Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor xCookiesolax » 14 sep 2016 17:53

YC52000 schreef:Zal er ook uiteindelijk worden testgereden naar loosduinen via de route van RR3. :?: Neem aan dat da zonder problemen moet kunnen.

De volgende trajecten zijn naar mijn weten vrijgegeven voor de Avenio. lijn 2, lijn 3 (Loosduinen/Bohemen - CS), lijn 4 (Uithof/Monstersestraat - CS), lijn 6 (Leidsenhage - L'dam Noord), lijn 9 (Madurodam (inclusief Schedeldoekshaven) - Vrederust), lijn 11, lijn 15 (CS - Goudriaankade - Laakkade), lijn 16 (Wateringen - Leggelostraat), lijn 17 (inclusief Dedemsvaartweg).

Op het to do lijstje staat: Rest van lijn 9 & 15, remise Scheveningen, Lange Vijverberg/Hofweg, keerspoor Parallelweg en de Jan van der Heijdenstraat (lijn 1).
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor hharry » 14 sep 2016 18:45

Lijn 19 moet toch ook te berijden zijn met Avenio's?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 14 sep 2016 22:53

hharry schreef:Lijn 19 moet toch ook te berijden zijn met Avenio's?


Nee ivm een aantal veiligheidssystemen kan de Avenio (nog) niet op lijn 19 rijden.
Deze veiligheidssystemen zijn voornamelijk gerelateerd aan noodremmingen
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Jan vzgev » 20 sep 2016 14:31

Heb hier nog niet gezien of alle 5000en nu in dienst zijn. Zelf heb ik de 5041 nog niet gezien
Jan vzgev
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 sep 2016 12:42

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor hharry » 20 sep 2016 21:10

5046 is ook nog niet in dienst geweest.
5043, 5044. 5045 en 5060 waren ook pas laat in dienst.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor xCookiesolax » 02 dec 2016 23:34

Wellicht leuk voor sommige om te lezen http://www.allesispolitiek.nl/denhaag/voorbereidingen-voor-nieuwe-tram-in-den-haag-in-volle-gang/
De resterende GTL-8's (tramlijnen 1,6,12 en 16) worden in 2024 vervangen door 60 nieuwe trams.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 04 dec 2016 20:30

Als de Avenio gaat bevallen ligt een vervolgbestelling van dat model voor de hand. Zo is het immers ook bij de PCC en de GTL gegaan.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor PAV » 04 dec 2016 21:25

@Willem: dat is wat te snel gedacht denk ik, want die zijn te breed voor een aantal trajecten. Bijvoorbeeld de Zoutmanstraat (lijn 16) en het Om en Bij (lijn 6).
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 05 dec 2016 00:33

Was er niet al eerder gemeld dat de 60 nieuwe trams die GTL moeten gaan vervangen geen Avenio's zullen zijn? Type is nog geen besluit over genomen, begrijp ik.

Persoonlijk ben ik recent erg gecharmeerd geraakt van de NGT12 die in Leipzig rijden. Die zijn 45 m lang, dus anderhalf keer een GTL, maar heeft dan ook een behoorlijk grotere capaciteit. Zie voor verdere info de Wiki pagina (Duits!) Eenzelfde type rijdt in Dresden en daar hebben ze ook een kortere variant, die qua lengte met GTL overeen komt. Helaas is een proefrit in het Haagse geen optie: zowel Dresden als Leipzig hebben breedspoor (1450 resp. 1453mm) dus dat past niet op het Haagse normaalspoor (1435mm).
Admin
Site Admin
 
Berichten: 743
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 05 dec 2016 08:29

willem schreef:Als de Avenio gaat bevallen ligt een vervolgbestelling van dat model voor de hand. Zo is het immers ook bij de PCC en de GTL gegaan.


Helaas is het tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Je moet bij je aanbesteding tegenwoordig ook een optie op meer voertuigen meenemen. Deze optie is ook maar beperkt houdbaar als je geen langere termijn hebt afgesproken. Er konden maximaal 80 Avenio's besteld worden. De deadline voor de laatste 20 is inmiddels verlopen.

De volgende serie trams gaat via een nieuwe aanbesteding. In theorie kan het dus weer van alles worden.

@PAV: De kans dat het een brede tram gaat worden is heel groot, er wordt nog volop nagedacht over het aanpassen van die tracés.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor hharry » 05 dec 2016 20:05

Zijn de Bombardier Flexity zoals in Brussel niks voor Den Haag?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Lange_Dre » 05 dec 2016 23:12

Even wat anders, is het al bekend waneer de Avenio op lijn 15 gaat rijden? Ik dacht per 11 dec maar heb er niets meer over gehoord.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 06 dec 2016 08:06

Als het goed is ergens aan het einde van het eerste kwartaal van 2017. Eerst staat lijn 9 totaal met Avenio's nog op het programma.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor joostvansurksum » 09 dec 2016 19:22

Er was inderdaad uitvoerig aangekondigd dat in week 50 (miv dit weekend dus) de ombouw tot eindspoor en aanleg van het instapperron plaats zou vinden. In tegenstelling tot eerdere communicatie valt de HTM nu op door de stilte die er heerst.

Al met al zie ik op diverse plekken nog zaken die afgerond moeten worden. Bovenleidingmasten bij de Laan van Hoornwijck bijvoorbeeld, bij de kruising met de A4. De nieuwe staan er al een paar maanden in de lucht te staren, de oude doen nog dienst en moeten nog ontmanteld worden.

Tevens denk ik niet dat de Avenio daar al proefgereden heeft. Niks meer van gehoord tenminste en als het eindpunt Nootdorp het laatste stukje was geweest dan waren ze daar al lang geweest.

Jammer, al die uitstel.
joostvansurksum
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 10 dec 2016 12:52

In de samenvatting van de vervoersplannen 2018 wordt het volgende vermeldt:
In het voorjaar van 2017 worden de Avenio’s van HTM ook op de lijnen 9 en 15 ingezet. Op dat moment rijden de 60 Avenio’s op de lijnen waarvoor deze zijn besteld: de lijnen 9, 11, 15 en 17. Op lijn 2 rijden dan weer de RandstadRail voertuigen van het type Regio Citadis. Bij aanvang dienstregeling 2018 (maandag 21 augustus 2017) is aldus de beoogde voertuiginzet bereikt.

Bron: http://mrdh.nl/nieuws/vervoerplannen-20 ... -gemeenten


Wel opmerkelijk dat geen woord meer wordt gerept over inzet van Avenio op lijn 1, ondanks dat 20 van de 60 in totaal afgeleverde Avenio's toch wel degelijk voor deze lijn bestemd waren.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor PAV » 10 dec 2016 12:58

Ook opmerkelijk dat in de samenvatting van de vervoersplannen staat dat op lijn 2 weer RegioCitadis gaat rijden, terwijl daarover niks staat in het volledige vervoerplan HTM Rail 2018.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 10 dec 2016 13:14

In het volledige vervoersplan van de HTM staat ook dat tram 16 met Avenio's gaat rijden, maar ik neem aan dat dat een foutje is. ;)

Wat betreft RegioCitadissen op tram 2... ik zie dat wel gebeuren, als je kijkt naar het benodigde aantal Avenio's voor de lijnen 9, 11, 15 en 17. Er zijn ook al eerder geruchten over geweest. Het probleem is alleen dat je door inzet van RegioCitadissen op tram 2 weer een materieeltekort creëert voor de lijnen 3 en 4, met name bij de kort traject- en spitsdiensten van de twee laatstgenoemde lijnen. Wellicht is een (tijdelijke) gemixte inzet van 'overgebleven' Avenio en RegioCitadissen een optie totdat de nieuwe levering trams geleverd is?

Feit is wel dat het niet helemaal duidelijk is of er nu daadwerkelijk een tekort is aan Avenio's dat inzet van RegioCitadissen op lijn 2 nodig is.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor PAV » 10 dec 2016 13:59

@OVinDelft: Ik zie het inderdaad. In het vervoerplan staan vanaf pagina 41 Factsheets per lijn en daar staat bij lijn 2 "Materieeltype: Avenio" en bij lijn 16 inderdaad ook "Materieeltype: Avenio". Tja, het blijft mensenwerk. Is op lijn 2 dan wel weer geflipflop. Eerst RegioCitadis: wel fietsen, geen pin, dan Avenio: geen fietsen, wel pin, en dan weer RegioCitadis. Voor fietsers weer een vooruitgang, maar voor mensen die met hun bankpas willen betalen een achteruitgang...
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor WKZH5A » 10 dec 2016 14:13

In de samenvatting staat RC's op lijn 2 vanaf dienstregeling 2018 en in de HTM Rail staat echt duidelijk Avenio op lijn 2.
Lijn 16 is een foutje, gewoon klakkeloos kopie en plakwerk.

Wel staat in HTM Rail dat lijn 15 met Avenio gaat rijden in april 2017.
Dus we zullen wel zien wat voor effect heeft in april 2017 en later en wat voor lijn 2 gaat betekenen voor dienstregeling 2018.

Ook opvallend is dat de dienstregeling 2018 al ingaat op maandag 21 augustus 2017 (direct na de zomer).

Uit HTM Rail is verder te vinden dat de frequentie voor lijn 17 in spits en op zaterdag verlaagd zal worden door dalende reizigersaantal en gelijke frequentie heeft met lijn 15. Hierdoor zal lijn 15 en 17 gekoppeld worden en als eindpunt krijgen op Centraal Station. Perron F en G (eilandperron) zullen dan gebruikt worden voor lijn 15 en 17. Dat lijn 15 en 17 beide keren in het centrum (vanaf februari 2017), de reizigers in de war raken en het te hoge tramverkeer in het centrum worden vermeden.

Lijn 19 zal eind 2017 doorrijden naar Delft station en het derde spoor zal in gebruik worden genomen. Wel zal de avondfrequentie van lijn 19 verlaagd worden naar 2x per uur door lage bezettingen.

Verder worden de dienstregeling van andere lijnen verbeterd door middel van extra ritten of de frequentie wordt een beetje verlaagd door lage bezettingen.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Charles » 14 dec 2016 19:22

Ik heb een rit gemaakt van MCH Antoniushove naar MCH Westeinde.
Voor mij de 1e rit met de Avenio en aan het beginpunt had ik nog volop keuze uit de zitplaatsen, best wel fijn :D
De plaatsing van de chipcardreaders en vooral de plek waar de OV-chipkaart daartegen gehouden dient te worden, daarover lijkt niet nagedacht te zijn. Diegene die zulks ontworpen heeft is vast en zeker iemand die nog nooit een OV-chipkaard in zijn handen heeft gehad, laat staan gebruikt te hebben...
De stoelen zitten prima, niets op aan te merken. We praten hier immers over stadsvervoer en je zult zelden langer dan een half uur in de tram zitten binnen de stad. Wanneer je vooraan zit, zit je te laag om over de schouder van de bestuurder mee te kijken. Maar het doorzicht is stukken beter dan bij de Regiocitadis.

En er is nog iets anders wat ik met stijgende verbazing waarneem:
Voor zover ik weet is Den Haag de enige stad in Nederland (en waarschijnlijk zelfs van Europa) waar men nog rijdt met trams uit de vorige eeuw :oops: :oops: Heel opmerkelijk te noemen.
Nee, ik heb het niet over toeristentrammetjes maar over trams in gewone reizigersdienst.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten