Oude lijnen en trajecten

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor iljitsch » 13 mei 2021 10:47

Ja op 10-10-1995 konden we allemaal tiencijferige telefoonnummers draaien (of toetsen).

Na enig research zag ik een verhaal dat in Amsterdam je al vanaf begin jaren '70 zevencijferige nummers had, maar ook nog zescijferige. Die zijn tweede helft 1990 ook naar zeven cijfers gegaan. In Rotterdam hadden ze al voor 1990 zevencijferige nummers beginnend met een 4, en in Den Haag kregen wij tweede helft 1989 de 3 erbij.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor wmbaak » 14 mei 2021 07:23

willem schreef:Aan het begin van de jaren '80 had je het eindpunt aan de Turfmarkt, ongeveer op de plek van de Anton Philipszaal. Daar eindigden de lijnen 1 (Delft), 10 (Voorburg) en 16 (Moerwijk).


Alleen lijnen 1 en 16 hadden daar hun eindpunt. Ik woonde in Spoorwijk/Laakkwartier en ging met de tram (16) naar de stad, stapte op de Kalvermarkt over op lijn 6 naar mijn lagere school.
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor willem » 14 mei 2021 08:15

De 16 zou dan wel eens naar het Statenkwartier gereden kunnen hebben. Dat deed de 10 niet dus daar moest een andere lijn komen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor Tiktak » 14 mei 2021 08:43

Het eindpunt van lijn 16 was op de Nieuwe Haven, maakte gebruik van de driehoek Nieuwe Haven / Turfmarkt ( achteruit de Nieuwe Haven op )
Op de Turfmarkt / Houtmarkt stonden aan de Turfmarktzijde de lijn naar Delft en Voorburg en aan de Houtmarktzijde de (gele) lijn naar Leiden via Wassenaar
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor Brecht » 14 mei 2021 11:18

iljitsch schreef:Best wel bizar: ik probeer te achterhalen wanneer in Den Haag de 3 werd toegevoegd aan telefoonnumers, dus bijvoorbeeld mijn moeder's telefoonnummer ABCDEF -> 3ABCDEF maar dit is dus niet te vinden. Iemand enig idee wanneer dit was?

[edit: nummers maar vervangen, niet handig zomaar een willekeurig telefoon nummer online te zetten, om het even of dit familie is en hoelang dat geleden is. de Admin]


Kijk maar even hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Decibel
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor Brecht » 14 mei 2021 11:23

willem schreef:De 16 zou dan wel eens naar het Statenkwartier gereden kunnen hebben. Dat deed de 10 niet dus daar moest een andere lijn komen.


Lijn 10 reed vanaf 1958 (dat ik het weet) vanaf Station Voorburg naar het Statenkwartier v.v.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor Brecht » 14 mei 2021 11:28

[quote="Admin"]Lijn 3 is in 1985 doorgetrokken naar Loosduinen. De keerlus (HTM had behalve het museum- en werkmaterieel geen 2-richting trams meer) ging rond het PTT Postkantoor (nu een "wellnesscentre"). Toen later het politiebureau werd gebouwd op braakliggende grond (na 1990, IIRC) ging de tram tussen de gebouwen door. De vrijgekomen grond is sindsdien gebruikt voor een parkeerterrein en grasveld. De lus kende een voorsorteerspoor linksaf om het rondje vol te maken. Ik woonde indertijd in een nabijgelegen flat en was zeer geïnteresseerd toen 2 HTM-ers met een draagbaar VETAG kastje de wissels omlegden! (tijdens testen, voor de opening door de toenmalige minister Neelie Smit-Kroes. Die, ja ;) ) Het prachtige met bomen en struiken omzoomde speelveld tussen Pisuissestraat, Louis Davidsstraat en Aaltje Noorderwierstraat is in de jaren 80 gehalveerd tbv volkstuintjes en in 2005/6 volgeplempt met een nieuwe juppenwijk. Ook het nieuwe politiebureau en de vierkante woonflats bij de Louis Davidsstraat dateren van na m'n vertrek aldaar in 1986. Ik heb het huidige L'duinse centrum rond de Arnold Spoelstraat gebouwd zien worden. (jaja, de 5 komt in zicht, met rasse schreden! :P ) De gemeente Wateringen grensde nog aan Rijswijk en waar nu een gigantische woonwijk staat lagen vroeger kassen en weilanden. En volkstuintjes! Ach die goeie ouwe tijd ;)

Ik heb nog mogen meemaken dat lijn 3 vanaf de L.v.M. rechtsaf de Goudenregenstraat in reed en vervolgens over het Goudenregenplein en de Goudsbloemlaan naar de duinen reed via de Kwartellaan. De 'restanten' van de keerlus zijn daar nog steeds te zien. :D
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor iljitsch » 14 mei 2021 11:36

willem schreef:De 16 zou dan wel eens naar het Statenkwartier gereden kunnen hebben. Dat deed de 10 niet dus daar moest een andere lijn komen.

Volgens mijn kaart reed 10 dus wel naar het statenkwartier, via de Grote Marktstraat en de Waldeck Pyrmontkade (waar nu RR3 rijdt). Met de komst van de tramtunnel was het niet meer mogelijk om vanaf het Spui linksaf de Grote Marktstraat op te rijden dus blijkbaar is rond die tijd de route omgelegd via CS en het Vredespaleis.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar hoe alles reed tussen de ingebruikname van de tramtunnel (2004) en van Randstadrail (2006). In die tijd woonde ik bij de Loosduinseweg, dus ik zou me de introductie van RR4 moeten kunnen herinneren, maar niet dus...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor Brecht » 14 mei 2021 11:57

iljitsch schreef:
willem schreef:De 16 zou dan wel eens naar het Statenkwartier gereden kunnen hebben. Dat deed de 10 niet dus daar moest een andere lijn komen.

Volgens mijn kaart reed 10 dus wel naar het statenkwartier, via de Grote Marktstraat en de Waldeck Pyrmontkade (waar nu RR3 rijdt). Met de komst van de tramtunnel was het niet meer mogelijk om vanaf het Spui linksaf de Grote Marktstraat op te rijden dus blijkbaar is rond die tijd de route omgelegd via CS en het Vredespaleis.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar hoe alles reed tussen de ingebruikname van de tramtunnel (2004) en van Randstadrail (2006). In die tijd woonde ik bij de Loosduinseweg, dus ik zou me de introductie van RR4 moeten kunnen herinneren, maar niet dus...


Lijn 10 kon uit Voorburg vanaf het Spui niet door de tramtunnel naar de Prinsengracht om de oude route te volgen dus ging hij over het Spui rechtdoor de route van lijn 3 volgen tot aan de Waldeck Pyrmontkade. Lijn 3 werd RR3 en nam de deelroute van lijn 10 over tussen de Waldeck Pyrmontkade en de tramtunnel.

Lijn 17 werd verlengd vanaf CS via Parkstraat en de Scheveningenseweg (route lijn 1) langs het Congresgebouw naar het eindpunt van lijn 10. Voor de aanleg van het spoor op de Eisenhouwerlaan hebben veel oude iepen het loodje moeten leggen.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor wattman » 14 mei 2021 13:15

De route via de Eisenhowerlaan naar Statenkwartier is oorspronkelijk bereden door lijn 8: 5 januari 1992 - 12 juli 1995. Lijn 8 ging weer naar Noorderstrand,
Vervolgens werd het overgenomen door lijn 7: 13 juli 1995 - 2 september 2001 (volledige opheffing lijn 7).
De volgende werd lijn 17: 3 september 2001 - 13 december 2003.
Uiteindelijk alleen nog spitslijn 10: 14 december 2003 t/m middagspits 5 januari 2013.
De route via de Eisenhouwerlaan is vervolgens per 6 januari 2013 nog overgenomen door lijn 17, die namelijk via de Scheveningseweg en World Forum moest omrijden wegens werkzaamheden bij de Noordwal. De opheffing van lijn 10 was oorspronkelijk tijdelijk bedoeld, maar bij de nieuwe dienstregeling per 14 december 2013 keerde lijn 10 niet meer terug. Aldus kent de Eisenhouwerlaan per 15 december 2013 geen regulier tramverkeer meer.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor iljitsch » 14 mei 2021 15:40

Was het ook niet zo dat bij aanleg van de tramtunnel er in eerste instantie helemaal geen trams over de Grote Marktstraat reden, maar toen eea heel erg lang stilgelegd werd om de aansprakelijkheid uit te vechten, er tijdelijke sporen over de met water gevulde half-affe tunnel kwamen? Ik herinner me dat dit een stukje strengelspoor was.

Op een foto uit 2000 zie ik in elk geval geen sporen tussen de Bijenkorf en de overkant van de straat.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor Admin » 14 mei 2021 16:07

iljitsch schreef:Was het ook niet zo dat bij aanleg van de tramtunnel er in eerste instantie helemaal geen trams over de Grote Marktstraat reden, maar toen eea heel erg lang stilgelegd werd om de aansprakelijkheid uit te vechten, er tijdelijke sporen over de met water gevulde half-affe tunnel kwamen? Ik herinner me dat dit een stukje strengelspoor was.

Ja, dat klopt. Er zelfs voor gepleit, toen de tijdelijke sporen al weer weg waren, door de lokale middenstand om lijn 6 dan maar door ipv onder de Grote Markt te laten rijden omdat ze een heleboel aanloop (=verkoop=geld!) misten! Maar de gemeente moest en zou ab-so-lúút een prestigieuze winkel/wandelpromenade rond het peperdure IJspaleis/stadhuis hebben!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor iljitsch » 14 mei 2021 16:34

Ja ik weet nog dat ik ooit in het IJspaleis opperde dat zonder auto's en met trams over de Grote Marktstraat best wel een goed deal was maar er werd mij fluks verstaan gegeven dat dit soort politieke uitspraken door ingehuurde flexkrachten niet gewaardeerd werden...

(Vergelijkbaar geval toen ik ooit bij overleg over een mogelijke opdracht voor de Duitse overheid een grap maakte over het Berlijnse vliegveld.)

Hoewel ik doorgaande autoroutes door winkelstraten ook niet een goede zaak vind ben ik toch tot de conclusie gekomen dat overal maar voetgangersgebieden van maken ook niet echt werkt, wat verkeer helpt wel om iedereen bij de les te houden.

Ook erg irritant dat de Grote Marktstraat aan de ene kant niet goed te befietsen is en aan de andere kant ook de meest voor de hand liggende route naar CS is. Ik ben blij dat ik nu ik in Bezuidenhout woon voor het grootste deel van dat probleem af ben.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor wattman » 14 mei 2021 18:18

De gehele geschiedenis van de impact van de aanleg van de tramtunnel op de tramexploitatie is hier te lezen: https://www.haagstramnieuws.org/tunnel.htm
Deze reeks tekeningen geeft de lijnenloop per fase: https://www.haagstramnieuws.org/tek.htm (na 21 jaar is de resolutie van de tekeningen niet meer wat een modern beeldscherm verwacht, maar nog wel leesbaar).
Nog wat beelden van 16 oktober 2004: opening TTGM & laatste dag bovengronds http://wattman.net/extra/souterrain.html
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor buschauffeur » 17 mei 2021 11:53

willem schreef:Aan het begin van de jaren '80 had je het eindpunt aan de Turfmarkt, ongeveer op de plek van de Anton Philipszaal. Daar eindigden de lijnen 1 (Delft), 10 (Voorburg) en 16 (Moerwijk).

Nee, het beginpunt van 1 en 16 lag recht tegenover de Nieuwe Kerk. Daarnaast lag het busstation.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor buschauffeur » 17 mei 2021 11:56

Brecht schreef:
willem schreef:De 16 zou dan wel eens naar het Statenkwartier gereden kunnen hebben. Dat deed de 10 niet dus daar moest een andere lijn komen.


Lijn 10 reed vanaf 1958 (dat ik het weet) vanaf Station Voorburg naar het Statenkwartier v.v.

Lijn 10 reed t/m 1966 naar de Trekweg. Ik reed als kind met 10 naar mijn oma. Herinner me dat er ooit eens een tram op het Cromvlietplein in de draai naar de Stuwstraat rechtdoor tegen de huizen reed.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Oude lijnen en trajecten

Berichtdoor Rob Kievit » 24 mei 2021 14:26

Nog een bron, die geloof ik nog niet genoemd is: de FlickR-pagina van "HTMPCC" (Bert Kempff), waar de lijnwijzigingsoverzichten te vinden zijn die vroeger op 100%Haags stonden. De nadruk ligt dan wel op een vroegere periode dan @xcookiesolax op het oog heeft, maar sommige overzichten lopen door tot in de jaren '80.

Naar de pagina van "HTMPCC" op FlickR

Hopelijk is dit nuttig. Het bekijken waard zijn de plaatjes daar in ieder geval.
Avatar gebruiker
Rob Kievit
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2010 14:22
Woonplaats: Maastricht

Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten