Lijn 1

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 1

Berichtdoor Bert » 12 nov 2017 11:41

In Delft-Zuid liggen de sporen ook niet echt vlak: is ook een hobbelbaan.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 06 maart 2012 02:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 1

Berichtdoor Tiktak » 16 jan 2018 00:19

Bron: Omroep West.

DEN HAAG - Het vervangen van de tramsporen van lijn 1 in Scheveningen gaat in september beginnen, en duurt tot mei volgend jaar. In juni 2019 kunnen - na het testen van de nieuwe rails - de trams weer gebruik maken van het tracé.


Voor het aanpassen van de tramlijn hoeven minder bomen te sneuvelen dan eerder gedacht, blijkt uit de definitieve plannen die wethouder Tom de Bruijn (D66) vandaag naar de Haagse gemeenteraad heeft gestuurd.

Ten opzichte van de eerste schetsen kunnen zeven extra bomen worden gehandhaafd. Nog eens acht extra bomen blijken te verplaatsen. In totaal moeten nu 119 bomen worden gekapt. Daarvan zijn er 75 ziek. Een ervan is een bijzondere boom. Uiteindelijk komen er ook 119 bomen terug, aldus de wethouder.


Halte opgeheven

De Bruijn maakt ook duidelijk dat de halte Ary van der Spuyweg wordt opgeheven. Dit vanwege het geringe aantal mensen dat hier in of uit de tram stapt. De mensen die er nog gebruik van maken, zullen straks naar de halte Vredespaleis moeten lopen. Die schuift wel iets op, richting de kruising met de Carnegielaan. Alle haltes worden rolstoeltoegankelijk gemaakt.

Het vervangen van de spoorconstructie op de Scheveningseweg kost bijna vijftien miljoen euro. Bijna veertien miljoen euro wordt betaald door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag; voor de rest draait de gemeente zelf op.


Verzakken

Het vervangen van het spoor van tramlijn 1 in Scheveningen is nodig, omdat de fundering aan het verzakken is. Daarom rijden de trams er nu al niet harder meer dan 35 tot 40 kilometer, terwijl 50 gewenst is. Als de constructie niet wordt aangepakt, kan het voor trams zelfs verboden worden om er overheen te rijden.
Tiktak
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 1

Berichtdoor Stadsbus » 16 jan 2018 09:48

Linkje: Omroep West
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 mei 2017 17:59

Re: Lijn 1

Berichtdoor wattman » 16 jan 2018 11:23

Hier link naar de bestuurlijke stukken zelf:
https://denhaag.raadsinformatie.nl/vergadering/475144 onder F1 voorontwerp spoorvervanging tramlijn 1.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 855
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:06

Re: Lijn 1

Berichtdoor xCookiesolax » 16 jan 2018 20:40

Dank Wattman!

Het huidige voorstel is om bij het sporencomplex bij de Teldersweg een extra boog van Scheveningen naar de Eisenhowerlaan te realiseren. De keerdriehoek bij de Kanaalweg verdwijnt samen met de halte Ary van der Spuyweg. Als compensatie schuift de halte Vredespaleis op richting de kruising met de Carnegielaan.
Avatar gebruiker
xCookiesolax
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 09 jan 2014 22:27

Re: Lijn 1

Berichtdoor Tiktak » 16 jan 2018 20:49

Ik begrijp het nut niet van die extra boog, deze is vast niet bedoeld voor de uitrukwagens vanuit de remise Scheveningen,
naar lijn 17 (16). Deze gaan via de Duinstraat en via lijn 11 naar de Statenlaan.
Tiktak
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 1

Berichtdoor willem » 17 jan 2018 15:02

Als er iets in het Congresgebouw is kun je lijn 17 een extra ommetje laten rijden via het Congresgebouw, Scheveningseweg en Duinstraat.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 699
Geregistreerd: 06 jun 2010 10:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 1

Berichtdoor trambestuurder » 18 jan 2018 01:43

xCookiesolax schreef:Dank Wattman!

Het huidige voorstel is om bij het sporencomplex bij de Teldersweg een extra boog van Scheveningen naar de Eisenhowerlaan te realiseren. De keerdriehoek bij de Kanaalweg verdwijnt samen met de halte Ary van der Spuyweg. Als compensatie schuift de halte Vredespaleis op richting de kruising met de Carnegielaan.


Dacht ook dat de haltes Wordform (lijn 1) en Johan de Witlaan verlegd gaan worden naar de andere kant van de kruising en Adriaan Goekooplaan schuift ook iets op in de richting van de Ari vd Spuyweg.
dit is ivm veiligheid als het druk is zodat de eventuele inrukkers geen conflict krijgen met de vele passagiers tijdens een congres.
en makkelijker als in de toekomst lijn 17 naar Word forum wordt doorgetrokken.

Tiktak schreef:Ik begrijp het nut niet van die extra boog, deze is vast niet bedoeld voor de uitrukwagens vanuit de remise Scheveningen,
naar lijn 17 (16). Deze gaan via de Duinstraat en via lijn 11 naar de Statenlaan.


Ik wel maar dan moet er thv de statenlaan ook een mogelijkheid komen om linksaf te slaan, dan heb je een prima calamiteitenroute als er iets gebeurt bij bijv. het vredespaleis.
natuurlijk kunt je heen via de Duinstraat maar anders om is niet mogelijk ;)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 29 maart 2010 12:21

Re: Lijn 1

Berichtdoor xCookiesolax » 10 jun 2018 22:51

De werkzaamheden aan het Haagse deel van de route van tramlijn 1 worden in gedeeltes uitgevoerd.

Scheveningseweg – uitvoering augustus tot half december 2018
Gevers Deynootweg (onderdeel van De Kust gezond) – uitvoering 2019
Rotonde Duinstraat – uitvoering 2019
Alexanderstraat/Parkstraat/Kneuterdijk (onderdeel van De Kern Bijzonder) – uitvoering 2019
Badhuiskade/Jurriaan Kokstraat – uitvoering 2022

https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/verkeer-en-vervoer/wegwerkzaamheden-en-verkeersprojecten/scheveningseweg-werkzaamheden-lijn-1-.htm
Avatar gebruiker
xCookiesolax
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 09 jan 2014 22:27

Re: Lijn 1

Berichtdoor xCookiesolax » 10 jul 2018 19:45

De bomenkap op de Scheveningseweg is tot nader orde uitgesteld. Ik ben benieuwd wat de gevolgen op de lange termijn gaan zijn voor de exploitatie van tramlijn 1.

https://www.omroepwest.nl/media/26508/Bomenkap-Scheveningseweg-uitgesteld-tot-rechtspraak
Avatar gebruiker
xCookiesolax
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 09 jan 2014 22:27

Re: Lijn 1

Berichtdoor trambestuurder » 15 jul 2018 13:45

xCookiesolax schreef:De bomenkap op de Scheveningseweg is tot nader orde uitgesteld. Ik ben benieuwd wat de gevolgen op de lange termijn gaan zijn voor de exploitatie van tramlijn 1.

https://www.omroepwest.nl/media/26508/Bomenkap-Scheveningseweg-uitgesteld-tot-rechtspraak


dat is afhankelijk van wat er uitkomt, als dit betekent dat de bomen niet gekapt mogen worden bestaat de redelijke kans dat lijn 1 daar niet meer kan rijden en dat deze althernatief zou moeten rijden bijvoorbeeld tot statenkwatier (via route lijn 16)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 29 maart 2010 12:21

Re: Lijn 1

Berichtdoor willem » 18 jul 2018 12:33

Daar gaat dan een hoop protest uit Scheveningen van komen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 699
Geregistreerd: 06 jun 2010 10:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 1

Berichtdoor tetje » 18 jul 2018 19:49

willem schreef:Daar gaat dan een hoop protest uit Scheveningen van komen.

Komt er al, over de bomenkap...
tetje
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 18 jan 2010 20:20

Re: Lijn 1

Berichtdoor trambestuurder » 19 jul 2018 02:16

willem schreef:Daar gaat dan een hoop protest uit Scheveningen van komen.


ja er dat hebben we dan te danken aan al die groene idioten want dat zij het gewoon in mijn ogen.
de bomen die gekapt worden zijn al jaren ziek er vormen een bedreiging voor auto's en tram omdat ze uit het niets kunnen opvallen.
ja er moeten een hoop bomen gekapt worden maar er worden er ook weer meer terug gezet die wel tegen zeelucht ed bestand zijn

Maar dat zien die zielige linkse groene ellendelingen niet
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 29 maart 2010 12:21

Re: Lijn 1

Berichtdoor wattman » 19 jul 2018 09:49

Bomen die een direct gevaar opleveren worden al jaren gekapt. Er is in de afgelopen jaren een hele strook vrijgemaakt aan de zijde van het fietspad.
We hebben december 2017 nog een zware storm gehad, en toen is juist op de Scheveningse weg niets omgegaan.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 855
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:06

Re: Lijn 1

Berichtdoor Lijn 999 » 27 aug 2018 16:05

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 15:52, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 09:19

Re: Lijn 1

Berichtdoor buschauffeur » 27 aug 2018 19:36

Lijn 999 schreef:Bij de Javastraat to Vredespaleis zijn ze voortvarend bezig met het verwijderen van de tramrails. Ik neem aan dat de keerdriehoek Frankenslag gaat verdwijnen en dat ook de aansluitingen met de Eisenhowerlaan opgeheven gaan worden. Daar werd al sinds mensenheugenis geen gebruik meer van gemaakt. Onnodige wissels zijn immers een bron van storingen en dat wil je beslist niet met R-net.

Jammer alleen dat de gemeente kortzichtig is. Nu hebben ze de kans laten liggen om ook de Scheveningsweg te verbreden. Gewoon 4-baans met een vrije trambaan in het midden. Dan sloot dit geheel naadloos aan op de Gevers Deynootweg. Daar staan he-le-maal geen bomen en niemand die daarover zeurt.
Ik vrees dat de Scheveningseweg gewoon een hobbelige klinkerweg blijft en te smal voor al het verkeer wat daar rijd.


Een half jaar geleden reed lijn 16 daar nog.
buschauffeur
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 sep 2016 16:49

Re: Lijn 1

Berichtdoor iljitsch » 27 aug 2018 19:58

Lijn 999 schreef:Ik vrees dat de Scheveningseweg gewoon een hobbelige klinkerweg blijft en te smal voor al het verkeer wat daar rijd.

Twee jaar geleden vertelde mijn rijinstructeur dat ze dit expres deden om de snelheid waarmee gereden wordt in de hand te houden.
iljitsch
 
Berichten: 859
Geregistreerd: 27 mei 2014 17:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 1

Berichtdoor Tiktak » 27 aug 2018 20:28

Ik dacht dat de Scheveningseweg onder beschermd stadsgezicht valt, dus mag niks aan het uitelijk veranderd worden ook de bestrating.
Tiktak
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 1

Berichtdoor Admin » 27 aug 2018 21:31

Correct, de Scheveningseweg is idd beschermd stadsgezicht. Wat niet wegneemt dat er wel degelijk mogelijkheden zijn het wegdek te verbeteren: er is asfalt met baksteenmotief. Leg dat op een stevige betonnen plaat en je hebt er jaren geen omkijken naar. Wegpiraten kun je aanpakken door een "negatieve verkeersdrempel" aan te leggen, op de Escamplaan worden deze gebruikt in het fietspad bij sommige kruisingen (thv Zichtenburg vooral)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 466
Geregistreerd: 10 jan 2010 16:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten