Dit is een klein beetje HSL-gerelateerd, dus laat ik het maar hier neerzetten.
Vraag: zijn jullie het met me eens dat om de intercity Den Haag CS - Eindhoven te versnellen, het een redelijk idee is de stations Den Haag HS en Delft over te slaan?
Ik vind het nogal schokkend dat die intercity 22 minuten doet over de 24 kilometer naar Rotterdam. In dit
Youtube-filmpje kan je mooi zien hoe hard er overal op het traject gereden kan worden. Het eerste stukje tussen CS en HS is maar 40 km/u, maar ja, dat is ook een krappe boog. Ging dit verhoogd worden naar 60 met de herinrichting van het emplacement?
Dan tussen HS en Schiedam kan er redelijk doorgereden worden, afgezien van de stop in Delft natuurlijk. Het binnenkomen daar gaat ook tergend traag. En dan vanaf vlak voor Schiedam tot Rotterdam is het 90 km/u.
De logica van het overslaan van HS is dat het voor bijna heel Den Haag niet of nauwelijks lastiger is of meer tijd kost om via CS te reizen dan via HS. Voor Delft geldt dat in mijn opinie, die gemeente gezien z'n grootte overbediend wordt met momenteel per uur 4 sprinters naar Den Haag CS en 4 intercity's naar Leiden plus die twee intercity's Den Haag - Eindhoven. Dus 10 x per uur een verbinding naar zowel Den Haag HS als Rotterdam CS.
Die intercity Den Haag - Eindhoven doet de volgende steden aan:
Den Haag: 3e grootste gemeente van het land
Delft: 30e
Rotterdam: 2e
Breda: 9e
Tilburg: 7e
Eindhoven: 5e
Het mag echt niet zo zijn dat een trein die over de HSL rijdt maar zes minuten sneller is dan een route met een overstap van zeven minuten in Utrecht (baanvak Den Haag - Utrecht: 130 km/u).
Mijn inschatting is dat HS en Delft overslaan 5 minuten reistijd bespaart (ruim 5% van de reistijd over het hele traject). Zodra Delft viersporig is en in Schiedam de niet-gebruikte sporen weer aangesloten zijn heb je ook veel minder conflicten met andere treinen. En bij HS, daar kan je spoor 2 uitgaand conflictvrij gebruiken.