Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor YC52000 » 03 jun 2018 04:10

Kunnen ze die AV niet beter geschikt maken voor het buitengebied
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 03 jun 2018 21:15

Wat ik begrijp is dat ze al voorbereid zijn op 750 volt en het profiel vrije ruimte lijkt me ook niet het probleem. Maar het is mij niet duidelijk of er voor rijden op seinen in het buitengebied andere apparatuur/software aan boord moeten zijn dan op de viadukten en in tunnels binnen de stad...

Waarschijnlijk heeft dit geen prioriteit omdat er zat RC's zijn om naar Zoetermeer te rijden. Dus dan zou het regelen van de toelating alleen zijn voor dingen als onderhoud aan de tramtunnel.

Ik zag overigens een paar dagen geleden de meettram richting CS hoog rijden en heb 'm niet op het stuk 2/6 gezien dus ik denk dat die uit Zoetermeer kwam. De meettram heeft hiervoor een omvormer aan boord om 750 volt naar 600 om te zetten en een tweede cabine achterin om in beide richtingen te kunnen rijden, er is immers geen keerlus in Zoetermeer...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 05 jun 2018 12:18

De Avenio's hebben geen ZUB-installatie, daarnaast mogen ze ook maar 70 kmh voor zover ik weet. De voorbereiding op 750V is er vanwege de plannen om het 600V-net op termijn op te schroeven naar 750V.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Charles » 05 jun 2018 20:25

Eigenlijk een merkwaardige situatie hier in het haagse. Er rijden drie verschillende tramtypen, maar ze zijn niet geschikt/toegelaten voor alle trajecten die er zijn. In geval van -al dan niet geplande- omleidingen betekend het dat de voor een bepaalde lijn gebruikte tramtype dan niet ingezet kan worden. En de GTL kan niet rijden op trajecten die op de eindpunten geen keerlus hebben.
Ik heb de indruk dat men het hier in Den Haag het zichzelf erg moeilijk heeft gemaakt. Ook al vanwege de vele werkzaamheden aan de tramsporen op diverse trajecten, wat al enkele jaren gaande is. Het lijkt wel alsof het nooit voltooid is met alle werkzaamheden.
Ik heb het niet over normaal regulier onderhoud aan het tramspoor.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 05 jun 2018 21:16

Ja, de overgang van PCC naar GTL was een stuk soepeler...

Allereerst was er natuurlijk randstadrail, die op treinspoor gingen rijden waardoor die wel tweerichtings moesten worden. Maar die trams zijn een stuk breder, die konden nooit overal rijden waar een GTL kan rijden. En omgekeerd.

De Avenio zit er een beetje tussenin. Hij zou in principe overal moeten kunnen rijden waar een GTL kan rijden, maar is nooit bedoeld voor het traject naar Zoetermeer. Wel een vreemde beslissing om de Avenio maar een deel van de GTLs te laten vervangen en de beslissing wat voor trams er op de overige lijnen moeten gaan rijden vooruit te schuiven.

Wat je nu ziet is dat er op een aantal plekken gebruik gemaakt wordt van het feit dat er tweerichtingstrams rijden (geen keerlus meer nodig) met deuren aan beide kanten (eilandperron mogelijk waar aan twee kanten trams kunnen stoppen) maar dat kan natuurlijk nog niet overal en bovendien kan een tweerichtingstram natuurlijk ook gewoon door een keerlus en halteren met een perron aan de rechterkant dus aanpassen heeft alleen zin als er duidelijke voordelen zijn.

En de theorie dat een Avenio overal kan rijden waar een GTL kan komen ligt toch wat ingewikkelder in praktijk, niet vreemd ook omdat de tram zwaarder en breder is met wielen midden onder de segmenten in plaats van op de draaipunten tussen de segmenten, waardoor-ie naar buiten zwenkt in plaats van naar binnen in bochten. (Hoewel bij een GTL/PCC de voor- en achterkant ook naar buiten zwenken dus het verschil is niet enorm.) Vandaar de vele aanpassingen aan het tramnet. Afgezien van gewoon onderhoud, is ook nodig...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Slagathor » 05 jun 2018 21:58

Ik vind dat ze het aardig plannen; onderhoud wordt vaak met vernieuwing gecombineerd. Zo kom je er wel; zij het gefaseerd en vrij langzaam. Maar daar vind ik niet zoveel mis mee.

Het alternatief is grootschalig en snel waarbij hele stadsdelen een half of een heel jaar zonder tram zitten. Dat vind ik minder wenselijk. We hebben een jaar lang geen trams bij HS gehad, dat was al vervelend genoeg. Stel je voor dat - ik noem maar wat - heel Laak een jaar zonder trams moet omdat ze meerdere trajecten in één keer upgraden.

Doe mij dan de huidige werkwijze maar.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 05 jun 2018 22:00

Als ze nou wat sneller zouden werken...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 06 jun 2018 14:32

iljitsch schreef:Als ze nou wat sneller zouden werken...


De snelheid van werken, daar zit het hem niet in. We hebben nou eenmaal een democratie met de bijbehorende lange besluitvorming. Daar gaat de meeste tijd in zitten.

iljitsch schreef:De Avenio zit er een beetje tussenin. Hij zou in principe overal moeten kunnen rijden waar een GTL kan rijden, maar is nooit bedoeld voor het traject naar Zoetermeer. Wel een vreemde beslissing om de Avenio maar een deel van de GTLs te laten vervangen en de beslissing wat voor trams er op de overige lijnen moeten gaan rijden vooruit te schuiven.


Hierin zit nog een nuance. De Avenio moest over dezelfde spoorligging kunnen rijden als de GTL (de RegioCitadis kan dit niet), de breedte moest hetzelfde worden als bij de RegioCitadis (is iets minder geworden). Dus aanpassingen aan infra waren al voorzien. Gezien het leeftijdsverschil tussen de GTL8-I en II in combinatie met de aanpassingen aan de infra is er gekozen om de kosten op deze manier te spreiden. Het is overigens nog altijd mogelijk dat er net als in Rotterdam (citadis 1 en 2, 10 jaar verschil) voor een soort Avenio 2 wordt gekozen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 06 jun 2018 14:49

Persoonlijk hoop ik dat de HTM héél snel afstapt van het concept 'semi-star gekoppelde 2-assers' (aka Avenio of Combino-aftreksels) vanwege de grote overhang tov de radstand en de bijbehorende rijeigenschappen. Mijn keus zou de NGT8 of liever NGT12 zijn (Flexity Classic XXL) in de versies van Leipzig en Dresden. Dat zijn lagevloer-draaistel-trams met vaste assen, ook leverbaar als 2-richting variant en in elk gewenste breedte ;) De NGT8 is net zo lang als GTL, de NGT12 is dik langer, maar biedt dan ook flink meer capaciteit, van belang op drukke lijnen, oa 1, 2 en 9. (en met 45m is een NGT12 is korter dan 2 RC's!)

Maar da's persoonlijk 8-)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor hharry » 06 jun 2018 21:51

Ja, dat zijn wel mooie trammetjes, die Flexity Classics.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 07 jun 2018 08:25

Ik was in het begin wel positief over de Avenio, maar op sommige stukken is het slingeren niet bepaald aangenaam. Die extra palen (eiffeltorens) en handgrepen zijn m.i. ook niet optimaal. Vooral die eiffeltoren neemt uiteindelijk veel ruimte in beslag waardoor de doorstroming stagneert. Ook als (zittende passagier) reeds een kinderwagen over mijn voet gehad, "bestuurd" door een dame die zich tamelijk wanhopig tussen de passagiers en die paal aan het wringen was. In dat opzicht is de indeling van de Regiocitadis wel veel beter. Alleen bij die tram moet ik zelf erg op[assen wegens het stoten bij optrekken en afremmen, en ook tijdens de rit voel je soms abrupte snelheidsveranderingen. In het buitengebied lijkt die tram zich beter thuis te voelen.
Ergens hoop je op een lage vloertram met de rijeigenschappen van een GTL8.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor q-quan » 27 jun 2018 20:36

Lange_Dre schreef:Op de tijdelijke halte gaan lijn 2, 3 en 4 stoppen. Lijn 4 zal keren bij de Grote kerk aangezien de regio citadis nog niet langs het oude stadhuis mag/kan rijden.


Weet iemand hoe het precies zit met de tijdelijke bovengrondse halte Grote Markt? De HTM heeft gedetailleerde plattegronden gepubliceerd voor de verschillende trams tijdens de werkzaamheden (https://www.htm.nl/reisinformatie/wijzi ... -jul-2018/), en in geen enkel geval staat deze halte erop; trams lijken van Brouwersgracht naar Gravenstraat/Grote Kerk te rijden zonder halte hiertussen.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 15 jul 2018 10:08

Ik was gister om 22.41 ingestapt in Ede-Wageningen terug naar huis, en na een riante overstap van niet minder dan 23 minuten in Utrecht was ik iets na twaalven op Den Haag CS. Daar moest ik lijn 6 richting Leidschendam hebben.

Maar voordat die kwam arriveerde er eerst een Avenio die claimde naar Zoetermeer Centrum-West te gaan, op het spoor links van het eilandperron. Eén of andere eikel hield de achterste deur zeker een minuut langer dan nodig open, maar daarna bleef de tram blijkbaar nog even voor een rood sein wachten en moest de 2 erachter een tijdje wachten. Die was ook niet erg snel weg, en toen was mijn 6 er, die richting Ternoot ook twee rode seinen tegenkwam. Wel sloeg-ie maar de halte over want er hoefde niemand in of uit.

Opmerkelijk dus:

- kan je alleen vanuit de tramtunnel op het rechterspoor komen?
- waarom al die rode seinen?
- waarom liegen over de bestemming?

Eventueel zou je erop kunnen zetten "3 Laan van NOI (Zoetermeer)".
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor joostvansurksum » 15 jul 2018 10:23

Volgens mij kunnen de trams op beide omhoog gaande sporen wisselen, zodat ze beide zijden van het perron kunnen bereiken. Of ze moeten wat weg hebben gehaald.

Mbt de vele seinen die op rood stonden en de verkeerde bestemming heb ik geen idee.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 15 jul 2018 10:36

Vanuit de tunnel kun je idd beide perronsporen bereiken op CS-hoog. Maar vanaf de Kalvermarkt dus niet, dan alleen het perron voor lijn 2/6. Maar dan wel in beide richtingen ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor joostvansurksum » 15 jul 2018 10:39

Okee, thanks. Dan hebben ze die route kennelijk voornamelijk als calamiteiten- en uitwijkroute ingericht.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor MennoOV » 15 jul 2018 10:40

Zo te zien is vanuit het centrum alleen mogelijk het binnenste spoor te gebruiken.
https://drive.google.com/file/d/1uQHZqh ... sp=sharing

Echter de andere kant op, is zo te zien wél elke beweging mogelijk.
https://drive.google.com/file/d/1zul0qD ... sp=sharing
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor joostvansurksum » 15 jul 2018 10:52

Hieronder het sporenplan in openstreetmap. Ik hoop dat het correct is;:

https://drive.google.com/file/d/1U1jbvztFweg1ovkIQkWAYrk1fHi2U1Ws/view?usp=drivesdk
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor trambestuurder » 15 jul 2018 12:39

tijdens deze calamiteitenroute in het alleen mogelijk om de middelste sporen om CS hoog te gebruiken.
Perron A en D zijn dus niet bereikbaar vanuit de resident.
op de foto's die hier staan zien je wel een spoor vanuit perron A naar linksgaan maar dat ik om kop te maken die gaat dus naar het verkeerd spoor van de tunnel
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 03 aug 2018 16:46

Van za 4 t/m di 7 aug vervangen bus 32 en 33 de route van tram 3, 4 en RET Metro E tussen Leidschenveen en Den Haag Centraal
Tram 3 en 4 en RET Metro E rijden aangepaste routes wegens spoorvervanging werkzaamheden tussen Laan van NOI en Forepark.


Gaan ze echt over vele kilometers spoor vervangen in maar een paar dagen? Of misschien wissels waardoor het niet meer mogelijk is te keren bij LvNOI? Als ze door zouden kunnen rijden naar Voorburg 't Loo kan je daar overstappen op 2, wel zo handig.

In relatie tot de discussie over uitbreiding van het tramnet elders: je merkt wel heel erg dat er nauwelijks uitwijkroutes zijn aan de noord/oostkant van CS.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron