Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor pduvekot » 10 mei 2019 09:55

@iljitsch Voor inzet 10 extra Avenio's zie:
https://mrdh.nl/system/files/vergaderst ... nios_0.pdf
pduvekot
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 10 mei 2019 11:29

pduvekot: interesssant! Met name ook die plaatjes over de bezetting van de lijnen. Let wel op dat blijkbaar gemeten wordt na in/uitstappen op een halte, ik snapte al niet dat Spui de drukste halte was en CS drie keer niks. :o

Maar wel typisch dat er al lang geleden besloten was dat 19 naar de TU zou rijden en blijkbaar ook al op enig moment dat 4 doorrijdt naar het nieuwe knooppunt bleizo en dan nu ineens: "oh ja we hebben dan wel extra trams nodig, kunnen we dat wel betalen?"
iljitsch
 
Berichten: 965
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor pduvekot » 10 mei 2019 21:50

Dat doorrijden naar Bleizo is al een plan van meer dan 10 jaar geleden. Daar zou een shopping mall / outlet centre komen maar dat is niet door gegaan
In de tussentijd is het reizigersvervoer ook gestegen.
Bovendien kwam er een nieuwe aanbesteding, die net als de vorige wel eens langer kan gaan duren dan gepland. En bovendien misschien een ander type tram (CAF?). Dus... regeren is vooruitzien.
Ze worden vrijwel dezelfde Avenio's, alleen een ander front
pduvekot
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 10 mei 2019 22:58

@iljitsch vorige pagina
Ten zuiden van station Delft met RegioCitadis of Avenio is nog niet getest en dus nog niet vrijgegeven. Dat is heel simpel.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 864
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor avl » 07 jun 2019 18:25

Vannacht is de 5061 in Den Haag aangekomen en vanochtend gelost.
BRON Digitaletram op 7 juni en Haagstramnieuws
avl
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Chris » 09 jun 2019 11:16

Heb ook nog wat aankomstplaatjes op m'n Flickr pagina:
https://www.flickr.com/photos/23121380@N03/
Chris
 
Berichten: 212
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 09 jun 2019 15:32

Mooie foto's, Chris! :D

Nu even afwachten waar de HTM deze 10 stuks nou precies gaat inzetten...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 864
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Chris » 10 jun 2019 06:24

Vooralsnog wordt het inzetgebied van de Avenio niet vergroot.
Trams schijnen hard nodig te zijn wegens inzet van materieel voor de verlenging naar Lansingerland en TU wijk volgend jaar. Dat betekend minder tot geen inzet Citadis op lijn 2 en ik neem aan dat je de GTL op 2K na de zomer ook niet meer terugziet.
Chris
 
Berichten: 212
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor xCookiesolax » 10 jun 2019 09:05

De trams zijn vooral nodig door de verlenging van tramlijn 4 en de toekomstige verlenging van tramlijn 19. Wanneer tramlijn 19 wordt verlengd naar TU komt er mogelijk weer een gemengde exploitatie van tramlijn 2/19 met Avenio/Regio Citadis.
Laatst bijgewerkt door xCookiesolax op 10 jun 2019 09:11, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
xCookiesolax
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor xCookiesolax » 10 jun 2019 09:10

Sinds afgelopen zaterdag is er overstap informatie te zien op de schermen in de Avenio trams. Ik ben persoonlijk erg blij dat de HTM hier nu stappen mee maak. Er waren nog wel een aantal dingen die niet goed werden weergegeven. Zo werd bij de halte Zuiderpark (richting Scheveningen) de overstapinformatie voor de halte Loevesteinlaan nog getoond.
Avatar gebruiker
xCookiesolax
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor joostvansurksum » 11 nov 2019 08:42

Het viel me op dat in de Avenio's hier en daar in- en uitcheckapparaten weg lijken te zijn gehaald. Bij de dubbele deuren in de koprijtuigen ontbreekt er vaak een. Er zit een afdekplaatje op de zuil geklonken, over de montageplek heen.

Iemand enig idee waarom?
joostvansurksum
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 18 nov 2019 08:13

Dat viel mij laatst ook op, mogelijk een tekort aan reserve-apparaten.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor vincent95 » 18 nov 2019 14:39

Zou het niet voor de doorstroming bij het instappen kunnen zijn?
vincent95
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 feb 2016 14:28

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 19 nov 2019 08:46

Alleen als ze die slome dingen in de Avenio's vervangen door de snellere in de oudere trams... Gewoon het aantal verminderen helpt natuurlijk niet.

Ze verder van de deuren hebben helpt met sneller instappen omdat mensen dan de deuren niet blokkeren bij het wachten op de piep, maar ja als de tram dan vol zit heb je een probleem.
iljitsch
 
Berichten: 965
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 25 nov 2019 00:43

joostvansurksum schreef:Het viel me op dat in de Avenio's hier en daar in- en uitcheckapparaten weg lijken te zijn gehaald. Bij de dubbele deuren in de koprijtuigen ontbreekt er vaak een. Er zit een afdekplaatje op de zuil geklonken, over de montageplek heen.

Iemand enig idee waarom?


Wat ik ervan begrepen hebt is dat daar binnenkort een andere soort Chipkaartlezer komt waarmee je ook met Bankpas en mobiel kunt inchecken
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 530
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 25 nov 2019 00:51

iljitsch schreef:Alleen als ze die slome dingen in de Avenio's vervangen door de snellere in de oudere trams... Gewoon het aantal verminderen helpt natuurlijk niet.

Ze verder van de deuren hebben helpt met sneller instappen omdat mensen dan de deuren niet blokkeren bij het wachten op de piep, maar ja als de tram dan vol zit heb je een probleem.


heeft niets met snelheid machine te maken, want het duurt maar 2 sec maar de mensen hebben gewoon geen tijd meer, zelfs niet 2 sec :?
en dan zijn er ook nog eens een hoop die hun kaart op de verkeerde plek houden terwijl er een sticker op zit met de tekst plaats hier u chipkaart en er zijn ook nog mensen die denken te kunnen inchecken als ze meerdere kaarten te gelijk ervoor houden :o
Verder weg zetten schiet niet op, ze zijn al schuin gezet maar nog steeds zijn er (domme) mensen die tussen de deuren staan met inchecken.
Overigens is het ook heel hinderlijk als je pas uitcheck als de deuren open gaan, dit mag je al doen als de halte in omgeroepen, zodat je kunt uitstappen als de deuren open gaan, de tram is 35 meter lang en de bestuurder ziet niet alles namelijk

Een betere oplossing zou zijn om chipkaartlezers op de haltes te plaatsen, dit scheelt een hoop tijd, en voorkomt ook nog eens grijs rijden. daarnaast kun je altijd uitchecken mocht je het vergeten zijn
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 530
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Brecht » 25 nov 2019 09:00

De HTM heeft recent met de gedachte gespeeld om de automaten naar de haltes te verplaatsen maar heeft daar uiteindelijk niet voor gekozen.
Brecht
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 25 nov 2019 11:39

Natuurlijk maakt het wel uit hoe snel die chipkaartlezers zijn. Die in de Avenio zijn echt een stuk trager dan de oudere in de GTLs en RCs. Vreemd genoeg hebben die nieuwe veel tijd nodig om je te vertellen dat eea gelukt is, je kan je kaart al ruim voor de piep weghalen.

En OV-chipkaart-sukkelaars zijn er natuurlijk wel, maar niet zo heel veel want na 17 jaar hebben de meeste mensen wel door hoe het werkt... Wat mij in het begin altijd verbaasde was de mensen die met die kaart voor de lezer gingen wapperen. Dat helpt natuurlijk niet.

Ik kan me voorstellen dat het slecht opschiet om lezers op alle haltes te plaatsen, en je krijgt natuurlijk ook het probleem dat mensen snel de tram in willen springen en de lezer aan het andere eind van de halte zit.

Maar als dat technisch te doen is zou het wel een uitkomst zijn om chipkaartlezers op de drukste haltes neer te zetten, zoals bij de stations. Daar stappen heel veel mensen in dus daar zou het flink tijd schelen.

Wat misschien ook zou kunnen: in/uitchecken via een app op je telefoon. Is met name handig als je vergeten bent uit te checken. Die app kan dan via GPS zien waar je bent en dus bij welke halte je uitgestapt bent (of in gaat stappen). Of misschien hoef je nieteens uit te checken als de GPS tijdens de rit actief blijft, dan ziet je telefoon zelf wanneer je niet meer in de tram of bus zit.
iljitsch
 
Berichten: 965
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor tetje » 28 nov 2019 07:05

trambestuurder schreef:Overigens is het ook heel hinderlijk als je pas uitcheck als de deuren open gaan, dit mag je al doen als de halte in omgeroepen, zodat je kunt uitstappen als de deuren open gaan,...


Deze komt vreemd op mij over. Alsof je in een drukke tram allemaal ff bij de machine kan komen. Als je zit moet je door mensen heen worstelen. Wat nu als je minder goed ter ben bent? Want deze tram stopt niet bepaald gelijkelijk..
tetje
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 28 nov 2019 23:47

iljitsch schreef:Maar als dat technisch te doen is zou het wel een uitkomst zijn om chipkaartlezers op de drukste haltes neer te zetten, zoals bij de stations. Daar stappen heel veel mensen in dus daar zou het flink tijd schelen.

Wat misschien ook zou kunnen: in/uitchecken via een app op je telefoon. Is met name handig als je vergeten bent uit te checken. Die app kan dan via GPS zien waar je bent en dus bij welke halte je uitgestapt bent (of in gaat stappen). Of misschien hoef je nieteens uit te checken als de GPS tijdens de rit actief blijft, dan ziet je telefoon zelf wanneer je niet meer in de tram of bus zit.


Het is technische niet mogelijk om voor beiden te kiezen, gezien de chipkaart automaten in het voertuig gekoppeld zijn aan het voertuig nummer , om die reden kun je dus ook niet uit checken in een ander voertuig mocht je dit zijn vergeten dus kan je dit ook niet doen op een halte.
in principe zou je dus 2x inchecken omdat de chipkaartlezer in de tram niet weet dat je al op de halte bent ingecheckt vv

optie app telefoon zou opzicht kunnen als je daar dan het voertuignummer kan opgeven, maar veel mensen weten dat niet dus is dit ook een probleem
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 530
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron