TINA, de nieuwe tram

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor iljitsch » 08 nov 2022 16:12

Hm, in 3000+, 4000+ en 5000+ meen ik toch een trend te bespeuren die zomaar doorgezet zou kunnen worden...

Je wilt zeker niet 4xxx want de TINA en RC zijn niet uitwisselbaar. 5xxx zou wel kunnen want tenzij het profiel anders moet zijn omdat de onderstellen anders geplaatst zijn lijken de AV en TINA wel uitwisselbaar.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor WeKra » 08 nov 2022 19:18

Nee, dat is dus niet correct. Het profiel is juist meer gelijkend op die van een RC. Zelfde breedte, gelijkwaardige lengte, draaistellen...

Maar goed, als we allemaal gewoon geduld hebben dat horen en zien we het over 12 dagen :-)
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor iljitsch » 08 nov 2022 20:27

WeKra schreef:Nee, dat is dus niet correct. Het profiel is juist meer gelijkend op die van een RC. Zelfde breedte, gelijkwaardige lengte, draaistellen...

Ja, maar die TINA's gaan dus echt niet naar Zoetermeer rijden...

Ik mag toch hopen dat de TINA straks na alle verbouwingen door de hele stad kan rijden (exclusief buitengebied). Als zometeen de AV wel over Om-en-Bij kan maar de TINA niet... tja dat schiet voor geen meter op.

Maar eigenlijk zouden ze deze nieuwe trams ook gewoon geschikt moeten maken voor RR. Dan wordt het leven weer wat simpeler.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Chris » 09 nov 2022 10:22

TINA krijgt geen ZUB om het simpel te houden.
Scheelt weer een hoop kosten en er zijn zat Regio Citadissen om RandstadRail te bedienen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Roland » 17 nov 2022 10:08

De gunning aan Stadler is nu definitief. De overeenkomst moet nog wel getekend worden, dat staat half december gepland. Tot die tijd zijn er nog geen plaatjes vrijgegeven.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor pduvekot » 18 nov 2022 18:07

De tram kan dan wel TINA heten maar omdat t een 2-richtingen tram is, geen TURNER..... :)
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor mibia » 08 dec 2022 20:36

YC52000 schreef:Hoop niet dat we houten bankjes krijgen :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=xY3lghXenM4


Dan kunnen we met ons allen "op een houtje bijten" :lol:
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor pduvekot » 09 dec 2022 14:50

Op houten bankjes rijd je harder
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Admin » 09 dec 2022 14:53

Ach, beter een bank dan een kist, toch? ;)

PS: in Houten rijden (al even) geen trams (meer). :P
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor xCookiesolax » 13 dec 2022 18:39

Voor de geïnteresseerden: Business case aanschaf NST2
https://mrdh.notubiz.nl/document/12123773/10/211e973f-52e1-4d15-97da-12310603fcdf

Er staat heel veel informatie in dit document (waar nog van kan worden afgeweken). Er komen minstens 50 trams maar de HTM directie ziet graag dat dit er 62 worden. Exacte aantal hangt af van het gekoppeld rijden op tramlijn 4 (2026) en mogelijk ook tramlijn 3. En van de eventuele nieuwe binckhorstlijn.

Ook valt er te zien dat mogelijk tramlijn 1 weer langs Madurodam komt en dat tramlijn 9 over de Scheveningseweg zal rijden (mogelijke terugkeer lijn 8?).

Beoogde inzet
Tram 1: Tina
Tram 2: Regio Citadis (aangevuld met Avenio)
Tram 3: Regio Citadis
Tram 4: Regio Citadis
Tram 6: Tina
Tram 9: Avenio
Tram 10: Tina
Tram 11: Avenio
Tram 12: Avenio
Tram 15: Tina
Tram 16: Avenio
Tram 17: Avenio
Tram 19: Avenio

In het geval van frequentieverhogingen komen er mogelijk ook enkele Tina's op de tramlijnen 2, 9 en 16.

Tramlijn 6 wordt, als alles goed gaat, de eerste lijn waarop de Stadler Tina in de reizigersdienst te zien zal zijn.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor PAV » 13 dec 2022 18:53

xCookiesolax schreef:Beoogde inzet
(..)
Tram 15: Tina
Tram 16: Avenio
(..)

Dit impliceert dat de koppeling in exploitatie tussen lijn 15 en 16 gaat verdwijnen...?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor richard1074 » 13 dec 2022 23:20

Als lijn 1 via de Binckhost moet gaan rijden zullen 1 en 9 inderdaad moeten wisselen. Inderdaad heb je dan de oude lijn 8 weer terug. :)
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Tiktak » 14 dec 2022 10:51

richard1074 schreef:Als lijn 1 via de Binckhost moet gaan rijden zullen 1 en 9 inderdaad moeten wisselen. Inderdaad heb je dan de oude lijn 8 weer terug. :)


Dit hoeft niet het geval zijn, lijn 1 vanaf kneuterdijk linksaf de Lange Vijverberg, Tournooiveld, Korte Voorhout, Koningskade naar CS laag en dan naar de Binckhorst.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor iljitsch » 14 dec 2022 14:57

Zijn er nog redenen om Avenio op de ene lijn in te zetten en Tina op de andere? Zoals eerder opgemerkt, de plaatsing van de wielen/draaistellen verschilt dus het precieze profiel zal afwijken, maar wellicht niet in die mate dat dit een praktisch verschil maakt.

Op dit moment zijn 6 en 12 de lijnen met de meeste uitdagingen qua profiel voor zover ik dat kan beoordelen. Maar 6 zou dus Tina worden en 12 Avenio.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor xCookiesolax » 14 dec 2022 21:54

iljitsch schreef:Zijn er nog redenen om Avenio op de ene lijn in te zetten en Tina op de andere?

Als leek/hobbyist zijnde kan ik me voorstellen dat er verschillende redenen kunnen zijn. Als blijkt dat een bepaald type tram een grotere capaciteit heeft dan wil je deze wellicht juist inzetten op de drukkere lijnen. Of als je bepaalde lijnen aan elkaar wilt koppelen zoals lijn 11 & 12. Ik kan me ook voorstellen dat je het materieel per remise/stalling wilt verdelen. In de nieuwe remise Ypenburg zouden bijvoorbeeld Avenio's & Tina's kunnen staan voor de lijnen 1, 6, 15 & 19. Op Scheveningen Avenio's & Tina's voor de lijnen 1, 9, 11, 12 & 17. En in Zichtenburg Avenio's en Regio Citadis voor de lijnen 2, 3, 4, 9, 16, 17.

Misschien dat iemand anders (van binnen HTM) met andere redenen kan komen.

Edit: Zuiderweg vervangen door Ypenburg. Mijn fout!
Laatst bijgewerkt door xCookiesolax op 15 dec 2022 08:44, in totaal 1 keer bewerkt
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor YC52000 » 14 dec 2022 22:48

xCookiesolax schreef:
iljitsch schreef:Zijn er nog redenen om Avenio op de ene lijn in te zetten en Tina op de andere?

Als leek/hobbyist zijnde kan ik me voorstellen dat er verschillende redenen kunnen zijn. Als blijkt dat een bepaald type tram een grotere capaciteit heeft dan wil je deze wellicht juist inzetten op de drukkere lijnen. Of als je bepaalde lijnen aan elkaar wilt koppelen zoals lijn 11 & 12. Ik kan me ook voorstellen dat je het materieel per remise/stalling wilt verdelen. In de nieuwe remise Zuiderweg zouden bijvoorbeeld Avenio's & Tina's kunnen staan voor de lijnen 1, 6, 15 & 19. Op Scheveningen Avenio's & Tina's voor de lijnen 1, 9, 11, 12 & 17. En in Zichtenburg Avenio's en Regio Citadis voor de lijnen 2, 3, 4, 9, 16, 17.

Misschien dat iemand anders (van binnen HTM) met andere redenen kan komen.


Volgens mij ging Remise Zuiderweg niet meer door. :shock:
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Admin » 15 dec 2022 00:30

Klopt, het vervangende exemplaar komt bij knooppunt Ypenburg te staan. Hier zullen zeker lijnen 15 en 19, maar zeer waarschijnlijk ook lijnen 1, 2 en mogelijk lijn 6 deels gestald worden. In theorie is zelfs lijn 16+17 mogelijk, afhankelijk of er remise sporen worden aangelegd in Rijswijk om de hoeveelheid lege km's te beperken. Zo niet kun je er wel van uit gaan dat beide lijnen niet gestald zullen worden op Ypenburg (huidige kortste route is via Lorentzplein).
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor iljitsch » 15 dec 2022 09:41

Ik zie niet echt een logische plek om in Rijswijk de route van 17 met die van 15 (of 1?) te verbinden...

Ik zat even te denken dat 16/17 naar Zichtenburg is nog aanzienlijk meer lege kilometers is, maar er ligt natuurlijk spoor over de Dedemsvaartweg dus dat valt reuze mee. Maar je kan wel mooi vanuit Ypenburg als 15 beginnen/eindigen.

6 daarentegen kan makkelijk bij Zichtenburg terecht, maar wellicht handig om zowel vanuit Zichtenburg als Ypenburg te beginnen vanaf beide eindpunten tegelijk.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Tiktak » 15 dec 2022 10:06

volgens mij is het niet knooppunt Ypenburg maar knooppunt Prins Clausplein
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Admin » 15 dec 2022 16:57

Klopt! :oops: Het was nog vroeg ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron