Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 27 maart 2017 13:27

Door alle nieuwe eisen als verhoogde perrons, DRIS etc. worden haltes steeds duurder. Dus.....
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor xCookiesolax » 27 maart 2017 18:04

Edwin schreef:
bobo90 schreef:Was het een bezuiniging? Dacht dat net als Binnenwatersloot ze de haltes te dicht op elkaar vonden te zitten


Waarschijnlijk het eerste doel met als smoes, het tweede argument..... Net als ze een wijk met toen vooral ouderen (rond de Ruys de Beerenbrouckstraat) hun directe OV-verbinding met het centrum van Delft én Den Haag afgenomen hebben door lijn 130 te verleggen.

In Delft zijn er destijds ook wel abnormaal veel haltes gesneuveld. Binnenwatersloot, Wateringsevest en Vrijebanselaan.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor PAV » 27 maart 2017 22:44

Maar al die haltes lagen ook belachelijk dicht bij elkaar.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 28 maart 2017 01:10

xCookiesolax schreef:In Delft zijn er destijds ook wel abnormaal veel haltes gesneuveld. Binnenwatersloot, Wateringsevest en Vrijebanselaan.


Even ter correctie beste Cookiesolax ;

Halte Vrijebanselaan = halte Brasserskade geworden (deze lagen heel dicht bij elkaar)

Halte Wateringsevest is tijdelijk gesneuveld ivm werkzaamheden aldaar, deze zal dus gewoon terug komen maar iets meer richting de molen

Halte Binnenwatersloot is de enige die definitief niet terug komt maar dit wordt opgevangen door de halte Prinsenhof iets richting het Station te verlegen.

Al deze haltes lagen relatief dicht bij elkaar en omdat de haltes langer moesten worden ivm nieuwe voertuigen moest dit dus aangepakt worden.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Edwin » 28 maart 2017 07:52

trambestuurder schreef:
xCookiesolax schreef:In Delft zijn er destijds ook wel abnormaal veel haltes gesneuveld. Binnenwatersloot, Wateringsevest en Vrijebanselaan.


Even ter correctie beste Cookiesolax ;

Halte Wateringsevest is tijdelijk gesneuveld ivm werkzaamheden aldaar, deze zal dus gewoon terug komen maar iets meer richting de molen


Deze halte staat niet ingetekend op de nieuwe plattegronden van de Spoorzone.
http://www.spoorzonedelft.nl/Toekomst/I ... komt_waar_
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor bobo90 » 28 maart 2017 09:34

Naar wat ik weet blijft Prinsenhof idd gwn op de huidige plek liggen. Die tramhaltes lagen rond delft allemaal 300 meter van elkaar en met het nieuwe station zouden delft station en Binnenwatersloot zelfs maar 100 meter van elkaar liggen. Dus of ze het als bezuiniging deden of niet, ze lagen ook wel verdomd dicht bij elkaar.
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Edwin » 28 maart 2017 10:55

bobo90 schreef:Naar wat ik weet blijft Prinsenhof idd gwn op de huidige plek liggen. Die tramhaltes lagen rond delft allemaal 300 meter van elkaar en met het nieuwe station zouden delft station en Binnenwatersloot zelfs maar 100 meter van elkaar liggen. Dus of ze het als bezuiniging deden of niet, ze lagen ook wel verdomd dicht bij elkaar.


De opheffing van halte Binnenwatersloot is nog goed te praten door de nieuwe halte bij het station (als kost dat wel klanten voor de winkels langs de Binnenwatersloot). De halte Wateringsevest bediende een hele wijk en is ook gesneuveld.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 29 maart 2017 07:08

Hoewel het geen drukke halte was, had de halte Wateringsevest zo'n groot "achterland" dat alleen dat al een reden zou moeten zijn om de halte te laten bestaan. Ooit reden er een aantal buslijnen over de Ruys de Beerenbrouckstraat, maar die zijn al heel wat jaren verdwenen. En het gaat niet alleen om de afstand tussen haltes, maar ook of het ov een bepaald gebied kan ontsluiten.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor bobo90 » 29 maart 2017 08:58

Dat is zeker waar. Gaat er nog wat aan de busdienstregeling veranderen na het opleveren van de spoorzone. Dacht dat in de eerste ontwerpen wel een busafrit naar de beerenbrouckstraat was vanaf de trambaan, maar daar is nu iig niks meer van te zien. Gaat men uberhaupt niet met de oplevering van rijswijk buiten de bussen weer wat omgooien, lijkt me voor bus51 nu beter om via die wijk te gaan, zal vast wat meer reizigers opleveren dan via het haantje te gaan.
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor wattman » 29 maart 2017 19:00

Edwin schreef:Deze halte staat niet ingetekend op de nieuwe plattegronden van de Spoorzone.
http://www.spoorzonedelft.nl/Toekomst/I ... komt_waar_

Die discussie hadden we ergens al eerder. Het kwam er op neer dat de halte niet past in het stedenbouwkundig plan dat is gemaakt voor de Spoorzone. Derhalve definitief opgeheven.

Iets anders, deze week zijn bij de Avenio's de OV-chipkaarten een kwart slag gedraaid. Uit het bericht van het HTM-panel van 23 maart j.l. citeer ik
Andere opstelling OV-chipkaartlezers in de nieuwe tram
De kaartlezers in de nieuwe tram worden de komende weken een kwartslag gedraaid. Uit een proef is gebleken dat reizigers hierdoor makkelijker kunnen in- en uitchecken waardoor men sneller kan in- en uitstappen. Hierdoor hoeven de trams minder lang stil te staan op de halte waardoor HTM nog beter op tijd kan rijden.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor bobo90 » 29 maart 2017 19:59

kijk eens aan wat een beetje zoeken al je eigen vragen kan beantwoorden. Dit stond in het advies voor het pve van delft voor de nieuwe busconcessie.

Station Delft — DSM — Rijswijk Buiten — Station Rijswijk
Rijswijk ontwikkelt momenteel de wijk Rijswijk Buiten. Bij nieuwbouwwijken
is het essentieel om tijdig goed openbaar vervoer aan te bieden, omdat
niets lastiger is om mensen weer vanuit de auto het openbaar vervoer in te
krijgen. Er zijn op deze verbinding potentieel veel nieuwe reizigers, mede
omdat een verbinding in Delft via-de Ruys de Beerenbrouckstraat en DSM
een grate meerwaarde heeft ten opzicht van de huidige route van buslijn 51
via de Wateringsweg (Calve). Wij verzoeken u om de mogelijkheden te
onderzoeken van het opnemen van deze lijn als verplichte lijn.

voor degene die geinterreseerd zouden zijn, maar ik zal er over ophouden omdat het niet meer over de trams gaat, maar zou wel het halteprobleem wat verzachten.
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Edwin » 30 maart 2017 13:07

bobo90 schreef:een verbinding in Delft via-de Ruys de Beerenbrouckstraat en DSM
een grote meerwaarde heeft ten opzicht van de huidige route van buslijn 51
via de Wateringsweg (Calve).


Je haalt eerst een vrij drukke buslijn weg en concludeert een jaar of wat later, dat deze route een grote meerwaarde heeft (gehad)......
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 31 maart 2017 02:58

bobo90 schreef:kijk eens aan wat een beetje zoeken al je eigen vragen kan beantwoorden. Dit stond in het advies voor het pve van delft voor de nieuwe busconcessie.

Station Delft — DSM — Rijswijk Buiten — Station Rijswijk
Rijswijk ontwikkelt momenteel de wijk Rijswijk Buiten. Bij nieuwbouwwijken
is het essentieel om tijdig goed openbaar vervoer aan te bieden, omdat
niets lastiger is om mensen weer vanuit de auto het openbaar vervoer in te
krijgen. Er zijn op deze verbinding potentieel veel nieuwe reizigers, mede
omdat een verbinding in Delft via-de Ruys de Beerenbrouckstraat en DSM
een grate meerwaarde heeft ten opzicht van de huidige route van buslijn 51
via de Wateringsweg (Calve). Wij verzoeken u om de mogelijkheden te
onderzoeken van het opnemen van deze lijn als verplichte lijn.

voor degene die geinterreseerd zouden zijn, maar ik zal er over ophouden omdat het niet meer over de trams gaat, maar zou wel het halteprobleem wat verzachten.


Je schrijft het zelf al, Rijswijk ontwikkelt momenteel de wijk Rijswijk Buiten, en gezien het hier grotendeels nog een bouwterrein is met beperkte ontsluitingsroutes is het dus nog niet mogelijk een hoogwaardig OV net te realiseren.
Dat dit geen Tramlijn wordt mag duidelijk zijn gezien Rijswijk anti Tram is, maar voor hier überhaupt een bus kan rijden moeten de wegen in deze wijk voldoende ontsloten zijn en dan zijn we al snel 1 jaar verder als het al niet langer is.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 31 maart 2017 13:33

Dat er door de wijken nu niets kan rijden is duidelijk, maar een bus over de Beatrixlaan, met haltes ter hoogte van de kruisingen, zou wel kunnen.
Alleen is het sinds de reconstructie van de Ruys de Beerenbrouckstraat daar wel heel krap voor een bus geworden. Duurzaam veilig heet dat, maar Nederland is daarin wel flink doorgeschoten.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 01 apr 2017 00:51

willem schreef:Dat er door de wijken nu niets kan rijden is duidelijk, maar een bus over de Beatrixlaan, met haltes ter hoogte van de kruisingen, zou wel kunnen.
Alleen is het sinds de reconstructie van de Ruys de Beerenbrouckstraat daar wel heel krap voor een bus geworden. Duurzaam veilig heet dat, maar Nederland is daarin wel flink doorgeschoten.


dan zou bus 51 ook via de krakeelpolderweg en Westeinde naar de pr. Beatrixlaan rijden lijkt mij, het stukje tussen het station en Delft noord zou makkelijk weg kunnen.
En als de wijk aldaar klaar is kun je de wijk via de terras van Sion en de Laan van Sion bedienen ;)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor tetje » 01 apr 2017 19:47

Eh is de bus de nieuwe tram?
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor YC52000 » 01 apr 2017 22:44

Zou deze ook wel willen zien in Den Haag, maar deze is zelfs breder dan de Avenio :cry: :cry:


Afbeelding
bron; wikipedia
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 01 apr 2017 23:11

Gelukkig kunnen trams vaak in smallere variant besteld worden, dus niet getreurd! ;)

Om eerlijk te zijn vind ik de Avenio overigens een mooiere tram dan die Urbos van U-OV, maar de kleurstelling waarin de Utrechtse rondrijdt is dan weer wel iets beter.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 01 apr 2017 23:17

Ja, de kleurstelling is misschien wel conform R-net, maar het komt een tikkeltje depressief over.
Alhoewel dit natuurlijk mede een kwestie van smaak is.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 01 apr 2017 23:38

Het is alleen geen nieuwe Haagse tram, en dat was het doel van dit draadje, helemaal terug in 2010 ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten