechts enkele uitstappers die aan het beginpunt of Zuidpoort waren ingestapt en daarmee lijkt de route van 455 door de TU-wijk vooral lokaal gebruikt. Inmiddels weet ik de omweg te vermijden door bij de Laan der Zeven Linden in Delfgauw over te stappen op lijn 62. Verder viel me op, dat in de smalle woonstraten voorbij de TU-wijk de bus regelmatig vertraging opliep door verkeerd geparkeerde auto’s, werkverkeer en busjes van pakketbezorgers.

Lijn 455 in Delft de route van lijn 62 te laten rijden in plaats van de omweg door de TU-wijk lijkt me meer in het concept van R-Net te passen. R-Net staat toch ook voor snelheid en directe verbindingen. Vreemd is het daarom om met een overstap van een R-Netlijn op een reguliere stadslijn sneller (en voordeliger!) op plaats van bestemming te zijn.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor willem » 09 jun 2021 17:59

De lus van de bus, toen nog lijn 133, door Pijnacker-Noord kan ik me ook nog herinneren. Later kwam lijn 121 dezelfde route als de 133 rijden, uitgezonderd die lus. Uiteindelijk is lijn 133 verdwenen en is de 121 via de 55 opgegaan in de 455.
In diezelfde tijd reed de bus in Delft via de Julianalaan en de Nassaulaan. Rechtstreeks dus. De Wippolder had een eigen stadsbus.
Toen is besloten om de bus naar Zoetermeer via de TU te laten rijden. Daarmee kon je twee vliegen in een klap slaan: de stadsdienst naar de Wippolder kon verdwijnen en studenten uit Pijnacker of Zoetermeer kregen een bus naar de TU.

Door de pandemie is het nu rustig met studenten, maar normaliter loopt dat aardig. Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom EBS de halte Schoemakerstraat heeft opgeheven: die halte werd door de nodige studenten gebruikt.
Eigenlijk neemt de 455 een stukje stadsdienst over. In dit geval komt dat gunstig uit omdat reizigers naar en van de TU ook baat bij dat stukje stadsdienst hebben.
Terwijl de stadslijn naar Emerald in de Wippolder eigenlijk een snelle streekroute rijdt. Ook dat pakt in dit geval goed uit omdat Delfgauw zo een snelle verbinding met het station heeft (en de TU bevindt zich op fietsafstand).
De plaatselijke omstandigheden zorgen ervoor dat dit toch het meest handig is.

Overigens kun je, als je op werkdagen overdag in Tolhek moet zijn, lijn 174 van de RET naar Pijnacker Zuid nemen. Dat scheelt weer wat lopen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 28 jan 2022 11:29

Ok, nog niet erna, maar middenin de hoogste piek: ik lees in de landelijke pers dat alle (?) OV-bedrijven ritten schrappen vanwege tekort aan personeel wegens ziekte en/of quarantaine. Maar op htm.nl staat hier niks over...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor buschauffeur » 28 jan 2022 19:01

iljitsch schreef:Ok, nog niet erna, maar middenin de hoogste piek: ik lees in de landelijke pers dat alle (?) OV-bedrijven ritten schrappen vanwege tekort aan personeel wegens ziekte en/of quarantaine. Maar op htm.nl staat hier niks over...

Als het er niet staat schrappen ze niet.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor willem » 29 jan 2022 18:45

Of nog niet. Ongetwijfeld zal het ziekteverzuim bij de HTM ook hoog zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 15 maart 2022 13:49

Kabinet schaft mondkapjes in het openbaar vervoer af. Alleen: waarom? Besmettingen zijn weer omhoog aan het gaan.

Door iedere keer weer te laat maatregelen te treffen en weer te vroeg te versoepelen komen we nooit van dit klotevirus af, met Nederland nu weer veel hogere besmettingscijfers dan de meeste landen om ons heen. (Alleen Duitsland is nu aan het inhalen na lang lage cijfers.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Lange_Dre » 15 maart 2022 18:05

iljitsch schreef:Kabinet schaft mondkapjes in het openbaar vervoer af. Alleen: waarom? Besmettingen zijn weer omhoog aan het gaan.

Door iedere keer weer te laat maatregelen te treffen en weer te vroeg te versoepelen komen we nooit van dit klotevirus af, met Nederland nu weer veel hogere besmettingscijfers dan de meeste landen om ons heen. (Alleen Duitsland is nu aan het inhalen na lang lage cijfers.)


Hier sluit ik mij helemaal bij aan, met de toevoeging dat het OMT het kabinet sterk geadviseerd had om dit nog niet te doen. Dit oa om het ov ook goed toegankelijk te houden voor mensen in de kwetsbare groepen.

Ik snap dat we door de vaccinaties voor het grootste deel van de mensen minder ziek worden van covid, maar ik vind het nog niet verantwoord om nu al alles los te laten. Ik dacht altijd dat mensen zeiden dat Nederland een tolerant land was dat graag een ander wilde helpen en voor een ander klaar stond als dat nodig was. Maar daar merk ik vaak weinig van, enkel in de eerste weken of hoogst de eerste maanden merk je dat. Maar daarna is het weer vaak pan ja maar ik dit, ik dat en dat mensen die nog kwetsbaar zijn kan veel mensen dan niets meer schelen. In dit geval is even een mondkapje dragen zodat iedereen die met het ov moet dit ook veilig kan doen. Zo veel moeite is zo’n mondkapje op doen nou ook weer niet. Maar nee die weken dat we rekening met een ander houden zijn weer voorbij... :?
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor willem » 15 maart 2022 18:23

iljitsch schreef:Kabinet schaft mondkapjes in het openbaar vervoer af. Alleen: waarom? Besmettingen zijn weer omhoog aan het gaan.

Door iedere keer weer te laat maatregelen te treffen en weer te vroeg te versoepelen komen we nooit van dit klotevirus af, met Nederland nu weer veel hogere besmettingscijfers dan de meeste landen om ons heen. (Alleen Duitsland is nu aan het inhalen na lang lage cijfers.)

De cijfers uit Duitsland kloppen niet helemaal: daar hebben ze hogere sterftecijfers in combinatie met lagere aantallen besmettingen. Ervan uitgaande dat corona in Duitsland even ernstig is als in Denemarken of Nederland wijst dat erop dat veel infecties onder de radar blijven. Qua corona kun je wat dat betreft beter naar Denemarken of Israël kijken.

Zelf ben ik ook voorzichtig voor wat betreft corona, dus ik herken je punt. Tegelijk zie je als je met het ov onderweg bent dat het steeds moeilijker wordt om die mondkapjesplicht te handhaven. Toevallig vroeg ik vandaag nog aan een controleur hoe vaak er gedoe met reizigers over mondkapjes was. Zijn antwoord "heel vaak" zegt genoeg...
Omdat je in de supermarkt etc. geen mondkapje meer nodig hebt wordt handhaving in het ov steeds moeilijker. Overigens staat het iedereen vrij om vrijwillig een mondkapje te dragen.

Tegelijk is het de vraag in hoeverre zo'n mondkapje je nu echt beschermd. Drie weken geleden was het mijn beurt om corona te krijgen (verder mild verlopen). Een van de situaties waarin ik het virus opgelopen zou kunnen hebben (je weet het uiteraard niet) was een overvolle stadsbus omdat de tram een storing had. Maar iedereen droeg wel netjes een mondkapje.

De huidige variant van het virus is zo besmettelijk dat je het toch oploopt. Zelfs als je de hele week thuis blijft en alleen de deur uit gaat om boodschappen te doen: afgelopen weekeinde hoorde van iemand die zo al twee jaar leeft en nu toch corona heeft.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 15 maart 2022 20:24

Tja, zo'n mondkapje helpt niet ontzettend veel, maar alle beetjes helpen.

Natuurlijk zouden ze ook gewoon verplicht moeten blijven in de supermarkten en vooral ook bij het stemmen. Ik sla ook deze verkiezingen over vanwege het gebrek aan maatregelen. Vorig jaar viel eea mee qua besmettingen (maar niet qua waardeloos resultaat), maar ik snap echt niet waarom er niet gewoon 1,5 m afstand gehouden wordt in stemlokalen.

Als mensen zonodig naar de kroeg of carnaval moeten, ok, dan moet dat maar. Maar mensen die niet ziek willen worden hoeven daaraan niet mee te doen. Supermarkt kom je vrij moeilijk onderuit, dus daar zou je zeker maatregelen tot het einde vol moeten houden. Grotendeels vergelijkbaar verhaal voor OV.

Ik moet over een maand in Utrecht zijn, hoop dat de besmettingen dan lager zijn. Ik zal in elk geval buiten de spits reizen. Ondertussen al ruim een jaar geleden dat ik in een trein gezeten heb, niet heel veel korter qua tram of bus.

Het irritantste is het totale gebrek aan logische uitleg waarom deze versoepelingen zinnig en/of noodzakelijk zijn. Ik ben ondertussen zo ver dat ik Hugo de Jonge terug zou willen hebben, met schoenen en wijdlopige uitwijdingen en alles.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Chris » 16 maart 2022 07:23

Wat een onzin redenatie om niet te stemmen... Dat had je ook al op de rustige maandag of dinsdag kunnen doen...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 16 maart 2022 09:59

Wat nou als ik na het stemmen met COVID thuiskom?

Alleen maar omdat het kabinet zo nodig zinnige maatregelen afschaft?

Ik vind dat deze lading politici echt afschuwelijk incompetent is. Die verdienen mijn stem niet.

Idealiter zou bij een opkomst van 70% dus 30% van de zetels leeg blijven.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Admin » 16 maart 2022 17:20

Dit is niet de juiste plaats om een discussie over corona maatregelen en/of verkiezingen te voeren, daar zijn andere sites voor.

Feit is dat we corona niet meer kwijt gaan raken, ook niet op de lange termijn. Dan moet je op een gegeven moment over tot de orde v/d dag en met de huidige krantenkoppen is er genoeg om je druk over te maken. Ook dat heeft hier geen plek, vrees ik.

Ik hoop dat ik dit draadje geen slotje hoef te geven.

De Admin
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor willem » 17 maart 2022 19:40

De eerste anderhalf jaar van de pandemie heb ik, samen met velen, het ov vermeden uit angst om besmet te raken.

Uiteindelijk vorig voorjaar weer begonnen met eerst een rit waarvan ik wist dat die erg rustig zou zijn. Iets met langzaam opbouwen enzo.
Uiteindelijk voel ik me in het ov meestal veiliger dan in de supermarkt. Met uitzondering van een zeldzame overvolle rit.
Iedereen zit: dat geeft meer rust dan in een supermarkt waar iedereen door elkaar loopt. En meestal is het daardoor mogelijk om voldoende afstand te houden.

De opmerking van Admin roept een interessante discussie op. Uiteraard is het duidelijk dat dit virus, net als vele anderen, onder ons zal blijven en het dus een "normale" ziekte gaat worden.
Tegelijk zitten we nu, hopelijk, in de eindfase van de pandemie. De ene reiziger interesseert het niet terwijl de ander nog erg angstig is of een kwetsbare gezondheid heeft.

Vraag voor nu is hoe je dit weer kan mengen zonder dat de een in zijn of haar optiek overbodige maatregelen krijgt opgedragen terwijl de ander toch op een veilige manier van a naar b wil.
Misschien tijdelijk speciale plekken instellen waar je wel 1,5 meter etc. moet houden?
Dat is alles behalve praktisch. Wel helpt het in deze fase van de pandemie om mensen die wat voorzichtiger zijn ingesteld met het ov te laten reizen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Tiktak » 18 maart 2022 12:21

Ik denk als je, je veiliger voelt met een mondkapje in het OV e.d. moet je dat gewoon dragen (ook al als het niet meer verplicht is)
Zelf kan je ook drukke plekken vermijden waar vele mensen bij elkaar komen.
100% voorkomen kan je het niet.
We moeten er mee leren leven.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor iljitsch » 18 maart 2022 14:56

Het probleem is dat mondkapjes helpen tegen het uitstoten van het virus, maar zo goed als niet tegen het inademen van het virus. Dus om beschermd te zijn moeten anderen mondkapjes dragen.

Logisch ook: bij zo'n simpel mondkapje adem je niet "door" maar "langs" het materiaal. Dus alles wat rondzweeft adem je alsnog in. Maar als je hoest of niest of met consumptie spreekt of wat dan ook dan blijven die druppeltjes waar het virus in kan zitten voor een groot deel in dat mondkapje hangen.

Zodoende dat mensen zelf de keus te geven om ze wel of niet te dragen geen oplossing is: de mensen die er niet mee zitten dragen ze niet, de mensen die er wel mee zitten zijn onbeschermd, ook al dragen ze ze wel. Het OMT zegt ook dat ze in het OV toegevoegde waarde hebben, maar ja, onze nieuwe liberale minister van gezondheid is van de "eigen verantwoordelijkheid".
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Lange_Dre » 18 maart 2022 17:03

Exact hier sluit ik mij helemaal bij aan.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Chris » 19 maart 2022 08:51

Een mondmasker houdt wel degelijk stoffen van buiten tegen. Maar als ik al lees dat je al bang was iets op te lopen in een redelijk rustig stembureau zou ik als ik jou was OV en zeker supermarkten maar mijden de komende tijd....
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor PAV » 20 maart 2022 20:54

Er is veel gezegd over de effectiviteit van mondkapjes, maar zoals Chris zegt houden alle mondkapjes altijd wel iets tegen. Als je kijkt naar certificering zijn mondkapjes type I en II gecertificeerd om anderen te beschermen, maar type IIR is gecertificeerd om in twee richtingen te beschermen (daar staat die R voor). Dus die beschermt ook jezelf tot een zeker percentage. Het enige is dat chirurgische maskers vaak niet zo goed aansluiten op de gezicht.

Maar als je echt het zekere voor het onzekere wil nemen, draag je FFP-maskers. Die geven de beste bescherming,
in 2 richtingen, mits ze correct gedragen worden en goed aansluiten op je gezicht.

Dus ook mondkapjes kun je niet over één kam scheren...
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor Charles » 31 mei 2022 16:09

Nu de coranapandemie achter ons ligt (nou ja, voorlopig dan?) merken we dat het ov blijkbaar minder aantrekkelijk is geworden voor -potentiële- reizigers. Deels omdat men gekozen heeft voor eigen vervoer, wat al terug te zien is in de filecijfers, en deels door thuiswerken. Ik lees op diverse websites dat het aantal reizigers nog lang niet terug is op het nivo van vóór 2020. En dat men die verwachting ook niet meer heeft.
Maar ook dat de betrouwbaarheid duidelijk minder is, vaker uitval van treinen of forse vertragingen.
Wat natuurlijk ook niet helpt zijn de al dan niet vooraf aangekondige stakingen door buschauffeurs. De roep om loonsverhoging en vermindering van werkdruk hoor je overal, ook buiten de ov-sector.

Maar hoe wil je de werkdruk verminderen? Loonsverhoging gaat niet serieus helpen, want werkzoekende kunnen gemakkelijk elders aan de slag. En niet zelden ondere betere condities dat wat het ov te bieden heeft, zeker als het gaat om rijdend personeel op bus/tram/metro/trein.
Nieuw personeel werven is een uitdaging te noemen, want zo beetje alle werkgevers vissen in dezelfde vijver...

Blijft naar mijn mening weinig anders over dan minder vaak rijden, bijvoorbeeld 3x p/u ipv 5x p/u, en wellicht ook lijnen schrappen of inkorten. Dat geeft geheid flinke discussie :) Maar wil je werkdruk verminderen, uitval door ziekteverzuim tegengaan (heeft vaak een relatie met werkdruk) en zoveel mogelijk het vertrek van (rijdend) personeel voorkomen dan zullen er echte keuzes gemaakt moeten gaan worden.
Bij het Nationale Spoor heeft men al keuzes gemaakt door het schrappen van een aantal treinen uit de dienstregeling. Genoodzaakt vanwege onvoldoende personeel om alle treinen te kunnen bemensen.
Ik voorzie dat deze ingrepen ook onvermijdelijk zullen gaan worden in het stads- en streekvervoer.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV na het covid-19 tijdperk

Berichtdoor willem » 31 mei 2022 20:57

Je beschrijft nu een aantal vragen waarop het heel moeilijk is om een antwoord op te geven. Het een hangt immers met het ander samen. En al zaken stel je, samengevat, in jouw vragen.
Het is dus erg moeilijk om antwoord te geven. Toch ga ik een poging doen.

Uiteindelijk is de opdrachtgever voor het openbaar vervoer de stadsregio, in "ons" geval de MRDH. Wat zij verder als afwegingen hebben weet ik uiteraard ook niet. In ieder geval zullen zij handelen volgens bepaalde ambtelijke/politieke besluitvorming: verder heel logisch c.q. begrijpelijk.

Om eerlijk te zijn (wel op persoonlijke titel) denk ik dat de politiek liever heeft dat je gewoon met de auto van A naar B gaat: daar heb ik bezwaar tegen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten