verry schreef:Met de Avenio heeft Den Haag een echt goede tram. De Avenio is een van de beste lage vloer tram. Zal de nieuwe tram 2,55 meter of 2,65 meter breed?
Kunnen we einde van het jaar contract tussen HTM en Siemens verwachten ?
Hallo *verry good* heb je soms aandelen van Siemens ??... De echt goede trams en treinen lopen op Jacobs draaistellen, zoals de GTL8, de Talgo en de TGV, en zelfs de Alstom "Regio-Citadus", maar niet op 2 gebroken assamenstellingen als de voormalige trucks van de zgn. 2-assers. De Admin en ik hebben de (gebleken) aanzienlijk slechtere loopeigenschappen van dit soort Lage-vloer-materieel al omstandig uitgelegd. Bovendien schrijf je dat de wielen wel 1½ keer langer meegaan, dan ..; dat is appels met peren vergelijken, en de wielen gaan doorgaans de hele 36-40 jarige levensduur van de trams mee. Slechts de wielbanden moeten (evenals bij automobielen) toch wel regelmatig worden vervangen, meestal door flens en band-slijtage, net zoals ook bij en aan de rails van de sporen.
Volgens Bartjes of het Jantje van Den Haag, of anders zeker Joost, zou er persé een dikkere tram moeten komen van 2,65 meter breed: dat is ook ampel besproken, zelfs geëist, ondanks de enorme meerkosten en het volslagen gebrek aan noodzaak, maar dat is nu eenmaal het politieke statement > Geen kwaliteit maar de leuke "looks" van de vormgeving blijkt bepalend, met al die gezellige lussen om lekker te swingen, i.p.v. die te starre vasthoudstangen om eventuele valpartijen te voorkómen.!
Gave Groet
D.A. Borgdorff