door OVinDelft » 30 aug 2016 01:36
Volgens mij was het oorspronkelijke plan dat de eerste bestelling van 40 Avenio's op de lijnen 9, 11, 15 en 17 zou gaan rijden. De tweede bestelling van 20 trams was bedoeld voor lijn 1. Wanneer lijn 1 rond 2018 geschikt zou zijn gemaakt voor brede trams, zou ook daar Avenio gaan rijden.
Voor de introductie van de Avenio werd besloten om deze op lijn 2 uit te voeren, zowel omdat het traject door de eerder gedane aanpassingen voor de RegioCitadis praktisch al bijna helemaal geschikt was voor Avenio en vanwege het capaciteitstekort op lijn 4. Vervolgens is men met de Avenio gaan rijden op de lijnen 9, 11, 17 en in december dit jaar is ook lijn 15 aan de beurt. Voor de laatstgenoemde vier lijnen waren volgens de oorspronkelijke berekeningen 40 stuks Avenio nodig, maar vergeet niet dat met de inzet op lijn 2 alle, of in ieder de meeste, wagens die bedoeld waren voor lijn 1 vanaf december 2016 ook ingezet zullen worden.
In 2018 zou het traject van lijn 1 gereed zijn voor de Avenio. Omdat zowel lijn 1, 2, 9, 11, 15 als 17 exploiteren met maar 60 stuks Avenio onmogelijk is, werd bedacht om in 2018 de Avenio's die tot dan toe op lijn 2 zouden hebben gereden naar lijn 1 door te schuiven. Lijn 2 zou dan weer de RegioCitadissen die het begin 2016 heeft ingeleverd aan lijn 4 terugkrijgen, waarna het oorspronkelijke plan van 40 + 20 stuks Avenio verspreid over de lijnen 1, 9, 11, 15 en 17 weer klopt en het rondje weer compleet is. Dat zou waarschijnlijk wel leiden tot (opnieuw) capaciteitsproblemen op lijn 4(K), maar dat nu even terzijde.
Nu lijkt men toch na te denken over het terugkrabbelen van een toekomstige inzet van (brede) Avenio's op lijn 1. In het geval dat wordt besloten om lijn 1 tóch met nieuwe smalle trams uit te rusten, zou dat betekenen dat er, naast de 40 stuks voor de lijnen 9, 11, 15 en 17, dus 20 stuks overblijven voor lijn 2. Dan is er dus ook geen sprake meer van een mogelijke toekomstige verschuiving van RegioCitadissen van lijn 4 naar lijn 2 en het daarbij behorende capaciteitstekort op de eerstgenoemde lijn. Ook zullen er wellicht zelfs genoeg Avenio's zijn om ook lijn 19 te exploiteren met deze trams, waardoor RandstadRail nog iets ruimer in het materieel kan komen te zitten, wat denk ik wel welkom is met de jaarlijkse groei van reizigersaantallen.
Indien wordt besloten om lijn 1 toch wél om te bouwen voor brede trams, is er waarschijnlijk een extra bestelling Avenio's van het huidige type nodig. Het is maar speculatie, maar veel wijst erop dat HTM ten tijde van de bestelling van de Avenio dacht dat de RegioCitadissen die destijds op lijn 2 reden niet (snel) nodig zouden zijn voor de échte RandstadRaillijnen 3 en 4. Echter bleek het tegendeel waar te zijn, en zit HTM nu met een toekomstig materieeltekort wat alleen kan worden opgelost door extra trams te bestellen die indirect dus eigenlijk de RegioCitadissen op lijn 2 vervangen. Tenslotte zijn er voor de verlenging van lijn 19 naar de TU Delft rond 2020 sowieso ook nog een aantal extra brede trams nodig, die eventueel tegelijk met de nieuwe vloot Avenio's voor lijn 1 kunnen worden besteld.
Dit staat overigens natuurlijk helemaal los van wat er met de lijnen 6, 12 en 16 gaat gebeuren. Op die lijnen wordt namelijk gewoon het huidige GTL één op één vervangen, waardoor van ingewikkelde constructies met het schuiven van materieel waarschijnlijk geen sprake zal zijn, ongeacht of die lijnen breed of smal materieel krijgen.
P.S. Hopelijk heb ik niets gemist, anders hoor ik het graag!