Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Admin » 29 mei 2021 13:00

iljitsch schreef:halte Wauwermanstraat

Waar is dat? Ik ken alleen de Wouwermanstraat :roll: :mrgreen:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 733
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor iljitsch » 29 mei 2021 19:23

Ik zat nog te twijfelen hoeveel S-en, maar au vs ou is te subtiel voor mij...
iljitsch
 
Berichten: 1752
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor PAV » 30 mei 2021 15:31

Als ik alle berichten op dit forum zou voorzien van feedback op spelfouten, ben ik wel even bezig. En het zal me waarschijnlijk weinig populariteit opleveren... :mrgreen:

Wat betreft Utrecht: misschien is men daar bezig met het vestigen van ontsporingsrecords? :?

Wat betreft veiligheid en lagevloerstrams: ik herinner me ook een incident in Schiedam waar een voetganger onder een Citadis is gekomen, waarbij de bestuurder dat pas een stuk later heeft opgemerkt. Bij de GTL zat voor de installatie van de botsneuzen nog een vangraam onder de neus, dat omklapte bij een aanrijding en waarbij ook een noodremming werd ingezet. In beide gevallen overleef je het misschien niet, maar het werd door de noodremming in ieder geval wel gelijk opgemerkt. Dus wat dat betreft is zijn de post-botsneus-GTL's, net als lagevloersmaterieel, net iets onveiliger.

Dan toch nog maar even ontopic: nu er meer duidelijkheid is over het aantal nieuwe trams wat besteld zal worden, is het ook van belang dat de nieuwe stallingsruimte op tijd klaar is. Weet iemand hoe dit proces ervoor staat?

En het andere punt zijn de routes die nog moeten worden aangepast. Voor lijn 16 wordt in het najaar het definitief ontwerp vastgesteld en dan beginnen volgend jaar de werkzaamheden. Bij lijn 1 en lijn 16 was/is de doorlooptijd van schetsontwerp tot (geplande) oplevering volgens mij al gauw 2,5 jaar. Dus als lijn 6 en 12 ook zo lang duren en beide lijnen apart worden behandeld, kan het nog wel even duren voor alles af is. Dus zou het nog best tegen 2030 kunnen zijn voor alle lijnen met lagevloersmaterieel worden gereden. Wat 10 jaar later is dan de datum die oorspronkelijk beoogd was in het Besluit toegankelijkheid van het openbaar vervoer, artikel 17, lid 2b. Daar is te lezen dat al het tramvervoer op uiterlijk 1 januari 2020 toegankelijk had moeten zijn...

De grap hierbij is dat in artikel 17, lid 1 ook wordt voorgeschreven dat alle nieuwe, vernieuwde en verbeterde voertuigen al toegankelijk hadden moeten zijn. Met andere woorden: bij het verbeteren/vernieuwen van de GTL (lees: bij alle aanpassingen sinds de inwerkingtreding van het besluit op 01-01-2015), hadden de GTL's volgens de letter van dit besluit ook al toegankelijk gemaakt moeten worden. :mrgreen:

Uiteraard volstrekt onmogelijk, en ook de NS heeft zich hier niet aan gehouden: bij de revisies van DDAR (naar DDZ) en VIRM is de toegankelijkheid niet verbeterd. ICM en ICR waren trouwens al vernieuwd vóór de inwerkingtreding van het besluit. Maar ongetwijfeld hebben de vervoerders voor deze materieeltypes een ontheffing gekregen.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Admin » 30 mei 2021 16:12

Bij dergelijke ingrijpende, en dure, besluiten zit meestal een automatische uitzonderingsclausule. Doorgaans in de trant van "materieel dat op de ingangsdatum al in dienst is wordt geacht aan de nieuwe regeling te voldoen." Daarmee voorkomt de wetgever dat nog niet afgeschreven voertuigen moeten worden gesloopt of voor een economisch onhaalbaar bedrag aangepast gezien de resterende levensverwachting en dat de wetgever (i.c. de politiek) opdraait voor dergelijke kosten. Bij de invoering van verplichte richtingaanwijzers op trams was een deel v/h HTM wagenpark uitgesloten omdat ze op het punt stonden te worden uitgerangeerd.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 733
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor xCookiesolax » 30 mei 2021 21:05

Zullen de nieuwe trams ook weer voetbediening krijgen? Als passagier vind ik het veel comfortabeler om met een GTL of Avenio te reizen. In de Regio Citadis wordt je soms echt gelanceerd :mrgreen:
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 30 jun 2021 18:43

Dat heeft toch niks met voet- of handbediening te maken? Meer met hoe de tram met 100% tractie omgaat..
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor iljitsch » 30 jun 2021 18:54

In theorie is er geen verschil tussen theorie (het maakt niet uit) en praktijk (het maakt wel uit) maar in praktijk wel...

Ik heb niet veel in het OV gezeten het afgelopen jaar, maar een tijdje geleden nog wel in een tram waar de bestuurder pompend stroom gaf. Super-irritant. Kan me alleen niet herinneren wat voor tram het was.
iljitsch
 
Berichten: 1752
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Rob Kievit » 01 jul 2021 18:15

[Nog verder off-topic]

In mijn tijd bij de EMA, midden jaren '80, stonden sommige tweeasserbestuurders bekend als misselijkmakend. Het spoor op de Haarlemmermeerlijn was niet geschikt voor erg hoge snelheden. Dus schakelden ze netjes op vanaf nul door de achtereenvolgende seriestanden, naar de eerste parallelstand, en hup, daar kwam het tempo. Maar dan al gauw weer - oeps - terug naar de seriestanden. Want: niet te snel rijden. En dan weer omhoog.
Vooral die stap terug van eerste parallel naar serie was niet aangenaam voor de maag van de passagiers. Alles handbediening overigens.

[/Terug naar het topic]

Vooral de rijstijl van de bestuurder is bepalend voor het reizigerscomfort. Pedalen, pookje of rijkruk maakt m.i. niet veel uit.
De invloed van de bestuurder wordt wel kleiner, naarmate er meer electronica is die de acceleratie en het remmen ondersteunt.
Avatar gebruiker
Rob Kievit
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2010 14:22
Woonplaats: Maastricht

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Admin » 01 jul 2021 21:09

De Amerikaanse PCC had geen vrijloop stand op de accelerator, het was dus rijden of remmen. Voor gebruik in het gemiddelde Amerikaanse stadsverkeer in die periode (jaren 30) was dat geen enkel probleem, maar de Haagse reiziger was niet gediend van zo'n ziekmakende rijstijl. dus paste de HTM haar PCC's aan met een vrijloop stand. Je ziet het nu weer bij electrische auto's: zodra je het "gas"pedaal los laat gaat het voertuig lichtjes electrisch remmen. Wellicht niet bij alle e-auto's, ik ken niet alle typen :P
Admin
Site Admin
 
Berichten: 733
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor iljitsch » 02 jul 2021 09:55

Het lukt me niet deze info terug te vinden, maar ik las ooit dat rijden met "één pedaal" als nadeel heeft dat het rempedaal eerst een eindje niks doet voor het werkt.

De logica is dat normaal het rempedaal regeneratief remmen inzet, en als dat op z'n maximum zit, de hydraulische remmen geactiveerd worden. Maar met je voet van het "enkele" pedaal heb je al stevig regeneratief remmen dus dat eerste stukje van het rempedaal doet niks. Het moment van activeren van de hydraulische remmen instelbaar maken is natuurlijk complex en daardoor veel te risicovol.

Toen ik zat te zoeken kwam ik wel flink wat artikelen tegen die zeiden dat elektrische auto's geen rempedaal hebben of zullen hebben in de toekomst. Da's natuurlijk onzin, want dan zou je voet van het "gas" halen betekenen dat je een noodstop maakt.

Aangezien regeneratief remmen minder effectief wordt bij lage snelheden (en je de stroom moeilijk kwijt kan bij hard remmen met hoge snelheden) heb je toch altijd een ander remsysteem nodig, en dan ligt het voor de hand dat je een rempedaal met een hydraulisch systeem blijft gebruiken, dat werkt goed en kan twee onafhankelijke stellen remmen aansturen met één pedaal.

Ik heb zelf nooit in een elektrische auto gereden maar begrijp dat het met één pedaal rijden best lekker gaat na even wennen. Gewoon je voet op een bepaalde stand houden als je je snelheid wilt handhaven is immers niet enorm ongebruikelijk.

Maar in trams is dat allemaal natuurlijk heel anders... Ik begrijp dat GTLs elektrische trommelremmen hebben die in de stroomloze stand maximaal remmen, dus in het ergste geval als de stroom van de rem gaat maak je een vrij harde stop.

En bij de RegioCitadis, worden de wielen daar niet vastgezet als de tram stilstaat? Je hoort dan en voor het wegrijden iets zoemen.
iljitsch
 
Berichten: 1752
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Admin » 02 jul 2021 15:09

Dat zijn zgn "Federbremsen". Die werken met een veer die continue de remmen maximaal aandrukt en een systeem (pneumatisch of hydraulisch) die de veer-kracht opheft zodat de remmen los komen. Is al een tijdje praktisch standaard uitrusting bij Duits railmaterieel. En wat daarvan geëxporteerd wordt ;) Niet alleen de Randstadrail, maar bv ook de Metro in R'dam en de laatste generaties NS stoptrein. Wordt ook gebruikt als zgn halte-rem. Heel irritant om mee te rijden kan ik je uit ervaring vertellen :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 733
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor wattman » 02 jul 2021 18:29

iljitsch schreef:Ik begrijp dat GTLs elektrische trommelremmen hebben die in de stroomloze stand maximaal remmen, dus in het ergste geval als de stroom van de rem gaat maak je een vrij harde stop.
Ik citeer uit het instructiemateriaal:
"De trommelremmen (...) worden bediend door een oliedruksysteem bestaande uit twee gescheiden groepen met een eigen oliepomp.
Hiervan verzorgt oliepomp 1 de bediening van de zich op de traktiegroep 1 bevindende trommelremmen = 1e en 2e truckstel (...).
Oliepomp 2 verzorgt de bediening van de zich op de traktiegroep 2 bevindende trommelremmen = 3e en 4e truckstel (...)."

Ik kan niet helemaal plaatsen wat je bedoelt met "de stroom van de rem gaat". Bedoel je het loslaten danwel volledig intrappen van het dodemanpedaal, waardoor de noodremming wordt ingezet? ( = elektrische rem + trommelremmen + railremmen)
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor iljitsch » 02 jul 2021 20:13

Admin: ja, hoezo?

Wattman: dan was ik verkeerd geïnformeerd, ik dacht dat de trommelremmen van de GTL elektrisch geactiveerd werden.

En olie (of wat voor vloeistof dan ook) noemen we toch hydraulisch?

Hoe gaat het remmen overigens in gekoppelde trams? Treinen hebben nog altijd een luchtleiding om heel ouderwets te remmen als niks anders lukt, en ook remmen rijtuigen automatisch als de koppeling losraakt omdat dan de luchtdruk wegvalt.
iljitsch
 
Berichten: 1752
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor WeKra » 24 jul 2021 10:38

In de GTL8 worden de trommelremmen door staalveren geactiveerd, en door de oliepomp 'gelost'. Dat is natuurlijk de veiligste methode, want zodoende zal bij het uitvallen van de oliepomp of een lekkage de remmen direct inkomen.
Deze remmen komen bij de GTL8 in geleidelijk wanneer de snelheid onder de 3km p/u is. Geleidelijk... mits de bestuurder deze keurig opvangt dmv het rempedaal. Anders komen ze direct in met een oncomfortabele schok tot gevolg.
NB: Deze oliepompen zorgen ook voor het neerlaten van de pantograaf. Bij een defecte oliepomp, kun je de beugel dus ook niet neerlaten... :?

Bij de Citadis/Avenio werkt het hetzelfde, maar dan veerremmen of schijfremmen genoemd. Bij stilstand zijn ze altijd geactiveerd (parkeerrem), en worden vervolgens door het hydraulisch systeem gelost bij een rijcommando (dodeman + tractie). Maar bij deze voertuigen werkt dit een stuk gedoseerder dan bij de GTL8, waardoor je dit niet of nauwelijks merkt. Bij sommige Citadis' overigens wel, maar ook is dit weer onderhevig aan de vaardigheden van de bestuurder... :roll:
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Lange_Dre » 05 dec 2021 22:35

Iemand enig idee hoe het staat met de Europese aanbesteding voor de NST2?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor trambestuurder » 08 dec 2021 20:36

Lange_Dre schreef:Iemand enig idee hoe het staat met de Europese aanbesteding voor de NST2?


wat ik begrepen hebt dat binnenkort de aanbesteding wordt uitgeschreven
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor HansW » 08 dec 2021 21:44

HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor YC52000 » 11 dec 2021 03:35

Ik lees Bombardier, moest meteen terugdenken aan die A32 trams van lang geleden

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor joostvansurksum » 11 dec 2021 14:44

Die aanbesteding zou tot eind juni 2021 lopen, staat in dat artikel uit mei 2021. Iemand enig idee wat nu de status is?
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor wattman » 11 dec 2021 19:52

In dit document https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/10040163/1 is een planning opgenomen, waarbij het aanbestedingstraject loopt tot half 2022. gevolgd door de ontwerp en bouwfase, en aflevering vanaf begin 2026.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten