Nieuwe trams voor Den Haag

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor dAb » 24 nov 2011 11:26

mibia schreef:@ dAb, in uw reactie krijg ik de indruk dat de geldschieter (Stadsgewest Haaglanden?) het vooral voor het zeggen heeft.
Dat de HTM "over de schouder van Ome Haaglanden, mee mag kijken tav de besluitvorming in een commissie en af en toe voor de vorm iets mag zeggen".
M.i. is de kennis en Know How hoofdzakelijk bij de HTM te vinden en niet bij die zakkenvullers die in de (lokale, provinciale en landelijke) politiek zitten.
Het zal hopenlijk wat genuanceerder liggen :mrgreen:

Okay waarde (heer) *MIBIA* ... U heeft er tenminste kijk op: op de gang van zaken of onzaken en oorzaken :roll: Voor een ritje met dit quadriple tweeassig geleed materieel, en eveneens met een dubbelvoudige *harmonica+*-geleding in het midden, hangende aan de lussen of in het nauwe smalle pad tussen de hoge podesten, gelieve U zichzelf een oordeel te vellen via een ritje met het MTS-voertuig van Almada: http://www.youtube.com/watch?v=YGO0QSQc ... re=related
>> Zegt U nu zelf of met Hoort zegt het Voort, vergeleken met het dubbele aantal comfortabele leren zetels in het fraaie GTL8-materieel, zonder te zwaaien aan de lussen maar met voldoende veilige vasthoudstangen .., en over "invaliden" of gehandicapten met scootmobielen of de rollators van bejaarden .., waartoe ik inmiddels (ook) mezelf mag rekenen .., NIX rolstoel-vriendelijkheid en over die achteruitgang voor hen en mij zullen we het maar niet hebben.
Men zal er later nog weleens aan terugdenken welke kwalijke vergissing thans begaan wordt.
Inmiddels wordt ik ook nogeens door de "nieuwe" HTM gedwongen een OV-chipkaart aan te schaffen voor mijn jarenlange vrijvervoer ... dat was altijd een HTM-id-bewijs met foto als vrijkaart, zonder ervoor te hoeven betalen als (oud)-HTM-er welke mij nog steeds werd toegestuurd. Die OV-chipknip is er echter door de financieel directeur en ministerie en gewest 'doorheen' gejast, en moet nu zelfs opgehaald worden na uploading.!!...: bovendien moeten ervoor nog formulieren worden ingevuld, tewijl mijn gegevens al jarenlang bekend zijn, incl. m'n personeelsnummer. Dat doe je onze oud-gedienden en (diverse) directeuren toch niet aan; dat is in het geheel geen vrijvervoer-service meer te noemen en voor ouderen niet eens meer te volgen. :evil: ... Koortom: er moet nu fors (bij-)betaald worden voor dit *Vrij*-vervoer, wat inwezen zo onvrij als maar wat is. Bovendien gold -- indachtig het adagium in de bedrijfsvoering door de Hoofddirecteur Ir. Den Hollander van "de" NS -- en geldt nog evenzeer voor mij: "Mijn Gezicht = Mijn Visitekaart" .. »» dus helemaal niets van dat geklepper of gebazel over een OV-knipChip!
Enfin :( dus niet te prijzen en de toekomst zal het wijzen ?? 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor robert55 » 24 nov 2011 23:39

Zo'n filmpje opgenomen met volgens opgave van de maker een Nokia zegt natuurlijks niets over de rijkwaliteiten van de tram.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Slagathor » 25 nov 2011 10:34

dAb schreef:en over "invaliden" of gehandicapten met scootmobielen of de rollators van bejaarden .., waartoe ik inmiddels (ook) mezelf mag rekenen .., NIX rolstoel-vriendelijkheid en over die achteruitgang voor hen en mij zullen we het maar niet hebben.


Sorry maar deze uitspraak begrijp ik niet. We hebben nu trams met treden bij de instap. Dat wil zeggen dat je er met een rolstoel of een rollator nauwelijks (of liever: niet) binnenkomt. Dadelijk hebben we trams met een gelijkvloerse instap waardoor je met rolstoel en rollator zo naar binnen rijdt.

Hoe is dat een achteruitgang?

Dan heb ik het nog niet over moeders die hun kroost met wagen en al nu twee treden omhoog naar binnen moeten tillen en dat straks niet meer hoeven.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor mibia » 25 nov 2011 15:20

Ik las net op de site van Wim van Es, dat die CAf weeeeeer naar de rechter gaat om die Nederlanders dwars te zitten waar het maar kan?
Nu gaat het om de breedte: volgens CAF wilde de HTM een tram van 1m65 breed, nu willen/ krijgen ze een tram van Siemens van 1m55....
Dhr dAb heeft helemaal gelijk. Dit zijn wantoestanden in hoger management van de HTM denk ik.
Als je je aan de regels houdt, hadden als die rechtzaken en "geziek" voorkomen kunnen worden?
Damn, straks wordt ik aangeklaagt door Connexxion omdat ik mijn dure ov chipkaart bij het GVB heb verlengt.
Melanie, je doet het goed hoor [respect]
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor dAb » 26 nov 2011 06:57

Slagathor schreef:
dAb schreef:en over "invaliden" of gehandicapten met scootmobielen of de rollators van bejaarden .., waartoe ik inmiddels (ook) mezelf mag rekenen .., NIX rolstoel-vriendelijkheid en over die achteruitgang voor hen en mij zullen we het maar niet hebben.


Sorry maar deze uitspraak begrijp ik niet. We hebben nu trams met treden bij de instap. Dat wil zeggen dat je er met een rolstoel of een rollator nauwelijks (of liever: niet) binnenkomt. Dadelijk hebben we trams met een gelijkvloerse instap waardoor je met rolstoel en rollator zo naar binnen rijdt.

Hoe is dat een achteruitgang?

Dan heb ik het nog niet over moeders die hun kroost met wagen en al nu twee treden omhoog naar binnen moeten tillen en dat straks niet meer hoeven.

Sorry waarde en toch geachte Slagathor: dat is toch duidelijk doorgestoken kaart van slechts een theoretisch en lekker politiek getint verkoopverhaal. U kent duidelijk de praktijk niet: hebt U wel eens rolstoelen en rollators en schootmobielen in Randstadrail e.a. lagevloer-materieel gezien en zelf ondervonden .??, behoudens dan demonstraties enz. door zeer sportieve en acrobatische invaliden, die ik reeds voor die hangbuiken in 1988 in Amsterdam mocht tegenkomen. Normaal zijn binnen de kortste keren dgl. hulpmiddelen gekanteld, zeker bij het absurd, omcomfortabel stug optrekken en (nood)remmen van deze Alstom RR wagens, en reiken tot de zwiepende vasthoudlussen is er voor de minder bedeelden, en korteren van stof en reumatici, echt niet meer "bij" en ook beslist af te raden voordat je met een smak op de rijtuigvloer tercht komt zonder belendende zetels. Alleen ingegespt zou het nog gaan ... maar is dan een sta in de weg, logisch toch. Die fabeltjes hoeft U mij echt niet (meer) voor te schotelen, want daar trap of hang ik niet meer in ... En over die vrouwen en mannen met buggy's zal ik maar verder het zwijgen toedoen, want zij kunnen en konden altijd uitstekend in het GTL8-materieel terecht, behalve evt. in de spitsuren, met hun sardineladingen. :shock: dAb staat voor: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor tetje » 26 nov 2011 12:34

dAb, sorry maar uw visie over de toegankelijkheid is mijns inziens een om de GTL op een troon te houden. Zoals iedere goede ouder betaamt, hun kindje is de beste, daar mag je niets over zeggen.
Het ligt niet aan het tramtype dat een rolstoel niet op zijn plek kan staat, maar aan de wijze dat een bestuurder versneld of afremt. Ik heb genoeg ellende in de GTL gezien en meegemaakt, niet anders dan in Randstandrail.
En over uw stelling van de buggies, ook die is een belediging voor de mensen die met kinderen op stap zijn en halsbrekende toeren moeten uithalen om die in een GTL te krijgen.
Maar hier zal wel weer een weerwoord op komen.
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor dAb » 26 nov 2011 19:30

tetje schreef:dAb, sorry maar uw visie over de toegankelijkheid is mijns inziens een om de GTL op een troon te houden. Zoals iedere goede ouder betaamt, hun kindje is de beste, daar mag je niets over zeggen. »» ...

Ja Tetje, ik ken je gevoel voor verfrissende vernieuwingen, maar ik heb (af en toe?) toch ook nog even behoefte aan mijn pleziertjes [respect] ... dat gun je me toch wel .., nietwaar. :?: - In mijn tijd werd er tenminste éénmaal daags fors gelachen met gegalm in de werkplaats en we hadden ook papierproppen :idea: , die de collega's met woedeaanvallen konden benutten, om in de hoek of nog verder: zover als mogelijk *weg te werpen* :ugeek:... zonder al dat gezever met computers, wat we (toen nog) uit ons hoofd deden, dus óók goed rond kijken bijvoorbeeld «!» zonder uit een glazen bol een (of) ander voertuig [te] hoeven [te] voorschijn [te] toveren (de vierkante haken evt. voor onze Belgische vrienden) :mrgreen: ...
Enfin: :roll: de prijzen mogen dan wel rijzen maar de toekomst zal het wijzen met haar verse wijzen en intussen wacht ik met een verstolen blik het glijden wel af 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Slagathor » 27 nov 2011 01:03

dAb schreef:
Slagathor schreef:
dAb schreef:en over "invaliden" of gehandicapten met scootmobielen of de rollators van bejaarden .., waartoe ik inmiddels (ook) mezelf mag rekenen .., NIX rolstoel-vriendelijkheid en over die achteruitgang voor hen en mij zullen we het maar niet hebben.


Sorry maar deze uitspraak begrijp ik niet. We hebben nu trams met treden bij de instap. Dat wil zeggen dat je er met een rolstoel of een rollator nauwelijks (of liever: niet) binnenkomt. Dadelijk hebben we trams met een gelijkvloerse instap waardoor je met rolstoel en rollator zo naar binnen rijdt.

Hoe is dat een achteruitgang?

Dan heb ik het nog niet over moeders die hun kroost met wagen en al nu twee treden omhoog naar binnen moeten tillen en dat straks niet meer hoeven.

Sorry waarde en toch geachte Slagathor: dat is toch duidelijk doorgestoken kaart van slechts een theoretisch en lekker politiek getint verkoopverhaal. U kent duidelijk de praktijk niet: hebt U wel eens rolstoelen en rollators en schootmobielen in Randstadrail e.a. lagevloer-materieel gezien en zelf ondervonden .??, behoudens dan demonstraties enz. door zeer sportieve en acrobatische invaliden, die ik reeds voor die hangbuiken in 1988 in Amsterdam mocht tegenkomen. Normaal zijn binnen de kortste keren dgl. hulpmiddelen gekanteld, zeker bij het absurd, omcomfortabel stug optrekken en (nood)remmen van deze Alstom RR wagens, en reiken tot de zwiepende vasthoudlussen is er voor de minder bedeelden, en korteren van stof en reumatici, echt niet meer "bij" en ook beslist af te raden voordat je met een smak op de rijtuigvloer tercht komt zonder belendende zetels. Alleen ingegespt zou het nog gaan ... maar is dan een sta in de weg, logisch toch. Die fabeltjes hoeft U mij echt niet (meer) voor te schotelen, want daar trap of hang ik niet meer in ... En over die vrouwen en mannen met buggy's zal ik maar verder het zwijgen toedoen, want zij kunnen en konden altijd uitstekend in het GTL8-materieel terecht, behalve evt. in de spitsuren, met hun sardineladingen. :shock: dAb staat voor: D.A. Borgdorff 8-)


Ik zal zeer zeker niet beweren dat het reizen in de RegioCitadis met een rolstoel of rollator ideaal is. Ik heb zelf mogen ondervinden hoe verdomd lastig het kan zijn met krukken en dan had ik nog genoeg kracht in mijn armen om mezelf op te kunnen vangen. Toch kwam ik bij de RegioCitadis eenvoudiger naar binnen als bij de GTL want: treden bij de ingang.

Daarom is het mijns inziens onmogelijk om het over een achteruitgang te hebben (m.b.t. dit specifieke onderwerp, dan toch). Stel we zetten op aan tramhalte twee trams neer: een Siemens Avenio en een GTL en we nemen een persoon in een rolstoel. In welke van de twee trams komt die persoon op onafhankelijke (en Christelijke) wijze naar binnen? In de Avenio. In de GTL staat die persoon vantevoren al geen schijn van kans.

Nogmaals: daarmee is niet gezegd dat de Avenio ideaal is. Maar een achteruitgang is het ook niet.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor tetje » 27 nov 2011 17:20

dAb schreef:Ja Tetje, ik ken je gevoel voor verfrissende vernieuwingen, maar ik heb (af en toe?) toch ook nog even behoefte aan mijn pleziertjes [respect] ... dat gun je me toch wel .., nietwaar. :?: -
Die gun ik een ieder, ook jou. Maar waarom de auwe lullen info erachteraan komt is mij een raadsel. Zouden ze nu geen lol meer (mogen) hebben in een remise/werkplaats? Of was dat alleen aan de jaren van de vorige eeuw voorbehouden?
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor dAb » 28 nov 2011 02:57

tetje schreef:
dAb schreef:Ja Tetje, ik ken je gevoel voor verfrissende vernieuwingen, maar ik heb (af en toe?) toch ook nog even behoefte aan mijn pleziertjes [respect] ... dat gun je me toch wel .., nietwaar. :?: -
Die gun ik een ieder, ook jou. Maar waarom de auwe lullen info erachteraan komt is mij een raadsel. Zouden ze nu geen lol meer (mogen) hebben in een remise/werkplaats? Of was dat alleen aan de jaren van de vorige eeuw voorbehouden?

Nu dan maar even beknopter reageren zonder te "crossposten" :o @ tetje en tegelijk ook in antwoord op Slagathor beiden s.s.t.t.:
Slagathor schreef:Nogmaals: daarmee is niet gezegd dat de Avenio ideaal is.
Maar een achteruitgang is het ook niet.

Inderdaad heeft men ca. een volle eeuw sinds 1906 dus tot 2006 kunnen lachen ondanks het harde werken, omdat al die tijd iedereen dus: "te allen tijde" graag dat opstapje nam, en zelfs voor lief nam, want dat hoorde er zo bij. Dus tot de Centrale Hoofdwerkplaats van [de] HTM op vreemde wijze (door stupiditeit?) werd gesloten (= overgeheveld: waavan men nu weer moet terugkomen tegen hele forse, bv. ook magazijnkosten enz.) en toen, in 2006, eveneens tegelijkertijd ook het "nieuwe" LRT-sneltram-spoor werd ingericht en bovendien het 1e lagevloer-Regio-materieel werd ingezet, om zo ongeveer direct erna weer buitendienst te moeten worden gesteld .. tot zelfs een ongehoord jaar lang nagenoeg zonder enige tramtreinritten. Nu zal ik het *ongehoorde* al meer dan een jaar niet meer normaal te berijden tramspoor van tramlijn 11 langs de Conradkade maar buiten beschouwing laten want op zo'n manier zou toch iedereen wel het lachen vergaan met een bestorven blik.
En voor Slagathor, die van *krukken* gebruik moest maken, zou het evenmin in een bus meevallen, want daar zou hij waarschijnlijk ook omvallen met lussen i.p.v. stangen, en met het ouderwetse "de straatstenen door acceleratie uit de grond trekken'" met versnellen, als vroeger bij de PCC-cars en nu dus bij Regio- en race-wagens en moderne bussen het geval is, lijkt het me toch beter niet daarin per rolstoel plaats te nemen. ...
Enfin: 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor tetje » 29 nov 2011 16:30

Kan iemand eea vertalen voor mij en wellicht ook voor Slagathor? Ik snap geheel niet wat dabpie nu schrijft als antwoord op onze reacties...
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Ype » 29 nov 2011 17:12

tetje schreef:Kan iemand eea vertalen voor mij en wellicht ook voor Slagathor? Ik snap geheel niet wat dabpie nu schrijft als antwoord op onze reacties...

Een uiterste poging :roll: (wat dit met niewe trams te maken heeft blijft een raadsel):

Tot 2006 werd in de Centrale Werkplaats hard gewerkt en (hard) gelachen. Het lachen is de heer DAB inmiddels vergaan door de sluiting van de werkplaats en door de langdurige omleiding van lijn 11. [een heleboel waardeoordelen laat ik maar onvertaald.] Voor iemand die met krukken loopt was het vroeger al nooit een pretje in tram en bus.
Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor dAb » 30 nov 2011 15:40

Ype schreef:
tetje schreef:Kan iemand eea vertalen voor mij en wellicht ook voor Slagathor? Ik snap geheel niet wat dabpie nu schrijft als antwoord op onze reacties...

Een uiterste poging :roll: (wat dit met niewe trams te maken heeft blijft een raadsel):

Tot 2006 werd in de Centrale Werkplaats hard gewerkt en (hard) gelachen. Het lachen is de heer DAB inmiddels vergaan door de sluiting van de werkplaats en door de langdurige omleiding van lijn 11. [een heleboel waardeoordelen laat ik maar onvertaald.] Voor iemand die met krukken loopt was het vroeger al nooit een pretje in tram en bus.

M'n Beste, ik zeg en schrijf er niets meer over, want ik ben duidelijk genoeg geweest. Zie maar voor Uzelf hoe U in die Nieuwe RandstadRail -- zonder tussen perron en wagens beklemd te raken of gevaar voor ernstig beschadigde lichaamdelen -- met een rollator of krukken daar veilig in kunt stappen: http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2. ... 1322594653 ... :shock:
Ik ben (met de toenmalige directie) nog steeds niet vergeten, hoe een vrouw onzalig te vallen kwam op het Stuyvesantplein, en daar ernstig gewond aan haar ledematen (toch) door een PCC-koppelstel werd meegesleurd. Sindsdien is in overleg met wijlen Hoofd-Instructiechef A. Fieman e.a. de in- en uitstapveiligheid op diverse wijzen tot hoogste priorteit verheven, zoals dat (onder meer) ook met de stroomafnemers en sectiescheiders geldt en voor gevaren van rijdraadbreuken het geval was.!. Genoeg hierover: ir.ing. D.A. Borgdorff - MASc / PE
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Admin » 30 nov 2011 17:38

Heren,

Deze discussie begint vervelende trekjes te krijgen en daarom komt er een slotje op. Niet in de laatste plaats omdat het ook allang niet meer over de nieuwe trams ging... :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten