Pagina 62 van 77

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 16 jul 2017 02:14
door mibia
@ wattman: hartelijke dank voor de door uw aangeleverde info [respect]

Met vr.grt. mibia

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 16 jul 2017 20:09
door hharry
Volgens het rapport kunnen er op lijn 19 ook Avenio's rijden.
En er wordt rekening gehouden met terugvallen met GTL-inzet op lijn 11.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 16 jul 2017 20:34
door iljitsch
Je bedoelt weer met GTLs gaan rijden op lijn 11?

Waarom???

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 16 jul 2017 21:12
door bobo90
Omdat er te weinig lagevloer trams zijn voor de verlenging naar de tu en bleizo en wellicht geen nieuwe avenios mogen besteld worden. Maar dat is de NS ook gelukt met de spoed flirts dus er is nog hoop op tien extra avenios.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 16 jul 2017 23:28
door iljitsch
Hoeveel RC's zou het schelen als je de eindpunten van 4 en 6 omwisselt? Misschien net genoeg om alle huidige lijnen met lagevloertrams te laten rijden ook na de uitbreiding.

Spitsversterking met GTL is ook een goede, omdat mensen die de lage instap nodig hebben dan nog altijd op de niet-versterkingstram kunnen wachten.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 17 jul 2017 00:17
door mibia
Maar zoals ik ook las en begreep (corrigeer me als ik fout zit), zijn ze met Siemens de markt aan het verkennen of voor die noodbestelling van 10 Avenio's, door de concurrentie goed bevonden wordt. Oftewel gaan die zwaar dwarsgelegen met rechtzaken e.d.? En zo ja; met alle financiele shit ten na dele van MRDH en HTM, dus dan laat men die bestelling varen....

In het ergste geval wie is de Sjaak? tuurlijk wij allemaal.....

IK vind het vreemd en idioot dat het zo werkt. Ik begrijp aan deze "werkwijze" of hoe het ook heet, totaal niet.

Als ik een (bijvoorbeeld en mss beetje overtrokken) brood koop en wil daarna nog zo'n zelfde brood, omdat ik onverwacht meer eters op bezoek krijg, hoef ik ook toch niet bij de concurrent te vragen of zij dat goed vinden....
Als klant moet je toch zelf kunnen uitmaken waar je een produkt koopt. Zou lekker zijn als het ook zo gaat als je een auto of scooter wilt kopen.....

Heeft deze "werkwijze" altijd al bestaan, of?

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 17 jul 2017 06:42
door iljitsch
Tja overheden moeten nu eenmaal aanbesteden vanaf een bepaald bedrag, je wilt natuurlijk niet dat ambtenaren of politici gewoon hun vriendjes de bal toespelen...

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 18 jul 2017 09:17
door trambestuurder
mibia schreef:Maar zoals ik ook las en begreep (corrigeer me als ik fout zit), zijn ze met Siemens de markt aan het verkennen of voor die noodbestelling van 10 Avenio's, door de concurrentie goed bevonden wordt. Oftewel gaan die zwaar dwarsgelegen met rechtzaken e.d.? En zo ja; met alle financiele shit ten na dele van MRDH en HTM, dus dan laat men die bestelling varen....

In het ergste geval wie is de Sjaak? tuurlijk wij allemaal.....

IK vind het vreemd en idioot dat het zo werkt. Ik begrijp aan deze "werkwijze" of hoe het ook heet, totaal niet.

Als ik een (bijvoorbeeld en mss beetje overtrokken) brood koop en wil daarna nog zo'n zelfde brood, omdat ik onverwacht meer eters op bezoek krijg, hoef ik ook toch niet bij de concurrent te vragen of zij dat goed vinden....
Als klant moet je toch zelf kunnen uitmaken waar je een produkt koopt. Zou lekker zijn als het ook zo gaat als je een auto of scooter wilt kopen.....

Heeft deze "werkwijze" altijd al bestaan, of?


Nee ze gaan niet de markt verkennen zoals je zegt, maar ivm de wet Europese aanbestedingen zal dus Brussel in dit geval toestemming moeten geven of er nog 10 bij bestelt mogen worden naast de vastgestelde vergunning van de 60 AV's
Geeft Brussel dus geen toestemming dan moet er opnieuw aanbesteed gaan worden en zullen er dus geen extra AV's komen.
In uiterste noodgeval zal je dan de GTL weer terug gaan zien op een bepaalde lijn, maar vooralsnog is niet nodig.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 18 jul 2017 23:07
door mibia
@trambestuurder,

Thnxs voor je uitleg [respect] .

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017 06:12
door tetje
iljitsch schreef:Tja overheden moeten nu eenmaal aanbesteden vanaf een bepaald bedrag, je wilt natuurlijk niet dat ambtenaren of politici gewoon hun vriendjes de bal toespelen...


inderdaad alles vanaf €0,01 moet worden aanbesteed. Er liggen wel diverse 'drempels' hoe eea aanbesteed moet worden. De bedragen waar het bij trams overgaat moet Europees aanbesteed worden.
Maar ook bij de lage bedragen liggen er criteria en processen waardoor geen 'balletjes' zondermeer aanbesteed kunnen worden aan vriendjes.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017 11:29
door Sjoerd
In dit soort gevallen met trams is het daarom handig om bij een aanbesteding zoveel mogelijk te kijken naar wat je in de toekomst misschien nog nodig denkt te hebben (tbv tramnet uitbreidingen, of mogelijke frequentieverhogingen), en daarvoor waar mogelijk opties op te nemen in de aanbesteding.
Dat hebben ze ook al eerder gedaan; de oorspronkelijke order was 40 Avenio's, met een optie voor nog eens 20. Die optie werd al ingelost ruim voordat de eerste 40 geleverd waren. Kennelijk was die optie nog niet groot genoeg....

Nu is dus de vraag; werkt Brussel mee of tegen bij de bestelling van nog eens 10 stuks? Nu is goed nieuws (en een meewerkende houding) uit Brussel zeer zeldzaam, dus ik verwacht geen toestemming. Maar aan de andere kant; in de documenten waar Wattman de linkjes van gaf wordt ook aangegeven dat als er geen toestemming komt voor die 10 trams, er ook geen nieuwe bestelling komt (want ze willen geen nieuwe aanbesteding gaan doen). Dat kan een argument zijn om wel toestemming te geven; het levert werkgelegenheid op om die trams te bouwen en af te leveren, wat dus goed is voor de economie. Afwachten dus maar....

In de tussentijd; Ik heb er geen probleem mee als die toestemming niet komt; persoonlijk reis ik liever in een GTL dan in een Avenio, dus ik heb er geen probleem mee als er een aantal wat langer in dienst worden gehouden om op die manier de tekorten aan te vullen. ;)

Nog een aardige optie als nieuwe trams kopen niet doorgaat; Amsterdam krijgt in 2019 nieuwe CAF trams geleverd, die o.a. de huidige 11G en 12G trams gaan vervangen. De 11G en 12G zijn in feite het Amsterdamse antwoord op de Haagse GTL (jonger, en met iets andere techniek aan boord). Misschien kan de HTM er enkele 2e hands overnemen om de tijd tot de volgende tramserie in 2024 (die de laatste GTLs moet vervangen) te overbruggen. Een kleine vloot 1-richting en 2-richting trams, qua omvang vergelijkbaar aan de GTL, én met lagevloer middenbak (dus ook deze trams kunnen als "toegankelijk" worden gepresenteerd). Slechts voor korte duur; 5 jaar. Dus geen raar idee; de HTM heeft eerder tijdelijk 2e hands TW6000 trams uit Hannover laten rijden op lijn 11. :)

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017 17:40
door Admin
Aardig idee Sjoerd en in A'dam zullen ze er vast wel oren naar hebben, al was het om de HTM een financiële poot uit te draaien :roll: maar de HTM heeft zeker na het Tw6000 debacle geen trek in wéér een splinterserie voor korte tijd. HTM en kleine series zijn geen gelukkige combinatie, denk bv aan de Zwitsers, de Limburgers, de 200 (stadswagen, later ahr 300) en zelfs de Fluitketels.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017 17:50
door OVinDelft
In dat opzicht zou het sowieso het beste zijn als de HTM alle overgebleven GTL-trams zou vervangen door Avenio's. Dan ontstaat er wat betreft stadstrams weer een eenduidig wagenpark wat ingezet kan worden op alle lijnen. Dat scheelt veel planningsgedoe, maar maakt bijvoorbeeld ook onderhoud efficiënter. Aangezien veel nog niet opgeknapte trajecten ondertussen toe zijn aan spoorvernieuwing speelt het verhaal van meerkosten door bredere trams ook niet echt meer. Het enige probleem zijn de aanbestedingsregels...

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017 22:27
door pduvekot
Ik ben het met OVinDelft eens, onder het voorbehoud dat het van mij ook smalle eenrichtings Avenio´s van 35 meter lang mogen worden ter vervanging van de GTL´s want goede diversiteit is ook kostenbesparend. Overigens die Europese aanbestedingsregels zijn zo gek nog niet want ze besparen vaak veel geld en je kan de eisen bijvoorbeeld mbt de onderhoudskosten zo specificeren dat de Avenio´s er het beste uitkomen bij goede prijsconcurrentie. Als je bijvoorbaat zegt het moeten Avenio´s worden dan kan Siemens vragen wat ze willen.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017 23:12
door Chris
Wat ik nog mis in het verhaal om nog tien Avenio's er bij te nemen is de vraag of Siemens wel capaciteit heeft om op korte termijn nog 'ns tien trams te bouwen? Ook een leuke, hoeveel moet er in Wenen verbouwd worden om zo'n bouwlijn weer aan te passen aan de Haagse wensen?
Trams overnemen van Amsterdam lijkt me nooit te gebeuren. In een winterdienst kan de HTM nu volstaan met ruim 50 GTL's. Er zijn er nu wat meer nog...
Groot nadeel voor de HTM is dat er maar weinig 3100'en met ARI zijn dus voorlopig zijn er ook nog wat 3000'en nodig voor lijn 6! ;)

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 01:15
door OVinDelft
pduvekot schreef:Ik ben het met OVinDelft eens, onder het voorbehoud dat het van mij ook smalle eenrichtings Avenio´s van 35 meter lang mogen worden ter vervanging van de GTL´s want goede diversiteit is ook kostenbesparend.

Tja, maar dan krijg je alsnog geen eenduidig wagenpark omdat deze smaller zijn en maar één richting op kunnen rijden. Plus dat je bij smalle Avenio's waarschijnlijk uitkomt op de Avenio M-serie, wat een compleet ander platform is. Dan heb je de genoemde voordelen van onder andere onderhoudsefficiëntie alsnog niet te pakken. ;)

Aangezien sommige straten waar de lijnen 1, 6, 12 en 16 doorheen rijden ook best wel toe zijn aan een opknapbeurt zou ik het persoonlijk geen verkeerde zet vinden om te kiezen om die kans te grijpen om direct een echte standaardisatie in het trammaterieelpark door te voeren.

Chris schreef:Groot nadeel voor de HTM is dat er maar weinig 3100'en met ARI zijn dus voorlopig zijn er ook nog wat 3000'en nodig voor lijn 6! ;)

Is het niet mogelijk om de ARI-apparatuur over te zetten naar trams uit de 3100 serie? Of is dit een hele dure operatie? Omdat de 3000 serie het oudst is lijkt het me namelijk voor de hand liggen dat men zo daar snel mogelijk van af wil.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 07:24
door Roland
De ARI apparatuur is over te zetten. Alle 3100s zijn er in ieder geval op voorbereid. Ik denk echter niet dat dat zal gebeuren. De huidige GTL-vloot zal blijven totdat er nieuwe trams geleverd worden.

Gezien voor die 10 Avenio's de productielijn opnieuw gestart moet worden gaat het tot wel 3 jaar duren voordat ze rijden. Het zou dan beter zijn gewoon te wachten tot de volgende bestelling. Je krijgt anders net als bij de RegioCitadis verschil in leeftijd. Wat er toch vaak op neer gaat komen dat je de oude langer mee laat gaan en de nieuwere eerder afschrijft.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 10:30
door pduvekot
at OVinDelft De eerste Avenio´s die reden waren de smalle eenrichtings Avenio`s in Wenen. Vorige maand hebben die de nieuwste software gekregen die ontwikkeld was door Siemens voor de Haagse Avenio´s. Alles 100% uitwisselbaar vanwege de modulaire opbouw

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 12:11
door iljitsch
Smal en éénrichting gaan toch niet noodzakelijkerwijs gelijk op?

Twee kanten op zorgt dat je geen keerlussen meer nodig hebt en deuren aan twee kanten geeft je meer opties voor het plaatsen van perrons.

Aan de andere kant kost het meer, de tram wordt iets langer/zwaarder en je houdt minder ruimte voor zitplaatsen over. Hoewel je toch niet een tram tot de nok toe vol met zitplaatsen wil gooien.

Maar volgens mij is nog niet serieus geprobeerd met Avenio's door de probleemstraten te rijden. Als ik al hoor dat men problemen ziet met de paul krugerlaan die zelfs op het smalle deel echt niet heel smal is (daar kan je met wat beleid nog wel naast een GTL fietsen) heb ik het idee dat men hier nogal aan de conservatieve kant is. Hoewel dat niet wil zeggen dat het allemaal overal zonder aanpassingen zal kunnen.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 17:03
door Charles
Maar smalle straaten waar trams in straatspoor rijden hebben nog een ander probleem.
Het hoofdriool ligt daar vaak onder het tramspoor. En als er wat mis is met het riool.... Breuk of verstopt.
Of zoals nu hier in Mariahoeve: grootschalige vervanging.