Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 14 dec 2016 20:22

Zou oud zijn die RC's nog niet hoor, ze zijn van 2006. 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Charles » 14 dec 2016 21:10

iljitsch, je hebt me niet goed begrepen.
Charles schreef:En er is nog iets anders wat ik met stijgende verbazing waarneem:
Voor zover ik weet is Den Haag de enige stad in Nederland (en waarschijnlijk zelfs van Europa) waar men nog rijdt met trams uit de vorige eeuw :oops: :oops: Heel opmerkelijk te noemen.
Nee, ik heb het niet over toeristentrammetjes maar over trams in gewone reizigersdienst.
Ik doel hiermee op de rood/beige GTL tram, waar je met een kinderwagen nog niet eens fatsoenlijk kan instappen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 14 dec 2016 21:28

Ook het SUN materieel is van voor de laatste millennium wisseling Charles :P Daarnaast rijden ook in België, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en diverse Oost-Europese steden nog pre-2000 trams. Denk aan bv Basel, Wenen, Zurich, Boedapest, Bratislava en Sarajevo. En een hele reeks andere tramsteden ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 14 dec 2016 21:36

De 3100 is een van de laatst bestelde serie hogevloertrams geweest, toen elders de lagevloertram al was ontdekt. Daar zullen ongetwijfeld de nodige argumenten voor geweest zijn.

Toch zijn er nog genoeg andere steden in Europa waar trams uit de vorige eeuw rondrijden. In West-Europa schieten me zo uit het hoofd de volgende plaatsen te binnen: Trondheim, Oslo, Milaan (Peter Witt, trams die inmiddels bijna 90 jaar oud zijn), Rome, Antwerpen, Charleroi, Kustlijn, Helsinki, Duitse steden in NRW met Stadtbahn-B materieel, Stuttgart, Wenen, Lissabon (alhoewel het de vraag is of dit nog een serieus tramnet is), Neuchatel, Zürich.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor HansW » 14 dec 2016 22:18

En in Amsterdam ook nog! Series 11G en 12G.
HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 15 dec 2016 11:16

Charles schreef:iljitsch, je hebt me niet goed begrepen.
Ik doel hiermee op de rood/beige GTL tram

:lol:
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor lcyerbanga3 » 15 dec 2016 16:46

Admin schreef:Ook het SUN materieel is van voor de laatste millennium wisseling Charles :P Daarnaast rijden ook in België, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en diverse Oost-Europese steden nog pre-2000 trams. Denk aan bv Basel, Wenen, Zurich, Boedapest, Bratislava en Sarajevo. En een hele reeks andere tramsteden ;)

In zijn bericht voegde hij "misschien" toe

En waarom wordt er pas geklaagd als de trams worden vervangen???
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Charles » 15 dec 2016 17:43

lcyerbanga3 schreef:En waarom wordt er pas geklaagd als de trams worden vervangen???
Ik wist niet dat je kwaad werd...
En vervanging verloopt niet echt vlot hier in de stad.
Feit is dat veel mensen buiten Den Haag vol ongeloof reageren dat op een aantal trajecten lastig reizen is met de haagse tram. In elk geval als je een handicap hebt of een kinderwagen wilt meenemen. Of een stok nodig hebt om op de been te kunnen blijven. In stadsdeel Mariahoeve kun je in dat geval alleen komen met bus 24. Naar Leidschendam rijdt alleen tram 6 en dat is een GTL.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor YC52000 » 16 dec 2016 15:38

Hah ik had deze graag ook in Den-Haag gezien

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Maxie33 » 16 dec 2016 19:16

Charles schreef:
lcyerbanga3 schreef:En waarom wordt er pas geklaagd als de trams worden vervangen???
Ik wist niet dat je kwaad werd...
En vervanging verloopt niet echt vlot hier in de stad.
Feit is dat veel mensen buiten Den Haag vol ongeloof reageren dat op een aantal trajecten lastig reizen is met de haagse tram. In elk geval als je een handicap hebt of een kinderwagen wilt meenemen. Of een stok nodig hebt om op de been te kunnen blijven. In stadsdeel Mariahoeve kun je in dat geval alleen komen met bus 24. Naar Leidschendam rijdt alleen tram 6 en dat is een GTL.


"De vervanging loopt niet echt vlot "Ten eerste zijn er maar voor een aantal lijnen nieuwe trams besteld en ten tweede moeten trajecten en haltes aangepast worden voor de nieuwe stadstram.En daarbij met de huidige GTL(rood/beige) hebben we de beste tram in huis.Dat mensen buiten Den Haag vol ongeloof reageren dat denken meestal de beroepsklagers.
Maxie33
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 16 mei 2016 18:18

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Lange_Dre » 16 dec 2016 20:02

Maxie33 schreef:"De vervanging loopt niet echt vlot "Ten eerste zijn er maar voor een aantal lijnen nieuwe trams besteld en ten tweede moeten trajecten en haltes aangepast worden voor de nieuwe stadstram.En daarbij met de huidige GTL(rood/beige) hebben we de beste tram in huis.Dat mensen buiten Den Haag vol ongeloof reageren dat denken meestal de beroepsklagers.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Door dat ik door mijn ziekte in een rolstoel ben gekomen kan ik mij de reactie van veel mensen wel voorstellen, sterker nog ik zou juist heel blij zijn als ik in Den Haag overal met de tram kan komen. Niet dat ik slecht wil praten over de GTL, maar voor mensen in een rolstoel is het niet echt comfortabel.. ;)
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Lange_Dre » 16 dec 2016 20:04

YC52000 schreef:Hah ik had deze graag ook in Den-Haag gezien

Afbeelding


Dat vond ik destijds ook, vaak mee vereist tussen Alphen a/d Rijn en Gouda, maar er was een rede dat ze niet in Den Haag kwamen rijden toen het project stopte. Alleen weet ik even niet meer wat die rede was.. Maar ik gok doordat er maar 6(?) stuks waren, waardoor het niet handig/ duurder in onderhoud was..
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor little john » 17 dec 2016 22:04

Ooit zal je nieuw materiaal moeten bestellen en inzetten in dienstregeling en om dan gelijk breder doelgroep mee laten rijden zijn laag vloer trams het ideale vervoersmiddel om zo echt voor iedereen toegankelijk te maken en laat die sentimentele waarde achter wegen en kijk vooruit !
little john
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 apr 2011 10:39

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor tetje » 21 dec 2016 11:22

Maxie33 schreef:En daarbij met de huidige GTL(rood/beige) hebben we de beste tram in huis.


En wat is de motivatie van dit statement?
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor HansW » 19 jan 2017 17:50

Wat vinden jullie hiervan?
http://www.metro-report.com/uploads/pic ... ession.jpg

Bij CAF 22 stuks 7-delig van besteld als aanvulling op de 27 stuks eerder 5-delig voor Utrecht.

Zou zomaar ook in Den Haag hebben kunnen rijden ipv Avenio, maar er is nog een 2e kans nu bij de vervanging van GTL.
HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor joostvansurksum » 20 jan 2017 10:59

Qua vormgeving vind ik het een hele mooie tram, Hans.

Wel vraag ik me af of het handig is om dan drie verschillende nieuwe modellen trams rond te hebben rijden (wanneer de GTL eindelijk weg is). Qua onderhoud vergt dat wel extra tijd/ruimte/expertise/onderdelen/geld. Zou een (al dan niet aangepaste) uitvoering van de Avenio dan niet een beter idee zijn...
joostvansurksum
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 20 jan 2017 11:07

Het zou inderdaad het mooiste geweest zijn als alle GTL's door 1 type tram waren vervangen. Gezien er voor de resterende vloot een nieuwe aanbesteding komt, met nieuwe eisen komt er weer een nieuwe tram. Dit kan nog van alles worden op dit moment. De Avenio zal al weer verouderd zijn tov deze nieuwe tram, dus de kans dat hier een 2e generatie van komt is klein.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 21 jan 2017 20:48

Je kunt het bestek van de nieuwe aanbesteding zo maken dat de (aangepaste) versie van de Avenio een goede kans maakt, maar dan moet het qua eis en wel net uitkomen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor PAV » 21 jan 2017 22:31

Ik vraag me af of het toeschrijven naar een specifiek tramtype wel conform de aanbestedingsregels is...
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor JJR » 23 jan 2017 23:07

HansW schreef:Wat vinden jullie hiervan?
http://www.metro-report.com/uploads/pic ... ession.jpg

Bij CAF 22 stuks 7-delig van besteld als aanvulling op de 27 stuks eerder 5-delig voor Utrecht.

Zou zomaar ook in Den Haag hebben kunnen rijden ipv Avenio, maar er is nog een 2e kans nu bij de vervanging van GTL.


De gele/frisse kleur voegt een stuk vriendelijkheid toe aan de getoonde trams. Dat in tegenstelling tot de donkerrood-en-donkergrijze, sombere monsters die nu door Den Haag rijden.
JJR
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 07 okt 2015 15:51

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Jaco en 13 gasten