Roland schreef:mibia schreef:Vraagje:
Waarom laat men in DH voordat men nieuwe trams besteld, niet betreffende modellen uit andere steden rijden ijn DH, om "te proeven".
Bij de RET was er een tram uit Grenoble.
Bij het GVB was er een tram uit o.a. Potsdam.
Een belangrijke reden is dat je nog niet kunt proefrijden op trajecten waar ze komen te rijden. Er wordt momenteel hard gewerkt aan ontwerpen voor alle knelpunten. Daarnaast is er wellicht geen tram beschikbaar die genoeg overeenkomt met de tram die besteld gaat worden.
Roland schreef:De Avenio is een concept wat al uitvoerig is getest en waar al meerdere generaties van zijn gebouwd (http://en.wikipedia.org/wiki/Combino_Supra) De Combino Supra zou je als het prototype kunnen beschouwen. De HTM Avenio's zullen qua techniek niet veel verschillen. Het eerste stel wordt doorgaans helemaal op getest, maar daarbij wordt niet gekeken of het systeem uberhaupt kan werken, dat is al bekend. Het afstellen kost nu de meest tijd. De tijd van zelf het wiel uitvinden is voorbij.
Roland schreef:Je pretendeert dat de tram is uitgeëvolueert na de GTL-8. Gezien ook de tram mee moet met de tijd en zelf een tram engineeren met de huidige middelen niet te doen is zijn we aangewezen op standaardpakketten. Ik twijfel niet aan je ervaring, begrijp dat niet verkeerd, maar in deze tijd als HTM zelf nog een GTL bedenken, testen en uitwerken is er niet meer bij. Dat is wat ik bedoel met zelf het wiel uitvinden...
De bijgevoegde stukken ken ik, hierdoor heb ik doordeweeks genoeg te doen.
robert55 schreef:Een paar opmerkingen:
- GVB heeft ongetwijfeld kosten gemaakt door de combino crisis. Het overgrote deel van de kosten is echter als garantiewerk door Siemens gedragen.
- de haarscheurtjes [gevolg van een niet goed uitgerekende constructie] kwamen aan het licht bij bedrijven waar combino's al een paar jaar reden. Het protoype is nog ouder, maar maakte waarschijnlijk niet zo veel kilometers-
- vergelijkbare problemen hebben zich ook vroeger voorgedaan. Hoewel de 1001 en 1002 al drie jaar reden, begon het gemopper over de rij-eigenschappen pas met de echter serie. Voor de 1100-en werd vervolgens een ander draaistel gekozen [wel gebaseerd op een bestaand Amerikaans ontwerp]. Bij die draaistellen ontstonden al binnen enkele maanden haarscheuren, waardoor de levering moest worden stopgezet en wagens buiten dienst kwamen te staan.
Joost schreef:hharry schreef:Ik vind die Bombardiers wel mooi, die van Bremen heeft mijn voorkeur, en die van Brussel tweede plaats.
Zijn de Adtrans uit München niks voor Den Haag?
http://nl.trams.wikia.com/wiki/M%C3%BCnchen
Het model dat in München rijdt is ruim 20 jaar oud, het eerste prototype van dit model is in 1989 voor de stad Bremen gebouwd terwijl de serie-levering in 1993 begonnen is. Volgens mij is de laatste tram van dit model in 2003 van de band gerold voor de Duitse stad Jena, gebouwd door Bombardier wat het einde betekende voor dit model in de Adtranzvorm. Het Siemens Avenio model, wat mee dingt voor de Haagse order, is na het Combino-debacle aangewezen als het nieuwe Siemens model, en kent een zelfde wagen opbouw als de Adtranztrams uit de jaren '90. Het Adtranz-model, wat onder andere rond rijdt in München, is dus in de vorm van de Siemens Avenio kanshebber om besteld te worden voor Den Haag.
3.6 Voorts lijkt CAF zich erop te willen beroepen dat HTM met het aangaan van de overeenkomst onrechtmatig jegens haar handelt doordat zij daarbij misbruik van bevoegdheid maakt, meer in het bijzonder omdat bij de beoordeling van bepaalde aspecten van de inschrijving van Siemens schending van fundamentele beginselen van aanbestedingsrecht plaatsgevonden zou hebben. CAF doelt hierbij op de toetsing van die inschrijving aan de knock out-eisen die het bestek volgens haar stelt met betrekking tot de aspecten tramlengte, trambreedte en spleetbreedte bij de perrons. CAF is een en ander naar haar zeggen pas na het ondertekenen van de overeenkomst op het spoor gekomen. HTM en Siemens hebben de stellingen van CAF hierover gemotiveerd weersproken.
TrambestuurderAdam schreef:In meerdere steden reden er trams met voetbediening en daar wordt nu toch weer overgeschakeld naar handbediening. Bijvoorbeeld in Amsterdam en Potsdam. Ook de metro's in Amsterdam hebben voetbediening maar bij de nieuwe metro's zijn ze hier weer vanaf gestapt.
Persoonlijk vind ik handbediening een stuk fijner. Je hebt toch meer controle op het rijden dan met voetbediening.
Jeronimo117 schreef:Voor de mensen die het nog niet gezien hebben.
http://www.treinennieuws.nl/nieuwe-tram-voor-den-haag
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten