Nieuwe trams voor Den Haag

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor trambestuurder » 28 okt 2011 11:20

Dit zal het interieur zijn, het is dus vergelijkbaar met de Regiocitadis.

Nieuwe_tram_5.jpg klein.jpg
Nieuwe_tram_6.jpg klein.jpg
Nieuwe_tram_7.jpg klein.jpg


Er zullen dus 70 personen kunnen zitten en er zijn 172 staanplaatsen
het voortuig zelfs is 35 meter lang en 2.55 meter breed
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 28 okt 2011 11:37

Edit: laat maar, ik had de HTM artist impressions nog niet gezien.
Gelukkig zijn er in de HTM versie meer stoelen op rijtjes, zoals we gewend zijn in de GTL's. De stoelen zien er niet bepaald comfortabel uit, en stoelen bij de deuringang zoals bij de 2e foto lijkt mij niet echt handig.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Lange_Dre » 28 okt 2011 11:43

Vergeleken met de Citadis 2 van de RET is dit toch wel weer een grote domper vind ik persoonlijk.
Een gemiste kans, zelfs de RET heeft nog betere/ mooiere laagvloertrams... Maar goed het is duidelijk Haaglanden wil weer eens voor minder geld 1ste rangs zitten..
Laten we hopen dat dit het dus niet gaan worden er er nog veel gaat veranderen aan dienieuwe trams...
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Roland » 28 okt 2011 12:36

Eerst maar eens kijken hoe ze rijden. De cita's van de RET zijn ook niet bepaald feilloos, van de cita 1's staat nog altijd een hoop stil en dat terwijl ze er al bijna 10 jaar zijn.

Ben benieuwd hoe het met beenruimte staat gesteld, in de GTL's zit ik behoorlijk krap.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Lange_Dre » 28 okt 2011 12:47

Roland schreef:Eerst maar eens kijken hoe ze rijden. De cita's van de RET zijn ook niet bepaald feilloos, van de cita 1's staat nog altijd een hoop stil en dat terwijl ze er al bijna 10 jaar zijn.

Ben benieuwd hoe het met beenruimte staat gesteld, in de GTL's zit ik behoorlijk krap.



Ik doelde ook op de 2de generatie Citadis trams bij de RET die rijden een heel stuk beter, ook de indeling van die trams vind ik handiger aangezien niet elke bak een draaistel heeft, blijft er mee ruimte over voor vatsoenlijke zit/ staan plaatsen ;)
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor hharry » 28 okt 2011 19:19

Die Siemens-trams zien er wel mooi uit.

Van wie worden nu de nieuwe trams? Als in ­±2017 de tramconcessie wordt "verloot" krijgt de nieuwe concessiehouder (als HTM verliest) dan de nieuwe en oude trams?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Lange_Dre » 28 okt 2011 19:35

hharry schreef:Die Siemens-trams zien er wel mooi uit.

Van wie worden nu de nieuwe trams? Als in ­±2017 de tramconcessie wordt "verloot" krijgt de nieuwe concessiehouder (als HTM verliest) dan de nieuwe en oude trams?



Ik meen dat Haaglanden de eigenaar van de trams is en de HTM er mee rijd?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 28 okt 2011 19:57

Lange_Dre schreef:
hharry schreef:Die Siemens-trams zien er wel mooi uit.

Van wie worden nu de nieuwe trams? Als in ­±2017 de tramconcessie wordt "verloot" krijgt de nieuwe concessiehouder (als HTM verliest) dan de nieuwe en oude trams?



Ik meen dat Haaglanden de eigenaar van de trams is en de HTM er mee rijd?

De nieuwe trams worden betaald door Haaglanden, en dus ook eigendom van. Hoe het zit met de GTL's vind ik onduidelijk: die zijn zover ik weet gewoon eigendom van de HTM en moet Haaglanden dus eigenlijk opkopen als dit het geval is en een andere partij de concessie in handen krijgt.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor robert55 » 28 okt 2011 20:36

Lange_Dre schreef:Vergeleken met de Citadis 2 van de RET is dit toch wel weer een grote domper vind ik persoonlijk.
Een gemiste kans, zelfs de RET heeft nog betere/ mooiere laagvloertrams... Maar goed het is duidelijk Haaglanden wil weer eens voor minder geld 1ste rangs zitten..
Laten we hopen dat dit het dus niet gaan worden er er nog veel gaat veranderen aan dienieuwe trams...


Over smaak kunnen we nog lang twisten, maar feit is dat Alstom zich niet heeft gekwalificeerd voor de eerste ronde van de aanbesteding. Waarom zullen we wel nooit weten. Door de uiitspraak in het kort geding van CAF weten we wel van een deel van de factoren die afgewogen zijn en dat waren allemaal technische factoren. Natuurlijk speelt geld ook een grote rol ['t is niet dat we over hebben toch?], en dat gaat niet alleen over aanschaf, maar ook over garanties, onderhoud e.d. Je kan gewoon niet hard maken dat deze keuze alleen uit krenterigheid te verklaren is.

Wat betreft het uiterlijk: dat zal niet veel veranderen. Siemens is niet zo van iedereen een eigen kopvorm [waar de klant bij Alstom natuurlijk wel voor betaalt]. Dus hoogstens een andere plek voor de stippen, die zou ik liever in het midden zien, en een rood accentje op de kop zou ook leuk zijn.

Wat betreft de eigendom van de GTL: zelfs als die van HTM zijn, de eigenaar van HTM is de gemeente Den Haag. Als HTM de railconcessie verliest, is het de eigenaar van het bedrijf die bepaalt wat er met schulden en bezittingen gebeurt. Dat is allemaal papierwerk. De Utrechtse sneltrams hebben verschillende eigenaars gehad en het logo van de eigenaar heeft er denk ik nooit op gestaan.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 28 okt 2011 21:10

Hmm... de eigenaar is de gemeente Den Haag. Eigenlijk is het wel raar: een NV waarvan geen aandelen beschikbaar zijn.
Grappig is dat je in andere steden of landen vaak het schild of het logo van de gemeente op de trams ziet, volgens mij staat het schild van Amsterdam ook op de combino's.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor trambestuurder » 29 okt 2011 02:01

robert55 schreef:
Wat betreft de eigendom van de GTL: zelfs als die van HTM zijn, de eigenaar van HTM is de gemeente Den Haag. Als HTM de railconcessie verliest, is het de eigenaar van het bedrijf die bepaalt wat er met schulden en bezittingen gebeurt. Dat is allemaal papierwerk. De Utrechtse sneltrams hebben verschillende eigenaars gehad en het logo van de eigenaar heeft er denk ik nooit op gestaan.


Volgens mij maak je hier nu een cruciale fout, de Gemeente Denhaag is geen eigenaar van de HTM, hij is groot aandeelhouder
en dat is toch net even iets anders.
Er staat ook NV achter de HTM, iets wat betekent naamloze vernootschap dus er zijn dus meerdere eigenaren binnen de HTM
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 29 okt 2011 09:27

trambestuurder schreef:
robert55 schreef:
Wat betreft de eigendom van de GTL: zelfs als die van HTM zijn, de eigenaar van HTM is de gemeente Den Haag. Als HTM de railconcessie verliest, is het de eigenaar van het bedrijf die bepaalt wat er met schulden en bezittingen gebeurt. Dat is allemaal papierwerk. De Utrechtse sneltrams hebben verschillende eigenaars gehad en het logo van de eigenaar heeft er denk ik nooit op gestaan.


Volgens mij maak je hier nu een cruciale fout, de Gemeente Denhaag is geen eigenaar van de HTM, hij is groot aandeelhouder
en dat is toch net even iets anders.
Er staat ook NV achter de HTM, iets wat betekent naamloze vernootschap dus er zijn dus meerdere eigenaren binnen de HTM

Op wikipedia staat dat de HTM alle aandelen bezit, dus kan je wel stellen dat ze de eigenaar zijn. Ik vind het wel een rare constructie, een NV waarvan maar 1 aandeelhouder is.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor hharry » 29 okt 2011 21:22

robert55 schreef:
Lange_Dre schreef:Wat betreft de eigendom van de GTL: zelfs als die van HTM zijn, de eigenaar van HTM is de gemeente Den Haag. Als HTM de railconcessie verliest, is het de eigenaar van het bedrijf die bepaalt wat er met schulden en bezittingen gebeurt. Dat is allemaal papierwerk. De Utrechtse sneltrams hebben verschillende eigenaars gehad en het logo van de eigenaar heeft er denk ik nooit op gestaan.


In Utrecht stond/staat steeds de naam van de vervoerder op de trams. En nu staat er ook een vignet van BRU erop.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Ype » 29 okt 2011 22:20

OVinDelft schreef:
trambestuurder schreef:
robert55 schreef:
Wat betreft de eigendom van de GTL: zelfs als die van HTM zijn, de eigenaar van HTM is de gemeente Den Haag. Als HTM de railconcessie verliest, is het de eigenaar van het bedrijf die bepaalt wat er met schulden en bezittingen gebeurt. Dat is allemaal papierwerk. De Utrechtse sneltrams hebben verschillende eigenaars gehad en het logo van de eigenaar heeft er denk ik nooit op gestaan.


Volgens mij maak je hier nu een cruciale fout, de Gemeente Denhaag is geen eigenaar van de HTM, hij is groot aandeelhouder
en dat is toch net even iets anders.
Er staat ook NV achter de HTM, iets wat betekent naamloze vernootschap dus er zijn dus meerdere eigenaren binnen de HTM

Op wikipedia staat dat de HTM alle aandelen bezit, dus kan je wel stellen dat ze de eigenaar zijn. Ik vind het wel een rare constructie, een NV waarvan maar 1 aandeelhouder is.

De HTM zelf – en die zal het toch wel weten? – zegt: "HTM Personenvervoer NV is een zelfstandige onderneming in openbaar vervoer, waarvan de gemeente Den Haag honderd procent van de aandelen bezit." En de enige aandeelhouder van een onderneming is natuurlijk de eigenaar van die onderneming.
Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor verry » 31 okt 2011 22:39

Met de Avenio heeft Den Haag een echt goede tram. De Avenio is een van de beste lage vloer tram. Zal de nieuwe tram 2,55 meter of 2,65 meter breed?

Kunnen we einde van het jaar contract tussen HTM en Siemens verwachten ?
verry
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 maart 2011 17:13

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor dAb » 03 nov 2011 14:14

verry schreef:Met de Avenio heeft Den Haag een echt goede tram. De Avenio is een van de beste lage vloer tram. Zal de nieuwe tram 2,55 meter of 2,65 meter breed?

Kunnen we einde van het jaar contract tussen HTM en Siemens verwachten ?

Hallo *verry good* heb je soms aandelen van Siemens ??... De echt goede trams en treinen lopen op Jacobs draaistellen, zoals de GTL8, de Talgo en de TGV, en zelfs de Alstom "Regio-Citadus", maar niet op 2 gebroken assamenstellingen als de voormalige trucks van de zgn. 2-assers. De Admin en ik hebben de (gebleken) aanzienlijk slechtere loopeigenschappen van dit soort Lage-vloer-materieel al omstandig uitgelegd. Bovendien schrijf je dat de wielen wel 1½ keer langer meegaan, dan ..; dat is appels met peren vergelijken, en de wielen gaan doorgaans de hele 36-40 jarige levensduur van de trams mee. Slechts de wielbanden moeten (evenals bij automobielen) toch wel regelmatig worden vervangen, meestal door flens en band-slijtage, net zoals ook bij en aan de rails van de sporen.
Volgens Bartjes of het Jantje van Den Haag, of anders zeker Joost, zou er persé een dikkere tram moeten komen van 2,65 meter breed: dat is ook ampel besproken, zelfs geëist, ondanks de enorme meerkosten en het volslagen gebrek aan noodzaak, maar dat is nu eenmaal het politieke statement > Geen kwaliteit maar de leuke "looks" van de vormgeving blijkt bepalend, met al die gezellige lussen om lekker te swingen, i.p.v. die te starre vasthoudstangen om eventuele valpartijen te voorkómen.!
Gave Groet :shock: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Roland » 03 nov 2011 17:38

Dat valt me toch weer van je tegen André, er is onder de RegioCitadis geen Jacobsdraaistel te bekennen :P Verder ben ik het volslagen met je eens, ik ben zeer benieuwd naar de eigenschappen van de nieuwe trams. Waarschijnlijk zullen het ook wel van die spoorvreters worden net als de RET Citadis en de Combino's van het GVB. Doe mij maar echte draaistellen. Hoewel ik moet toegeven dat mij dat weer meer werk bezorgd :D
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Henk B » 03 nov 2011 19:18

dAb schreef: Bovendien schrijf je dat de wielen wel 1½ keer langer meegaan, dan ..; dat is appels met peren vergelijken, en de wielen gaan doorgaans de hele 36-40 jarige levensduur van de trams mee. Slechts de wielbanden moeten (evenals bij automobielen) toch wel regelmatig worden vervangen, meestal door flens en band-slijtage, net zoals ook bij en aan de rails van de sporen.
Gave Groet :shock: D.A. Borgdorff 8-)


Is dit zo bij trams?
Ik ken alleen treinen en daar gaat een wiel geen levenlang mee.
Maar die bestaan uit een asstok, een opgekrompen wiel en daaromheen een gekrompen wielband.
Wielbanden kunnen redelijk snel hun profiel verliezen door diverse oorzaken en zijn beperkt afdraaibaar.
Toch kunnen aan asstok en binnenwiel ook defecten ontstaan door lagerschade (asstok) en haarscheuren (asstok en binnenwiel.
Een asstok kon maar een beperkt aantal keren afedraaid worden ter plaatse om een nieuw binnewiel te krimpen.
De gemiddelde levensduur van een asstok lag tussen 10 en 15 jaar bij Mat'54 (veelal veroorzaakt door schade van een warmgelopen glijlager).
Zijn de wielen bij trams zodanig goed dat ze inderdaad 40 jaar meegaan?

Henk Boshuyzen
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor Admin » 03 nov 2011 19:31

Henk, rollagers en glijlagers is een wereld van verschil hoor. Neem de 16/17/1800-en: die hebben volwielen, waarbij wielband en -kern uit 1 stuk gefreest zijn. Zolang de rollagers goed gesmeerd blijven heeft de as niks te lijden, alleen de lagers zelf moeten vervangen worden in de loop der tijd.

Afijn, terug naar de tram: we krijgen dus een setje gekoppelde 2-assers en André heeft terecht al aagegeven dat zo'n combinatie bepaald geen superieure rij-eigenschappen heeft... Maar wellicht heeft Siemens lering getrokken uit het Combino debacle, dus we zullen zien... :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe trams voor Den Haag

Berichtdoor little john » 03 nov 2011 22:15

1ding weet ik wel, de zitjes die ik zag zijn niet aan te raden! neem dan houte bankjes want die zitten even goed dan deze zitjes.
aangezien die zitjes ook in deze Afbeelding zitten en ik jaren lang gelegenheid hebt
gehad om te weten kan ik er over oordelen.. (let goed naar de zitjes van deze "bus" van connexxion )
little john
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 apr 2011 10:39

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten