Zonnespinnen langs het spoor leveren energie aan bovenleidin

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Zonnespinnen langs het spoor leveren energie aan bovenleidin

Berichtdoor Brecht » 12 dec 2023 12:35

Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Zonnespinnen langs het spoor leveren energie aan bovenle

Berichtdoor HaagsePeter » 12 dec 2023 21:45

Brecht schreef:Wie weet hier meer van?:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... ng-treinen

HTM heeft een eigen zonnepanelen-veld richting Leidschendam liggen. En er is gesproken over het aansluiten van laadpalen voor auto's op de bovenleiding om zo het stroomnet te ontlasten. Daar gaan proeven mee komen. Wanneer is nog niet duidelijk.
HaagsePeter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Zonnespinnen langs het spoor leveren energie aan bovenle

Berichtdoor iljitsch » 14 dec 2023 10:24

Bedoel je dat zonneveld in het "oor" tussen stations LvNOI en Mariahoeve? Toen dat gebouwd werd stond er dat dit was om stroom voor RR te leveren.

De combo bovenleiding + autolaadpalen is wel een goede, want voor het opladen van een batterij heb je geen vaste hoeveelheid stroom nodig. Dus als er een metro langskomt de laadpaal even wat minder krijgt zou geen probleem moeten zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Zonnespinnen langs het spoor leveren energie aan bovenle

Berichtdoor YC52000 » 14 dec 2023 11:27

YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Zonnespinnen langs het spoor leveren energie aan bovenle

Berichtdoor iljitsch » 14 dec 2023 11:34

Wel zonde van die ruimte om vol te plempen met zonnepanelen. Ze hadden er ook parkeerruimte van kunnen maken (waar alsnog zonnepanelen bovenop kunnen) of bijvoorbeeld die volkstuintjes aan de andere kant van het spoor hiernaartoe verplaatsen zodat de vrijkomende ruimte voor wat nuttigs ingezet had kunnen worden.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Zonnespinnen langs het spoor leveren energie aan bovenle

Berichtdoor PAV » 14 dec 2023 14:29

Volgens mij zaten daar vroeger ook volkstuintjes, maar moesten die daar weg omdat ProRail het benauwd kreeg van privétuintjes die ingeklemd zaten tussen de sporen. En zijn de volkstuintjes aan de andere kant van het spoor er juist voor teruggekomen. Maar misschien vergis ik mij.

Om daar parkeerplaatsen mogelijk te maken zou je ook van allerlei ingrepen moeten doen. En daar zou ProRail het wellicht nog benauwder van krijgen. Bovendien betekent meer parkeerruimte ook meer ruimte voor de auto, terwijl er wat mij betreft al meer dan genoeg openbare ruimte is opgeofferd aan auto's.

Volgens mij is duurzame energie opwekken ook een voor van nuttig ruimtegebruik. En volkstuintjes ook. Naar mijn persoonlijke mening in ieder geval nuttiger dan parkeerruimte / meer ruimte voor de auto.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Zonnespinnen langs het spoor leveren energie aan bovenle

Berichtdoor iljitsch » 14 dec 2023 14:46

Er zitten toch overal volkstuintjes langs het spoor? Ik zie niet hoe dat op die plek een probleem zou moeten zijn.

Aan de Haagse kant zou je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid iets moeten doen aan het tunneltje om er goed met auto's in en uit te kunnen. Dus inderdaad lastig. Maar het mooie van daar parkeren is dat het de parkeerdruk in de omliggende straten kan verminderen. Nu wil bijvoorbeeld de gemeente nieteens ondergrondse vuilcontainers plaatsen omdat er dan hier en daar een parkeerplaats kan sneuvelen.

En parkeren onder de zonnepanelen is natuurlijk ideaal qua opladen.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Zonnespinnen langs het spoor leveren energie aan bovenle

Berichtdoor Roland » 14 dec 2023 15:48

Dit gaat over hekken met zonnepanelen langs en tussen het spoor. De rijen met hekken zijn verbonden met een centrale omvormer en vormen zo de poten van de 'spin'. Dit is een ontwikkeling die al een tijdje loopt en ze moeten nog beproefd en geplaatst worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Zonnespinnen langs het spoor leveren energie aan bovenle

Berichtdoor Charles » 14 dec 2023 15:54

PAV schreef:Volgens mij zaten daar vroeger ook volkstuintjes, maar moesten die daar weg omdat ProRail het benauwd kreeg van privétuintjes die ingeklemd zaten tussen de sporen. En zijn de volkstuintjes aan de andere kant van het spoor er juist voor teruggekomen. Maar misschien vergis ik mij.
De volkstuintjes aan de IJsclubweg en die in Voorburg zitten er al sinds mensenheugenis. Waar nu het zonnepark is was voorheen ook volkstuintjes en die zijn enkele jaren geleden opgeruimd.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 887
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten