Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor xCookiesolax » 30 maart 2022 17:58

xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor PAV » 30 maart 2022 18:05

r-net_wit62445ada6d174.jpg

R-net_stoelen62445ab05414a.jpg

De foto's zijn van dit artikel gedownload, en afkomstig van de HTM.

Dat is toch een stuk witter (HTM-wit) dan het grijs van de GVB R-netwagens op de Amstelveenlijn. En de stoelen mooi in het HTM-rood. In feite dus eigenlijk een tram in HTM-kleurstelling met een R-netsticker. Wel makkelijk zo als ze dat hele R-net weer eens af gaan schaffen... ;) :mrgreen:
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 30 maart 2022 21:43

De middenbakken vind ik er netjes uitzien, ook al had ik graag gezien dat ze de zwarte banden rond de raampartijen hadden verlengd over de wagenbakken heen zoals ze bij de RegioCitadis gaan doen. Dat had het net iets gestroomlijnder en moderner gemaakt.

De kopbakken en de neus vind ik er dan weer rommelig uitzien. In elk de R-net logo's zijn daar schuldig aan, en iets anders waar kan ik mijn vinger niet helemaal op kan leggen.

Interessant is ook dat ze er niet voor hebben gekozen om net zoals bij de RegioCitadis en destijds op de 3116 onderaan een grijze band toe te voegen, maar in plaats daarvan alles wit te maken. Dat maakt de kleurstelling in mijn ogen enerzijds een beetje saai, maar denk ik ook vrij besmettelijk.

Het nieuwe stoelbekleding ziet er hoe dan ook erg netjes uit. Doet me wel errug denken aan de stoeltjes van de GTL zo!
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Brecht » 31 maart 2022 09:20

Toch had ik het leuker gevonden als de Haagse groen/gele kleurstelling was teruggekomen. ;)
Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 31 maart 2022 15:56

Ok, nu de GTLs nog! Die zien er ook vast een stuk frisser uit in rood/wit in plaats van rood/beige.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 31 maart 2022 21:28

Het HOVM heeft er ook een artikeltje over:
https://hovm.nl/eerste-avenio-tram-met-nieuw-uiterlijk/

Met deze toevoeging voor iljitsch:
Alleen de trams die volgens de R-Net formule rijden, wat staat voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad, komen in aanmerking voor de nieuwe kleuren. De GTL-trams blijven hun laatste jaren dus gewoon met de rood-beige kleuren rijden.

Wat mij betreft hadden alle GTL's allang rond moeten rijden in dezelfde kleuren die de 3116 heeft gehad.
http://www.digitaletram.nl/actueel/2007 ... tm#2007071
http://www.digitaletram.nl/actueel/2007 ... tm#2007080
Maar helaas is het dus niet zo gelopen. Zo vlak voor hun pensioen is het ook niet meer de moeite waard natuurlijk.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Lange_Dre » 31 maart 2022 22:43

Ik vond dat rood wit juist niet goed op een GTL8 staan. Daar is het ontwerp van een GTL niet voor geschikt met dat hoekige ontwerp en die hoge vloer.

Het nieuwe ontwerp had ook nog iets strakker en rustiger gemaakt kunnen worden door de zwarte baan tussen de deuren en ramen over de hele lengte door te trekken. En het zwart rond de zijramen van de bestuurderscabine iets naar beneden door te trekken. Door die te ter hoogte van de onderste rode rand aan de voorkant van de tram te laten door lopen, maak het het ontwerp net wat gestroomlijnder en rustiger voor het oog.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor PAV » 31 maart 2022 23:49

Lange_Dre schreef:Ik vond dat rood wit juist niet goed op een GTL8 staan. Daar is het ontwerp van een GTL niet voor geschikt met dat hoekige ontwerp en die hoge vloer.

Ik vond het op de 3116 mooi staan. Ik heb er destijds een paar keer ingezeten. Als de tram aan kwam rijden had ik er geen last van dat de kleur zou vloeken met de hoekige vorm of hoge vloer. Ik had destijds ook gehoopt dat alle GTL's die kleurstelling zouden krijgen, maar helaas...

Lange_Dre schreef:Het nieuwe ontwerp had ook nog iets strakker en rustiger gemaakt kunnen worden door de zwarte baan tussen de deuren en ramen over de hele lengte door te trekken. En het zwart rond de zijramen van de bestuurderscabine iets naar beneden door te trekken. Door die te ter hoogte van de onderste rode rand aan de voorkant van de tram te laten door lopen, maak het het ontwerp net wat gestroomlijnder en rustiger voor het oog.

Het lijkt erop dat ze bij het inkleuren van het zwart rond de passagiersramen en zijramen van de cabine, als het ware binnen bestaande lijnen van het ontwerp van de Avenio hebben geschilderd en geen nieuwe lijnen hebben getrokken.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 01 apr 2022 00:27

Beige met rood staat zeker weten het beste op de GTL zoals hij oorspronkelijk was. Met de botsneus erop vind ik de oude kleurstelling er niet uitzien; de '3116-kleurstelling' vind ik daar echt beter bij passen. Smaken verschillen natuurlijk.

De afgelopen dagen heb ik een beetje lopen fotoshoppen om de nieuwe Avenio kleurstelling in mijn ogen wat aantrekkelijker te maken. Ik heb hierbij gelet op het volgen van de lijnen van het casco van de Avenio.

Stap één was overbodige logo's en tierelantijnen verwijderen (R-net en MRDH). Daarna heb ik de zwarte baan tussen de ramen en deuren bij de bakovergangen en bij de zijramen van de cabine doorgetrokken. Dat laatste geïnspireerd op de Avenio voor Doha. Zelf vind ik deze het beste in balans en het meest modern ogen.

HTM Avenio 02.jpg

Als variant hierop een versie met grijze beplating aan de onderzijde zoals bij de RegioCitadis en destijds op de 3116. Een grijze band onderaan lijkt tegenwoordig echter niet meer hip te zijn, getuige de RET en GVB daar ook mee gestopt zijn (RET Citaro vs Citea en GVB 15G R-net artist impression tegenover eindresultaat).

HTM Avenio 04.jpg

Als laatste nog een poging om de huidige kleurstellingen van HTM bus/EBS Haaglanden na te bootsen. Dat zorgt voor uniformiteit, maar ik vind de hoeveelheid wit aan de voorkant een beetje teveel van het goede.

HTM Avenio 10.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Tiktak » 01 apr 2022 07:14

Als ze straks weer beplakt zijn met reclame ziet je toch niks van :x :x
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor joostvansurksum » 01 apr 2022 07:55

Nice work, OV. :)
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Lange_Dre » 01 apr 2022 16:27

Nice dat 1ste had ik gisteren ook al snel gemaakt. Die vind ik ook het best geslaagd. Als je die 1ste en laatste samenvoegt krijg je ook een mooie optie. Ik ga het proberen uit te leggen.

De stook waar het HTM logo en voertuig nr opzit kun je dan idd wit maken. Maar daarboven zou je het wel rood kunnen houden. Het rood kun je dan zoals bij het 1ste voorbeeld door naar boven laten doorlopen. Het zwart onder de ramen bij de bestuurders cabine kun je dan iets inkorten waarbij je de lijnen van de casco ook weer volgt. Het zwart sluit dan aan op de lijn tussen het rood en wit van de voorkant.

Optie twee vind ik idd wat gedateerd ogen met dat grijs, al kan de avenio dat wel hebben.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 01 apr 2022 23:54

Zo bedoel je? Dit was een van de vele varianten die ik had bedacht, maar was afgevallen omdat het me niet zo aanstond.

HTM Avenio 12.jpg

Voor de volledigheid ook maar weer een versie met grijze onderkant.

HTM Avenio 05.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Lange_Dre » 02 apr 2022 18:59

Exact die 1ste, aangezien de regio citadis ook de nieuwe kleuren gaan krijgen, kunnen het HTM logo, die van dat MRDH en het voertuig nr op bij de tram types op een witte achtergrond waardoor ze er (op het voertuig na) er het zelfde uitzien.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Lange_Dre » 06 apr 2022 13:28

Is er al bekend wanneer de eerste vernieuwde inzet is van de 5007? En is er al iets bekend wanneer we de volgende kunnen verwachten?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor KevinRandstadrail » 06 apr 2022 18:03

Ja en na de zomer is het hele traject klaar worden er dan op tram 16 ook Avenios ingezet of niet.?
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor wattman » 07 apr 2022 08:29

Volgens deze presentatie https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/11006333/1 , dat in hoofdzaak handelt over de aanpak van de lijnen 6 en 12, gaat lijn 16 met ingang van de jaardienst, 9 december 2022, over op Avenio.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Brecht » 07 apr 2022 09:33

wattman schreef:Volgens deze presentatie https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/11006333/1 , dat in hoofdzaak handelt over de aanpak van de lijnen 6 en 12, gaat lijn 16 met ingang van de jaardienst, 9 december 2022, over op Avenio.

Dat gebeurt al eerder (20 juni): zodra de keerlus niet meer bereikbaar is wordt tijdelijk een halte bij het Museon de eind/beginhalte zie:
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ve ... lijnen.htm
Er zal een (tijdelijke?) trailtrack daar voorbij worden aangelegd.

Zie ook: viewtopic.php?f=7&t=671&start=20#p12786
Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Chris » 08 apr 2022 07:24

En dan wordt lijn 16 aan 15 gekoppeld en zullen we lijn 17 zien naar het Kunstmuseum.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 08 apr 2022 22:19

Al jaren verandert af en toe de koppeling tussen de lijnen die op CS "beneden" eindigen. Uiteindelijk maakt dat verder niet uit.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron