Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Slagathor » 12 maart 2017 11:05

Dat was me opgevallen, leuk detail. Helaas sta ik nooit op die halte (ik rij er uitsluitend langs) dus ik heb ze vooralsnog niet allemaal kunnen lezen. :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 13 maart 2017 16:22

Ik ben even gaan tellen, er staan acht spreuken ingebeiteld in die rand.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 25 maart 2017 15:59

Afgelopen week een aanrijdinkje tussen een autootje en een HTM railvoertuig.
Dit moet haast wel een flinke klapper geweest zijn, gezien deze beelden.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 28 maart 2017 01:13

Charles schreef:Afgelopen week een aanrijdinkje tussen een autootje en een HTM railvoertuig.
Dit moet haast wel een flinke klapper geweest zijn, gezien deze beelden.


Niet alleen met een Railvoertuig, auto was onder dwang gekaapt en hier zijn diverse aanrijdingen mee gemaakt met de zware aanrijding met de Railslijpwagen als laats, de vrouw en kind zaten nog in de auto toen dit gebeurde
dus het was idd een zeer ernstig verkeersongeval.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 10 apr 2017 10:19

Op zaterdag 8 april ging de Touristtram weer rijden, met 1180 en 1193.
Op zondag 9 april zag ik de 1210 in deze dienst.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor hharry » 10 apr 2017 18:24

dat kan te maken hebben omdat er filevorming was in de Jurriaan Kokstraat. Lijn 1 had er veel last van.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 11 apr 2017 20:27

wattman schreef:Op zaterdag 8 april ging de Touristtram weer rijden, met 1180 en 1193.
Op zondag 9 april zag ik de 1210 in deze dienst.


Klopt de 1180 had zondag een probleem met de lijnschakelaar.
Dit is inmiddels ook weer verholpen.
Het vonkenschot was niet goed terug gezet waardoor het de lijnschakelaar tegenhield

Komend weekend zullen beide wagens 1180-1193 weer rijden als Touristtram
en hopelijk snel samen met de 1101
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 11 apr 2017 21:17

Zag vanavond de 1180 een ritje rijden, over het Stationsplein - Rijswijkseplein; vervolgens weer op het Spui richting Rijswijkseplein. Proefritje? Alleen de bestuurder en een hooggeplaatste HTM'er / HOVM'er aan boord. 8-)
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 21 apr 2017 22:31

Eind van de middag fietste ik over de schedeldoekshaven en stond ik met een stuk of zes andere fietsers voor het stoplicht te wachten om het spui over te steken. De 1304 kwam toen langs vanaf de grote marktstraat richting HS, en toen die voorbij was kregen wij groen. Maar blijkbaar de Avenio die rechtsaf wilde ook, die pingelde dus naar ons om te zorgen dat we er niet onder zouden rijden.

Normaal krijgen fietsers rechtdoor en de tram rechtsaf daar volgens mij niet tegelijk groen. Misschien vanwege die museumtram? Wat me wel opviel is dat de bel van de AV niet erg assertief klinkt, hij komt nauwelijks boven het verkeerslawaai uit...

Er was toch ooit sprake van dat dit een opname van de bel van een GTL zou worden? Maar dat is dus niet gebeurd.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WeKra » 21 apr 2017 23:55

Mijn vermoeden (!) is dat de bestuurder van de Avenio het rode licht heeft genegeerd. Ik kan niet ontkennen dat ik ook wel eens 'verwachtte' dat het licht zou verbeteren, wat dan niet gebeurde (dat gebeurt daar immers 9 van de 10 keer als je aan komt rijden). De 1304 heeft daar verder geen invloed op, de VRI reageert daar als elke andere tram op.

En die bel... Tsja, niemand is het er mee eens, maar inmiddels heeft de afdeling Middelen definitief besloten dat het niet wordt aangepast. Tenminste, voor nu. De aanhouder wint, toch?
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 22 apr 2017 09:35

Dat kruispunt (Schedeldoekshaven/Spui/Amsterdamse Veerkade) is eigenlijk doorlopend een hectische situatie. Komt mede omdat veel weggebruikers zich weinig houden aan de verkeersregels. Autobestuurders die de trambaan gebruiken en veel fietsers en voetgangers die het rode verkeerslicht negeren.
Ik ben wel van mening dat de verkeerslichten erg krap zijn afgesteld. Als voetganger oversteken bijvoorbeeld betekend dat het licht te kort op groen blijft staan om -veilig- de overzijde te bereiken. Voordat je de gehele straat overgestoken bent, is het voetgangerslicht al op rood gesprongen... Je moet zowat een hardloper zijn om de overzijde te bereiken voordat het licht op rood springt.

Een paar dagen geleden wilde ik als fietser ook diezelfde oversteek maken als iljitsch. Het licht voor fietsers sprong op groen, maar de doorgang werd geblokkeerd door een tram die vanaf de Bierkade kwam en erg langzaam reed. Ook het autoverkeer werd door deze tram gehinderd. De reden voor de zeer lage snelheid v.d. tram is voor mij onduidelijk, er reed niets voor hem.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 22 apr 2017 23:03

Hm, ik kom er bijna elke dag langs in beide richtingen naar mijn werk, en ik vind dat het redelijk meevalt. Het voornaamste probleem is dat in de spits het aantal fietsers groter is dan waar er ruimte voor is om voor de stopstreep te wachten, maar dat heb je op veel plaatsen met de tegenwoordig in de mode zijnde plaatsing van stoplichten bij fietspaden.

En soms krijgen voetgangers wel groen maar fietsers niet omdat de voetgangers halverwege nog kunnen stoppen voor de tram of bus maar fietsers niet, met als gevolg dat mensen soms door rood rijden.

Trams mogen over het algemeen sowieso wel wat harder rijden, dat zou beter voor de doorstroming zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 22 apr 2017 23:19

Charles schreef:Een paar dagen geleden wilde ik als fietser ook diezelfde oversteek maken als iljitsch. Het licht voor fietsers sprong op groen, maar de doorgang werd geblokkeerd door een tram die vanaf de Bierkade kwam en erg langzaam reed. Ook het autoverkeer werd door deze tram gehinderd. De reden voor de zeer lage snelheid v.d. tram is voor mij onduidelijk, er reed niets voor hem.


iljitsch schreef:Trams mogen over het algemeen sowieso wel wat harder rijden, dat zou beter voor de doorstroming zijn.


De reden dat de tram daar langzaam rijdt is dat hij flex hekken nadert met daar achter een voetgangersgebied waar maar 15 km gereden mag worden.
hij kan natuurlijk wel harder aankomen rijden maar moet dan flink remmen wat niet echt comfortabel is voor de passagiers.
Daarnaast komt hij ook nog eens vanaf een inrijdt wissel die met 15 km bereden moet worden, en komt een uitrijdt wissel tegen die met 20 km bereden moet worden indien hij niet in zijn rijrichting ligt en hij hem dus open moet rijden.

Al met al een simpele verklaring voor de snelheid (al zijn er collega's die zicht daar niet aan houden helaas)

Wat betreft de verkeerlichten, het kan voorkomen dat er een conflictsituatie is met een tram die van de schedeldoekshaven rechtsaf naar het spui gaat en fietsers die daar groen krijgen, wij krijgen dan wit knipperend licht wat aangeeft dat
er ander verkeer kan kruisen, wel heeft de tram gewoon voorrang omdat het een bijzonder voertuig is die afslaat ( zie verkeersregels RDW).

Dus het wil dus niet zo zijn als Wekra zei dat de trambestuurder waarschijnlijk door rood is gereden (iets wat wel kan maar zelden voorkomt)

Hoop hier iets meer duidelijkheid in te hebben kunnen geven.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 23 apr 2017 08:26

Charles schreef:Wat betreft de verkeerlichten, het kan voorkomen dat er een conflictsituatie is met een tram die van de schedeldoekshaven rechtsaf naar het spui gaat en fietsers die daar groen krijgen, wij krijgen dan wit knipperend licht wat aangeeft dat
er ander verkeer kan kruisen, wel heeft de tram gewoon voorrang omdat het een bijzonder voertuig is die afslaat ( zie verkeersregels RDW).

Dat slaat natuurlijk nergens op. Als je als fietser groen krijgt moet je gewoon kunnen rijden en niet afgesneden worden door een tram die uit je dode hoek komt. Ok, fietsers hebben natuurlijk normaal geen spiegels maar de fietsers staan voor het zebrapad en de tram er een heel eind achter en auto's ertussen dus als fietser zie je tram niet.

Al helemaal omdat de tram en de fietsers gewoon een eigen licht hebben (in tegenstelling tot de situatie van de javastraat rechtsaf de alexanderstraat op voor lijn 1) en er dus geen enkele reden is om ze tegelijk groen te geven. En zie ook wat ik schreef over de andere richting, daar kan het dus blijkbaar wel volgens de regelen der kunst.

Welke lijn/lijnen is dat trouwens die vanaf schedeldoekshaven richting centrum gaat?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor buschauffeur » 23 apr 2017 16:57

Bussen doen hetzelfde. 22 en 24 draaien ook vanaf de Schedeldoekshaven rechtsaf het Spui op. En ik kan mij geen conflict met fietsers herinneren. Zou ook niet moeten.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 23 apr 2017 20:57

Ik was er vandaag weer en heb even staan kijken. Twee trams leken door rood te rijden. Alleen bij nader inzien zie ik op Google Streetview dat er nog aan de linkerkant van de weg één of twee negenogen staan, ik heb dus alleen naar de (drie!) negenogen voor bussen zitten kijken die echter vanaf de stopstreep van de tram afgedekt worden door een eventuele bus.

Ik heb een stuk of vijf bussen voorbij zien komen en geen conflicterend groen. Verschil is wel dat afslaande bussen geen voorrang boven rechtdoorgaande fietsers hebben, een afslaande tram wel.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 23 apr 2017 23:51

iljitsch schreef:Ik was er vandaag weer en heb even staan kijken. Twee trams leken door rood te rijden. Alleen bij nader inzien zie ik op Google Streetview dat er nog aan de linkerkant van de weg één of twee negenogen staan, ik heb dus alleen naar de (drie!) negenogen voor bussen zitten kijken die echter vanaf de stopstreep van de tram afgedekt worden door een eventuele bus.

Ik heb een stuk of vijf bussen voorbij zien komen en geen conflicterend groen. Verschil is wel dat afslaande bussen geen voorrang boven rechtdoorgaande fietsers hebben, een afslaande tram wel.


De Trams rijden dus op de linker negenogen die je op streetview hebt gezien, beetje jammer dat je dus concludeert dat de tram door het rood rijdt als je louter alleen naar de negenogen van de bus hebt gekeken.

Zou de volgende keer dus ff beter kijken, dan kan je ook zien dat de tram dus knippert wit krijgt want dus inhoudt dat er een andere verkeersstroom ook kan oversteken, of dit nou voetgangers of fietsers zijn is om het even.

Of dit wenselijk is dat is een andere vraag, daarvoor moet je bij de verkeersdeskundige zijn van de gemeente, die alles vanaf heb desktop uitdenken :?
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 24 apr 2017 09:19

trambestuurder schreef:Zou de volgende keer dus ff beter kijken, dan kan je ook zien dat de tram dus knippert wit krijgt want dus inhoudt dat er een andere verkeersstroom ook kan oversteken, of dit nou voetgangers of fietsers zijn is om het even.

Of dit wenselijk is dat is een andere vraag, daarvoor moet je bij de verkeersdeskundige zijn van de gemeente, die alles vanaf heb desktop uitdenken :?
Dan stel ik vragen bij de deskundigheid van die verkeersdeskundige.

Vanachter het bureau zal het op papier en in theorie best kloppen, maar men vergeet gemakshalve de dagelijkse praktijk :oops:
Een oudere met een rollator heeft veel meer tijd nodig voor het oversteken dan een dertiger, om eens wat te noemen.
Al dient er gelijktijdig ook opgemerkt te worden dat menigeen blijkbaar weinig kennis v.d. verkeersregels heeft... Afgezien nog van hufterig gedrag in het verkeer. Evenals het ontbreken van daadwerkelijke aanpak van verkeersovertreders, zoals tegen het verkeer in fietsen aan de verkeerde zijde van de weg wat veelvuldig voorkomt.

Zelf zit ik geregeld in bus of tram en zo mogelijk let ik op het gedrag van de bestuurder. En daar valt weinig op aan te merken, behalve dan de kaartverkoop en het wisselgeld geven wat men gewoonlijk doet tijdens het rijden. Op dat moment heeft de bestuurder geen/onvoldoende aandacht voor het verkeer.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 24 apr 2017 18:48

Charles schreef:
Zelf zit ik geregeld in bus of tram en zo mogelijk let ik op het gedrag van de bestuurder. En daar valt weinig op aan te merken, behalve dan de kaartverkoop en het wisselgeld geven wat men gewoonlijk doet tijdens het rijden. Op dat moment heeft de bestuurder geen/onvoldoende aandacht voor het verkeer.


Klopt daar ben ik het voorkomen mee eens, maar als we dat allemaal op de halte moeten doen dan loopt de vertragingen alleen maar op waardoor de reiziger zijn vervolg verbinding kan missen.
Helaas heb je nog een hoop mensen die een kaartje kopen bij de bestuurder/chauffeur omdat ze gewoon geen OV-chipkaart willen/hebben en Touristen die niet goed begeleid worden en een kaartje moeten kopen.
Waarom kan het in het buitenland wel, was een weekje in Duitsland en kon tegelijk met het boeken van het hotel een Ov-kaart kopen bijvoorbeeld, scheelt een hoop tijd vind ik.

Maar goed, in januari is het kaartverkoop op de voertuigen bij de bestuurder verleden tijd, althans niet meer met contant geld en waar kan komen er verkoopautomaten dus wellicht wordt het dan wel beter [respect]
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 25 apr 2017 20:28

Vandaag weer even het kruispunt bij de schedeldoekshaven geobserveerd. Deze keer kwam er een 17 aanrijden die netjes stopte voor het rode licht. Toen kreeg-ie knipperend wit en reed, fietsers en auto's hadden op dat moment rood, voetgangers groen voor het eerste stukje.

Dus het is in elk geval niet altijd het geval dat de tram en fietsers tegelijk groen krijgen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten