Ik woon vlak bij het spoor tussen LvNOI en Mariahoeve, en zie dus regelmatig de treinen over de Oude Lijn voorbij komen. Natuurlijk vooral VIRMs, sprinters en wat koplopers, maar soms ook wat meer bijzondere dingen.
Valt me trouwens op dat die nieuwe sprinters met drie gekoppelde stellen rijden.
Maar er rijdt ook een paar keer per dag een vrachttrein voorbij, en nu net zag ik er één met drie locomotieven vooraan. Alles in het rood, Ralion/Deutsche Bahn, toch? In elk geval: voorop een TRAXX met pantograaf omhoog, daarna nog één met de pantograaf omlaag en daarna een leuke ouderwetse dieselloc, zo een die ik ooit toen ik jong was nog voor een modelspoorlijn gehad heb, met een verhoogde cabine in het midden die naar beide kanten over de rest van de locomotief kan kijken. Daarna een relatief beperkt aantal wagons.
Vorige week of de week ervoor kwamen er ook heel regelmatig intercity directs langs, met 6 wagons en een TRAXX aan beide kanten. Kan heel goed alleen maar zijn om zo makkelijker te kunnen keren, want toen de benelux-intercity ingekort was tot HS en de stuurstanden al niet meer gebruikt werden moest de locomotief omlopen, en dat is een heel gedoe.
In elk geval, vroeg me dus altijd al af of bij het gebruik van twee locomotieven voor een niet heel zware trein het efficiënter is om één locomotief de ander op sleeptouw te laten nemen of om beide op halve kracht te gebruiken. Blijkbaar is het eerste goed te doen, gezien die vrachttrein met een (blijkbaar) inactieve TRAXX en meer op sleeptouw.