Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 21 jul 2016 14:42

De nieuwe treininformatie op het schermpje bij HS is wel in zoverre verwarrend dat een trein naar Utrecht aangegeven wordt. Tenzij er werkzaamheden of omleidingen waren op de dag dat de foto is genomen zal het om de stoptrein via Schiphol gaan. Iemand die niet bekend is met de situatie zou met deze trein naar Utrecht kunnen reizen, terwijl via CS en Gouda veel sneller is.
Wat betekenen eigenlijk die 11, 12 en 13 in de gele cirkels?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor WKZH5A » 21 jul 2016 14:51

Daarom is dit ook maar een voorbeeld voor het filmpje. De NS informatie kloppen natuurlijk helemaal niet.
Die 11, 12, 13 in de gele cirkels werd bij de voorgaande berichten in deze onderwerp al beantwoord. Het is voor het filmpje bedoeld en je moet dit maar negeren.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor lcyerbanga3 » 21 jul 2016 17:03

heel bedankt voor de video! hopelijk doen ze dat snel want het is echt noodzakelijk
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 22 jul 2016 09:09

WKZH5A schreef:Daarom is dit ook maar een voorbeeld voor het filmpje. De NS informatie kloppen natuurlijk helemaal niet.
Die 11, 12, 13 in de gele cirkels werd bij de voorgaande berichten in deze onderwerp al beantwoord. Het is voor het filmpje bedoeld en je moet dit maar negeren.

Over de opmerking dat het om een filmpje ging had ik heen gelezen.... Ik dacht dus dat het om foto ergens onderweg tijdens een tramrit ging. :oops:
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor xCookiesolax » 09 aug 2016 19:50

Op de website van HTM staat nu ondertussen ook dat per maandag 22 augustus de Avenio zal gaan rijden tussen Vrederust en Madurodam op tramlijn 9.
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 27 aug 2016 15:45

Blijkbaar waren de Avenio's die besteld waren voor lijn 1 toch niet bestemd voor lijn 1? Weet iemand hier meer over? Ik ben in ieder geval helemaal de draad kwijt. Bron: http://www.ad.nl/den-haag/nu-al-discuss ... ~af1b5f9a/
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor PAV » 27 aug 2016 15:48

In datzelfde artikel wordt gezegd dat de Avenio's momenteel rijden op de lijnen 2 en 11, 9 en 15. En daarvan moet 15 natuurlijk 17 zijn. Ik ga ervan uit dat de vermelding van lijn 1 in dat artikel dus ook niet klopt. Zou niet de eerste keer zijn dat berichtgeving in de media niet (helemaal) klopt.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor richard1074 » 28 aug 2016 19:35

Het viel me op dat de kaartlezers in de Avenio trams het reisproduct wat je gebruikt niet laat zien. Alleen Incheck OK, Uitcheck OK, of Overstap OK.
Die oude kaartlezers deden dat wel. Gaat dat nog een keer veranderen of is dit de bedoeling ?
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 28 aug 2016 22:05

richard1074 schreef:Het viel me op dat de kaartlezers in de Avenio trams het reisproduct wat je gebruikt niet laat zien. Alleen Incheck OK, Uitcheck OK, of Overstap OK.
Die oude kaartlezers deden dat wel. Gaat dat nog een keer veranderen of is dit de bedoeling ?


de oude kaartlezers deden dit ook, maar niet ook niet meer viel me op de laatste keer dan in in-uit checkte
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 28 aug 2016 22:07

PAV schreef:In datzelfde artikel wordt gezegd dat de Avenio's momenteel rijden op de lijnen 2 en 11, 9 en 15. En daarvan moet 15 natuurlijk 17 zijn. Ik ga ervan uit dat de vermelding van lijn 1 in dat artikel dus ook niet klopt. Zou niet de eerste keer zijn dat berichtgeving in de media niet (helemaal) klopt.


er is nog steeds een discussie of er op lijn 1 brede trams of smalle tram gaan rijden dus vandaar dat het zo in dit artikel staat.
zover ik weet zijn de extra trams ook nog niet binnen want er waren er bij de eerste serie 60 bestelt en voor lijn 1 20 maar of die uitgeleverd gaan worden is dus de vraag

eind dit jaar zullen de Avenio's op de lijnen 9+11+15+17 rijden want heb begrepen dat dan lijn 2 weer met citadis gereden gaat worden
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor MennoOV » 28 aug 2016 22:12

Het waren er toch 40 oorspronkelijk met nog 20 voor lijn 1 ?

Waar gaat men de Citadissen voor lijn 2 dan weer vandaan toveren, of gaat men 4k weer degraderen tot enkele stellen. Heeft dan ook niet lang geduurd.
Laatst bijgewerkt door MennoOV op 28 aug 2016 22:15, in totaal 1 keer bewerkt
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 28 aug 2016 22:13

MennoOV schreef:Het waren er toch 40 oorspronkelijk met nog 20 voor lijn 1 ?


ik dacht 60 + 20 maar misschien heb ik het fout
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor MennoOV » 28 aug 2016 22:16

MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 28 aug 2016 22:47

trambestuurder schreef:eind dit jaar zullen de Avenio's op de lijnen 9+11+15+17 rijden want heb begrepen dat dan lijn 2 weer met citadis gereden gaat worden

Waarom? Zijn er anders niet genoeg AVs?

En 19? Die zou ook wel met AV kunnen, op dit moment zijn daar niet al te veel trams voor nodig zou ik denken.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor pduvekot » 29 aug 2016 11:45

De AV mag nog niet door de Vliettunnel dus...
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 30 aug 2016 01:36

Volgens mij was het oorspronkelijke plan dat de eerste bestelling van 40 Avenio's op de lijnen 9, 11, 15 en 17 zou gaan rijden. De tweede bestelling van 20 trams was bedoeld voor lijn 1. Wanneer lijn 1 rond 2018 geschikt zou zijn gemaakt voor brede trams, zou ook daar Avenio gaan rijden.

Voor de introductie van de Avenio werd besloten om deze op lijn 2 uit te voeren, zowel omdat het traject door de eerder gedane aanpassingen voor de RegioCitadis praktisch al bijna helemaal geschikt was voor Avenio en vanwege het capaciteitstekort op lijn 4. Vervolgens is men met de Avenio gaan rijden op de lijnen 9, 11, 17 en in december dit jaar is ook lijn 15 aan de beurt. Voor de laatstgenoemde vier lijnen waren volgens de oorspronkelijke berekeningen 40 stuks Avenio nodig, maar vergeet niet dat met de inzet op lijn 2 alle, of in ieder de meeste, wagens die bedoeld waren voor lijn 1 vanaf december 2016 ook ingezet zullen worden.

In 2018 zou het traject van lijn 1 gereed zijn voor de Avenio. Omdat zowel lijn 1, 2, 9, 11, 15 als 17 exploiteren met maar 60 stuks Avenio onmogelijk is, werd bedacht om in 2018 de Avenio's die tot dan toe op lijn 2 zouden hebben gereden naar lijn 1 door te schuiven. Lijn 2 zou dan weer de RegioCitadissen die het begin 2016 heeft ingeleverd aan lijn 4 terugkrijgen, waarna het oorspronkelijke plan van 40 + 20 stuks Avenio verspreid over de lijnen 1, 9, 11, 15 en 17 weer klopt en het rondje weer compleet is. Dat zou waarschijnlijk wel leiden tot (opnieuw) capaciteitsproblemen op lijn 4(K), maar dat nu even terzijde.

Nu lijkt men toch na te denken over het terugkrabbelen van een toekomstige inzet van (brede) Avenio's op lijn 1. In het geval dat wordt besloten om lijn 1 tóch met nieuwe smalle trams uit te rusten, zou dat betekenen dat er, naast de 40 stuks voor de lijnen 9, 11, 15 en 17, dus 20 stuks overblijven voor lijn 2. Dan is er dus ook geen sprake meer van een mogelijke toekomstige verschuiving van RegioCitadissen van lijn 4 naar lijn 2 en het daarbij behorende capaciteitstekort op de eerstgenoemde lijn. Ook zullen er wellicht zelfs genoeg Avenio's zijn om ook lijn 19 te exploiteren met deze trams, waardoor RandstadRail nog iets ruimer in het materieel kan komen te zitten, wat denk ik wel welkom is met de jaarlijkse groei van reizigersaantallen.

Indien wordt besloten om lijn 1 toch wél om te bouwen voor brede trams, is er waarschijnlijk een extra bestelling Avenio's van het huidige type nodig. Het is maar speculatie, maar veel wijst erop dat HTM ten tijde van de bestelling van de Avenio dacht dat de RegioCitadissen die destijds op lijn 2 reden niet (snel) nodig zouden zijn voor de échte RandstadRaillijnen 3 en 4. Echter bleek het tegendeel waar te zijn, en zit HTM nu met een toekomstig materieeltekort wat alleen kan worden opgelost door extra trams te bestellen die indirect dus eigenlijk de RegioCitadissen op lijn 2 vervangen. Tenslotte zijn er voor de verlenging van lijn 19 naar de TU Delft rond 2020 sowieso ook nog een aantal extra brede trams nodig, die eventueel tegelijk met de nieuwe vloot Avenio's voor lijn 1 kunnen worden besteld.

Dit staat overigens natuurlijk helemaal los van wat er met de lijnen 6, 12 en 16 gaat gebeuren. Op die lijnen wordt namelijk gewoon het huidige GTL één op één vervangen, waardoor van ingewikkelde constructies met het schuiven van materieel waarschijnlijk geen sprake zal zijn, ongeacht of die lijnen breed of smal materieel krijgen.

P.S. Hopelijk heb ik niets gemist, anders hoor ik het graag!
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 30 aug 2016 15:16

In het onderwerp lijn 9 werd gesproken over het rijden van RegioCitadissen op lijn 9. Wat ik me afvraag is of het ook handig zou zijn als AVs op de route naar Zoetermeer kunnen rijden. In principe kunnen ze op 750 volt rijden en beide trams kunnen ook met dezelfde haltes overweg. Je zal wel extra kosten voor het beveiligingssysteem moeten maken, maar dan heb je wel het voordeel dat als de RC op leeftijd komt en er meer uitval komt, je indien nodig dit op kan vangen met hier en daar een AV, in plaats van dat je gelijk gedwongen bent weer een serie nieuwe trams te bestellen.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor lcyerbanga3 » 30 aug 2016 16:16

Als ik denk dat ze ooit gaan zeggen dat de avenio heel oud is en niet modern genoeg...
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 30 aug 2016 17:51

Dat zeggen ze nu ook over de GTL maar daarvan rijden de meeste ook nog vrolijk door de stad. :-)
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor xCookiesolax » 30 aug 2016 21:01

Kleine toevoeging op het bericht van OVinDelft;
De keuze voor smal of breed trammaterieel op tramlijn 1 zal misschien ook worden beïnvloed door het project: tramlijn naar Scheveningen Norfolk. Tijdens dit project is naast tramlijn 11 & 16 ook als idee genoemd om tramlijn 17 vanaf het Buitenhof via de Scheveningseweg en World forum naar Norfolk te laten rijden. Als deze variant gekozen zou worden ligt de keuze voor breed trammateriaal op tramlijn 1 al iets meer voor de hand. Geloof zelf dat deze optie het niet gaat halen aangezien men zelfs bereid was om voorlopig een tijdelijke keerdriehoek bij Norfolk aan te leggen voor tramlijn 16. De adviesgroep stemde ook voor tramlijn 16. Dit zou wel betekenen dat deze serie smalle of brede tram dan sowieso een twee richtings-variant zal worden.

Den Haag gaat nu beetje de kant op van de U-bahn in Berlijn met Kleinprofil und Grossprofil :mrgreen:
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast